MotoGP - Malaysia Sepang

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Pappan hade säkert full koll på vad han gjorde, och troligen Mattias också, eftersom han inte reagerade över att någon hällde en massa vatten i overallen!:brinnerup

Och eftersom MAttias är en inte så stor kille, och man har en regel som säger att man ska väga 85 kg total förarvikt efter race, OCH det inte är tillåtet att göra NÅGOT åt bil eller förare i parc ferme, så var det SJÄLVKLART att han blev diskad. Han fuskade. Pungt. Och korkat nog inför kamerorna också!!!:va

Håller med. Det hela var absurdt och fuskar man ska man diskas. Jag ser nu att det kanske lät som att jag försvarade Mattias, men det var inte tanken. Klart han måste varit med på det eftersom han inte reagerade överhuvudtaget.

När jag skrev " jag kunde inte hitta någon vettig förklaring till det i alla fall", så menade jag att jag inte förstår varför dem kände för att fuska den dagen.
Var Mattias/bilen för lätta, ja ta smällen då och få en bestraffning.
Mattias har mer än tillräcklig talang för att inte behöva fuska.

Det skapar ju bara frågetecken efteråt. Hur många andra gånger har han fuskat med vikten på ekipaget? Han och pappan har ju uppenbarligen planerat för händelser som denna. För pappan var ju beredd och Mattias gjorde inget för att stoppa det.

Vet inte hur mycket just vikten av en vattenflaska (500g) lättare bil blir bättre på banan. Man kanske tjänar ½ km/h på toppfart eller liknande. Men han kan ju ha fuskat med grövre saker tidigare. Jag blev lite besviken i alla fall.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Lorenzo alltså, vilken grinig liten skit han äääär. Blir helt trött.

Grinkuk-Lorre:
“Anyway it was fun until the last overtake from Marc. Until then the fight was really clean with no touching. In that [last overtake] there was no touching, but he didn't leave me as much space, so I had to close the throttle."

“It was different [to the corner where we touched] because then he left me room and I thought I have to try,” said Lorenzo. “But at Turn 14 he didn't leave me space and if I didn't close the throttle we could have touched. The other passes were clean.”

Tycker Jlo beskriver bra vad vi alla såg:tummenupp

Däremot blir det direkt pinsamt i park ferme där Pedrosa vägrar se Marquez i ögonen och ta i hand .. På prispodiet blir det stor komik där Marques far runt, firar och ser ut som en vinnare medans dagens vinnare mer liknar en loser! Pedrosa var ju såklart pinsamt tvungen att under dagens intervju dra upp förra helgens race incident.. Där har Du din verkliga surkuk :krama

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Trist skitrace, Honda vann över Yamaha.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
På prispodiet blir det stor komik där Marques far runt, firar och ser ut som en vinnare medans dagens vinnare mer liknar en loser!
Det bästa var ju när han sånär hoppade upp i mitten på podiet, innan han kom på att han "bara" kom tvåa.
#space skrev:
Pedrosa var ju såklart pinsamt tvungen att under dagens intervju dra upp förra helgens race incident
TVå-tre gånger dessutom! Kändes som att han ville berätta att det verkligen hade hänt, som om att ingen visste om det. :rolleyes:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Nja, inte över. Han smög ned en halv liter vatten i overallen, där vänsterfickan är, precis innan invägningen. Så uppenbart dumt gjort, och av Ekström också som är känd för att vara fokuserad på detaljerna.

Skrev lite fel när jag skrev över.

Påminde om den där kraschen i 125 för några år sedan. En förare kör genom ett dammmoln skapat av en annan förare som gått omkull, en cykel ligger kvar utanför dammmolnet på racelinjen, och killen drar rätt in i den i full fart.
Det var också en läskig händelse. När och var?

:confused: Har du sett händelsen?
Han hällde inte vatten över Ekström, han smög upp bakom Mattias och tömde en flaska vatten i byxfickan på honom! Och han klämde även på flaskan ett par gånger för att påskynda tömningen.
Det var ju en helt störd sak att göra, jag kunde inte hitta någon vettig förklaring till det i alla fall.

Visst var det dåligt att dem tog vinsten ifrån honom, det tycker jag också.
Men jag undrar fortfarande vad pappan hade i huvudet där och då.

