MotoGP Mugello "Grand Premio D"Italia Alice"

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
För att inte tala om Ducati - verkar vara en helt hopplös hoj att köra för alla utom Stoner.

Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.
Det som har skrivits i frågan är att det är en ovanligt lyckad kombination mellan förare och maskin. Ett one hit wonder, så att säga. Kul för Ducati så länge Stoner är frisk.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Haydens aktier stod rejält högre 2003 än de gör nu. Om Edwards vill vara kvar hos Yamaha lär han knappast ersättas med Hayden.

Angående Kawasaki är det uppenbart att varken deras eller Suzukis hoj har vad som krävs för att vara något annat än utfyllnad. Framför allt Capirossi men även Hopkins kan bättre än deras resultat visar. För att inte tala om Ducati - verkar vara en helt hopplös hoj att köra för alla utom Stoner.
Det finns så oerhört mycket politik med i bilden också. Jag tror det för Dorna finns klart intresse av att ha kvar Hayden i MotoGP, han placeras ju i Ducatis fabriksteam av en del osv.
Asparteamet vill ju komma upp och köra i MotoGP med Bautista, som verkligen måste lära sig att inte krascha etc. Spies vill in i GP så helt otroligt att hayden får flytta är det inte och han har betydligt bättre och mer intressant ålder än Edwards tex. så tech 3 kan nog vara intresserade om Edwards flyttar på sig.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det som har skrivits i frågan är att det är en ovanligt lyckad kombination mellan förare och maskin. Ett one hit wonder, så att säga. Kul för Ducati så länge Stoner är frisk.

Det är ju just så man uppfattar det, som ett "wonder". Finns inget försök till analys någonstans?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Tror faktiskt inte att någon vet exakt hur och varför han lyckas så bra och inet de andra. Har inet läst någon text eller intervju som tyder på det i varje fall.

Jag har hållit utkik efter just detta när jag scannar av de vanliga nätkällorna, men inte kunnat finna något, tyvärr. Det är nog som du säger, ingen som vet riktigt. Det kunde ju vara intressant med någon sorts jämförelse av Stoners och Melandris åkstilar till att börja med. Kanske finns där något att nysta i.
Or maybe Stoner's just made a deal with the devil.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teamets datatekniker lär ju kunna se skillnader rent faktiskt i åkstilarna men de säger väl knappast flaska till journalister, tyvärr.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är ju just så man uppfattar det, som ett "wonder". Finns inget försök till analys någonstans?
Analys är väl mycket sagt, men såhär säger Filippo Preziosi:

“When we created our 800 we didn’t know Casey would be riding for us, so we were lucky because the bike’s character perfectly fits his riding style,” he says. “Casey used the engine the way it was designed to be used as soon as he sat on the bike, using high revs without us pushing him to do that.” Stoner’s fiery riding style is perfect for the fiery red Duke, and he obviously loves the bike. “I can’t say a bad thing about it,” he says

Capirossi:

“For my style the bike doesn’t turn well enough, especially on corner exits. I could turn the 990 using wheelspin, but the 800 doesn’t have the torque. I tried changing my style but that is fucking really difficult…”
 

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.

Fast Capirossi var väl inte så dålig förra året, Han vann ju ett race och 2 andra platser samt en tredje om jag inte minns fel. Barros gjorde ju också några bra resultat. Svårkörd verka den vara så hitta rätt förare är nog inte det lättaste. Hade velat se Bayliss eller Haga på GP8 duccen. Tror de hade kunnat göra under.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Capirossi:
" I tried changing my style but that is fucking really difficult…”


Hahaha.. Han e ju för härlig.. :D

Har aldrig sett någon innan eller efter brottas så brutalt med en cykel som Loris, tror d va ett kval 2005/2006 på Brno.. Man satt ju bara och gapade. :tummenupp
 

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nix
Och detta är i sanning anmärkningsvärt. Vad är det egentligen som gör att Stoner lyckas tämja Ducatin, när ingen annan lyckas. Vad är det i hans körstil som skiljer ut honom från mängden. Det kan inte rimligen bara handla om att han är "duktig". Så mycket bättre än Melandri, eller för den delen Capirossi, är han inte.

Det där läste jag en god spekulation om i en gammal artikel. Förra året så undrade Hoffman samma sak och fick kika på datat från Stoners hoj. Tydligen så använder Stoner bakbromsen väldigt flitigt och modigt i förhållande till andra Ducatiförare, vilket ska stabilisera Ducatin vid hårda inbromsningar och hjälpa hojen runt böjarna.

En teori som inte förklarar allt men kanske är en del av svaret åtminstone.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det där läste jag en god spekulation om i en gammal artikel. Förra året så undrade Hoffman samma sak och fick kika på datat från Stoners hoj. Tydligen så använder Stoner bakbromsen väldigt flitigt och modigt i förhållande till andra Ducatiförare, vilket ska stabilisera Ducatin vid hårda inbromsningar och hjälpa hojen runt böjarna.

En teori som inte förklarar allt men kanske är en del av svaret åtminstone.
Då borde den passa Fredde W då. :)
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Fast Capirossi var väl inte så dålig förra året, Han vann ju ett race och 2 andra platser samt en tredje om jag inte minns fel. Barros gjorde ju också några bra resultat. Svårkörd verka den vara så hitta rätt förare är nog inte det lättaste. Hade velat se Bayliss eller Haga på GP8 duccen. Tror de hade kunnat göra under.

Capirossi är aldrig dålig. :) Resultaten förra året skiljer sig dock väsentligt från Stoners och när säsongen började trodde i vart fall inte jag att Stoner skulle göra bätre ifrån sig än Capirex. Det intressanta i detta sammanhang bör vara varför Stoner lyckades så mycket bättre.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Capirossi är aldrig dålig. :) Resultaten förra året skiljer sig dock väsentligt från Stoners och när säsongen började trodde i vart fall inte jag att Stoner skulle göra bätre ifrån sig än Capirex. Det intressanta i detta sammanhang bör vara varför Stoner lyckades så mycket bättre.
Först blev han pappa och sedan bytte han ner sig till Suki som inte vill spinna igenom böjarna på samma sätt som GammelDuccen gjorde.

Han är dock alltid en glad skit som bjuder på sig själv, jag gillar den typen av förare.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Först blev han pappa och sedan bytte han ner sig till Suki som inte vill spinna igenom böjarna på samma sätt som GammelDuccen gjorde.

Han är dock alltid en glad skit som bjuder på sig själv, jag gillar den typen av förare.

Jag tror han hade kunnat bli mästare 2006, om inte Sete fällt honom på Catalunya.:fakta
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top