MotoGP - Malaysia Sepang

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Varför inte börja med "Drive Throu" liknande det dom har i F1, då skulle incidenten och "straffet" bli mer direkt och inte föremål för så mycket spekulationer som nu.
Problemet med en ride through är att det inte kan tas tillbaka. Om det finns tveksamheter kanske man straffar föraren för något som inte borde ha gett ett straff.

I det aktuella fallet såg race direction det hela som en racing incident och det var inte förrän efteråt de fick veta att Marquez kapat Pedrosas TC-kabel. Med andra ord hade han aldrig fått någon ride through.

I F1 har de en ful ovana att analysera precis varenda liten incident och på TV visas information gång på gång om att en incident utreds och lite senare att den kommer att hanteras efter racet. Vill vi ha det så i MotoGP?
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
I have no comment because it is something between Race Direction and Marc. I am only a side effect of what happened in Aragon.
- Pedrosa
Det var ju DP som började gnälla! :3freak

"I will not change."
- Marquez.
Perfekt. :)

I think they are wrong (about the one penalty point). They have too many penalties. They should have given him one more point in the championship!
- Lorenzo

Tummen upp för Lorenzo! :tummenupp
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
P€RRA;5903639 skrev:
Problemet med en ride through är att det inte kan tas tillbaka. Om det finns tveksamheter kanske man straffar föraren för något som inte borde ha gett ett straff.

I det aktuella fallet såg race direction det hela som en racing incident och det var inte förrän efteråt de fick veta att Marquez kapat Pedrosas TC-kabel. Med andra ord hade han aldrig fått någon ride through.

I F1 har de en ful ovana att analysera precis varenda liten incident och på TV visas information gång på gång om att en incident utreds och lite senare att den kommer att hanteras efter racet. Vill vi ha det så i MotoGP?

Läs vad RD skrev, att kabeln slets loss straffades Honda för inte Marques, hans -1poäng handlade om:....
"...this was just one of a number of incidents which had happened throughout the year.
Marquez' braking had left him uncomfortably close to riders several times during the season,".

Hade regler om "drive throu" funnits så kanske han hade fått ett par såna tidigare under säsongen och "förstått" att han utsätter andra förare för onödiga risker, och även sig själv.

Vet inte om jag håller med dig i din "tolkning" att det är en "ful ovana", eftersom det där är ett vedertaget sätt inom F1 att hantera framförallt "förarbeteenden".
Och utan att ha statistik på det så är "min" uppfattning att det fungerar alldeles ypperligt och sällan eller aldrig blir frågan om det var "rätt eller fel" i kommentarerna efter racen.

Det man också "ser" är att det är dom "nya" som ofast är föremål för "drive true" bestraffningen, och de etablerade som oftast drabbas av orsaken till bestraffningen.
Tex. insidenter i Pitlane som speeding, inte haft koll på trafiken osv.

Ute på banan så är det vanligast med bestraffningen vid just det som Marques gjorde, nämligen kört så "nära" att en incident hänt tex. "skurit upp bakdäcket på framförvarande med sin frontvinge, trängningar och liknande".
Det som oftast bestraffas är framförallt situationer där man inte gett varann tillräckligt med utrymme.

Varför skulle man inte vilja ha "mindre potentiellt farliga situationer i MotoGp"?

/KentW
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Läs vad RD skrev, att kabeln slets loss straffades Honda för inte Marques, hans -1poäng handlade om:...."...this was just one of a number of incidents which had happened throughout the year. Marquez' braking had left him uncomfortably close to riders several times during the season,".
Jag kan också läsa och förstår varför Honda fick sin bestraffning. Vad jag menade var att eftersom ingen ansåg det hela som något annat än en race incident så hade han inte fått någon typ av straff. Det var först efteråt som de gick upp för race direction att de hade haft kontakt, garanterat påhejade av Puig som nu fixade 25 minuspoäng till Honda. Säkert jättepoppis...

Hade regler om "drive throu" funnits så kanske han hade fått ett par såna tidigare under säsongen och "förstått" att han utsätter andra förare för onödiga risker, och även sig själv.
Det låter ju bra men hur hade du tänkt dig att de skulle ha motiverat en ride through för Marquez tidigare under säsongen?
- Du låg alldeles för nära den framförvarande och det är farligt!

Det är in knyppling pojkarna håller på med.

Vet inte om jag håller med dig i din "tolkning" att det är en "ful ovana", eftersom det där är ett vedertaget sätt inom F1 att hantera framförallt "förarbeteenden". Och utan att ha statistik på det så är "min" uppfattning att det fungerar alldeles ypperligt och sällan eller aldrig blir frågan om det var "rätt eller fel" i kommentarerna efter racen. Det man också "ser" är att det är dom "nya" som ofast är föremål för "drive true" bestraffningen, och de etablerade som oftast drabbas av orsaken till bestraffningen.
Tex. insidenter i Pitlane som speeding, inte haft koll på trafiken osv. Ute på banan så är det vanligast med bestraffningen vid just det som Marques gjorde, nämligen kört så "nära" att en incident hänt tex. "skurit upp bakdäcket på framförvarande med sin frontvinge, trängningar och liknande". Det som oftast bestraffas är framförallt situationer där man inte gett varann tillräckligt med utrymme.
Jag har sett de flesta F1-racen i år och tycker att de gått till överdrift i sina analyser av minsta lilla förseelse. De är ett jäkla tjatter på förarna som skriker in till depån att någon kört om och tvingat dem att byta spår. De mer erfarna och etablerade förarna får naturligtvis oftare rätt och de nya förmågorna straffas oftare.

För mig tar det bort tjusningen med förare som är oerfarna och som gör det oväntade. Men sen är jag inte så mycket för den typ av kortegekörning som F1 blivit med ständigt nya regler för att de ska kunna köra om (obligatoriska depåstopp, DRS etc).


Varför skulle man inte vilja ha "mindre potentiellt farliga situationer i MotoGp"?
Därför att man riskerar att ta bort de moment som publiken uppskattar mest. Om de som nu börjar gå in och bestraffa närkontakt så kommer det så småningom att försvinna om man drar det hela till sin spets. Att man dessutom drar in det faktum att Marquez legat nära sina konkurrenter i tidigare race drar bara ett löjets skimmer över race direction och hela MotoGP.

Hurvida han verkligen såg flaggorna på Silverstone kan också diskuteras men där dömdes han för sitt tidigare beteende. Är mycket tveksam till att tex Rossi eller Lorenzo skulle ha fått straffpoäng i samma situation.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tummen upp för Lorenzo! :tummenupp
Möjligtvis för hans humor:

Jorge Lorenzo clearly not happy with Marquez 1pt penalty. This is what he said in pre-event press conference earlier, with an extra dose of irony thrown in.

"The Jerez action was a great show, and Silverstone, and Laguna when he passed Valentino outside of the track was a great show, so I think they should encourage that type of action to make an example to the young riders…I think they are wrong (about the one penalty point). They have too many penalties. They should have given him one more point in the championship!”


Surt sa räven :hihi
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Race direction har gett sig ut på väldigt tunn is. Nu finns risken att det blir som i F1. Så fort någon tvingas välja ett annat spår pga en omkörning eller om någon råkar nudda en annan förare så ska det utredas.

:3freak

Ja, är vi på väg åt det hållet så är det sannerligen inget som borgar för en tät och spännande racing. Det vore rent ut sagt för jävligt om RD målar in sig i detta hörn pga brist på handlingskraftighet.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
-1p var väl ett rätt milt straff, just nu påverkar det ju som sagt inget.

Jag tycker iofs att det är tack vara MM som motogp är riktigt roligt igen. Utan honom hade vi fått sova till antingen DP och JL i toppen och sen inte mycket mer i 20+ varv. (kraftigt förenklat självklar). Nej MM kör tufft ibland på gränsen och vissa gånger över. Då får han straff men det är ändå så att han leder. Självklart får in RD måla in sig i ett hörn och göra så förarna inte vågar köra om. Minns ni rossis armbåge och hur han ständigt gnuggare kåpor med biaggi och sete. Precis den racingen får vi se nu igen och jag säger :tummenupp
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
1 poäng var som väntat och race direction:s gyllene medelväg. Att inte göra någonting alls skulle inte se bra ut och att straffa gode Marques med mer än dagens utslag skulle sätta griller i alla raceheads där ute på startgriden!
 

Smagatusk

Guest
Ute på banan så är det vanligast med bestraffningen vid just det som Marques gjorde, nämligen kört så "nära" att en incident hänt tex. "skurit upp bakdäcket på framförvarande med sin frontvinge, trängningar och liknande".
Det som oftast bestraffas är framförallt situationer där man inte gett varann tillräckligt med utrymme.

Varför skulle man inte vilja ha "mindre potentiellt farliga situationer i MotoGp"?

/KentW

Det "är" lite skillnad på "MotoGP" och F1 angående "närkontaken". I F1 "hakar" "hjulen" i varandra och "bilarna" som verkar vara gjorda av kristallglas "fullkomligt" pulveriseras vid närkontakt. I "MotoGP" är som bekant "däcken" lite mer skyddade och "ekipaget" är inte "lika" känsligt som en F1-bil"."

