Av det jag snappat upp så har jag förstått att Stoner (som är den enda av förarna som verkar våga framföra kritik) tyckte om dom gamla däcken, dom som Capirossi tyckte var farliga?
Och Capirossi var med och tog fram dom nuvarande däcken, som Stoner inte gillar?
Honda utvecklade sin 1000cc på dom gamla däcken, och sedan bytte FIM enhetsdäck?
Det här med enhetsdäck fortsätter att vara en väldigt konstig begränsning i en prototypklass, särskilt om däcket kan bytas mellan säsongerna. Det säger ju sig självt att om däcken är låsta, då kommer ju hojarna utvecklas så att de fungerar allt bättre tillsammans med däcken. Om däcken byts, då måste dom börja om, och testa nya inställningar i elektroniken, ställa in chassien, testa svingar, byta ram, o.s.v. Det måste ju kosta massor. Å andra sidan kanske dom skulle vilja göra samma process flera gånger per år ifall däcken är fria och förändras under året.
Om de ska köra med enhetsdäck, då måste dom gå fullt ut anser jag. Samma däck under lång tid, samma däck på alla banor. Om jag förstått rätt är enhetsdäcken olika på olika banor idag.
Tillägg:
När infördes enhetsdäcken? (nu kanske det inte egentligen är enhetsdäck, men det är iaf endast en däcksfabrikant, så jag kallar det för enhetsdäck)
Kan det vara efter införandet av enhetsdäcken som racingen blev sämre?