MotoGP Mugello.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
100% luftfuktighet betyder att luften är helt mättad på vatten inte att man är under vattenytan.
Exakt. Kommentatorerna på Eurosport har vid ett flertal tillfällen helt felaktigt sagt att 100% luftfuktighet är lika med stående vatten. Luften binder olika mycket fuktighet beroende på tempratur och tryck. När luften är helt mättad, alltså vid 100%, och inte klarar av att binda mer fukt frigörs den i form av vatten, alltså dimma.

sandstream

Guest
Det fina med text är att man inte behöver komma ihåg.
Men man måste förstå. Du förstår inte vad jag skriver så det kanske är lika bra att du släpper det.

Själv har jag lyckats köpa ett skitabonnemang på MotoGP.com som gör att jag bara kan se deras MotoGP Channel = live, inte klippen som sammanfattar träningar, kval och race som jag hade tänkt kolla på kvällarna i depån :mad:

Dr.Bike

Guest
Exakt. Kommentatorerna på Eurosport har vid ett flertal tillfällen helt felaktigt sagt att 100% luftfuktighet är lika med stående vatten. Luften binder olika mycket fuktighet beroende på tempratur och tryck. När luften är helt mättad, alltså vid 100%, och inte klarar av att binda mer fukt frigörs den i form av vatten, alltså dimma.

Och den temperaturen kallas allmänt för: daggpunkt.

Va underbart det är att höra Nyteknik och Sandstream diskutera:D :D :notme

Maken till att vilja läsa fel får man väl leta efter...

Barnsligheter.

Båda passen:

1. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (M) 1min 50.743 secs
2. Valentino Rossi ITA Fiat Yamaha Team (M) 1min 50.901 secs
3. John Hopkins USA Rizla Suzuki MotoGP (B) 1min 51.022 secs
4. Casey Stoner AUS Ducati Marlboro Team (B) 1min 51.356 secs

Som jag sa: Den lille gnomen har fått upp farten.
Hoppas hans nerver håller för tävling oxå.

Bara sa ni vet ar jag i florens nu, imorrn ska jag kolla pa kval! haha

Synd det var om DIG då! Svin! :D :tummenupp

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Robban Gull får starta från 10:e position imorgon efter ett riktigt blött kval. Han sänkte sig dock 13 sekunder från kavl 1 till kval 2. :)
Sturla startar från 16:e.

Jag tror stenhårt på att Robban kommer vara betydligt längre upp i listan när vi summerar racet efter kl 16:15 imorgon. :yoparty

Dr.Bike

Guest
Robban Gull får starta från 10:e position imorgon efter ett riktigt blött kval. Han sänkte sig dock 13 sekunder från kavl 1 till kval 2. :)
Sturla startar från 16:e.

Jag tror stenhårt på att Robban kommer vara betydligt längre upp i listan när vi summerar racet efter kl 16:15 imorgon. :yoparty

Det både tror och hoppas jag med!
Go Robban! :tummenupp

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Rossi med oflyt, trist. Skönt att det vänder lite Peddo så man kan få se några riktigt håriga fighter mellan peddo och rossi. Det skulle göra mycket för tittandet.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
FireSalle skrev:
Rossi vinner - det gör han alltid!
sandstream skrev:
Absolut. Resten är sopor som bara har tur.
Nyteknik skrev:
Det måste vara den 47:e sarkasmen om Rossis överlägsenhet.
sandstream skrev:
Du verkar ha svårt att förstå att det inte var Rossi jag hade synpunkter på.
sandstream skrev:
Du förstår inte vad jag skriver så det kanske är lika bra att du släpper det.
När jag skriver att du är sarkastisk om Rossis överlägsenhet för 47:e gången har jag alltså inte förstått dig? Så vad menar du då i själva verket?

:va

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Vad är det alltså jag har svårt att förstå?

Nyteknik, varför ens orka diskutera? Snälla, kan ni inte sluta?

Jag sökte en tråd igår om V-twins. jag har aldrig blivigt mer besviken. Jag va ute efter information om Rad4 vs V-twin. Ja, sandstream försörde seriöst hela tråden så jag hade inte ens orken att filtrera bort alla de idiotiska posterna. Jag stängde ner webläsaren och gick till sängs.

Kan inte du, som nyss blivigt pappa. Visa att du är snäppet vuxnare? Det är faktiskt trist att alla trådar blir mer eller mindre förstörda? Det är bara så jävla trist. Snälla, gör det för de andra som läser trådarna.

Tack

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
När luften är helt mättad, alltså vid 100%, och inte klarar av att binda mer fukt frigörs den i form av vatten, alltså dimma.
Just det. Fukt som uppträder för blotta ögat i luften är "dimma" (eller "moln") och vattenmolekyler i aggregationsformen gas. Jag undrar hur så förhållandevis stora mängder vattenmolekyler förångas och övergår i gas trots att de inte har nått vattnets kokpunkt (100°C).

