MotoGP - Malaysia Sepang

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5905806 skrev:
När Lorenzo kvalat bra har det hetat att Rossi är en sopa men nu när Jorge inte kunde prestera så är det plötsligt slumpen som avgör :lol

Inte skrev jag att han är en sopa.:va

Det som räknas är racet och oavsett om Rossi kvalat i 1:a 2:a eller 3:e startled har han kommit 4:a när toppgubbarna varit hela eller inte kraschat.
Det jag ville säga var att hans dåliga kval verkar inte vara det som avgör i slutändan.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Det håller jag verkligen med om. Hur många gånger har vi sett Rossi göra det som Pedrosa- och Lorenzo-kritikerna sällan missar ett tillfälle att påpeka: satsa allt på ett kort istället för att nöja sig med säker målgång? En ganska rund siffra som börjar på n?

Tydligen är det skillnad på vem som gör vad.

Kan inte vara lätt att för Pedrosa som är en parasit och Lorenzo är en skittrist hycklare.:hihi
Personligen vart jag besviken på att Rossi släppte täten ännu en gång.
När kommer han börja konkurrera om pallplatser på ett värdigare sätt?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Har det blivit efterspel efter gårdagens duell mellan lorenzo och marqez också??

Har inte sett att race direction har någon åsikt om Sepang. Det jag sett är runt om på olika media att man likt här på kära SH oxå ropar efter race direction. Vilket iofs inte oväntat kommer som ett oönskat brev på posten efter debaclet i Aragón.

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
P€RRA;5905809 skrev:
Jag har sagt länge att de måste göra något för att öka spänningen men det är lite som att svära i kyrkan och vi får väl hoppas att åtminstone Yamaha kan bjuda upp till dans nästa år. Ett problem är att när tråkmånsar som Pedrosa och Lorenzo vinner på det sätt som de ofta gör tappar folk intresset, ungefär som när Doohan sövde folk på 90-talet genom att vara helt överlägsen.

Tråkmånsar och tråkmånsar...jag tycker det är fel ordval för de kan inte rå för att de är så mycket bättre än alla andra och oftast leder från första sväng till mål. Däremot blir det tråkigt race! Det som har varit roligt med tex Rossi är att han (turligt nog) varit lite sämre på kval och starter och på så sätt har tvingats arbeta sig uppåt i fältet, vilket har gett spänning. I år har det varit skojigare eftersom Marquez har lyckats rå på de två utomjordlingarna. Dessutom har han gjort lite misstag ibland så att även han har tvingats jobba sig uppåt i fältet och gjort det mer spännande (iaf under 1/3-1/2 av loppet). Men under de följande åren tror jag det är stor risk att det blir skittråkigt med en Marquez som kommer sluta göra misstag, kvala som etta i varje race och sen leda från start till mål. Speciellt om inte Yamaha lyckas bli mer konkurrenskraftig och Rossi lyckas sno fler poäng från Honda-förarna.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Personligen vart jag besviken på att Rossi släppte täten ännu en gång.
När kommer han börja konkurrera om pallplatser på ett värdigare sätt?

Som jag förstått i intervjuer hade Rossi bromsproblem, vilket kan förklara hans "ovärdiga körning"!

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Som jag förstått i intervjuer hade Rossi bromsproblem, vilket kan förklara hans "ovärdiga körning"!

Lorenzo hade också bromsproblem ;).
Men det måste väl vara mer värdigt ur ett allmänt perspektiv att ta en pallplats/vinst om huvudkonkurrenterna inte är skadade.
Hur mycket ska man värdera en förares bortförklaringar på bromsar, vikt, däck etc det ingår väl i sporten att utveckla och hantera det man har.

