MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
3 liter extra i tanken och dubbelt så många motorer för satellitcyklarna - hur går det ihop med Dornas ekonomiska plan? Borde se helt bajen ut i deras plånbok, varje beslut som klubbas igenom för att överleva den ekonomiska krisen leder till högre kostnader.

Det är inte för satellitcyklarna. Du har två regelinriktningar:

  1. "Vanliga" regler. 6 motorer, 21liter, max 1000cc och 81mm borrning.
  2. "Claiming rule team". 12 motorer, 24liter, max 1000cc och 81mm borr. Dock! "Folkrace-regler". Du måste sälja delar om annat team vill ha dem.

http://www.motomatters.com/news/2010/02/17/motogp_2012_1000cc_regulations_more_fuel.html

"MotoGP is to have a so-called "claiming rule", which usually means that one team can demand to be given certain specific parts of a race bike for a fixed fee. A claiming rule was first proposed for the engines in the Moto2 class, the point of which was to prevent teams from spending astronomical amounts on engines, by making them sell their very powerful engine to a rival team prepared to pay 20,000 euros."

Satellit-teamen, som de ser ut idag, kommer sannolikt inte att hamna under kategori 2, då man inte gärna säljer bort prototyp-delar för en minimal kostnad. Speciellt som de är leasade.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Är det inte lite ironiskt att varje gång som man förändrar reglementet i MotoGP, oftast med motiveringen att det ska bli billigare för teamen och tillverkarna, så slutar det bara med att dom får utveckla helt nya motorer och det blir ännu dyrare för dom..... :confused:

Den nya "folkraceregeln" och 1000cc regeln kanske kan locka in en eller två privatsatningar, men det lär inte locka tillbaka dom större tillverkarna som Kawasaki och Aprilia, eller nån ny som t.ex BMW.
Mest troligt håvar man in nåt mindre skitteam som kör nån moddad 1000cc gathoj med alldeles för liten budget och som kommer att harva runt i botten i en säsong innan pengarna tar slut och dom tvingas lägga av.

Jag har full förståelse för BMW och Aprilia som väljer att satsa på WSBK istället. Där får dom ett stabilare regelverk där man inte behöver lägga massa pengar på att bara hänga med dom nya regeländringarna, tightare och med underhållande racing, en chans att marknadsföra sina 1000cc gathojar, samma mediaexponering, och allt detta till en lägre kostnad....

Skit i att ändra reglementet hela tiden och ge tillverkarna en chans att hämta andan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Moto 2 dag 1
1 – Rolfo – 1.51.3 – 35 varv
2 – Tomizawa – 1.52.7
3 – Aegerter – 1.53.4
4 – Lombois – 1.54.4 – 34 varv
5 – Al-Naimi – 1.56.2 – 21 varv
6 – Redding – 1.56.7 – 7 varv
7 – Hernandez – 2.00.2 – 12 varv
8 – Guerra – 2.04.4 – 20 varv
9 – Noyes – 2.08.7

20101802_rolfoout_G.jpg

Roberto Rolfo
20101702_rolfo_G.jpg

Lombois
n507454_Action.Luthi02.original.jpg

Tomas Luthi

n507461_marquez.bike.original.jpg


Marc Marquez
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Anledningen till att Bradl och Leonov´s hojar inte ser ut att vara från samma team, vilket dom är, beror på sponsorn Viessmann. Dom vill inte att Ryssen ska ha deras varumärke på hans hoj då dom inte har Ryssland som marknad och det är Bradl dom vill bli förknippad med. Dom har dessutom bett teamet att Ryssen inte ska få ha Viessmann på hans teamkläder heller. Det hade han förra året då teampersonalen på hans sida bar Keifers teamkläder.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
INA har fått kontraktet på att leverera bränsle till Moto2.

Alla Moto2-hojar måste ha klistermärken från INA, Dunlop och "Powered by Honda" på sina kåpor. Gäller även för wildcards.

Ett wildcard i Moto2 verkar kosta 12.500 euro som IRTA ska ha.
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Tiderna kan ju jämföras med CEV Moto2, där snabbaste tiden är 1.48.11

Jules Cluzel:
2yzeg05.jpg

v5jxiu.jpg


Anthony West:
v7a7ue.jpg


Mike Di Meglio:
dw2ti.jpg



Anledningen till att Bradl och Leonov´s hojar inte ser ut att vara från samma team, vilket dom är, beror på sponsorn Viessmann. Dom vill inte att Ryssen ska ha deras varumärke på hans hoj då dom inte har Ryssland som marknad och det är Bradl dom vill bli förknippad med. Dom har dessutom bett teamet att Ryssen inte ska få ha Viessmann på hans teamkläder heller. Det hade han förra året då teampersonalen på hans sida bar Keifers teamkläder.

Leonovs cykel är även en photoshoppad variant utav Bradls. På Bradls har de ändrat kutsen till helröd, istället för vit med röda stripes som den är i verkligheten. Något skumt av teamet att man publicerar dessa bilder, framförallt då kvalitén är urusel - men men.
Leonov åker dessutom under Vector Kiefer Racing och inte Viessmann Kiefer Racing. Vector är säkert stora i Ryssland:)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tider för dag två. Jämnt men ganska långsamt kan man väl konstatera. En faktor som gör att bilden skevar lite är att det är stor skillnad på hur trimmade motorer teamen har. Från STD CBR motorer ( Tech 3 tex. ) till Supersportmotorer ( VDS tex.)
Tiderna är inte från den officiella tidtagningen heller utan från teamen så saltkaret fram.

Shoya Tomizawa Technomag-CIP Suter MMX 1'49.4
Jules Cluzel Forward Racing Suter MMX 1'49.6
Yonni Hernández Blusens STX BQR 1'49.6
Julian Simon Mapfre Aspar Team RSV 1'49.8
Yuki Takahashi Tech 3 Racing Tech 3 1'49.8
Kenny Noyes Jack&Jones Promo-Harris 1'49.9
Roberto Rolfo Italtrans STR Suter MMX 1'50.0
Claudio Corti Forward Racing Suter MMX 1'50.1
Alex Baldolini Caretta Technology ICP 1'50.3
Dominique Aegerter Technomag-CIP Suter MMX 1'50.7
Mike di Meglio Mapfre Aspar Team RSV 1'51.0
Sergio Gadea Pons Racing Kalex Pons 1'51.0
Mashel Al Naimi Blusens STX BQR 1'51.2
Fonsi Nieto G22 HolidayGym Moriwaki 1'51.2
Scott Redding Marc Vds Racing Team Suter MMX 1'51.2
Axel Pons Pons Racing Kalex Pons 1'51.4
Raffaele De Rosa Tech 3 Racing Tech 3 1'51.5
Thomas Luthi Interwetten Moriwaki 1'51.8
Robertino Pietri Italtrans STR Suter MMX 1'51.9
Joan Olivé Jack&Jones Promo-Harris 1'51.9
Stefan Bradl Viessmann Kiefer Suter MMX 1'52.0
Karel Abraham Cardion AB Motoracing RSV 1'52.8
Vladimir Leonov Vector Kiefer Suter MMX 1'52.9
Yannick Guerra G22 HolidayGym Moriwaki 1'53.6
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Lorenzo drabbades av en fraktur i första metakarpalbenet (typ lillfingret) i samband med en mx-olycka. Han kommer missa testerna på Sepang men ska vara tillbaka till Qatar. Även tummen ska tydligen hoppat ur led...

sepang11.jpg

tycker det ser ut som Loolipop har ett extra däck med sig runt magen :gnissla:D:D
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Tider för dag två. Jämnt men ganska långsamt kan man väl konstatera. En faktor som gör att bilden skevar lite är att det är stor skillnad på hur trimmade motorer teamen har. Från STD CBR motorer ( Tech 3 tex. ) till Supersportmotorer ( VDS tex.)
Tiderna är inte från den officiella tidtagningen heller utan från teamen så saltkaret fram.

Shoya Tomizawa Technomag-CIP Suter MMX 1'49.4
Jules Cluzel Forward Racing Suter MMX 1'49.6
Yonni Hernández Blusens STX BQR 1'49.6
Julian Simon Mapfre Aspar Team RSV 1'49.8
Yuki Takahashi Tech 3 Racing Tech 3 1'49.8
Kenny Noyes Jack&Jones Promo-Harris 1'49.9
Roberto Rolfo Italtrans STR Suter MMX 1'50.0
Claudio Corti Forward Racing Suter MMX 1'50.1
Alex Baldolini Caretta Technology ICP 1'50.3
Dominique Aegerter Technomag-CIP Suter MMX 1'50.7
Mike di Meglio Mapfre Aspar Team RSV 1'51.0
Sergio Gadea Pons Racing Kalex Pons 1'51.0
Mashel Al Naimi Blusens STX BQR 1'51.2
Fonsi Nieto G22 HolidayGym Moriwaki 1'51.2
Scott Redding Marc Vds Racing Team Suter MMX 1'51.2
Axel Pons Pons Racing Kalex Pons 1'51.4
Raffaele De Rosa Tech 3 Racing Tech 3 1'51.5
Thomas Luthi Interwetten Moriwaki 1'51.8
Robertino Pietri Italtrans STR Suter MMX 1'51.9
Joan Olivé Jack&Jones Promo-Harris 1'51.9
Stefan Bradl Viessmann Kiefer Suter MMX 1'52.0
Karel Abraham Cardion AB Motoracing RSV 1'52.8
Vladimir Leonov Vector Kiefer Suter MMX 1'52.9
Yannick Guerra G22 HolidayGym Moriwaki 1'53.6

Ser iallafall ut att kunna bli tät racing!

\Masónit
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
Är det inte lite ironiskt att varje gång som man förändrar reglementet i MotoGP, oftast med motiveringen att det ska bli billigare för teamen och tillverkarna, så slutar det bara med att dom får utveckla helt nya motorer och det blir ännu dyrare för dom..... :confused:

Den nya "folkraceregeln" och 1000cc regeln kanske kan locka in en eller två privatsatningar, men det lär inte locka tillbaka dom större tillverkarna som Kawasaki och Aprilia, eller nån ny som t.ex BMW.
Mest troligt håvar man in nåt mindre skitteam som kör nån moddad 1000cc gathoj med alldeles för liten budget och som kommer att harva runt i botten i en säsong innan pengarna tar slut och dom tvingas lägga av.

Jag har full förståelse för BMW och Aprilia som väljer att satsa på WSBK istället. Där får dom ett stabilare regelverk där man inte behöver lägga massa pengar på att bara hänga med dom nya regeländringarna, tightare och med underhållande racing, en chans att marknadsföra sina 1000cc gathojar, samma mediaexponering, och allt detta till en lägre kostnad....

Skit i att ändra reglementet hela tiden och ge tillverkarna en chans att hämta andan.

Samma medie exponering vet i tusan. WSBK visas ju inte alla race + att man inte får se träningar osv. Iaf inte på Eurosport och ändå skulle de storsatsa på wsbk när de slutade med motogp. Nästan så jag hoppas att eurosport slutar med wsbk också. + i MotoGP kör ju dom bästa förarna, så enkelt är det. Visst är det irriterande att de ändrar reglerna titt som tätt. men jag tycker det är bra att de går tillbaka till 1000cc. är en "naturlig" motorstorlek som även finns för gata. och det är ju :yoparty
 

MC Doktorn

Guest
Moto2 hojarna ligger alltså ljusår efter 250Gp hojarna på träning i varje fall.
Antar dock att potentialen är inte fullt utnyttjad än
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
men jag tycker det är bra att de går tillbaka till 1000cc. är en "naturlig" motorstorlek som även finns för gata. och det är ju :yoparty

ja behöver man gå över 1000cc så är nått fel, ehrmm..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Moto2 hojarna ligger alltså ljusår efter 250Gp hojarna på träning i varje fall.
Antar dock att potentialen är inte fullt utnyttjad än

Nu får man ju dock ha i åtanke att många team åker på mer eller mindre standardmotorer. En del har begagnade SSP-spisar, varav de flesta redan har rasat och inget team har däck som är i kvalité med de som används i VM.

Dessutom var gårdagen under upptorkande.


Desto mer intressant blir det på Valencia när teamen äntligen får rätt motorer.
 
Last edited:

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Intressant att Di Meglios original chassi ligger mindre än en sekund ifrån bäste Moto2-chassi.
Många experter som påstår att det är svårt att bygga ett chassi bättre än det välutvecklade, lätta chassi som Honda redan gjort om man bortser från fjädring och fälgar. Kanske stämmer ganska bra.

Sammanlagda tider, enligt motogp.com:
Moto2
1 - Julian Simon - Mapfre Aspar Team - 1’49.3
2 - Shoya Tomizawa - Technomag-CIP - 1’49.3
3 - Yuki Takahashi - Tech 3 Racing - 1’49.3
4 - Jules Cluzel - Forward Racing - 1’49.4
5 - Anthony West - MZ - 1’49.4
6 - Yonni Hernández - Blusens STX - 1’49.6
7 - Kenny Noyes - Jack&Jones by A. Banderas- 1’49.9
8 - Mike di Meglio - Mapfre Aspar Team - 1’50.0
9 - Roberto Rolfo - Italtrans STR - 1’50.0
10 - Claudio Corti - Forward Racing - 1’50.1
11 - Stefan Bradl - Viessmann Kiefer Racing - 1’50.3
12 - Alex Baldolini - Caretta Technology - 1’50.3
13 - Raffaele De Rosa - Tech 3 Racing - 1’50.5
14 - Sergio Gadea - Pons Racing - 1’50.5
15 - Fonsi Nieto - G22 HolidayGym - 1’50.7
16 - Axel Pons - Pons Racing - 1’50.7
17 - Dominique Aegerter - Technomag-CIP - 1’50.7
18 - Thomas Luthi - Interwetten Moriwaki Racing- 1’50.8
19 - Scott Redding - Marc Vds Racing Team - 1’51.1
20 - Mashel Al Naimi - Blusens STX - 1’51.2
21 - Robertino Pietri - Italtrans STR - 1’51.7
22 - Joan Olivé - Jack&Jones by A. Banderas- 1’51.9
23 - Vladimir Leonov - Vector Kiefer Racing - 1’52.3
24 - Karel Abraham - Cardion AB Motoracing - 1’52.8
25 - Vincent Lonbois - Marc Vds Racing Team - 1’52.8
26 - Yannick Guerra - G22 HolidayGym - 1’53.2

29vdrq0.jpg

fc02v8.jpg

2nqek3k.jpg

2ywvon6.jpg

2mnhimb.jpg


125cc
1 - Pol Espargaró - Bainet Derbi - 1’52.9
2 - Nicolás Terol - Bancaja Aspar Team - 1’53.2
3 - Efrén Vázquez - Bainet Derbi - 1’53.5
4 - Bradley Smith - Bancaja Aspar Team - 1’53.5
5 - Esteve Rabat - Blusens STX - 1’53.9
6 - Marc Márquez - Red Bull Ajo Motorsport - 1’54.0
7 - Alberto Moncayo - Andalucia Cajasol - 1’54.8


2qapelt.jpg

2ia4thd.jpg

2q03ek5.jpg

6f1q3n.jpg

rr58wo.jpg

1zf0nxe.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Intressant att Di Meglios original chassi ligger mindre än en sekund ifrån bäste Moto2-chassi.
Många experter som påstår att det är svårt att bygga ett chassi bättre än det välutvecklade, lätta chassi som Honda redan gjort om man bortser från fjädring och fälgar. Kanske stämmer ganska bra.

så du tänker så, hm..
jag tänker tvärtom, att dom redan är snabbare med så lite utvecklingstid mm visar att prototypchassina kommer vara snabbare än CBR chassiet.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top