MotoGP och framtiden

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Många ger honom öknamn som kräk, Ynkrygg, Stacey Moaner, Tönt andra får öknamn som Grin Jörgen. Tyder det på någon typ av problem? Vet inte hur respektfullt det är mot världsmästare av den kalibern.
Det är ganska stor skillnad på vad du och jag kallar förarna och hur de själva uppträder mot varandra.

MC Doktorn

Guest
P€RRA;5671876 skrev:
Det är ganska stor skillnad på vad du och jag kallar förarna och hur de själva uppträder mot varandra.

Tror vi alla är medvetna om vilka öknamn du gett Stoner och Lorenzo.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
MotoGP;
2st tillverkare som har råd att hålla sig i toppen, en tredje som inte lyckas plus en massa meningslös utfyllnads-svammel-CRT......
.

Om man ska se till historien så har många GP-säsonger avgjorts före sista racet med en vinnare på +50 poäng på nästkommande förare när säsongen var slut. Det är väl enbart 2006 i modern tid som var något tightare.

Det andas lite oförtjänt gnäll över GP, det har varit motsvarande "överlägsenhet" i princip varje säsong sen Doohans tid, poängmässigt. Ibland har det stått Honda, ibland Yamaha och någon gång suzuki och ducati.

"det var bättre förr, ju förr desto bättre" Jag säger; MV Agusta 1958-1974. :hihi
Hondqa, 6 år i rad med Doohan och vad han nu hette -99

Så frågan man ställer, när fan var det bra nog?

Näe, GP är nog var det varit, bara det att folk börjar bli lite väl nostalgiska med en svag släng av Alzheimers.

edit: Ja, såhär ser det ut i historien http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_500cc/MotoGP_Motorcycle_World_Champions

och Criville var namnet jag sökte..

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En sak som sällan diskuteras är hur den otroligt höga nivån på toppförarna påverkar underhållningsvärdet. Tre-fyra-fem förare längst fram som näst intill robotlikt åker på 100% av sin kapacitet och ändå (nästan) aldrig gör ett misstag är tyvärr inte bra för underhållningsvärdet.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
qualifying är ju 100ggr mer spännande än själva racen i moto GP och där brukar det ju vara ganska jämt ändå?

vet inte vad som är felet med motoGP men tråkigt som fan att se på är det, såpass att jag inte ens är noga med att se på det längre.
jämför med BSB som antagligen är den mest spännande serien, där förbjuds all elektronik tex (säkert mer restriktioner), blir sjukt tight racing!

motoGP ska ju samtidigt främja utvecklingen, fri trimmning och konfiguration, ingen hjälpelektronik, enhetsdäck och sen kanske att man måste köra hela säsongen på 1 motor och ram ?
eller varför inte helt fritt allting och folkraceregler? efter avslutad tävling raddas hojarna upp och auktioneras ut till privata budgivare? :D:tuttar

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Om man ska se till historien så har många GP-säsonger avgjorts före sista racet med en vinnare på +50 poäng på nästkommande förare när säsongen var slut. Det är väl enbart 2006 i modern tid som var något tightare.

Det andas lite oförtjänt gnäll över GP, det har varit motsvarande "överlägsenhet" i princip varje säsong sen Doohans tid, poängmässigt. Ibland har det stått Honda, ibland Yamaha och någon gång suzuki och ducati.
..
I min värld handlar inte kritiken om att någon vinner mästerskapet innan säsongens sista race, det gör inte mig jättebesviken iaf. Det handlar om bristen av tighta race och bra "fighter". Sista två åren har vi inte bara sett totalt 4-5 olika förare på pallen (majoritet bara 3 st), utan vi har totalt bjudits på uppskattningsvis 3-4 bra fighter fördelat på kanske 30-40 race!?
Säsongen 04-08 bjöds det på bra fighter varannat race.. framförallt 04-05. Även om Rossi vann säsongen överlägset, så var racen sjuuuukt mycket mer underhållande..
Hur många intressanta youtubeklipp på bra fighter i gp kan man hitta från 2011-2012, kontra tidigare säsonger ?

MC Doktorn

Guest
Var kom jag in i bilden när det gäller hur Stoner betedde sig mot Rossi på Jerez? :va

Av ren nyfikenhet vore det intressant att veta vilket/vilka öknamn jag gett Stoner?

Eftersom du antyder i ditt inlägg #70 angående Stoners åsikt om Rossis talang och tidigare i #62 referar till denna artikel i superbikeplanet där det bla står om Jerez incidenten.

Din fixering vid Stoner och hans karaktär uppenbarar sig i snart vartenda tråd sen flera år tillbaka.
Du blandar påståenden med egna förutfattade meningar om honom i syfte att svartmåla honom.

Här ger du både Stoner och Lorenzo trevliga öknamn.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...YAS-Grand-Prix-Gran-Premi-Aperol-de-Catalunya

Personligen tycker jag det är riktigt lågt att ge folk öknamn som kräk, fjolla, grin/kvinno öknamn och andra kraftigt nedlåtande ord för att skapa en förväntad bild av en viss person.

MC Doktorn

Guest
Så länge ni inte har vad den här killen har kan ni som gnäller på Stoners storhet skrika er hesa..
Det spelar ingen roll vad ni tycker eller säger så är era åsikter ett ynkligt gny..
http://www.youtube.com/watch?v=ZjErMKSXQus

Håller verkligen med!

Att ha fokusering och skapa nidbilder på en sån mästerlig förare som egentligen inget annat vill än köra Mgp hoj så fort det någonsin går är verkligen lågt.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
img_5610.jpg

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Eftersom du antyder i ditt inlägg #70 angående Stoners åsikt om Rossis talang och tidigare i #62 referar till denna artikel i superbikeplanet där det bla står om Jerez incidenten.

Din fixering vid Stoner och hans karaktär uppenbarar sig i snart vartenda tråd sen flera år tillbaka.
Du blandar påståenden med egna förutfattade meningar om honom i syfte att svartmåla honom.

Här ger du både Stoner och Lorenzo trevliga öknamn.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...YAS-Grand-Prix-Gran-Premi-Aperol-de-Catalunya

Personligen tycker jag det är riktigt lågt att ge folk öknamn som kräk, fjolla, grin/kvinno öknamn och andra kraftigt nedlåtande ord för att skapa en förväntad bild av en viss person.
Men nu ger du dig på mig som person istället för att diskutera sakfrågan: Hur Stoner agerade mot Rossi. Det är väldigt typiskt av dig så jag är inte ett dugg förvånad.

Jag började kalla Jorge för Grin-Jörgen efter incidenten på Motegi för 2 år sedan när han betedde sig som ett litet bortskämt barn och sprang till Yamaha-cheferna och gnällde på att Rossi kört hårt. Det var ganska länge sedan jag använde det namnet och om du söker lite mer kommer du att se att jag under en ganska lång tid har undvikit öknamn på förarna. Detta har varit ett medvetet val eftersom det får trådarna att spåra ur när folk blir så upprörda att de måste ta till personangrepp, vilket är onödigt.

Stacey Moaner är inget öknamn som jag gett Stoner. Det passande namnet kom någon annan på för längesedan.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Så länge ni inte har vad den här killen har kan ni som gnäller på Stoners storhet skrika er hesa.. Det spelar ingen roll vad ni tycker eller säger så är era åsikter ett ynkligt gny..
Precis som dina egna åsikter om alla förare i världseliten isf är ynkligt gny. Glöm inte det :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
1. Enhets-ECU á la F1
2. Totalförbud för TC/AW/LC
3. Betydligt sämre däck á la F1
4. Krav på att sälja fjolårsfabrikare till fastslaget, rimligt pris
5. Kör knockout-kval med superpole för top 6
6. Kasta ut CRT

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
De två främsta orsakerna till att WSB och BSB bjuder på tätare racing är däcken och förarna.

De däck som används i WSB har i vissa situationer bättre grepp och bättre kontaktkänsla än de däck som används i MotoGP. Tyvärr är de också ökända för att ha allt annat än jämn kvalitet. Det första däcket av en viss gummiblandning kan värmas upp på nolltid och svimma totalt efter sju varv. Nästa däck av exakt samma gummiblandning kan ta flera varv att värma upp för att sedan fungera hela racet. De har blivit marginellt bättre under de sista åren, men de är fortfarande ljusår efter den jämna kvaliteten hos de däck som används inom MotoGP. Om det första däcket av en viss gummiblandning MotoGP-däck har chatter, då har även det andra, det tredje och det hundrade däcket chatter. Samma sak med grepp, kontaktkänsla, stabilitet och uppvärmningstid. Alla däck med samma artikelnummer har samma jämna kvalitet och beter sig exakt likadant som föregående däck av samma artikelnummer.

Det finns ju exempel på WSB-tävlingar där resultatlistan är helt omkastad i det andra heatet, trots att ingenting ändrats mellan heaten. Ingenting förutom nya däck av samma gummiblandning...Om MotoGP skulle köra två heat ger jag mig sjutton på att resultatet i det andra heatet skulle vara exakt samma som i det första heatet och jag skulle bli förvånad om det är någon större skillnad i tidsdifferens mellan olika förare.

Sedan är kvaliteten på förarmaterialet mycket ojämnare i WSB och BSB. Titta på deras varvtider från start till mål och jämför sedan med de robotliknande upprepningar av identiska varvtider som förekommer i toppen av MotoGP. Att ge gamla fabrikscyklar till folk längre bak i MotoGP är en intressant ide, men på grund av just förarkvalitet kommer den knappast att ge intressant racing bland de sex främsta förarna. Abraham, Barbera, Espargaro och Pirro kommer inte att vara i närheten av Lorenzo, Pedrosa och Rossi, om de så sitter på en exakt likadan fabrikscykel.

Last edited:
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...