De två främsta orsakerna till att WSB och BSB bjuder på tätare racing är däcken och förarna.
De däck som används i WSB har i vissa situationer bättre grepp och bättre kontaktkänsla än de däck som används i MotoGP. Tyvärr är de också ökända för att ha allt annat än jämn kvalitet. Det första däcket av en viss gummiblandning kan värmas upp på nolltid och svimma totalt efter sju varv. Nästa däck av exakt samma gummiblandning kan ta flera varv att värma upp för att sedan fungera hela racet. De har blivit marginellt bättre under de sista åren, men de är fortfarande ljusår efter den jämna kvaliteten hos de däck som används inom MotoGP. Om det första däcket av en viss gummiblandning MotoGP-däck har chatter, då har även det andra, det tredje och det hundrade däcket chatter. Samma sak med grepp, kontaktkänsla, stabilitet och uppvärmningstid. Alla däck med samma artikelnummer har samma jämna kvalitet och beter sig exakt likadant som föregående däck av samma artikelnummer.
Det finns ju exempel på WSB-tävlingar där resultatlistan är helt omkastad i det andra heatet, trots att ingenting ändrats mellan heaten. Ingenting förutom nya däck av samma gummiblandning...Om MotoGP skulle köra två heat ger jag mig sjutton på att resultatet i det andra heatet skulle vara exakt samma som i det första heatet och jag skulle bli förvånad om det är någon större skillnad i tidsdifferens mellan olika förare.
Sedan är kvaliteten på förarmaterialet mycket ojämnare i WSB och BSB. Titta på deras varvtider från start till mål och jämför sedan med de robotliknande upprepningar av identiska varvtider som förekommer i toppen av MotoGP. Att ge gamla fabrikscyklar till folk längre bak i MotoGP är en intressant ide, men på grund av just förarkvalitet kommer den knappast att ge intressant racing bland de sex främsta förarna. Abraham, Barbera, Espargaro och Pirro kommer inte att vara i närheten av Lorenzo, Pedrosa och Rossi, om de så sitter på en exakt likadan fabrikscykel.