MotoGP Mugello.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Inte ofta man ser moppeinlägg från Doktorn. Måste vara en sarkasm. Doktorn vet ju att det inte alltid hänger på fjädrings- och/eller bromskomponenter. De kan man visserligen ställa in lite lättare än att ändra på ramen till varje bana... Så är något riktigt dåligt så kan man nog inte fixa det ens med de värsta bitarna i världen...

Tror inte en sekund på att Showas värsta saker skulle vara ett dugg sämre än Öhlins.

Teamen talar i mångt och mycket om för respektive fjädringstillverkare hur de vill ha saker och ting gjort. Det kan alltså vara Yamahas fabriksteam som sagt att de vill ha chimsen gjorda på si eller sådant sätt i gaffeln.
Sen kommer givetvis öhlins med råd och tips med sina tekniker (som fabrikerna får pröjsa för också)
De är också mycket individuella, inte alls säkert att Edwards gaffel ser likadan inuti som rossis exempelvis.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Teamen talar i mångt och mycket om för respektive fjädringstillverkare hur de vill ha saker och ting gjort. Det kan alltså vara Yamahas fabriksteam som sagt att de vill ha chimsen gjorda på si eller sådant sätt i gaffeln.
Sen kommer givetvis öhlins med råd och tips med sina tekniker (som fabrikerna får pröjsa för också)
De är också mycket individuella, inte alls säkert att Edwards gaffel ser likadan inuti som rossis exempelvis.
Nä precis, och Showa är garanterat lika seriösa som Öhlins där med. Men de kan väl inte rätta till något annat som helt enkelt är skit. Honda och Showa har tillsammans säkert utvecklat fram det bästa de kan, men frågan är om de är speciellt intresserade av att lägga om hela sitt system, eller ta fram en helt annorlunda produkt, för att en medelmåttig förare som använder deras produkt klagar?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nä precis, och Showa är garanterat lika seriösa som Öhlins där med. Men de kan väl inte rätta till något annat som helt enkelt är skit. Honda och Showa har tillsammans säkert utvecklat fram det bästa de kan, men frågan är om de är speciellt intresserade av att lägga om hela sitt system, eller ta fram en helt annorlunda produkt, för att en medelmåttig förare som använder deras produkt klagar?

De jobbar nog på det, det är ju fler förare som klagar. Sen kanske man inte heller har lokaliserat problemet. Sen går ju ryktena om att det inte är enkelt att klaga/komma med kritik på hondas raceprylar, då teknikerna är övertygade om att deras prylar är bäst/inget fel på.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.

Absolut. Det är ju inte som i Bond-filmerna när James möter Q, att Öhlinsteknikern plockar upp en ny dämpare ur en låda och lämnar över. "Varsågod Mr Roadracingförare, här är vår senaste dämpare". När jag var på studiebesök på Öhlins hösten 2001, året efter Kenny Roberts JR tagit sin VM-titel, låg en av hans persoliga bakdämpare på ett av arbetsborden för renovering, prydligt märkt med hans namn. Studiebesöket var på kvällstid, alla hade gått hem för dagen, tyst, lugnt. Helt öppet på ett bord i stort rum låg regerande världsmästarens dämpare, bara sådär liksom. Mäktigt.

(Egentligen är det helt sjukt att man kan imponeras av sånt, jag skulle aldrig drömma om att säga det till någon normal person. Det är tur att det finns forum för liksinnade där man kan utbyta sådana här upplevelser. :3freak )

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
(Egentligen är det helt sjukt att man kan imponeras av sånt, jag skulle aldrig drömma om att säga det till någon normal person. Det är tur att det finns forum för liksinnade där man kan utbyta sådana här upplevelser. :3freak )
Visst är det härligt. Jag blev helt nöjd när jag köpte kåpgla av calle Torsell som Sharol Yuzy haft. Hur fånigt är inte det? :)
Fredde har eller hade åtminstone en av Troy Bayliss gamla bakdämpare på sin TZ:a.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Absolut. Det är ju inte som i Bond-filmerna när James möter Q, att Öhlinsteknikern plockar upp en ny dämpare ur en låda och lämnar över. "Varsågod Mr Roadracingförare, här är vår senaste dämpare". När jag var på studiebesök på Öhlins hösten 2001, året efter Kenny Roberts JR tagit sin VM-titel, låg en av hans persoliga bakdämpare på ett av arbetsborden för renovering, prydligt märkt med hans namn. Studiebesöket var på kvällstid, alla hade gått hem för dagen, tyst, lugnt. Helt öppet på ett bord i stort rum låg regerande världsmästarens dämpare, bara sådär liksom. Mäktigt.

Ni är skadade... på ett bra sätt :pannkyss

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Rossi testade en ny styrkrona för att se om man kunde eliminera chatter med mer flex i styrkronan.

Bifogat

• pistraforcella.jpg
    pistraforcella.jpg
    25.7 KB · Visningar: 118

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det är ett generellt hondaproblem. Alla hondaförare klagar på 'front end feeling' och 'front end chatter'. RC212V verkar endast passa Pedrosa, som dock inte var nöjd och klagade på 'fading' på Mugello.
Elias var nöjd.

HONDA

Hayden
"Basically I had an issue with the set-up today and the machine just didn't feel planted in a lot of the fast corners here."

Pedrosa
"Then I started to have the same issues as in some of the other races this year."

Melandri
"I was flying over the first few laps but then I started to struggle. The bike was skipping around."

Elias
"Sixth place at Mugello is a good result. The team did a great job."

Nakano
"...but then from the middle of the race we suffered from a chatter problem once more."

TEAM ROBERTS

Roberts
"There's a major problem in the chassis, and I don't think it's going to be a quick fix."

YAMAHA

Rossi
"My M1 really flew and I was able to fight back to the front."

DUCATI

Barros
"Thanks to the entire Pramac d'Antin team for a very good job and to Bridgestone for providing me with tyres capable of scoring the podium."

Stoner
"The biggest difficulty we had today was turning in the long corners and we also lacked a bit of traction."

Capirossi
"I used the new spec today...but we lacked some speed."

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
CASEY STONER, 4th place, World Championship leader on 115 points
"That was a very difficult race. After warm-up we knew we would struggle a bit but I thought maybe we could make the podium. We were really close to a top-three result but we didn't quite manage it. Anyway, I'd like to say thank you to the team because we tried everything we could this weekend but unfortunately the conditions weren't perfect for us, with so much rain during practice. We learned some more lessons that will make us come back stronger at Barcelona next weekend. The biggest difficulty we had today was turning in the long corners and we also lacked a bit of traction. But, as I said, we should be able to solve these problems before the next race and score a better result."

LORIS CAPIROSSI, 7th place, 7th in World Championship on 47 points
"I gave everything I had today and things were going well at the start. Then I had two big moments, first at Arrabbiata 1, then at Arrabbiata 2. I lost the front and risked falling, so that lost me some confidence in the front and I wasn't able to maintain such a fast pace, I had to slow my rhythm. Unfortunately, the strange weather conditions during the weekend didn't allow us to work the way we wanted to on my new engine spec. I used the new spec today because Ducati had done such a good job in giving me more rideability but we lacked some speed. Anyway, it was good to be up front again and we will work to improve some more during practice at Barcelona next weekend".

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Vilket Race!

Såg precis racet och jävlar vad pirrande det var första delen av racet! :yoparty

Rossi var outstanding! helt sjukt bra kört! :yoparty :yoparty :yoparty

Peddo gav allt på hondan! :yoparty :yoparty

Barros har fortfarande podiumkvalite i kroppen med duccen i sinda händer! :yoparty

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda

Dr.Bike

Guest
Finns nog lite politik i det där, ibland är inte det bästa politiskt korrekt:

saxat från http://www.ohlins.se/Company/tabid/52/Default.aspx
"Since 1987, Öhlins Racing has been majority-owned by the Yamaha Motor Company"

Jodå, det vet jag. Men Showa då? Vem ägs de av? Jag gissar att Kawasaki Heavy Industries ä en storägare...

Här ett utdrag från hemsidan (där Yamaha tillika är storkund):

Main Customers

HONDA MOTOR CO.,LTD.
SUZUKI MOTOR CORPORATION
KAWASAKI HEAVY INDUSTRIES LTD.
MITSUBISHI MOTORS CORPORATION
FUJI HEAVY INDUSTRIES LTD.
MAZDA MOTOR CORPORATION
DAIHATSU MOTOR CO.,LTD.
YAMAHA MARINE CO.,LTD.
YAMAHA MOTOR CO.,LTD.
TOYOTA MOTOR CORPORATION
NISSAN MOTOR CO.,LTD.
TOHATSU CORPORATION
KUBOTA CORPORATION
HONDA ACCESS CORP.
HARLEY DAVIDSON MOTOR COMPANY
BUELL MOTORCYCLES COMPANY
BMW AG
DUCATI MOTOR HOLDING S.p.A.
TRIUMPH MOTORCYCLES LIMITED
BOMBARDIER RECREATIONAL PRODUCTS INC

sandstream

Guest
Att Honda inte skulla vilja använda Öhlins för att det ägs av Yamaha tror jag inte en sekund på. Som redan nämnts kör i princip alla utom Honda med Öhlins.

@Teddy: På Gotland i helgen smekte jag en styrkrona som Biaggi kört med i MotoGP ;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2983507 Att Honda inte skulla vilja använda Öhlins för att det ägs av Yamaha tror jag inte en sekund på. Som redan nämnts kör i princip alla utom Honda med Öhlins.

@Teddy: På Gotland i helgen smekte jag en styrkrona som Biaggi kört med i MotoGP ;)
Snarare för att de själva äger Showa.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Showa ägs väl av Honda eller är jag helt ute på bärtu nu?

Jag skriver under på det där men jag har tyvärr ingen källa att hänvisa till så min underskrift är nog inte värd så mycket.

Ja de kunde ju kasta de där Showaprylarna och inse reality, tjacka Öhlins de med som alla andra så...samtidigt kan de ju göra slag i saken och tjacka lite ISR-stuff med.

Chatter har väl sällan med fjädringen att göra med tanke på vilka chatter-problem Yamaha hade ifjol men inget annat märke verkade ha dessa problem. Dessutom var väl en ny ram (eller rättare sagt en gammal ram som var lite uppdaterad) och inte ny fjädring som löste problemen för Yamaha?

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

:hihi
Själv fick jag förra året peta på en av Capirossis hojar, som han hade vunnit något race med under 2005, på fabriken i Bologna. Kanske inte så märkvärdigt eftersom den stod utställd där, men ändå en snudd på religiös upplevelse. :Bugar

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor