MotoGP: Motegi - Japan - 2011

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag är ofta innne och läser här på RACINGforumet. Men skriver sällan. Men va fan är detta? En fullständigt urflippad tråd om radioaktivitet där en person spyr galla över allt och alla i var 4-5inlägg.

Kan Ni inte försöka hålla er till racing i.st. för radioaktivtet och dess ev. skadeverkningar?

Det är långt kvar till racet. När väl träningarna är igång kommer så klart även racingen diskuteras. Men just nu är ju det här är det enda som det talas om angående den här tävlingen. Kärnkraftskatastrofen är ju väldigt intressant ur flera perspektiv, så det är ju klart att det diskuteras mycket och länge. Har du verkligen problem med det?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Men kom igen nu! Vi pratar om vuxna män som kör en bra bit över 300 km/h iförda lite skinn och en hjälm. Är man rädd för att svälja sand har man nog valt fel sport.

@Nr18: Du tycker alltså inte att det är relevant att diskutera om det blir något race och varför vissa förare inte vill åka? Alla stora sajter och tidningar som täcker RR rapporterar men på lilla SH är det för lite racing för att vara okej att diskutera...

Jo, det är OK att diskutera om racet ska köras eller ej. Det jag vänder mig emot är att det hitills inte handlat ett skit om det, utan endast om hur feg Rossi är som inte vill köra. I övrigt har vi diskuterat gränsvärden för radioaktivitet, och huruvida de värdena är relevanta. Ta och läs igenom tråden en extra gång så ser du vad jag menar.

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Men kom igen nu! Vi pratar om vuxna män som kör en bra bit över 300 km/h iförda lite skinn och en hjälm. Är man rädd för att svälja sand har man nog valt fel sport.

Det är väl upp till förarna att avgöra det isåfall. Jag skulle inte vilja svälja radioaktiv sand. MOX som det kommit fram att dom använder skulle nog göra slut på deras karriär. Nu verkar ju Rossi vara mera oroad över att något ska hända med reaktorerna när dom är där, så tror inte att förarna har tänkt så långt att sanden skulle kunna vara farlig.

Dom senaste jordbävningarna har gjort att golvet börjat spricka upp i kärnkraftverket så ja, Rossi har nog rätt i att läget är långt ifrån under kontroll.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
S&S3M: På 1930talet så var det poppis med hudkrämer mm. som innehöll torium o radium. Du som vågar köra fort på bana har väl inga betänkligheter att smörja in dej med en sådan?

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Jo, det är OK att diskutera om racet ska köras eller ej. Det jag vänder mig emot är att det hitills inte handlat ett skit om det, utan endast om hur feg Rossi är som inte vill köra. I övrigt har vi diskuterat gränsvärden för radioaktivitet, och huruvida de värdena är relevanta. Ta och läs igenom tråden en extra gång så ser du vad jag menar.
Nu e du lite vrång... :tungan
De diskuteras ju hett om de ska köras eller ej, s-stream och firesalle verkar tycka de e självklart att förarna ska köra, då de tycker riskerna från katastrofen är så pass små... detta försöker de övertyga andra partiet om med att diskutera kring hur låg eller hög strålningen är... samt påpeka att de utövar en högrisksport, och inte borde "fega" ur pga en sånhär sak.
Motpartiet måste ju givetvis argumentera emot och påvisa motsatsen, att de är högre strålningsvärden, eller att vissa uppmätta värden kan skada.

Det är PRECIS vad som diskuterats i denna tråd... gränsvärden, radioaktivitet, jordbävningsrisker, värdenas relevans osv är ju argument i diskussionen om man ska köra eller inte köra, om man kan klassas som fjolla eller inte om man låter bli... Läs tråden så förstår du vad jag menar, och ta inte allt på blodigt allvar :tummenupp

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Klart det är knepigt, men jag förstår förarnas och teamens motvillighet. Om dom ska rulla runt i den sanden och det finns en chans att dom sväljer / får i sig någon radioaktiv partikel som påföljd så klart att dom börjar säga ifrån
Jag tror att det är krav på integralhjälm i MotoGP - om inte kan förararna välja en sådan ändå så minskar de risken att käka grus.

MC Doktorn

Guest

Personligen tycker jag det är intressant att veta om förarnas gnäll är relevant vilket det med stor sannolikhet inte är.
Det verkar snarare vara en politisk prestige fråga som förarna driver och det måste väl även vara relevant när stjärnorna vill bojkotta tävlingen.

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Äh, de kan lika gärna skippa Motegi.. Tråkigare bana & se race ifrån finns väl knappt!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Håller med! Rossi och Lorenzos fajt förra året var som att se färg torka...

Motegi har bjudit på flera bra race! Det jag mena var att jag tycker själva banan är tråkig att titta på. Ett Motegi utan en kanonfajt är riktigt trist. Ett Sachsenring utan kanonfajt är fortf. kul att kolla på, nåja, roligare än Motegi iaf. Motegi är lite som en racebana ritad av Ingemar Bergman, det är grått, trist & en jefla massa ångest!

Jag skulle hellre sett de Japanska GP't på Suzuka eller Fuji. På tal om gamla banor, varför tog dom bort Istanbul? Fy f-n vilken vänsterböj!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Motegi har bjudit på flera bra race! Det jag mena var att jag tycker själva banan är tråkig att titta på. Ett Motegi utan en kanonfajt är riktigt trist. Ett Sachsenring utan kanonfajt är fortf. kul att kolla på, nåja, roligare än Motegi iaf. Motegi är lite som en racebana ritad av Ingemar Bergman, det är grått, trist & en jefla massa ångest!

Jag skulle hellre sett de Japanska GP't på Suzuka eller Fuji. På tal om gamla banor, varför tog dom bort Istanbul? Fy f-n vilken vänsterböj!
Så länge det är bra race skiter jag i hur banan ser ut, med eller utan ångest :D

Det är inte den snabba högerböjen du tänker på?

(Banan har iofs en konstig kombination av 3-4 vänstersvängar på raken där MotoGP-hojarna ser ut att stå still om man jämför med F1)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
(Banan har iofs en konstig kombination av 3-4 vänstersvängar på raken där MotoGP-hojarna ser ut att stå still om man jämför med F1)

Det kanske inte var Istanbul (?) men det var ju nån kurva för några år sen som hade 4-5 tangeringspunkter, hårdrock!

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Jag tror att det är krav på integralhjälm i MotoGP - om inte kan förararna välja en sådan ändå så minskar de risken att käka grus.

Kan väl hjälpa med sanden, men säkert så dammar det ändå ganska bra när dom går omkull. Ang. Tokyo när du nämnde att du har daglig kontakt dit. Så var det en Professor (inte Rossi) Christopher Busby som är vetenskaplig sekreterare i den europeiska kommittén för strålningsrisk med i RT igår.

http://radioactivechat.blogspot.com/2011/08/tokyo-radioactivity-extreme-sample.html

Det han sa på videon var att han har själv varit till Japan och gjort mätningar. Och det är högre strålning 100 km bort och längre än vad myndigheterna rapporterar.

Dom har samlat in prover på radioaktiviteten i luften runt om i landet och det var ett filter i Tokyo som hade högre värden än vad den förbjudna zonen i Tjernobyl har.

Om jag räknat rätt på det sista han säger i videon så spyr Fukushima ut 13 miljarder bq/timmen nu. Och dessa 13 miljarder måste komma ner nånstans.

Men även om förarna och teamen skulle vara där en vecka så tror jag inte dom skulle få några problem med radioaktiviteten i luften. Men dom partiklarna samlas på marken och då i sanden, vattnet osv. Stoners fru kan hålla sig borta för barn tar snabbt skada. Det är nog folk som bor där som är mest utsatta. FireSalle, ifall deras fingrar börjar domna bort så tycker jag du ska försöka få dom bort från Tokyo.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
FireSalle, ifall deras fingrar börjar domna bort så tycker jag du ska försöka få dom bort från Tokyo.
De verkar inte nämnvärt oroliga. Känner både infödda och dit-flyttade svenskar.

Om jag räknat rätt på det sista han säger i videon så spyr Fukushima ut 13 miljarder bq/timmen nu. Och dessa 13 miljarder måste komma ner nånstans.
Måste de verkligen det? Bq mäter radioaktivt sönderfall, beroende på ämne/strålning så försvinner det av sig själv. Eller rättare, det försvinner - det är bara frågan om tid och det beror på ämnet.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...