Stoner kan dominera både på en jävlig Ducati och på en lättkörd japansk hoj. Det kan uppenbarligen inte Rossi göra.
Visst kan/kunde Stoner det, oftast. Han är en sjukt begåvad förare. Men, även han har sämre helger och på Mugello var han rätt långt efter sin teamkompis. Det jag vill ha sagt är att samtliga av dessa toppförare kan prestera på topp ena dagen för att vara tämligen medioker nästa när inte allt stämmer, det är så lite som skiljer mellan vinst och mid pack. Elias, Sete, Criville, Rossi, Spies, etc. Listan med förare som lyckas ena dagen/racet/säsongen men som inte alls lyckas nästa kan göras lång.
Det som av förarna brukar anges som brister i materialet är olika anlednngar till att förarna inte kan hålla tillräckligt hög hastighet in i, i, eller ut ur kurvorna. Det är sällan fartresurser rakt fram som det klagas över (undantag första halvan av 2007). Mugello (tex.) har 14 kurvor, MotoGP kör där under ett race ca 25 varv (minns inte och orkar inte googla...) vilket betyder att de kör ungefär 350 kurvor under ett race. Hayden på en 7:e var ca 12 sekunder efter Lorenzo och om man antar att det är i kurvorna som han tappar tid (ja, jag inser att kurvhastigheten påverkar hastigheten på rakorna också) så handlar det om ca 3,5 hundradels sekund per kurva. Vi snackar inte om jättestora skillnader i ingångs- eller utgångshastighet då.
Jag tror inte att Rossi är slut som pilot, lika lite som att jag tror att Spies plötsligt tappat all sin talang för att han underpresterar den här säsongen, eller att Stoner är färdig för att han hade problem på Mugello. Däremot, håller jag med om att Rossi & JB uppenbarligen inte är det fantastiska dream team som man tidigare trodde, även om det bär mig emot, Rossifucko som jag är.