MotoGP: Motegi - Japan - 2011

MC Doktorn

Guest
Jo, vi vet rätt mycket om konsekvenserna.
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs303/en/index.html

De ska vara där i 5-6 dagar och riskerar sina liv på banan.

Dom akuta strålskadorna är givet, men vet man långtids effekten strålning?

Since it is currently impossible to determine which individual cancers were caused by radiation, the number of such deaths can only be estimated statistically using information and projections from the studies of atomic bomb survivors and other highly exposed populations.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Jag tror de flesta av förarna i MotoGP är mentalt starka och flera av dem har säkert bra självkännedom. Många människor har ju dock nojor över något (och i.a.f en del av MotoGP-förarna verkar ju ha vidskepligheter för sig i TV)...

Om tex Stoner tycker att strålning är ett obehagligt, svårgreppat fenomen och tror sig själv noja över strålningsexponeringen (som detta race ev. skulle medföra) under tid framöver, så misstänker han kanske att han kommer prestera avsevärt sämre under flera race i framtiden oavsett om han faktiskt skulle utsättas för någon strålning i Japan. Hade jag varit i hans kläder och funderat i de banorna hade jag också stannat hemma ... i.a.f om jag inte fick sparken av Honda.

Man kan tycka det är fånigt med nojor men jag har aldrig kännt någon som har varit helt fri från det.

Har två bekanta som var och en på sitt håll åkte till Tjernobyl på semester (i nutid). Den ene av dem fick leukemi och dog några år efteråt. Det behöver ju inte ha något med Tjernobylresan att göra men jag har inte berättat det för den andre killen som åkte ... för att inte så ett frö till noja!

Är det någon av "författarna" här i tråden som tänkt åka till Japans GP eller?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Har två bekanta som var och en på sitt håll åkte till Tjernobyl på semester (i nutid). Den ene av dem fick leukemi och dog några år efteråt. Det behöver ju inte ha något med Tjernobylresan att göra men jag har inte berättat det för den andre killen som åkte ... för att inte så ett frö till noja!
Man har inte ens kunnat bevisa att de som städade upp området direkt efter olyckan drabbades av mer cancersjukdomar än normalt:

Health studies of the registered cleanup workers called in (so-called “liquidators”) have failed to show any direct correlation between their radiation exposure and an increase in other forms of cancer or disease.

http://www.iaea.org/newscenter/features/chernobyl-15/cherno-faq.shtml

Tycker det här med kärnkraftsolyckor mer och mer börjar likna den globala uppvärmningen. Man bestämmer sig för vilket resultat man vill ha och sen letar man efter bevis som passar.

Är det någon av "författarna" här i tråden som tänkt åka till Japans GP eller?
Är det relevant?

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Jag tror förarna klarar av en vecka i Motegi väldigt bra. Ät lite jod bara.

Sannolikt har du rätt då den mesta strålning från marken från ex Cesium har spätts ut i naturen, kanske man inte bör äta maten som producerats i närheten.

Vi kan väl anta att Rossi och grabbarna inte kommer åka på Studie besök till Fukushima :gnissla

Det var väl stor skillnad mot Tjernobyl haveriet där reaktorn lämnades helt orörd på sedvanligt ryskt maner i flera veckor och radiokativitet spreds länge och långt borta.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Man har inte ens kunnat bevisa att de som städade upp området direkt efter olyckan drabbades av mer cancersjukdomar än normalt:

Health studies of the registered cleanup workers called in (so-called “liquidators”) have failed to show any direct correlation between their radiation exposure and an increase in other forms of cancer or disease.

Tycker det här med kärnkraftsolyckor mer och mer börjar likna den globala uppvärmningen. Man bestämmer sig för vilket resultat man vill ha och sen letar man efter bevis som passar.

Är det relevant?

Det kanske är så, att man inte kan säkerställa skadeeffekten av strålning. Men min poäng var att det för en del kan räcka med ovissheten för att börja noja ... och i detta fallet (med MotoGP) behöver man antagligen kunna frambringa 100% fokus för att vinna race ... och det är ju mer än ett race kvar på säsongen!

Visst, det kanske inte är relevant om någon av oss åker dit ... men om någon här faktisk har en flygbiljett och står i valet och kvalet om att åka hade det varit intressant att lyssna på den personens resonemang.

Hursomhelst, har det varit på tapeten att köra Japans GP på en helt annan bana som ligger längre ifrån Fukushima? Är den aktuella banan den enda i Japan som håller måttet för MotoGP?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd

Är det relevant?

Ja, det är relevant om man kan sitta hemma på kammaren o kräva en massa av andra som man inte själv skulle tänka sig att göra...

Samtidigt, är det inte ganska självklart att man inte kan dra dom slutsatserna och att IAEA inte kan gå ut och säga att så här har det blivit? Ska du dra en sådan vetenskaplig slutsats måste du väl veta hälsostadiet på dom som jobbade med Chernobylupprensningen INNAN explosionen.
Det är väl ganska tydligt att Sovjeterna (kallar man dom så?) inte hade speciellt bra koll på nånting under den tiden förutom möjligen sina invånares politiska tillhörighet.

Jag har full förståelse för att förarna inte vill åka till Japan när banan ligger så nära. Låt dom slippa.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ja, det är relevant om man kan sitta hemma på kammaren o kräva en massa av andra som man inte själv skulle tänka sig att göra...
Det där är ett resonemang som jag aldrig kommer att förstå mig på. Jag kan inte tänka mig att bli polis, kirurg, politiker, attackdykare, pilot etc men anser ändå att jag kan ställa krav på dem. Men du menar alltså att jag tex ska acceptera att en polis inte vill plocka upp likdelar eftersom jag själv skulle tycka att det var obehagligt?

Casey, Rossi, Lorenzo och de andra utsätter sig för fara varje gång de ger sig ut på banan, faror som vida överstiger de som ett besök 13-14 mil från reaktorerna innebär vilket gör det hela extremt patetiskt. De får dessutom miljontals kronor i lön.

Angående WHO så har de nog samlat in tillräckligt med data för att ge en någorlunda rättvis bild av hur Tjernobyl och dess befolkning påverkades.

Vad säger du själv, Hayden-bög, om din gulleplutt stannar hemma? :D

Sätter en hundring på att Rossi till slut kommer att köra. Hayden får nog inte välja själv...

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vad säger du själv, Hayden-bög, om din gulleplutt stannar hemma? :D
Jag tycker att alla som stannar hemma är syltryggar som hör hemma i samma fack som "elallergiker" och andra strålkärringar.

Det lär ju dock bli kämpigt för vissa nu när den allsmäktige Midpack Rossi inte åker. Gissar att vi snart får höra högljudda försvarstal.

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Det där är ett resonemang som jag aldrig kommer att förstå mig på. Jag kan inte tänka mig att bli polis, kirurg, politiker, attackdykare, pilot etc men anser ändå att jag kan ställa krav på dem. Men du menar alltså att jag tex ska acceptera att en polis inte vill plocka upp likdelar eftersom jag själv skulle tycka att det var obehagligt?...

Jag kan inte kräva av dig att du ska bli polis ... men om du väljer att bli det, och det ingår i dina arbetsuppgifter att plocka likdelar, så kan jag som polischef kräva det av dig.

På samma sätt kan säkert Honda, Yamaha m.fl kräva att deras kontrakterade förare skall köra ... om deras kontrakt är sådant.

Som MotoGP-publik tycker jag det är absurt att kräva att förarna skall köra om jag inte vågar åka dit för att heja på.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag tycker att alla som stannar hemma är syltryggar som hör hemma i samma fack som "elallergiker" och andra strålkärringar.
Då är vi iaf överens om en sak :tummenupp

Jag är inte lika säker på att folk kommer att försvara Rossi, snarare tvärtom. Fattar fortfarande inte varför han inte direkt ställde sig upp och sa: - Självklart ska vi köra i Japan!

Det har gått knackigt hela säsongen och här hade han chansen att tjäna gigantiska med poäng hos alla (utom möjligtvis sina konkurrenter vilket han troligtvis skiter fullständigt i).

Jag kan inte kräva av dig att du ska bli polis ... men om du väljer att bli det, och det ingår i dina arbetsuppgifter att plocka likdelar, så kan jag som polischef kräva det av dig.

På samma sätt kan säkert Honda, Yamaha m.fl kräva att deras kontrakterade förare skall köra ... om deras kontrakt är sådant.

Som MotoGP-publik tycker jag det är absurt att kräva att förarna skall köra om jag inte vågar åka dit för att heja på.
Om någon betalade min resa, uppehälle och biljetter skulle jag åka direkt, men jag tycker ändå inte att det är relevant. Jag är en mesig gubbe i 40-års åldern och kan inte jämföras med fullblodsproffs som valt en superfarlig sport. Det vore ju lite skillnad om någon krävde att ett gäng fotbollsspelare skulle åka dit.

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Det där är ett resonemang som jag aldrig kommer att förstå mig på. Jag kan inte tänka mig att bli polis, kirurg, politiker, attackdykare, pilot etc men anser ändå att jag kan ställa krav på dem. Men du menar alltså att jag tex ska acceptera att en polis inte vill plocka upp likdelar eftersom jag själv skulle tycka att det var obehagligt?

Casey, Rossi, Lorenzo och de andra utsätter sig för fara varje gång de ger sig ut på banan, faror som vida överstiger de som ett besök 13-14 mil från reaktorerna innebär vilket gör det hela extremt patetiskt. De får dessutom miljontals kronor i lön.

Angående WHO så har de nog samlat in tillräckligt med data för att ge en någorlunda rättvis bild av hur Tjernobyl och dess befolkning påverkades.

Det är mycket du inte förstår dig på :)

Vi ser nog olika på idrottsmannens så kallade yrkesroll. Jag ser inte att jag kan ställa krav på en idrottsman/kvinna på samma sätt som någon som har en samhällsfunktion som sitt yrke.
Jag ser inte att jag kan ställa några speciella krav på en idrottsman/kvinna överhuvudtaget.
Samtidigt känner jag inte att jag kan begära att en polis ska plocka likdelar i ett radioaktivt område heller...

Ja, WHO har NOG samlat in...
Det har NOG UFO-filmaren ovan också som du dissade.

För övrigt tycker jag det är uppfriskande om det blir så att förarna sätter sig på tvären o inte kör. Det visar att det inte bara är pengar som styr.

Då är vi iaf överens om en sak :tummenupp

Jag är inte lika säker på att folk kommer att försvara Rossi, snarare tvärtom. Fattar fortfarande inte varför han inte direkt ställde sig upp och sa: - Självklart ska vi köra i Japan!

Det har gått knackigt hela säsongen och här hade han chansen att tjäna gigantiska med poäng hos alla (utom möjligtvis sina konkurrenter vilket han troligtvis skiter fullständigt i).

Om någon betalade min resa, uppehälle och biljetter skulle jag åka direkt, men jag tycker ändå inte att det är relevant. Jag är en mesig gubbe i 40-års åldern och kan inte jämföras med fullblodsproffs som valt en superfarlig sport. Det vore ju lite skillnad om någon krävde att ett gäng fotbollsspelare skulle åka dit.

Så det är alltså skillnad på idrottsmän och idrottsmän även om dom tjänar dom stora dollarna?
Så bara för man är en adrenalinjunkie så är det okej att utsätta sig för strålning som KANSKE påverkar en?

Fotboll är ju dessutom inte en så där vansinnigt ofarlig sport. Gör du självmål i fel land blir du skjuten. Presterar du inte enligt planen slår publiken ner dig...

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Enligt Ryssarna är det ju "bara" 59 pers som omkommit i Tjernobyl.
I verkligheten en bit över 200 000 omkomna eller svårt sjuka.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det är mycket du inte förstår dig på :)
Vi ser nog olika på idrottsmannens så kallade yrkesroll. Jag ser inte att jag kan ställa krav på en idrottsman/kvinna på samma sätt som någon som har en samhällsfunktion som sitt yrke. Jag ser inte att jag kan ställa några speciella krav på en idrottsman/kvinna överhuvudtaget.
Samtidigt känner jag inte att jag kan begära att en polis ska plocka likdelar i ett radioaktivt område heller...
Tänk om jag bara förstod hälften av vad du gör. Vad lätt allt skulle bli :)

Nej, man kan egentligen inte kräva någonting av dagens idrottsmän trots alla miljoner vi betalar till dem indirekt. Jag kräver inte att de ska åka dit, jag tycker att de är fjantar om de inte gör det.

För övrigt tycker jag det är uppfriskande om det blir så att förarna sätter sig på tvären o inte kör. Det visar att det inte bara är pengar som styr.
Klart pengarna styr. Hotar man dem bara tillräckligt kommer de att åka dit hela högen.

Så det är alltså skillnad på idrottsmän och idrottsmän även om dom tjänar dom stora dollarna? Så bara för man är en adrenalinjunkie så är det okej att utsätta sig för strålning som KANSKE påverkar en?

Fotboll är ju dessutom inte en så där vansinnigt ofarlig sport. Gör du självmål i fel land blir du skjuten. Presterar du inte enligt planen slår publiken ner dig...
Ja, klart det är skillnad på en pingisspelare och en fallskärmshoppare (jag överdriver lite för säkerhets skull). Den ene riskerar att få en blå tumnagel om han träffar bordskanten, den andre riskerar att dö varje gång han hoppar.

Den uppenbara skillnaden är att fotbollsspelarna sällan dör när de utövare sin sport.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Bara priset hindrar mig. Om ni skramlar ihop till resan så åker jag och rapporterar live ifrån Motegi ;) Ska även kika om det finns fiskar med tre ögon etc.

Jag har faktiskt flera ggr den senaste tiden ansökt om att få åka till Tokyo. Jag kräver då inte att MotoGP-förarna ska åka någonstans som jag inte själv kan tänka mig.

Det är ju inte för att han är rädd för strålningen, det är för att han inte vill åka ramlöst längre.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...