Se ovan på vattensaken.

Lorre snuddar fimpens backdäck och bredsidar Marc.
Kommer han få penalty-points tror ni? :va

Ingen vajer for ju loss så jag tippar nej.

Nä ingen wire eller kabel for av och sedemera orsakade en avåkning/ krasch därav ingen PP förmodligen.
En jävla skillnad när det blir en avåkning/ krasch efter kontakt.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Tycker Jlo beskriver bra vad vi alla såg:tummenupp

Däremot blir det direkt pinsamt i park ferme där Pedrosa vägrar se Marquez i ögonen och ta i hand .. På prispodiet blir det stor komik där Marques far runt, firar och ser ut som en vinnare medans dagens vinnare mer liknar en loser! Pedrosa var ju såklart pinsamt tvungen att under dagens intervju dra upp förra helgens race incident.. Där har Du din verkliga surkuk :krama

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan hur man själv hade känt för den person som i princip grusade ens potentiella chanser till en titel i år. Visst det blir ju ett väldigt spekulerande, men jag förstår att Pedrosa är lack på Marquez, hur oavsiktligt det än må ha varit. Detta är ju det enda dessa grabbar gör under ett helt jävla år, inte så konstigt om man överreagerar eller lackar ur på saker. Men en-"Äsch, skit samma, fan vilken otur jag tar det nästa år istället"-attityd så vinner man heller inga mästerskap. Tror inte det spelar någon roll vem personen är som står i vägen för ens planer, teamkollega eller inte. Sen kan man ju alltid diskutera hur produktivt det är att älta gammal skit? Någon slags blame game kanske börjar sätta griller i huvudet på unge Marquez. Han är ju en människa trots allt, även om han allt som oftast framstår som omänsklig.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Riktigt kul att se Lorenzo visa Marquez att han inte backar en millimeter i närkamperna. Men vad hände med Rossi i starten? Han tog den och låg en bra bit före resten av fältet innan första kurvan, men ut ur den såg det ut som vanligt; och även i slutet av racet.

Till Radares stora förtjusning! En bra bit före är väl att ta i så byxlinningen spricker men visst fick han till en bra start men inte ens jag kan sticka under stol med att han saknar den där riktiga glöden och attackkörningen han har skämt bort oss med! Oavsett finns det bara en rossi, inte så jäkla illa att trots alla framgångar han haft vilket borde mättat även den mest hängivna föraren att ligga topp fyra race ut och race in!

Hur gick det för din favorit Smith, tyckte jag skymtade honom strax före dovi där nere i "träsket" bland CRT-hojarna, inte illa pinkat med tanke på det materialet han sitter på:tummenupp

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja, kanske liten besviken är man allt på Rossis placering men kollar man på varvtiderna så ser man att Lorenzo tar in mest tid på Rossi i början av racet, sen är det jämnt skägg.

Ungefär första halvan av racet så är Rossi snabbare med kanske några tiondelar/hundradelar, dock gör Rossi 2-3 ojämna varv där han ligger flera tiondelar efter Lorenzo. Lorenzo är lite jämnare i körningen.

Rossi hade snabbaste racevarv på Yamaha... snabbare alltså än Lorenzo, CC :)

Rossi klagade på bromsproblem i första kurvan?

Lorenzo
1. 2'07.853
2. 2'01.632
3. 2'01.802
4. 2'01.817
5. 2'01.995
6. 2'02.091
7. 2'01.653
8. 2'01.789
9. 2'02.528
10. 2'02.396
11. 2'02.257
12. 2'02.307
13. 2'02.507
14. 2'02.336
15. 2'02.296
16. 2'02.622
17. 2'02.862
18. 2'02.778
19. 2'03.107
20. 2'03.232

Rossi
1. 2'08.770
2. 2'01.498
3. 2'01.658
4. 2'01.805
5. 2'01.919
6. 2'02.042
7. 2'02.230
8. 2'02.635
9. 2'02.531
10. 2'02.394
11. 2'02.199
12. 2'02.691
13. 2'02.587
14. 2'02.628
15. 2'02.938
16. 2'02.962
17. 2'02.978
18. 2'02.793
19. 2'03.165
20. 2'03.119

Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Han hällde inte vatten över Ekström, han smög upp bakom Mattias och tömde en flaska vatten i byxfickan på honom! Och han klämde även på flaskan ett par gånger för att påskynda tömningen.
Det var ju en helt störd sak att göra, jag kunde inte hitta någon vettig förklaring till det i alla fall.

Visst var det dåligt att dem tog vinsten ifrån honom, det tycker jag också.
Men jag undrar fortfarande vad pappan hade i huvudet där och då.

hahaha den var nog lite väl uppenbar:hihi

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hur gick det för din favorit Smith, tyckte jag skymtade honom strax före dovi där nere i "träsket" bland CRT-hojarna, inte illa pinkat med tanke på det materialet han sitter på:tummenupp

Säga vad man vill om hans 7e plats men Bradl hade definitivt vart före och kanske även Hayden om hans motor inte gått i förtidspension

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Lorenzo alltså, vilken grinig liten skit han äääär. Blir helt trött.

Grinkuk-Lorre:
“Anyway it was fun until the last overtake from Marc. Until then the fight was really clean with no touching. In that [last overtake] there was no touching, but he didn't leave me as much space, so I had to close the throttle."

“It was different [to the corner where we touched] because then he left me room and I thought I have to try,” said Lorenzo. “But at Turn 14 he didn't leave me space and if I didn't close the throttle we could have touched. The other passes were clean.”

Oh happy funny Marc:
Marquez smiled as he heard those words, then when prompted for his opinion said: “In one overtake I felt some contact. But it was ok. Like this is the racing, no? He overtook me on the inside. I didn't expect it. We had some contact, but you know in that moment it was so exciting.”

“It was a nice battle with Jorge. I enjoyed it a lot, but at the same time Dani opened some gap,” he said. “Then when finally I overtook Jorge I tried to reduce the gap, but it was too much risk.

Om man nu ser till Jerez incidenten var detta som en myggbett i jämförelse. Marques har satt en ny nivå om vad som är tillåtet.

Personligen tycker jag Lorenzo gnäller lite väl mycket i onödan kring allt när det inte går bra för honom. Men samtidigt är han den enda behållningen i dom flesta race som den enda som erbjuder lite motstånd till Marques.

Rossi ser ut som en förlorare idag, trots bästa kvalet sen 2010 hänger han inte med.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Säga vad man vill om hans 7e plats men Bradl hade definitivt vart före och kanske även Hayden om hans motor inte gått i förtidspension

Jag överlåter analysen av Smith's placering i dagens race till hans största och enda supporter, Radare:tummenupp

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Till en början såg det ut att bli ett tätt och spännande race men som vanligt ebbade det ut till något halvtrist. Starkt av Pedrosa att komma tillbaka efter Aragon och ta en vinst igen.

Lorenzo beter sig som en primadonna som vanligt. Att han tryckte till Marquez rejält hade han tydligen glömt enligt citaten från Sege. När han själv fick smaka på samma medicin skakade han på huvudet. I videointervjun efteråt var allt schysst och bra tills han försökte ligga kvar på yttern och fick slå av. Då tappade han 2-3/10 vilket var "omöjligt" att hämta in... Grin-Jörgen!

Synd att inte Rossi kunde hänga på bättre. Enligt honom själv var det något problem med frambromsen i början vilket kanske förklarar att han låg bra till i starten men sedan blev ombromsad av de tre andra. Hur som helst duger det inte att komma fyra race efter race. Bara att ta nya tag nästa år och hoppas att Yamahan kan mäta sig med Hondan.

Hoppas Redding "förlorar" titeln i de sista racen. Att göra en "Lorenzo" och bara bevaka ledningen i sammandraget är för jäkla trist. Hoppas Rabat vinner!

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Pinsamt av race direction om det inte blir straffpoäng för Jorge, våga följa inslagen väg.

Bara ett bevis på att de dömer som de vill från tillfälle till tillfälle utan att vara konsekventa så att de ger sig själva möjligheten att gynna de förare de gillar och missgynna de förare RD inte gillar.

Återigen, pisnamt.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5905331 skrev:
Att han tryckte till Marquez rejält hade han tydligen glömt

Marquez smiled: “In one overtake I felt some contact from Lorenzo. But it was ok. He overtook me on the inside. I didn't expect it. We had some contact, but you know in that moment it was so exciting.”

Rejält eller inte så var det åtminstone uppskattat fråm Marquez sida hehe

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Jämför hur kul grabbarna på pallen såg ut att ha med hur kul de som placerade sig 3 i topp på kvalet !!!!!!!!!!!!!!
Marques var ju glad trots att han inte vann...... de andra ............. Crutchlow Rossi Marques gillar när det är tätt och krig om platserna ..... RACING alltså
Vissa andra vill bara köra för sig själva och slippa fightas

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Hoppas Redding "förlorar" titeln i de sista racen. Att göra en "Lorenzo" och bara bevaka ledningen i sammandraget är för jäkla trist. Hoppas Rabat vinner!

Hoppas Pol tar det, Rabat visar än en gång att han skiter i teamet!

Pinsamt av race direction om det inte blir straffpoäng för Jorge, våga följa inslagen väg.

Bara ett bevis på att de dömer som de vill från tillfälle till tillfälle utan att vara konsekventa så att de ger sig själva möjligheten att gynna de förare de gillar och missgynna de förare RD inte gillar.

Återigen, pisnamt.

Det mest pinsamma är att folk inte fattar varför han fick ett straff.

Race direction har verkligen tittat åt annat håll när det gäller Marc de sista åren!!!!!!
Så påstå att de favoriserat andra förare framför honom är absurt.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Hoppas Pol tar det, Rabat visar än en gång att han skiter i teamet!

Det mest pinsamma är att folk inte fattar varför han fick ett straff.

Marquez fick ett straffpoäng för att han touchade Pedrosa och Honda fick ett straff genom att de inte räknade den bäst placerade föraren i konstruktörsmästerskapet för att de inte designat hojen på ett säkert sätt. Iom att man delade straffet i två delar tycker jag situationen är glasklar. Inte ens RD förmår sig väl att bestraffa Marquez för att Honda gjort ett misstag när de designade hojen.

"The hearing was on two subjects: one was the contact between Marc and Dani during the race and the second, related but separate, was the crash of Dani which Honda has explained to us was caused by a fault in the traction control system. So, two separate things. Our decisions on those two separate items: for Marc Marquez, we have added one penalty point to his total for the 2013 season due to irresponsible riding. On the second subject, which is the technical subject of the failure of the traction control on Dani’s bike, we have deducted 25 points from the manufacturers’ championship for Honda that they gained due to winning that race. In both cases, I want to stress that this is Race Direction sending out messages: one is about the standard of riding and the care our riders take when they are riding close to others, while the second was a message to the manufactures about the standard of safety and the inbuilt failsafes for the systems on the bikes, to try and increase the safety."

http://www.motogp.com/en/news/2013/Race+Direction+explains+MarquezPedrosa+decision

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Marquez fick ett straffpoäng för att han touchade Pedrosa och Honda fick ett straff genom att de inte räknade den bäst placerade föraren i konstruktörsmästerskapet för att de inte designat hojen på ett säkert sätt. Iom att man delade straffet i två delar tycker jag situationen är glasklar. Inte ens RD förmår sig väl att bestraffa Marquez för att Honda gjort ett misstag när de designade hojen.

Håller med dig att placeringen är kass.
Dock så var det lik förbannat Marc som slog av den.

Banga kåpor och sånt kommer vi alltid att få se, folk gör misstag helt enkelt.
Men sålänge den påkörde inte dimper i backen eller får ta en stor omväg exempelvis ut i lecakulorna och tappar tid och placeringar så kommer vi inte se några bestraffningar för dessa misstagen.

Men om den andra vurpar eller tappar mycket tid pga detta så ska det bestraffas.

Plus rena farliga manövrar skall också bestraffas.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Håller med dig att placeringen är kass.
Dock så var det lik förbannat Marc som slog av den.

Banga kåpor och sånt kommer vi alltid att få se, folk gör misstag helt enkelt.
Men sålänge den påkörde inte dimper i backen eller får ta en stor omväg exempelvis ut i lecakulorna och tappar tid och placeringar så kommer vi inte se några bestraffningar för dessa misstagen.

Men om den andra vurpar eller tappar mycket tid pga detta så ska det bestraffas.

Plus rena farliga manövrar skall också bestraffas.

De säger själva att MM inte bestraffas för att Pedrosa kraschade utan för att MM touchade Pedrosa.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept