MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På Eicma kollade jag in denna skönhet, baserad på Ilmor X3 hojen från 2007, med Patons 500 motor.
 

Bifogat

  • patilx.jpg
    patilx.jpg
    64.9 KB · Visningar: 150

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Däckens utveckling är av större betydelse än någon utveckling av hojen under alla år.
Hade varit intressant att se motsvarande utveckling genom åren gällande kurvhastighet, ...från någon väl vald "långkurva".
Infon lär ju finnas någonstans, men lurig att få tag i antar jag.

Eller kan Axxexs trolla fram nåt sånt kanske... ? ;)
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Hade varit intressant att se motsvarande utveckling genom åren gällande kurvhastighet, ...från någon väl vald "långkurva".
Infon lär ju finnas någonstans, men lurig att få tag i antar jag.

Eller kan Axxexs trolla fram nåt sånt kanske... ? ;)

Ja det vore intressant att se..
125 och 250 har väl legat på samma vikt hela tiden. Men sänktes vikten på MGP när det blev 800cc och ska vikten öka när det blir 1000cc igen? Då får Bridgestone lite att bita i till 2012 :) fast det vore kul om det kom in fler däckstillverkare igen! Det vore dessutom bra för oss konsumenter.

/JPS
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Däckens utveckling är av större betydelse än någon utveckling av hojen under alla år. Trist men sant.
Nja...

Det stämmer förstås att däcken är ljusår bättre idag än i början av 90-talet.

Å andra sidan kan väl ingen avgöra om de har utvecklats mer än motorcyklarna och deras motorer/elektronik.

Däcken är den flaskhals som tillverkarna anpassar motor och elektronik efter.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Miss av mig, klickade glatt vidare år för år och noterade varvtiderna utan att ens tänka på att det kunde vara nån annan bana. Dock gick tiden ändå ner med 5½ sekunder på phillip island mellan -89 och -98.

Detta måste vara fel.
Jag är mycket tveksam till drygt 5 min skillnad på 27 varv vilket skulle göra att man 89 körde över 10s långsammare per varv no way !
Vet att dom körde 1.34-35/varv under den eran med GP500 vilket skulle på 27 varv röra sig om ca en minuts skillnad om dom körde ca 2 s snabbare 99.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Detta måste vara fel.
Jag är mycket tveksam till drygt 5 min skillnad på 27 varv vilket skulle göra att man 89 körde över 10s långsammare per varv no way !
Vet att dom körde 1.34-35/varv under den eran med GP500 vilket skulle på 27 varv röra sig om ca en minuts skillnad om dom körde ca 2 s snabbare 99.

Helt rätt. 30 varv var det 1990 iaf.

Det ger 1:36.531 per varv, i snitt, 1989 vs 1:34.908 i snitt 1998. För vinnaren då, räknat på 30 respektive 27 varv.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hoppsan Kerstin. Mr OT aka "Detta är ett diskussionsforum vill du inte debattera så gå någon annanstans" ska helt plötsligt censurera andra. Var kom det ifrån?
Högsta hönset på SH tycker att det blir för mycket tjafs när tvåtakt kommer in i bilden och för att undvika det vore det ju smidigt om alla dessa diskussioner hölls på ett ställe.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Brno en vecka tidigare nu.

2010 MotoGP calendar:

April 11th* Qatar Losail
April 25th Japan Motegi
May 2nd Spain Jerez
May 23rd France Le Mans
June 6th Italy Mugello
June 20th Great Britain Silverstone
June 26th** Netherlands Assen
July 4th Catalunya Catalunya
July 18th Germany Sachsenring
July 25th*** United States Laguna Seca
August 15th Czech Republic Brno
August 29th Indianapolis Indianapolis
September 5th San Marino & Riviera di Rimini Misano
September 19th Hungary Balatonring
October 10th Malaysia Sepang
October 17th Australia Phillip Island
October 31st Portugal Estoril
November 7th Valencia Ricardo Tormo - Valencia

Reserve Circuit: Motorland Aragon Circuit

* Evening race
** Saturday race
*** Only MotoGP class
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Satt och funderade lite på Aprilias rad 3.
Kommer inte riktigt ihåg när den användas, jag va väl typ 10 bast då.. Har för mig att det var under övergången mellan 2t/4t

Men borde inte de vara ett intressant alternativ nu när de har 800cc??
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Satt och funderade lite på Aprilias rad 3.
Kommer inte riktigt ihåg när den användas, jag va väl typ 10 bast då.. Har för mig att det var under övergången mellan 2t/4t

Men borde inte de vara ett intressant alternativ nu när de har 800cc??

"kuben" 2002-2004 var väl svår att få till på bana överhuvudtaget! vet inte om 3cyl 4t 990cc skulle göra sig bättre dag? Flera erkänt bra förare försökte iallafall..

http://www.youtube.com/watch?v=S4A7WkEqmwI
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hade ett riktigt skönt ljud alla fall...

Precis!

Den var kan man säga för grym, trist bara att den oxå var näst intill okörbar ..

Dovi öppet missnöjd med årets HRC Repsol Honda..

It's not that there wasn't enough time to test, but that I didn't feel comfortable with this bike. My feelings were worse than in 2008, and that was the problem. When you can't adapt to the bike, you can't achieve results until a significant change is made to the bike and they aren't changes that you can make in the practices for a Grand Prix, adjusting a little here or there.
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
"kuben" 2002-2004 var väl svår att få till på bana överhuvudtaget! vet inte om 3cyl 500cc 2t skulle göra sig bättre dag? Flera erkänt bra förare försökte iallafall..

what? Kuben var 990cc fyrtakts radtrippel.
Största problemet var vibrationer om jag minns rätt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Niccolo Canepa till Hayate Moto2.
Fast igår presenterades han som första föraren i Scot Racings satsning.
http://www.gpone.com/news/News.asp?NNews=5949

Vidare har Matteoni Racing gjort klart med Lukas Pesek.
http://www.gpone.com/news/News.asp?NNews=5951

Moto2
Ajo Motorsport - Aprilia
Álex Debón

Campetella Racing - B&B Team
Dominique Aegeter

Cardion AB Motoracing -Aprilia
Karel Abraham

CIP Moto -GP250 -Suter
Valentin Debise

Interwetten Moto2 Team - Suter / Kalex / Moriwaki
Thomas Luthi

G22 Racing Team -Moriwaki
Fonsi Nieto
Yanick Guerra


Hayate Racing Team -Suter
Ricky Cardús
Jules Cluzel

Honda Gresini -Moriwaki
Toni Elías


JIR -TSR
Mattia Pasini
Roger Lee Hayden


Kino Racing -Burning Blood
Fabrizio Perren

Mapfre Aspar Team - Aprilia
Julían Simón
Mike Di Meglio


Matteoni Racing -Moriwaki
Lukas Pesek
Jules Cluzel

Pons Racing -Kalex
Axel Pons
Sergio Gadea


Promoracing - Harris
Joan Olivé
Kenny Noyes


Racing Team By Queroseno - Burning Blood
Bernat Martínez
José David De Gea
Alex De Angelis


Racing Team Germany - Suter
Arne Tode


Scot Racing Team - NCR
Niccolo Canepa

Speedup Aprilia - Aprilia
Andrea Iannone
Gabor Talmacsi


Sprint Tecnology Racing - Suter
Roberto Pietri
Roberto Rolfo

Stop and Go Racing Team - FTR
Héctor Faubel
Ratthapark Wilairot


Tech 3 - Tech3
Raffaele De Rosa
Yuki Takahashi


Viessmann Kiefer Racing - Suter
Stefan Brald
Vladimir Leonov


WTR San Marino Team - ADV/CRP
Claudio Corti
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Då kanske listan ska redigeras så att Pesek inte står på två ställen?

Fast igår presenterades han som första föraren i Scot Racings satsning.
http://www.gpone.com/news/News.asp?NNews=5949

Vidare har Matteoni Racing gjort klart med Lukas Pesek.
http://www.gpone.com/news/News.asp?NNews=5951

Moto2
Ajo Motorsport - Aprilia
Álex Debón

Campetella Racing - B&B Team
Dominique Aegeter

Cardion AB Motoracing -Aprilia
Karel Abraham

CIP Moto -GP250 -Suter
Valentin Debise

Interwetten Moto2 Team - Suter / Kalex / Moriwaki
Thomas Luthi

G22 Racing Team -Moriwaki
Fonsi Nieto
Yanick Guerra


Hayate Racing Team -Suter
Jules Cluzel

Honda Gresini -Moriwaki
Toni Elías


JIR -TSR
Mattia Pasini
Roger Lee Hayden


Kino Racing -Burning Blood
Fabrizio Perren

Mapfre Aspar Team - Aprilia
Julían Simón
Mike Di Meglio


Matteoni Racing -Moriwaki
Lukas Pesek
Jules Cluzel

Pons Racing -Kalex
Axel Pons
Sergio Gadea


Promoracing - Harris
Joan Olivé
Kenny Noyes


Racing Team By Queroseno - Burning Blood
Bernat Martínez
José David De Gea
Lukas Pesek
Alex De Angelis


Racing Team Germany - Suter
Arne Tode


Scot Racing Team - NCR
Niccolo Canepa

Speedup Aprilia - Aprilia
Andrea Iannone
Gabor Talmacsi


Sprint Tecnology Racing - Suter
Roberto Pietri
Roberto Rolfo

Stop and Go Racing Team - FTR
Héctor Faubel
Ratthapark Wilairot


Tech 3 - Tech3
Raffaele De Rosa
Yuki Takahashi


Viessmann Kiefer Racing - Suter
Stefan Brald
Vladimir Leonov


WTR San Marino Team - ADV/CRP
Claudio Corti
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top