MotoGP / Moto2 / 125 Silly Season 2010.

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
så du tänker så, hm..
jag tänker tvärtom, att dom redan är snabbare med så lite utvecklingstid mm visar att prototypchassina kommer vara snabbare än CBR chassiet.

Så lite utvecklingstid har de faktiskt inte haft, i Spanien kördes CEV Moto2 förra året och i Japan har de hållit på minst lika länge. Sen är knappast tillverkarna några nybörjare heller; Suter, Moriwaki, Harris, TSR, MWZ (MZ), Bimota m.fl. är alla gamla i gemet och de mindre kända tillverkarna har haft riktigt duktiga och meriterade personer/företag bakom sig.

Moto2 kommer tveklöst vara snabbare än SSP, om inte annat kommer Honda se till att det blir så. Men hur många sekunder man hittat i själva ramen blir ju svårt att svara på. Att man fritt kan laborera med ex. styvhet i sving och ram kan (och kommer) betyda mycket individuellt för förarna - men det betyder inte att man gjort några faktiska förbättringar gentemot originalchassit.
Största faktiska skillnaderna tror jag ligger i hjul och fjädring. Resten är väldigt mycket individuellt, vilka förare som trivs bäst med vilken typ utav ram och så vidare.


Dvs. om det nu stämmer att man inte kunnat hitta massa överflödig vikt i CBR:en. Det skulle förändra en hel del, om man byggt väsentligt mycket lättare ramar. Antar att det återstår att se.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Så lite utvecklingstid har de faktiskt inte haft, i Spanien kördes CEV Moto2 förra året och i Japan har de hållit på minst lika länge. Sen är knappast tillverkarna några nybörjare heller; Suter, Moriwaki, Harris, TSR, MWZ (MZ), Bimota m.fl. är alla gamla i gemet och de mindre kända tillverkarna har haft riktigt duktiga och meriterade personer/företag bakom sig.

Moto2 kommer tveklöst vara snabbare än SSP, om inte annat kommer Honda se till att det blir så. Men hur många sekunder man hittat i själva ramen blir ju svårt att svara på. Att man fritt kan laborera med ex. styvhet i sving och ram kan (och kommer) betyda mycket individuellt för förarna - men det betyder inte att man gjort några faktiska förbättringar gentemot originalchassit.
Största faktiska skillnaderna tror jag ligger i hjul och fjädring. Resten är väldigt mycket individuellt, vilka förare som trivs bäst med vilken typ utav ram och så vidare.


Dvs. om det nu stämmer att man inte kunnat hitta massa överflödig vikt i CBR:en. Det skulle förändra en hel del, om man byggt väsentligt mycket lättare ramar. Antar att det återstår att se.

förvisso,
men jag vill påstå att den mesta utvecklingen kommer ske framöver, i det format som klassen har, med konkuransen, mm.
men eg är vi ju överens.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Intressant att Di Meglios original chassi ligger mindre än en sekund ifrån bäste Moto2-chassi.
Många experter som påstår att det är svårt att bygga ett chassi bättre än det välutvecklade, lätta chassi som Honda redan gjort om man bortser från fjädring och fälgar. Kanske stämmer ganska bra.
...

Di Meglio kör väl ändå på ett RSV-shassie? Den som körde på en orginal-ram var väl bara Talmasci?
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Är det tillåtet att köra med orginalchasiet?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Så lite utvecklingstid har de faktiskt inte haft, i Spanien kördes CEV Moto2 förra året och i Japan har de hållit på minst lika länge. Sen är knappast tillverkarna några nybörjare heller; Suter, Moriwaki, Harris, TSR, MWZ (MZ), Bimota m.fl. är alla gamla i gemet och de mindre kända tillverkarna har haft riktigt duktiga och meriterade personer/företag bakom sig.

...

2st Moto2-ramtillverkare körde dom 2 sista tävlingarna i Japanska 250cc. Moriwaki vann ett race och TSR kom 11:a. Skulle nog inte kalla det så där jättemycket utvecklingstid? Moriwaki byggde sin första Moto2 ram förra året och den var i stålrörskonstfruktion.

Sen när är MZ och Bimota erfarna GP-tillverkare av ramar? Jag skulle kalla dom nybörjare. Bimota har mest gjort posörhojar till gatåkare och visst dom vann ett race i WSBK med rätt bra tur. MZ´s erfarenhet ligger väl långt bak till 60-talet i GP? Dom bygger en ram och West säger att den var mycket bättre på att hålla spåret bättre en en orginal-ram på en CBR 600. Kanske tur det med iof? MZ;an kör dessutom med en orginalsving och en gaffel som Pallander hade 2003 och om det var Neurkirschner eller Aschenbrenner 2002. Så att det skulle vara svårt för en icke så erfaren ramtillverkare att bygga bättre ramar än Honda verkar ju inte vara så heller?

Är det tillåtet att köra med orginalchasiet?

Dom hade inte fått sitt riktiga chassie. Så dom valde att köra en CBR med magnesiumfälgar och Öhlinsfjädring på detta testet. Den riktiga hojen kommer till nästa test. Men dom får inte köra med någon standardram på tävlingarna sen.
 
Last edited:

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Det var det jag tyckte var konstigt! Men som vanligt får man svar på tal på detta forumet! :)
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Di Meglio kör väl ändå på ett RSV-shassie? Den som körde på en orginal-ram var väl bara Talmasci?

Talmacsi var det, blandade ihop dem.

Är det tillåtet att köra med orginalchasiet?

Nu finns det visserligen inga officiella tider från testerna, men Talmacsis tider "räknas" inte just eftersom han åkte en CBR.

2st Moto2-ramtillverkare körde dom 2 sista tävlingarna i Japanska 250cc. Moriwaki vann ett race och TSR kom 11:a. Skulle nog inte kalla det så där jättemycket utvecklingstid? Moriwaki byggde sin första Moto2 ram förra året och den var i stålrörskonstfruktion.

Moriwaki har hunnit med att bygga tio olika Moto2 chassin, eller tio versioner utav sin Moto2 - hur man nu vill ha det.

Det tyder ju på att man testat en del åtminstone.

Sen när är MZ och Bimota erfarna GP-tillverkare av ramar?

Varken de som byggt MZ:an eller Bimotan är nya i gemet, det var det jag skrev. Huruvida de har nutida erfarenheter utav GP-chassin eller inte lät - och låter jag - vara osagt.
MZ:a skämde åtminstone inte ut sig, med sin stålram, modifierade originalsving och gatfjädring (som West kallade den).

Martin Wimmer och Ralf Waldmann bakom MZ är ju inte två helt okända namn...


-

Givetvis kommer Moto2 att fortsätta utvecklas så länge som klassen finns kvar, titta bara på 125 och 250GP.
Men ser man på t ex. det mest förekommande chassit, Suter MMX - så kan man nog anta att det som använts nu är det som de flesta teamen kommer använda sig utav under 2010.
64osog.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Martin Wimmer och Ralf Waldmann bakom MZ är ju inte två helt okända namn...

Wimmer har kommit fyra i 250 vm två gånger och Waldmann tvåa två gånger; jättebra förarprestationer.... men vad har de för kvalifikationer som ramtillverkare?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Ja det var ju en vass rackare! Vaket med den snabbt inställbara höjden på styret och detsamma för sadelhöjden! Kanske de bara har en prototyphoj och testförare av olika storlek?:confused:

Visar bilden regn-set-up:en?? Jag anar mönstrade däck. Och VÄLDIGT små hjul; Nytänkande även här!

Och backspegeln! Anar MZ att de inte kommer att tillhöra toppskiktet 2010???

Ja... vilka referenser hade den ramtillverkaren???:D:D:D
 

Bifogat

  • chaly_freigestellt_638x877.png
    chaly_freigestellt_638x877.png
    105.1 KB · Visningar: 60
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Honda kommer leverera Moto2-motorerna till teamen den 27 februari. 120-125hk sägs dom ha. Dvs vad en STK600 har. Första testet med "enhetsmotorerna" blir 1 mars.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Honda kommer leverera Moto2-motorerna till teamen den 27 februari. 120-125hk sägs dom ha. Dvs vad en STK600 har. Första testet med "enhetsmotorerna" blir 1 mars.

Urk......... Inga porriga motorer i den klassen. Men hoppas på att det blir bra racing.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Kan säkert ha nämnts tidigare här på forumet men Lorenzo sidan i Yama garaget är inte glada att Rossi och Lorenzo inte skall kunna se varandras data längre..och skyller på att det är inte bra för utvecklingen av hojen...hmmm...
Kanske Lorenzo använde Rossi inställningar vid många tillfällen förra året...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kan säkert ha nämnts tidigare här på forumet men Lorenzo sidan i Yama garaget är inte glada att Rossi och Lorenzo inte skall kunna se varandras data längre..och skyller på att det är inte bra för utvecklingen av hojen...hmmm...
Kanske Lorenzo använde Rossi inställningar vid många tillfällen förra året...
Källa?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tider dag 1.

Pos No Rider Bike Time Diff Prev
1 24 Toni Elias Moriwaki 1'37.530 0.000
2 60 Julían Simón RSV 1'37.548 0.018 0.018
3 9 Kenny Noyes PromoHarris 1'37.692 0.162 0.144
4 71 Claudio Corti Suter 1'37.729 0.199 0.037
5 61 Vladimir Ivanov Moriwaki 1'38.040 0.510 0.311
6 72 Yuki Takahashi Tech3 1'38.089 0.559 0.049
7 68 Yonny Hernandez BQR 1'38.354 0.824 0.265
8 17 Karel Abraham RSV 1'38.644 1.114 0.290
9 8 Anthony West MZ 1'38.662 1.132 0.018
10 59 Niccolo Canepa Scot 1'38.671 1.141 0.009
11 35 Raffaele De Rosa Tech3 1'38.727 1.197 0.056
12 12 Thomas Luthi Moriwaki 1'38.784 1.254 0.057
13 16 Jules Cluzel Suter 1'38.857 1.327 0.073
14 63 Mike di Meglio RSV 1'38.882 1.352 0.025
15 15 Alex de Angelis Scot 1'38.899 1.369 0.017
16 77 Dominique Aegerter B&B Team 1'38.988 1.458 0.089
17 5 Joan Olivé PromoHarris 1'39.331 1.801 0.343
18 80 Axel Pons Kalex 1'39.351 1.821 0.020
19 40 Sergio Gadea Kalex 1'39.483 1.953 0.132
20 10 Fonsi Nieto Moriwaki 1'39.582 2.052 0.099
21 4 Stefan Bradl Suter 1'39.655 2.125 0.073
22 6 Álex Debón FTR 1'39.691 2.161 0.036
23 75 Mattia Pasini TSR 1'39.701 2.171 0.010
24 48 Shoya Tomizawa Suter 1'39.720 2.190 0.019
25 45 Scott Redding Suter 1'39.782 2.252 0.062
26 53 Valentin Debise ADV 1'40.062 2.532 0.280
27 95 Mashel Al Naimi BQR 1'40.076 2.546 0.014
28 2 Gabor Talmacsi FTR 1'40.134 2.604 0.058
29 25 Alex Baldolini ICP 1'40.567 3.037 0.433
30 21 Vladimir Leonov Suter 1'40.867 3.337 0.300
31 41 Arne Tode Suter 1'41.011 3.481 0.144
32 39 Robertino Pietri Suter 1'41.148 3.618 0.137
33 88 Yannick Guerra Moriwaki 1'41.206 3.676 0.058
34 52 Lukas Pesek Moriwaki 1'41.245 3.715 0.039
35 27 Vincent Lonbois Suter 1'41.254 3.724 0.009
36 29 Andrea Iannone FTR 1'42.651 5.121 1.397
37 3 Simone Corsi TSR 1'44.327 6.797 1.676
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top