P€RRA;5903668 skrev:
Jag har sett de flesta F1-racen i år

Jag har en polare som hela tiden springer hos spåkärringar och tarotläsare. Jag sågar hennes vidskeplighet så ofta jag får tillfälle. En gång sa hon till mig "jag vill inte höra dina åsikter så länge du inte själv har varit hos en sierska". Jag gick till en av hennes ockrare och plågade mig igenom en timmes felaktigheter och gissningar endast för att kunna fortsätta att bemöta hennes historier.

Sensmoralen?

Du har uttryckt ett hat mot F1 så jag undrar om du tittar på det endast för att kunna bemöta Valmers glorifieringar?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Peddo och Lorre är pussies!

Colin Edwards lipar inte till RD, han sköter sina egna bestraffningar! MM har inte vart i närheten av Colin Edwards bakhjul i en enda inbromsning! Inte så konstigt eftersom att han vet att han kommer bli Edwards bitch för resten av säsongen isåfall! :kulspruta
 

Bifogat

  • Edwards_Spac39fvogel_Bart_skalier.jpg
    Edwards_Spac39fvogel_Bart_skalier.jpg
    182.8 KB · Visningar: 106

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Nu var det länge sedan jag kollade på MotoGP, har återfått intresset på sistone, så jag kan inte säga att jag har 100 koll på alla och hur de kör etc etc...
Men jag tycker Lorenzo gjorde dagens presskonferens intressant iaf. Han säger ju vad han tycker och passar dessutom på att vara lite dryg. Det är alltid kul. Sen vet jag inte om han har rätt i själva saken för racingens skull... (Ingen hackade ju direkt på Rossi när han och Sete åkte och gnuggade varandra på tex Jerez 05.) Men de andra sa ju inget som ingen inte förväntat sig...

Men inte tycker väl nån av de äldre att det är kul när MM kommer som rookie och (förmodligen) vinner hela klabbet, det syns ju på dem. Om MM dessutom ligger på och är lite aggresiv när han gör det så ogillar de nog honom ännu mer. Det hade iaf jag gjort. Ska inte komma några slynglar och vinna direkt. De ska lära sig först. Av de äldre. Och gärna vara gamla när de sen vinner. ;)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Marquez commented: "In the end we need to respect that decision. We are ready and I want to be concentrated on this weekend. It will be interesting to see the track and my riding style, because my first real MotoGP test was here and now things have changed with the electronics and so on." Yet when prompted about whether the penalty will change his approach to racing he added: "I will not change."

:yoparty
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Dj-fla Hondabana. Breda fina kurvor, men allt för många partier där bara motorstyrkan blir avgörande.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
fp1

1. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 1.229s (Lap 6/17)
2. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 1.596s (8/18)
3. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 1.623s (13/15)
4. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 1.877s (9/15)
5. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 2.039s (9/17)
6. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 2.370s (14/18)
7. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 2.421s (4/17)
8. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 2m 2.632s (9/17)
9. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 2.725s (16/18)
10. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 2m 3.039s (5/15)
11. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 3.574s (11/14)
12. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 2m 3.596s (5/16)
13. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 3.773s (6/12)
14. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 4.273s (13/17)
15. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 4.425s (11/12)
16. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 4.703s (8/15)
17. Yonny Hernandez COL Ignite Pramac Racing (GP13) 2m 4.785s (10/16)
18. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 4.902s (5/14)
19. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (ART CRT) 2m 5.319s (10/14)
20. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 5.638s (15/16)
21. Luca Scassa ITA Cardion AB Motoracing (ART CRT) 2m 6.355s (15/16)
22. Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT) 2m 6.693s (8/17)
23. Damian Cudlin AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART CRT)* 2m 7.642s (15/15)
24. Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 8.023s (3/13)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5903581 skrev:
Tveksamt om vi får se den typ av attack som Marquez la in på Lorenzo på Jerez eller på Rossi på Laguna Seca.
- Hjälp, tänk om jag nuddar honom och han kraschar!?

