MotoGP och framtiden

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Stoner avslöjar vad som skulle få honom att komma tillbaka till MotoGP:

”If they remove the electronics and greatly increase the performance of motorcycles, I might think about making a comeback," Stoner told German media. "Maybe when the four-stroke has 300 horsepower and have no electronics. Or if there were even 750cc, two-stroke engines, that would be interesting.”

Han säger också:

”The current generation MotoGP has not enough power for me...”

:rock

http://superbikeplanet.com/2013/Sep/120918mq2s.htm

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Stoner avslöjar vad som skulle få honom att komma tillbaka till MotoGP:

”If they remove the electronics and greatly increase the performance of motorcycles, I might think about making a comeback," Stoner told German media. "Maybe when the four-stroke has 300 horsepower and have no electronics. Or if there were even 750cc, two-stroke engines, that would be interesting.”

Han säger också:

”The current generation MotoGP has not enough power for me...”

:rock

http://superbikeplanet.com/2013/Sep/120918mq2s.htm
Så istället körde han i Dunlop Serien med svetsad diff? Vad ska han hitta på nu då, köra en Auto Union V16 på Berlin Avus Race Track? Märkligt att höra en 28-åring vara så militant "det var bättre förr", han är verkligen en RR-pensionär.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så istället körde han i Dunlop Serien med svetsad diff? Vad ska han hitta på nu då, köra en Auto Union V16 på Berlin Avus Race Track? Märkligt att höra en 28-åring vara så militant "det var bättre förr", han är verkligen en RR-pensionär.
Ja, det är ju lätt att vräka ur sig floskler som får fanboysen att gå i spinn eftersom inget av det han efterfrågar kommer att inträffa inom överskådlig framtid.

Frågan är hur han värderar sina egna titlar på klena hojar med massor av elektronik?

EDIT: Undra vilken källa Superbikeplanet har?
750cc tvåtakt pratade Stoner om för 3 månader sedan:
http://motomatters.com/news/2013/06/14/casey_stoner_rules_out_a_return_again_i_.html

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag skulle tippa att det mesta av hans "uttalande" är egna tolkningar från journalisten själv som dessutom både saltats och pepprats.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Jag skulle tippa att det mesta av hans "uttalande" är egna tolkningar från journalisten själv som dessutom både saltats och pepprats.
Lätt att få det intrycket. Länken nedan går till en artikel från maj 2012 och i en av läsarkommentarerna skriver någon:

”...he said maybe he would stay if they allowed 750CC Two strokes.”

Så även om Stoner har sagt det är det inget nytt. Inte desto mindre är det säkert många bland oss som tittar på som skulle välkomna ett reglemente i enlighet med Stoners önskemål.

http://www.crash.net/motogp/comments/179814/1/d/0/casey_stoner_why_im_leaving_motogp.html

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Skulle dom inte lära sig det om dom hade 3 liter extra att använda sig av? Jag menar, det gäller ju fortfarande att få ut det mesta av bränslet. Men jag tror att skillnaden mellan dom olika teamen skulle bli LITE mindre i alla fall... Och toppfarterna är ju högre än någonsin, trots bränslebegräningen...

Som det är just nu så ligger ju större delen av "tricket" med att få bränslet att räcka i mjukvaran som kontrollerar mappningen under racets gång och som räknar ut hur mycket som får gå åt för att man ska komma i mål. Den ser ju till att man gör av med precis så mycket som går, och att det räcker till mållinjen. Det har väl ingen större relevans för t.ex en moppe? Och dom team som inte har samma resurser att utveckla, testa, och utveckla den här programvaran ligger ju lite efter...

Sen är det klart att dom lär sig saker när dom bygger och utvecklar själva motorn. Det säger jag inget om... Men frågan är om dom inte skulle lära sig lite mycket om det, även om dom hade 1, 2, eller 3 liter till att jobba med...
Man gör ingenting om man inte måste, eller är motiverad.
Motivation att lägga miljoner på mjukvaruutveckling under en recession finns inte någonstans, om inte mjukvaran verkligen är en grundstomme i produkterna man säljer. Även då väljer man halvdanna lösningar som funkar för tillfället bara för att kunna sälja produkten några månader snabbare. Det e lite effekten av kvartalsbaserade vinstrapporter skulle jag tro.

Om MARKNADEN (i detta fall Dorna) ställer krav som direkt kan översättas i vinster när mjukvaran blir bättre, då har man motivation att gå det extra steget. Jag skulle definitivt välja en hoj som drar 20-30% mindre med samma effekt. Varför ska min Yamaha med 150 häst dra mer än en Fireblade med 170 (vilket den gör)?
Sen skulle jag vilja påstå att relevansen med bränslebesparing är stor om inte större på allt under 600 kubik, dvs de mest populära hojarna i Indonesien, Indien, Kina, och andra länder där det finns mycket folk och där bränslekostnaden, som är hyffsat hög worldwide, påverkar inkomsten i betydligt större grad än i Norden.
Ett bra exempel är väl CBR125 som drar runt 2,9L/100KM . Det e ganska bra som pendlingsfordon, men jämför med en VW Lupo 3L som drar 3,5 och det är en bil du kan klämma in några pers och lite shopping i så tror jag att det går att göra mer på 2-hjulsfronten

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ett bra exempel är väl CBR125 som drar runt 2,9L/100KM . Det e ganska bra som pendlingsfordon, men jämför med en VW Lupo 3L som drar 3,5 och det är en bil du kan klämma in några pers och lite shopping i så tror jag att det går att göra mer på 2-hjulsfronten

Och folkan är utvecklad utan inblandning i prototypracing typ F1 eller MotoGP. Racing har, i min mening, inget att göra med utveckling av kundfordon längre förutom marknadsföringsaspekter.

Att folkan dessutom är utvecklad pga ett missförstånd tycker jag bara är roligare :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja håller med Stoner. Väck med elektroniska gulligull prylar. De blir bara vurpor när de oväntat slutar funka:D kompressormatade 1000cc för alla. Är det nåt som är ute i miljöspåret så är det sugmotorer. Dags att Aprilia återupptar Cube å sätter Stoner därpå..

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ja håller med Stoner. Väck med elektroniska gulligull prylar. De blir bara vurpor när de oväntat slutar funka:D

Eller införa regler att alla kritiska kablar måste monteras vårdslöst utsatt för att krydda det hela en aning :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nu blidde jag nyfiken, berätta mer. :D

Jag kommer inte ihåg vart det var jag läste det så jag kan inte ge en källhänvisning men den källan gjorde gällande att VW fick nys om att BMW höll på att utveckla en "trelitersbil" och drog slutsatsen att det var en bil som drog under tre liter per 100km (de räknar förbrukningen så i Tyskland) eftersom det sågs som en drömgräns för förbrukning. Piech bestämde att VW minsann skulle vinna racet i att utveckla den bilen och körde full fart framåt som vanligt men de blev rätt snopna när BMW lanserade en bil med en ny treliterssexa istället... :)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping