MotoGP Mugello 2012 också en positiv tråd!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Det är poäng här. Stoner är mer mångsidig. Rossi har fler titlar, men inte som ett resultat av hans mångsidighet som förare.

Haha, ..du skämtar?
Stoner kan stå på järnet som i princip ingen annan (när han har en bra dag), ..men det är ungefär den enda kvalitén värd att nämna han har som tävlingsförare. Rossi m.fl slår honom på fingrarna på alla andra punkter, vilket han väldigt tydligt vet om och har komplex för.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Haha, ..du skämtar?
Stoner kan stå på järnet som i princip ingen annan (när han har en bra dag), ..men det är ungefär den enda kvalitén värd att nämna han har som tävlingsförare. Rossi m.fl slår honom på fingrarna på alla andra punkter, vilket han väldigt tydligt vet om och har komplex för.
Du håller inte med. Finemang. Förklara hur Rossi är mer mångsidig än Stoner. Och varför inte passa på att använda det som är så aktuellt nu: hur de lyckas anpassa sig till nya motorcykeltyper.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Du håller inte med. Finemang. Förklara hur Rossi är mer mångsidig än Stoner. Och varför inte passa på att använda det som är så aktuellt nu: hur de lyckas anpassa sig till nya motorcykeltyper.

Stå på järnet har räckt till två titlar, ..all heder åt det, sevärt osv. Men det är ju å andra sidan rätt primitivt och nästan totalt utan inslag av allt annat som innefattas i begreppet "racecraft", som är ganska behövligt om man ska ta så många titlar som Rossi gjort. Men visst, Rossi är beroende av mer känsla i framänden för sin körstil, till skillnad från Stoner. Att kalla Stoner mångsidig för den sakens skull är ett jätteskämt.
Och, Stoner verkar för f-n inte ens tycka det är roligt att köra!

Och varför ska man jämföra två förare just NU, som är på två helt olika ställen i karriären? Ska vi såga Ago, Doohan, Rainey osv osv NU då när vi ändå håller på?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För en förare som materialmässigt åkt räkmacka genom hela gpkarriären och tydligen inte alls var så bra på att anpassa sig till olika hojtyper som alla trott så blev det säkert ett jobbigt uppvaknande.Har diskussionen om att Lorenzo i princip skulle vara helt hjälplös på Yamahan sedan Rossi försvann helt dött ut:va


Rossi vann VM 2004 på en för honom helt ny hoj (Yamaha)
Årest innan slutade bästa Yamaha som nr 7 i totalen . Ingen överdrift alltså att Yamaha var en av dom sämre cyklarna just vid den tidpunkten.

Stoner vann VM 2006 på Ducati
Årest innan slutade bästa Ducati som nr 3 i totalen med CAPIROSSI.

Att påstå att Rossi har åkt på en rälmacka hela sin karriär vad gäller hojar och team känns lite fel eller?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Du håller inte med. Finemang. Förklara hur Rossi är mer mångsidig än Stoner. Och varför inte passa på att använda det som är så aktuellt nu: hur de lyckas anpassa sig till nya motorcykeltyper.

Nu är inte jag expert på statistik men vem har vunnit på mest blandade hojar och märken? :S
Stoner har kört i MGP under 800 , 990 och 1000 på två olika märken. Innan dess 125 och 250. Totalt: 2 titlar
Rossi 125, 250, 500 2-t, 800, 990, 1000 varav 3 olika fabrikat i MGP och totalt 9 (!) titlar. Vinst i bägge sina instegsår i 125 resp. 250 och 2:a i MGP (500) sitt första år.

Jag vet vem jag håller högst även om jag tycker stoner är så jävla brutal.

Så släpp din "aussie fan boy"-flagga...

Och ska du bara referera till det som är aktuellt "nu" så har du ju få referenser = det går bra för stoner nu och dåligt för vale. Ja...ha?
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Stoner kan dominera både på en jävlig Ducati och på en lättkörd japansk hoj. Det kan uppenbarligen inte Rossi göra.

Visst kan/kunde Stoner det, oftast. Han är en sjukt begåvad förare. Men, även han har sämre helger och på Mugello var han rätt långt efter sin teamkompis. Det jag vill ha sagt är att samtliga av dessa toppförare kan prestera på topp ena dagen för att vara tämligen medioker nästa när inte allt stämmer, det är så lite som skiljer mellan vinst och mid pack. Elias, Sete, Criville, Rossi, Spies, etc. Listan med förare som lyckas ena dagen/racet/säsongen men som inte alls lyckas nästa kan göras lång.

Det som av förarna brukar anges som brister i materialet är olika anlednngar till att förarna inte kan hålla tillräckligt hög hastighet in i, i, eller ut ur kurvorna. Det är sällan fartresurser rakt fram som det klagas över (undantag första halvan av 2007). Mugello (tex.) har 14 kurvor, MotoGP kör där under ett race ca 25 varv (minns inte och orkar inte googla...) vilket betyder att de kör ungefär 350 kurvor under ett race. Hayden på en 7:e var ca 12 sekunder efter Lorenzo och om man antar att det är i kurvorna som han tappar tid (ja, jag inser att kurvhastigheten påverkar hastigheten på rakorna också) så handlar det om ca 3,5 hundradels sekund per kurva. Vi snackar inte om jättestora skillnader i ingångs- eller utgångshastighet då.

Jag tror inte att Rossi är slut som pilot, lika lite som att jag tror att Spies plötsligt tappat all sin talang för att han underpresterar den här säsongen, eller att Stoner är färdig för att han hade problem på Mugello. Däremot, håller jag med om att Rossi & JB uppenbarligen inte är det fantastiska dream team som man tidigare trodde, även om det bär mig emot, Rossifucko som jag är.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Däremot, håller jag med om att Rossi & JB uppenbarligen inte är det fantastiska dream team som man tidigare trodde, även om det bär mig emot, Rossifucko som jag är.
Tyvärr så är det fortfarande så att Rossi säger vad han känner, JB försöker komma fram till hur man ska lösa det och sen gäller det att få Ducati att bygga något som fixar problemet. OM den sista kedjan i länken inte gör det blir Rossi och JBs prestation svår att bedöma.

Vad jag har förstått av det jag läste om Rossi, tidigare förare och deras förhållande till Ducati är det inte helt enkelt. Stoner lämnade ju Ducati bland annat för att de inte lyssnade på honom och gjorde de ändringar han bad om. Ingen kritiserar Stoner för det men när inte Rossi får det han ber om så är det hans eget fel. Skulle inte bli förvånad om Audi rensar rejält hos Ducati.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Men visst, Rossi är beroende av mer känsla i framänden för sin körstil, till skillnad från Stoner. Att kalla Stoner mångsidig för den sakens skull är ett jätteskämt.
Så vilka är alltså dina belägg för jätteskämtet?

Stoner har varit överlägsen på både italienskt och japanskt material. Rossi har nu försökt i en och en halv säsong på italienskt och är inte i närheten. Att ”stå på järnet” är tydligen inte så lätt.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Och du kan väl vara ödmjuk nog att erkänna att Suzukin den tidsperioden inte var den skarpaste kniven i lådan...
Mvh. Kjell
I ”Thunder from Down Under” säger Doohan att han övervägde att byta från Honda till Suzuki, men att Honda alltid kom med ett offer han couldn´t refuse. Och om Suzukin var väsentligt sämre, då hade det synts på banan. Det gjorde det inte.

http://www.amazon.com/Mick-Doohan-Thunder-Down-Under/dp/1859606350

http://youtu.be/8pJ3x1PMgaY
http://youtu.be/j7-3fkD1n2U
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Just det, hade jag glömt, men det stämmer.

Tycker följande kommentar från cyclenews.com slår huvudet på spiken:

”I've been reading the drivel that spouts from KEVIN SCHWANTZ mouth everysince Casey announced his retirement from the sport. He never got over Stoner washing his boyfriend Valentino's ass in licks all those years ago. You had your time in racing, now go home and rest your tired ass. KING KENNY had a name for Kevin...crash dummy. When Kevin retired halfway through the season in 19995, he was crying an moaning, oh diss an dat, my arms hurt, my feet hurt, my ass hurt, I'm not enjoying it as much...blah blah.”

http://www.cyclenews.com/articles/r...e-stoner-retirement-what-rainey-and-co-think/

Som sagt Kevin var en grym förare men hans åsikter om Stoner känns väldigt personligt färgade.

Stoner är en gudabenådad förare, inget snack om det. Men snacket om att han kunde leverera på Ducati när inte Rossi kunde börjar bli tröttsamt. Det skiljer rätt många år mellan då Casey tog sin titel

en hoj med rörram och skräddarsydda Bridgestone-däck och det som Hayden och Rossi kör i dag.

Det är nu, när Stoner har problem, som man vill se honom bita ihop och köra skiten ur Hondan. Inte gnälla på funktionärer när han gör egna misstag eller komma efter Hayden och Rossi i mål.

Minns du skiftet 2010/2011 då Rossi och Burgess ganska tydligt gick ut med orden.

the end of 2010 Stoner was stung by criticism from Rossi who said it was impossible to assess the potential of the Desmosedici because the Aussie wasn’t pushing hard enough.
Burgess also riled Stoner when he said he could dial out Ducati’s persistent front-end issue in 80 seconds.


Det kändes som dom gjorde en grav felbedömning av Stoner och Ducati, nu närmare 1,5 år senare har Rossi och Burgess lyckats skrapat ihop 2 pallplatser mot Stoners 23 vinster och närmare 50 pallplatser på samma märke.

Trots att Rossi nu har en skräddarsydd hoj går det inte som man hade tänkt sig, tror han är mer ödmjuk nu.

Svårt att jämföra och lägga värden i vad förare presterar, ganska övertygad om att Vale med bättre material passande hans åkstil skulle komma längre fram.
Tveksam om han skulle rå på dagens Lorenzo.

nu när inte Casey dominerar längre har racingen blivit tråkig? :hihi

Det tråkiga är CRT hojarna och att Racen är så föutsägbara, vilket det även var när Stoner dominerade.
Fast jag erkänner att jag tillhör Stoner fanboy klubben, men ska nog bli medlem i Lorenzos.:hihi

Ta fram statistik för båda förares hela karriärer och ställ dig samma fråga igen :hej

Men dom tävlade inte mot varandra före 2006, är det fair att ens jämföra statistik mot varandra överhuvudtageti ett sånt läge.
 
Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Herrejävlar så fruktansvärt förbannad tröttsamt. Man kan inte bara tänka sig att båda är sjukt jävla begåvade på att köra motorcykel, på en ganska jämn nivå? Stoner kan uppenbarligen ratta runt vilken jävla skit som helst som ingen annan överhuvudtaget kan köra och som har dödat ett gäng talanger en bit över gränsen och Rossi har vunnit en helvetes massa titlar på faktiskt sjukt jävla många olika hojar (125,250,500,990,800) och olika märken.

Tycker båda verkar tyda på en viss mängd anpassningsförmåga faktiskt.

Återstår att se om Lorenzo någonsin vågar byta märke och hur det då går! :)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Men dom tävlade inte mot varandra före 2006, är det fair att ens jämföra statistik mot varandra överhuvudtageti ett sånt läge.
Både ja och nej... Om man ska jämföra deras mångsidighet som förare så känns de inte rätt att peka på en förares sämsta period och den andres bästa ?
I frågan om mångsidighet så har både stoner och rossi vunnit titeln på två olika märken.
Rossi är den enda som gjort det två år i rad.
Yamahan som rossi bytte till hade inte vunnit på jääättemånga år, och var på pappret en sämre hoj än vad ducatin som stoner bytte till var.
Till stoners favör, lyckades han på Ducatin, vilket rossi inte gör.
"mångsidigheten" som förare att bemästra två olika fabrikat är väl ganska lika i dessa två fall..
Mångsidigheten totalt sett som förare utöver att klara vinna på mer än ett märke, så ligger Rossi ljusår före Stoner i form av att göra sjuka uppkörningar genom fälten,kunna hantera hårda svåra racefighter m.m.

Men stoner är väl ändå den bästa eftersom han alltid kommer ha varit snabbast på Ducatin... eller, den mest mångsidiga föraren genom tiderna. Alla som slår Rossi i något, är bäst !:hihi
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Så vilka är alltså dina belägg för jätteskämtet?

Stoner har varit överlägsen på både italienskt och japanskt material. Rossi har nu försökt i en och en halv säsong på italienskt och är inte i närheten. Att ”stå på järnet” är tydligen inte så lätt.
Rossi har vunnit race trots sämst noterad toppfart i hela fältet, ...knappast något Stoner skulle klara och det definierar grundskillnaden i deras körstil och vad dom trots allt behöver för grundmaterial att utgå ifrån.

I övrigt vet du nog vilka övriga parametrar som kan inbegripas när jag skriver "racecraft" utan att jag ska skriva ett essä om det här. Om inte kan jag leva med din övertygelse om att Stoner är en mångsidigare racer än Rossi.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Minns du skiftet 2010/2011 då Rossi och Burgess ganska tydligt gick ut med orden.

the end of 2010 Stoner was stung by criticism from Rossi who said it was impossible to assess the potential of the Desmosedici because the Aussie wasn’t pushing hard enough.
Burgess also riled Stoner when he said he could dial out Ducati’s persistent front-end issue in 80 seconds.


Det kändes som dom gjorde en grav felbedömning av Stoner och Ducati, nu närmare 1,5 år senare har Rossi och Burgess lyckats skrapat ihop 2 pallplatser mot Stoners 23 vinster och närmare 50 pallplatser på samma märke.

Trots att Rossi nu har en skräddarsydd hoj går det inte som man hade tänkt sig, tror han är mer ödmjuk nu.
Det där glömmer man inte i första taget och jag tror de skäms gemensamt för det uttalandet. De underskattade helt klart Stoners prestation på Ducatin.

Att Rossis hoj skulle vara skräddarsydd för honom håller jag dock inte med om. Tvärtom verkar inte Ducati klara av att ta fram en hoj som Rossi vill ha.

Men som sagt, att hela tiden jämföra Stoner och Rossi när någon av dem får kritik börjar bli trist :död
 

MC Doktorn

Guest
Håller med om att det vore skönt att slippa Stoner/ Rossi tjafset.
Fokuserar framåt mot Laguna :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Du håller inte med. Finemang. Förklara hur Rossi är mer mångsidig än Stoner. Och varför inte passa på att använda det som är så aktuellt nu: hur de lyckas anpassa sig till nya motorcykeltyper.

Rossi har nästan dubbelt så många segrar som polepositions. Lorenzo och Stoner har lika många poles som segrar. Det säger väl en hel del om Rossi och hans racetänk? Att vinna så många lopp utan att vara "snabbast" tycker jag är en stor bedrift och mångsidig i den mån att Stoner aldrig lyckats med det.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top