Känslan är att de inte kan tala om för gode Marques hur han ska köra. Det är helt andra parametrar som styr/råder innanför hjälmen, värden varken vi eller RD någonsin kommer förstå oss på. Marques är skolad från Bl.a moto2 och ska RD fortsätta att sätta ner foten/värdera/bestraffa förarna för körstil som i fallet med Marques, då får de fullt upp i fortsättningen med alla täta/riskfyllda/farliga manövrar i moto2 som hittils idag inte bestraffats!
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
fp2
1. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 0.554s (Lap 12/17)
2. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 2m 1.087s (8/17)
3. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 1.423s (13/17)
4. Valentino Rossi ITA Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 1.538s (8/18)
5. Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 2m 1.659s (4/13)
6. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory Racing (YZR-M1) 2m 1.710s (12/14)
7. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 2m 1.727s (10/17)
8. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP13) 2m 2.373s (13/15)
9. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (GP13) 2m 2.487s (5/14)
10. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 2m 2.551s (17/18)
11. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 2.610s (12/13)
12. Andrea Iannone ITA Energy T.I. Pramac Racing (GP13) 2m 2.819s (17/18)
13. Hector Barbera ESP Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 3.225s (15/15)
14. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 3.707s (12/17)
15. Yonny Hernandez COL Ignite Pramac Racing (GP13) 2m 3.780s (15/16)
16. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART CRT) 2m 3.922s (15/16)
17. Hiroshi Aoyama JPN Avintia Blusens (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 4.414s (10/18)
18. Claudio Corti ITA NGM Forward Racing (FTR-Kawasaki CRT)* 2m 4.807s (8/13)
19. Danilo Petrucci ITA Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 4.965s (17/19)
20. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (ART CRT) 2m 5.551s (5/14)
21. Luca Scassa ITA Cardion AB Motoracing (ART CRT) 2m 5.598s (9/16)
22. Bryan Staring AUS Go&Fun Honda Gresini (FTR-Honda CRT) 2m 6.538s (6/17)
23. Lukas Pesek CZE Came IodaRacing Project (Suter-BMW CRT)* 2m 7.024s (10/15)
24. Damian Cudlin AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART CRT)* 2m 7.122s (5/13)

Ett kanonvarv av fimpen som visar hur Repsol Hondan ska köras runt Sepang :tummenupp
 

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Off-Topic

För er som följer F1. Maria de Villota har tydligen gått bort under morgonen. Tragiskt.
:(
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Läs vad RD skrev, att kabeln slets loss straffades Honda för inte Marques, hans -1poäng handlade om:....
"...this was just one of a number of incidents which had happened throughout the year.
Marquez' braking had left him uncomfortably close to riders several times during the season,".

Hade regler om "drive throu" funnits så kanske han hade fått ett par såna tidigare under säsongen och "förstått" att han utsätter andra förare för onödiga risker, och även sig själv.

Vet inte om jag håller med dig i din "tolkning" att det är en "ful ovana", eftersom det där är ett vedertaget sätt inom F1 att hantera framförallt "förarbeteenden".
Och utan att ha statistik på det så är "min" uppfattning att det fungerar alldeles ypperligt och sällan eller aldrig blir frågan om det var "rätt eller fel" i kommentarerna efter racen.

Det man också "ser" är att det är dom "nya" som ofast är föremål för "drive true" bestraffningen, och de etablerade som oftast drabbas av orsaken till bestraffningen.
Tex. insidenter i Pitlane som speeding, inte haft koll på trafiken osv.

Ute på banan så är det vanligast med bestraffningen vid just det som Marques gjorde, nämligen kört så "nära" att en incident hänt tex. "skurit upp bakdäcket på framförvarande med sin frontvinge, trängningar och liknande".
Det som oftast bestraffas är framförallt situationer där man inte gett varann tillräckligt med utrymme.

Varför skulle man inte vilja ha "mindre potentiellt farliga situationer i MotoGp"?

/KentW

Ja vi sitter här på läktaren och bedömmer vad andra ska tycka.
Från min läktare tycker jag att MM är den stora behållningen i sporten så här långt men han går över gränsen lite för ofta. Han behöver inte det för att vinna.

Tror RD har en större förmåga att analysera vad som hände och värdera än vad någon här kan. Trots allt är sporten relaterad till ganska stora risker och viktigt att markera tydliga gränser.
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Honda får nog på skallen på grund av placeringen av anordningen och taskigt val av fault mode, Marquez ett höttat finger för ordnings skull. Ungefär som väntat men förmodligen inte vad Puig hoppades på...

Jag tycker det var ett pinsamt beslut (trots att jag inte ens gillar Honda särskilt mkt). Om RD hade haft åsikter om placering på kabeln så borde man påpekat det på besiktningen. Om man tittar på främre delen av cyklarna (gäller nog nästan alla..) Hur är broms slangarna placerade? Spretar ju åt alla håll.. Nån kan ju fastna i dem med broms/kopplings hantagen och rycka dem... då har ju föraren inga bromsar...

Löjligt beslut att bestraffa Honda med -25P
Och jag tycker det var löjligt att bestraffa MM överhuvud taget för detta... Man kunde vart hårdare på Silverstone istället då han faktiskt körde farligt....
Detta är min åsikt iaf...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top