Den som gör det bäst just nu och verkar gnälla minst är Marques.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
P€RRA;5905806 skrev:
När Lorenzo kvalat bra har det hetat att Rossi är en sopa men nu när Jorge inte kunde prestera så är det plötsligt slumpen som avgör :lol
Hur många race där Rossi kvalat sämre än Jorge har han då reparerat "skadan" i race? JL 3:a, VR 4:a.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Det är väl bara en tidsfråga innan det blir som i speedway där folk lägger sig ner efter en knuff i hopp om att få en omstart. I MotoGP blir det inte omstart så klart men i rätt läge (en långsam kurva) går det att fixa straffpoäng för andra förare vilket i teorin skulle kunna avgöra VM
De flesta är italienare och spanjorer och gillar sina fotbollslandslag så de bör redan kunna allt om filmning. Men att kasta sig i en kurva? Nja, även i långsamma kurvor så går det fort och de kan skada sig. Dessutom, straffen är väl relativt små. Den som kastar sig nollar....

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Lorenzo hade också bromsproblem ;).
Jag tolkar det som att Lorenzos "bromsproblem" kom i slutet och berodde på bakdäckets slitage. Rossi verkar ha haft ett problem i början av racet. Men du kanske har någon annan info?

Lorenzo:
"Today in the heat we were not competitive enough. At the beginning like always we were not so bad but once the rear tyre dropped we weren’t strong enough on braking and the other guys recovered so much ground. In the middle of the race we also started to lose out on acceleration too. Third place was the best result possible and we did everything we could."

Rossi:
"Starting from second I hoped to arrive on the podium but I knew the top three guys were very strong. At the beginning of the race I lost some time as I had a problem with the front brakes. We continue to work and push and fight to be in with the top three."

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Det blir intressant på söndag. Om Marquez vinner, pedrosa/rossi/någon annan kommer tvåa och Lorenzo blir trea så är det klart för 2013.

Lite synd att fighten kanske inte håller på längre än så. Men som sagt, allt kan hända på söndag.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
De flesta är italienare och spanjorer och gillar sina fotbollslandslag så de bör redan kunna allt om filmning. Men att kasta sig i en kurva? Nja, även i långsamma kurvor så går det fort och de kan skada sig. Dessutom, straffen är väl relativt små. Den som kastar sig nollar....
Det var en överdrift så klart men visst skulle en teamkompis utan chans att vinna titeln kunna hjälpa en annan genom att gå omkull vid minsta beröring. De räcker ju med att köra ut i gruset och lägga sig :)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
P€RRA;5905888 skrev:
Jag tyckte mest det var kul att kvalen plötsligt är "slumpmässiga" när det går dåligt för Lorenzo.
Det har ju också hetat att kungen av race-craft heter Rossi, om han bara hade kvalat bättre så skulle han kunna kämpa med toppnamnen om pallplatserna. JL kunde det utan att stå i första ledet.

Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
P€RRA;5905896 skrev:
Det var en överdrift så klart men visst skulle en teamkompis utan chans att vinna titeln kunna hjälpa en annan genom att gå omkull vid minsta beröring. De räcker ju med att köra ut i gruset och lägga sig :)
Eller så kan ju teamkompisen köra på konkurrenten så att vitala delar på dennas hoj går sönder?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5905893 skrev:
Jag tolkar det som att Lorenzos "bromsproblem" kom i slutet och berodde på bakdäckets slitage. Rossi verkar ha haft ett problem i början av racet. Men du kanske har någon annan info?

Lorenzo:
"Today in the heat we were not competitive enough. At the beginning like always we were not so bad but once the rear tyre dropped we weren’t strong enough on braking and the other guys recovered so much ground. In the middle of the race we also started to lose out on acceleration too. Third place was the best result possible and we did everything we could."

Rossi:
"Starting from second I hoped to arrive on the podium but I knew the top three guys were very strong. At the beginning of the race I lost some time as I had a problem with the front brakes. We continue to work and push and fight to be in with the top three."

Bautista sa också att han hade problem med bromsarna.

Jag vet inte om Rossi säger att han hade problem med själva bromsarna eller att det är problemen under bromsning och ingång som han har pratat om i stort sett hela säsongen?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept