MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det blir ju ett mästerskap för ramtillverkare och Honda.
Ingen annan hojfabrikant lär ju ställa upp i detta mästerskap, och det kommer bli pinsamt om det går långsammare än i WSS600, vilket det än så länge ser ut att göra.
Särskilt billigt verkar det ju heller inte att bli, så heja Dorna..
Jag kollar nog på pensionärerna i wsbk istället nästa år..



Var det inte någon engelsk firma som gjorde ramarna åt KTM?
Fabrication Techniques, som väl numer kallas enbart FTR om jag inte är ute och cyklar. De ska ju göra ramar till Moto2.
http://www.fabtech.org.uk/
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte den högre motoreffekten snarare än originalram som gör WSS snabbare än Moto2?

Det vet nog bara gudarna....

De cyklar som rullat i Cev har väl varit team som plockat ihop en WSS spec motor och stoppat i sitt MOTO2 chassie....

Jag tror det kommer visa sig vara svårt att med begränsade resurser bygga en ram som är betydligt bättre än CBR ramen. Betänk hur mycket pengar de stora MGP fabrikerna har lagt på ramutveckling innan de hittade rätt. När HRC gick igenom 5 ramgenerationer i fabriksteamet under en säsong så testades där säkert 50 konfigurationer hemma i japan. Jag tror helt enkelt att Suter och de andra små ramtillverkarna inte har varken resurser eller knowhow nog för att fixa fram en ram som är mycket bättre än originalramen på kort sikt...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Var det inte någon engelsk firma som gjorde ramarna åt KTM?

Fabrication Techniques. Eller förkortat som Fab Tech. Dom kallar sig FTR numera med sitt Moto2 chassie. Dom har gjort ramar åt flera andra GP-team innan med. WCM, KR, MuZ, Pulse och Kawasaki bl.a.

Det vet nog bara gudarna....

De cyklar som rullat i Cev har väl varit team som plockat ihop en WSS spec motor och stoppat i sitt MOTO2 chassie....

Jag tror det kommer visa sig vara svårt att med begränsade resurser bygga en ram som är betydligt bättre än CBR ramen. Betänk hur mycket pengar de stora MGP fabrikerna har lagt på ramutveckling innan de hittade rätt. När HRC gick igenom 5 ramgenerationer i fabriksteamet under en säsong så testades där säkert 50 konfigurationer hemma i japan. Jag tror helt enkelt att Suter och de andra små ramtillverkarna inte har varken resurser eller knowhow nog för att fixa fram en ram som är mycket bättre än originalramen på kort sikt...

Moriwaki är uppe i 10:de versionen på sin Moto2 ram hittils.

Dom flesta har nog WSS motorer eller så trimmat dom kan. Annars är det knappt inte lönt att testa om man inte har rätt effekt.

På vissa punkter borde det var lättare att bygga bättre ram än en org CBR. Men att få den att fungera bra är en annan sak.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vilka vill bygga chassin till hondamotorn?

/JPS
Det finns några stycken men bara en hojtillverkare.
Taylor Made Racing - USA (kommer tidigast 2011 om alls)
FTR Moto och Harris - UK
KAlex - Tyskland
Arbizu och Bottpower - Spanien
Suter Racing Technology - Schweiz
Tech3 - Frankrike
Bimota - Italien
Burning Blood, Moriwaki och Technical Sports Racing - Japan

Källa BIKE Magazine.
Dom skrev även, "Ironic that Aprilia will field a Moto2 entry, since the Italian company was dead against the class" och nu har Aprilia klivit av. Helt i linje med sin ursprungliga inställning.
 

MC Doktorn

Guest
Det tråkiga med Moto2 är att det enbart kommer handla om föraren.
Snart kommer det säkert bli enhets chassien och bromsar också.
Jag är ganska övertygad om att det kommer går fortare jfr med GP250.

Parallelen med GP2 i formel världen känns tydligt.

Fabrication Techniques. Eller förkortat som Fab Tech. Dom kallar sig FTR numera med sitt Moto2 chassie. Dom har gjort ramar åt flera andra GP-team innan med. WCM, KR, MuZ, Pulse och Kawasaki bl.a.



Moriwaki är uppe i 10:de versionen på sin Moto2 ram hittils.

Dom flesta har nog WSS motorer eller så trimmat dom kan. Annars är det knappt inte lönt att testa om man inte har rätt effekt.

På vissa punkter borde det var lättare att bygga bättre ram än en org CBR. Men att få den att fungera bra är en annan sak.

Hur kommer det se ut i verkligheten om tex Moriwaki tillverkar den bästa ramen för att tex FTR inte har råd att tillverka och prova lika mycket. Det kommer sluta med att kostnaderna stiger även där och enhets konceptet kommer gripa in.
 
Last edited:

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Fabrication Techniques. Eller förkortat som Fab Tech. Dom kallar sig FTR numera med sitt Moto2 chassie. Dom har gjort ramar åt flera andra GP-team innan med. WCM, KR, MuZ, Pulse och Kawasaki bl.a.

Det som förenar dessa är väl mediokra resultat, kanske inte deras fel visserligen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
WCM gick det väl iofs inte så dåligt för på 500-tiden. KTM har ju inte heller vart helt mediokert ;)
Fast WCM hade ju en Yamaha så det förklarar varför det gick bra. Sedan bytte de till ROC och även Harris och det gick sämre. kan konklusionen vara att engelska ramar är mindre bra? ;)
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Det blir ju ett mästerskap för ramtillverkare och Honda.
Jag kollar nog på pensionärerna i wsbk istället nästa år..

WSBK bjuder iaf på feta startfält och bra racing. Att de kör runt en bana 1-2 sekunder långsammare än en GP-hoj spelar mindre roll. Det enda som är tråkigt är den lägre statusen, både på evenemang och förare. Men jag tycker underhållningen på banan är större än MGP just nu!

/JPS
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
När jag körde Opel-Lotus Challange i början av 90-talet så köpte man en färdig bil som man inte fick ändra annat än inställningarna på hjul, fjädring o till viss del vingar... Det var bästa förararen som vann, så det var aldrig gnäll på att nägon hade sämre bil. Det är sunt i de lägre klasserna.

(det kontrollmättes dock en o annan förgasare då någon tyckte sig bli omkörd för lätt)

Jag tycker enhetsserier är bra. All I ever wanted was an equal bike.... Eller vad han nu brukade gnälla.... är inte roligt. Ok, i MotoGP och F1 borde utvecklingen vara helt fri. Det är toppklasserna och där ska dom bästa förarna göra upp på det bästa materialet. Men i lägre serier - om vi vill se någon tillväxt - har vi nog att vinna på lite mer standardbetonat material. Med det vill jag säga att det ändå ska vara en prototyp - inte en gathoj. Våra Formelbilar var ju "gratis" jämfört med en F1:a eller F3000 som nästa steg hette då.

Dorna var ju rätt ute med Red Bull cup. (om det nu var deras grundidé) Att ta 250gp och göra 40st GP600 hojar skulle kanske ha varit en bättre väg än den otroligt struliga och oklara väg dom är inne på nu!
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Jag tycker enhetsserier är bra. All I ever wanted was an equal bike.... Eller vad han nu brukade gnälla.... är inte roligt. Ok, i MotoGP och F1 borde utvecklingen vara helt fri. !

Håller med dig om att enhetsklasser är bra! Racingen i 250SP var superduper, alla körde med samma grejer och rättvisare kunde det inte bli.
Fast nu är ju detta GP och ingen supportklass eller liknande. Ska GP bestå av en enhetsklass? Eller så är Dornas vision att det i framtiden bara ska finnas ETT VM under en racehelg och resten är support... Nåt i stil med Redbull Cup och Moto2.

Är det så, så lyckas herr Ezpelata ta kål på två VM :confused:

/JPS
 

MC Doktorn

Guest
Är det tråkigt? Att bäste föraren vinner?:confused:

Skrev att det är trist om det enbart beror på föraren.
Charmen med prototyp racing är just variationen och utveckling av materialet dom sitter på. Oftast vinner de bästa förarna oavsett.

Tyvärr försvinner en del av denna när man inför ett starkt reglerat koncept som innebär att man inte erbjuder den tekniska utmaning som man ser tex i MotoGP.

Enhetsracing i för stor utsträckning ger en fadd känsla av Renault cup
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tyvärr försvinner en del av denna när man inför ett starkt reglerat koncept som innebär att man inte erbjuder den tekniska utmaning som man ser tex i MotoGP.

Även MotoGP i dagens tappning är ju väldigt strikt tekniskt reglerat, jämfört med hur det varit tidigare. Har personligen svårt att se hur racingen det blir bättre av detta, när exempelvis Harris/WCM inte fick köra med sin hoj eftersom delar av motorblocket kom från Yamaha R1 och fick köra med äldre 500cc istället.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Skrev att det är trist om det enbart beror på föraren.
Charmen med prototyp racing är just variationen och utveckling av materialet dom sitter på. Oftast vinner de bästa förarna oavsett.

Tyvärr försvinner en del av denna när man inför ett starkt reglerat koncept som innebär att man inte erbjuder den tekniska utmaning som man ser tex i MotoGP.

Enhetsracing i för stor utsträckning ger en fadd känsla av Renault cup

Men är det så? Se på Button och F1 och säg Agostini och 500GP... de var ju överlägsna mycket pga sitt material och hade nog haft det svårare om de suttit med annat fordon. Men om man ser på RedBull cup eller varför inte 125 cc (där materialet i princip är exakt lika) så är det ju så gott som alltid fyra i mål inom en sekund= Kanonracing!

När vann en bra förare på dåligt material senast?

Visst vore det kul om wankelhojar tillsammans med 2 och 4-taktare (eller hojar med olika konstruktion) kunde ligga hjul vid hjul i samma heat och slåss om samma placeringar, men oftast gör de ju inte det...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Har det hänt ? Kevin Schwants ansågs väl inte haft det bästa materialet när han tog titeln för massa år sedan
Det året han tog titeln så tog ju både Honda, Yamaha och Suzuki segrar, och Cagiva pallplatser. Sju olika förare tog vinster, bl.a. Schwantz teamie. Kan inte se att de hade dåligt material de året. Jag tolkar det mer som att det var jämnare då.
Däremot fick han titeln lite till skänks då Rainey tragiskt förlamades och missade de tre sista racen.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top