MotoGP och framtiden

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...enhetsmotor och prototypchassin. skulle vi få riktigt spännande racing!
Jo, det har upprepats av många ganska länge nu. Alla vet detta. Små skillnader ger jämna race.

Frågan i den här tråden och för de som arbetar med frågan är ju hur man i detalj gör detta i MotoGP så att alla blir nöjda.
 

Smagatusk

Guest
P€RRA;5668611 skrev:
hellre se en klass likt Moto2 med enhetsmotor och prototypchassin. skulle vi få riktigt spännande racing!

Men det har du ju redan i vad du nämnde, Moto2 och dessutom Moto3 och RedBull Rookie (om den finns kvar). Behöver vi ytterligare en klass med enhetsmotorer? Jag tycker inte det. Däremot är det tveksamt om det verkligen är MotoGP som är kungaklassen längre eftersom de flesta verkar vara eniga, inklusive yours truly, att Moto2 är MYCKET bättre racing.
 

Smagatusk

Guest
Jo, det har upprepats av många ganska länge nu. Alla vet detta. Små skillnader ger jämna race.

Frågan i den här tråden och för de som arbetar med frågan är ju hur man i detalj gör detta i MotoGP så att alla blir nöjda.

Så att alla blir nöjda? Fundera på den, du... :missionimpossible
 

MC Doktorn

Guest
Alla kan inte bli nöjda därför är frågan meningslös.

Däremot kan man göra klassen jämnare genom restriktioner i användandet av dyra lösningar.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Men det har du ju redan i vad du nämnde, Moto2 och dessutom Moto3 och RedBull Rookie (om den finns kvar). Behöver vi ytterligare en klass med enhetsmotorer? Jag tycker inte det.

Moto3 har inga enhetsmotorer. Moto3 har ett motorreglemente som i det de stora hela går ut på,

- Enhets ECU utan FBW.
- Motor, växellåda & insug/trottelhus får ha ett maxpris på 12 000euro
- Du ska kunna köpa ovanstående motorpaket, i reservdelar, utan att priset överstiger 12 000euro.
- Tillverkarna måste förse minst 15 förare med material om de så önskar.
- Tillverkarna får inte ha några "fabriksmotorer" utan så fort en del är tillgänglig för ett team så är den det för de andra teamen också.
- Kit-prylar är tillåtet men får inte kosta mer än vad originaldelen gör. Mao. kostar veven 10 000kr till KTM's originalmotor så får inte kit-veven kosta mer än 10 000kr.

Skulle man hitta nå liknande för chassiesidan så finns ju ett klockrent Moto1 reglemente som trots allt är s.k prototypracing. Som det är nu i Moto2/3 så är det ju chassiesidan som sticker iväg i pris & där inget övre tak finns.

Kropotkin skrev:
There are no restrictions on cost of the chassis, with teams free to spend as much as they wish there. The Moto2 class provides a prime example of how that works, with the class being led by Marc Marquez and the Catalunya Caixa team. The resources being poured into Marquez' team are not far off the amount required to run a satellite MotoGP team, and probably in the region of three times what the mid-pack teams are spending.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har det!
Kör som moto2 fast tvärtom: bestäm en enhetsram eller enhetschassi och låt tillverkarna peta i sin egna teknik däri!
Fri fjädring/gaffel, kanske fri sving.

Då kanske Yamaha m-fl vill vara med i klassen tills skillnad från i moto2?
Dessutom slipper vi ju all utveckling på chassisidan, den kommer ju aldrig gatåkare till godo ändå.
Alla vet ju att motorn är den viktigaste komponenten för att köra fort.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Så att alla blir nöjda? Fundera på den, du... :missionimpossible
Alla = tillverkarna + MotoGPs ägare.

Tillverkarna har ju hittills konsekvent motsatt sig standardiserade komponenter i MotoGP och därför har inga av de genomförda förändringarna (800 cc, CRT och tillbaks till 1000 cc) lett till jämnare racing. Nu verkar medvetenheten om att MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft (förutom i sydostasien) så utbredd att tillverkarna troligen är benägna att backa från sin styvnackade hållning om 100% prototyp. Tror ni inte?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
- Kit-prylar är tillåtet men får inte kosta mer än vad originaldelen gör. Mao. kostar veven 10 000kr till KTM's originalmotor så får inte kit-veven kosta mer än 10 000kr.
...

Det kan inte stämma. Kit-delarna är rätt mycket dyrare än orginaldelar. Nästan dubbla priserna på kolv och topp tex. Däremot ska delarna godkännas för sitt pris av FIM.

Priserna för kit-delar finns på FIM:s hemsida. En del som är konstig är hur Lundberg Engineering kunnat få sitt fäste till en spridare godänd för 884.60 euro!?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det kan inte stämma. Kit-delarna är rätt mycket dyrare än orginaldelar. Nästan dubbla priserna på kolv och topp tex. Däremot ska delarna godkännas för sitt pris av FIM.

Priserna för kit-delar finns på FIM:s hemsida. En del som är konstig är hur Lundberg Engineering kunnat få sitt fäste till en spridare godänd för 884.60 euro!?

Känns konstigt, eller så är det jag som tolkar reglementet helt fel. Ska även tilläggas att citatet nedan kommer från första utgåvan av 2012 års reglemente. Men det är den som ligger officiellt hos FIM. Det finns en reviderad version men den innehåller samma text just för kit-prylar. http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/2012_GP_Regulations_updated_version.pdf

http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/GP_en.pdf skrev:
Engine parts not included in the stock parts list (so-called
“aftermarket parts”) from third-party suppliers can be used
under the following conditions:

- The engine manufacturer is not involved in any way in the
design, production and/or sale of such parts.
- The parts are available to at least the same number of
riders as in Art. 2.3.6.2.7.c above.
- A price and lead-times list of such parts is submitted to
the Organiser for publishing, where the lead-times and
the prices are the same as the stock parts.
An exception
is made for a Slipper Clutch (back-torque limiter clutch)
assembly that can be priced as much as double the cost
of the stock assembly, if the original is of the conventional
“non-slipper” type.
- The stock crankcase, cylinder, and cylinder head may not
be replaced by aftermarket items.
- Updates to the published parts list are permitted at any
time, always subject to approval by the Organiser.
- Any part that can be obtained by simple machining of a
stock part (e.g. polishing/porting/lightening), and generic
ancillaries not specialised to the specific engine design
(such as bolts, fasteners, filters) are not considered as
aftermarket parts, and so no conditions apply.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Känns konstigt, eller så är det jag som tolkar reglementet helt fel. Ska även tilläggas att citatet nedan kommer från första utgåvan av 2012 års reglemente. Men det är den som ligger officiellt hos FIM. Det finns en reviderad version men den innehåller samma text just för kit-prylar. http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/2012_GP_Regulations_updated_version.pdf

NSF250R orginalvev 13101_NX7_010
49.000JPY

Kit-kolv Geo Technology B851-12111-21
1644:60 Euro

Efter Japans GP fick vi erbjudande om att köpa en motor (som inte ens tog poäng) för 16.000 euro. Dom hade hört att Nordgren letade kit för ev wildcard. Så inte ens maxbeloppet på vad motorn får kosta följer dom..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Yamaha har aldrig haft den starkaste motorn i 500/MotoGP. Rainey och Rossi lyckades ganska bra ändå.

Jag misstänker att satiren i mitt inlägg inte gick fram riktigt. Ursäkta.
För övrigt tror jag på min idé med enhetschassi.

Om varvrekorden numera slås med elektronik är det inte där man ska begränsa. Tycker jag.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Av det jag snappat upp så har jag förstått att Stoner (som är den enda av förarna som verkar våga framföra kritik) tyckte om dom gamla däcken, dom som Capirossi tyckte var farliga?
Och Capirossi var med och tog fram dom nuvarande däcken, som Stoner inte gillar?

Honda utvecklade sin 1000cc på dom gamla däcken, och sedan bytte FIM enhetsdäck?

Det här med enhetsdäck fortsätter att vara en väldigt konstig begränsning i en prototypklass, särskilt om däcket kan bytas mellan säsongerna. Det säger ju sig självt att om däcken är låsta, då kommer ju hojarna utvecklas så att de fungerar allt bättre tillsammans med däcken. Om däcken byts, då måste dom börja om, och testa nya inställningar i elektroniken, ställa in chassien, testa svingar, byta ram, o.s.v. Det måste ju kosta massor. Å andra sidan kanske dom skulle vilja göra samma process flera gånger per år ifall däcken är fria och förändras under året.

Om de ska köra med enhetsdäck, då måste dom gå fullt ut anser jag. Samma däck under lång tid, samma däck på alla banor. Om jag förstått rätt är enhetsdäcken olika på olika banor idag.

Tillägg:
När infördes enhetsdäcken? (nu kanske det inte egentligen är enhetsdäck, men det är iaf endast en däcksfabrikant, så jag kallar det för enhetsdäck)
Kan det vara efter införandet av enhetsdäcken som racingen blev sämre?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo, det har upprepats av många ganska länge nu. Alla vet detta. Små skillnader ger jämna race. Frågan i den här tråden och för de som arbetar med frågan är ju hur man i detalj gör detta i MotoGP så att alla blir nöjda.
Om du med "alla blir nöjda" avser publik, team, tillverkare, sponsorer, Dorna och TV-bolagen så är svaret väldigt enkelt: Det går inte.

Om Dorna (inklusive TV-bolag och publik) blir nöjda beror det på tätare racing men det är inte tillverkarna intresserade av. Som jag redan nämnt vill alla tillverkare ha ett så stort försprång som möjligt till sina konkurrenter och tex skulle Honda le från öra till öra om Casey vann varenda race med 30 sekunder. De bryr sig inte det minsta om publiksiffrorna för de vet att tillräckligt många tittar ändå och att vinsterna kan användas i MF-syfte.

Din frågeställning är lite naiv om du på fullt allvar tror att alla inblandade ska bli nöjda.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
P€RRA;5668912 skrev:
... och tex skulle Honda le från öra till öra om Casey vann varenda race med 30 sekunder...

I längden är nog inte det bra för Honda heller.
Tror publiken skulle svika ganska fort om det var så "förutsägbart".
Jag tror nog även Honda inser att tät racing är till deras fördel (om dom vinner med liiite förstås ;) ).
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Glädjande är att det bevisligen inte behövs alla dem pengarna för att det ska bli bra racing, tur det för att i framtiden så kan vi ju bara se mindre och mindre pengar i moto gp.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om däcken byts, då måste dom börja om, och testa nya inställningar i elektroniken, ställa in chassien, testa svingar, byta ram, o.s.v.

Precis vad som hände i år. På Jerez så kom Bridgestone med ett nytt framdäck som ett alternativ till de vanliga framdäcket. De flesta förarna gillade de nya däcket bättre medans Honda verkligen inte gillade det. Från Silverstone så fanns bara det nya däcket att välja på. Honda lessna & tog fram en helt ny hoj till Mugello, enbart för att försöka anpassa sig till ett däck som dom inte ens vill köra på. På Catalunya så var både Casey & Dani +0.5sek snabbare på det gamla däcket än de nya, tro på f-n att dom lackar ur då när däcket försvinner :D
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Tycker att hela tänket med satellit och fabriks team är dåligt och borde skrotas, man borde införa en regel som säger att alla som kör samma märke ska ha tillgång till samma delar och support från fabriken.

För så som det är nu så finns det ju i princip bara 4 cyklar som är snabba nog för att vinna race.
om man gav alla förare samma förutsättningar så skulle vi nog se mer variation på vilka som slåss om segern.

Vad tror ni om det?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Fast jämna rejs är inte allt. Många tyckte 500-eran var kul på slutet av 90-talet när Doohan vann det mesta med stooor marginal!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top