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Visa att du är snäppet vuxnare...
Du har rätt. Jag har svårt att svälja svar där vederbörande poängterar att jag inte har förstått vad han skriver istället för att förklara vad han menar. Ett slags passiv aggresivitet vars enda syfte är att förlöjliga den andre. Visst, det borde inte ens bemötas. Du har som sagt rätt. Skärpning!

Till ämnet:

En bakåtsträvare som jag minns Haradas pole på Mugello då han körde trecylindrig tvåtaktare mot somliga andras femcylindriga fyrtaktare. Beroende på var målgången längs start- och målrakan ligger borde det alltså inte vara något avgörande handikapp med en lägre toppfart (än Ducati) under förutsättning att man (Yamaha) utnyttjar chassiets fördelar (mot Ducati) på banans övriga partier. Så långt teori. I verkligheten kanske Ducati är lika bra i kurvorna och då spelar det ingen roll var målgången ligger.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2978112 Du har rätt. Jag har svårt att svälja svar där vederbörande poängterar att jag inte har förstått vad han skriver istället för att förklara vad han menar. Ett slags passiv aggresivitet vars enda syfte är att förlöjliga den andre. Visst, det borde inte ens bemötas. Du har som sagt rätt. Skärpning!

Till ämnet:

En bakåtsträvare som jag minns Haradas pole på Mugello då han körde trecylindrig tvåtaktare mot somliga andras femcylindriga fyrtaktare. Beroende på var målgången längs start- och målrakan ligger borde det alltså inte vara något avgörande handikapp med en lägre toppfart (än Ducati) under förutsättning att man (Yamaha) utnyttjar chassiets fördelar (mot Ducati) på banans övriga partier. Så långt teori. I verkligheten kanske Ducati är lika bra i kurvorna och då spelar det ingen roll var målgången ligger.
När man kikar på highlits från träningen så är inte Duccarna förbi framförvarande innan mållinjen. Dock har man inte sett utgången då. Men jag tror det är möjligt att spöa Duccarna eftersom mållinjen ligger relativt tidigt på rakan.

Haradas pole var ju på en RSV500 V-twin 1999 mot de då härskande V4:eek:rna. Imponerande liksom hans fjärdeplats i racet.
Du tänker nog på McWilliams pole på PI 2002, där var de fyra första hojarna tvåtaktare (McWilliams, McCOy, Aoki och van Der Goorbergh).

Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Bara sa ni vet ar jag i florens nu, imorrn ska jag kolla pa kval! haha

Sitter även jag nere i Italien. Dock i helt fel landsända :)
Tropea, Kalabrien, vilket inte alls är fel, förutom just ur den här aspekten :rolleyes:

Får bli att se på Rai

Dr.Bike

Guest
Sitter även jag nere i Italien. Dock i helt fel landsända :)
Tropea, Kalabrien, vilket inte alls är fel, förutom just ur den här aspekten :rolleyes:

Får bli att se på Rai

Så nära - men ändå så långt borta! :D Din stackare... jag vet precis hur det känns...
Kom själv till Sepang lagom för att känna lukten av den sista segerburninsen i princip... :mad:
Detta var "jobbets" fel. Vilken orsak har du? Frugan som drog med dig och du hade inget val? Jobb?
Oavsett: Ha det gött därnere, förhoppningsvis har "vintern" lagt sig när du kommer hem, solen har börjat visa sig igen.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kommentatorerna på Eurosport har vid ett flertal tillfällen helt felaktigt sagt att 100% luftfuktighet är lika med stående vatten ....

Varför blir jag inte förvånad ...

Last edited by a moderator:

Dr.Bike

Guest
Varför blir jag inte förvånad ...

Det är ändå ingenting mot översättarna på Discovery...
Kolla in en teknikbaserad film om fordon, krig eller vadsomhelst...
STÄNDIGA svengelskaöversättningar och helfel.
Jag skrev till dem... givetvis utan svar/resultat.

Igår sköt Amerikanska soldater "40mm rounds"
Översattes till: Soldaterna sköt 40mm rundor...
:tummenupp

Small arms blev givetvis "små vapen"
Vilket i någon mån kan vara rätt... men det är ju SÅ yxigt! och det heter ju normalt: Finkalibriga vapen eller eldhandvapen.
Undrar om de bara har bablefish på Discoverys översättarbyrå? :rolleyes:

Förrexten: Hur gick det med limmet?

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Översättningarna på Disco Very är direkt pinsamma, synd på ofta bra program.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring