MotoGP och framtiden

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nu verkar medvetenheten om att MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft (förutom i sydostasien) så utbredd att tillverkarna troligen är benägna att backa från sin styvnackade hållning om 100% prototyp. Tror ni inte?

Sydostasien: Burma, Thailand, Kambodja, Laos och Vietnam :va

Seriöst, jag tror att Valencia blir fullsatt och att Assen hade över 92000 pers i år vittnar inte i mina öron om att MGP håller på att förlora sin attraktionskraft.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Stoner har enligt Superbikeplanet gett sin syn på Rossis uttalande om att MotoGP blivit tråkigt:

Stoner:
"I think (Rossi) started that himself, though; he's the one that started using electronics so much," Stoner said. "It's him that's helped progress the electronic side of it.

"Of course it's boring for him. He's not up the front challenging for wins, and it's difficult."

Frågan är vad Stoner vet om Rossis användning av elektronik? (De har aldrig varit teamkompisar.)

Och tror han på fullaste allvar att det är förarna som ber om mer elektronik? (De vill väl åka så fort som möjligt och tillverkarna försöker lösa det genom att använda olika material, elektronik mm.)

Sist men inte minst, har han helt missat diskussionerna om hur trist många upplevt MotoGP de senaste åren?

Jag tycker att det som vanligt luktar bittert om Stoners uttalande när han istället för att kommentera sakfrågan ger sig på andra förare.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5670217 skrev:
Frågan är vad Stoner vet...

Och tror han på fullaste allvar...

...har han helt missat diskussionerna om...?

...luktar bittert om Stoners uttalande...ger sig på andra förare.
Vad ger du oss för diskussionsunderlag?

Du tycker att Stoner är ”en bitterfitta” och så vidare. Kan vi inte tillåta oss att diskutera på en högre nivå, komma vidare, kanske komma fram till något nytt?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Sydostasien: Burma, Thailand, Kambodja, Laos och Vietnam :va

Seriöst, jag tror att Valencia blir fullsatt och att Assen hade över 92000 pers i år vittnar inte i mina öron om att MGP håller på att förlora sin attraktionskraft.
Dina personliga intryck stämmer illa med verkligheten. Publiken (på plats och framför teven) ökar inte i USA eller i Europa, men det gör den i Asien, trots att de har så få race. Tillverkarna vet detta och lägger stora resurser på att marknadsföra sina MotoGP-förare i både Indonesien, Malaysia, Thailand och andra stora marknader för deras skotrar och små motorcyklar. Hur försäljningen av motorcyklar utvecklas i Europa vet alla och det var länge sedan den ekonomiska utvecklingen i USA gladde någon.

Eller hur tänker du?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lär inte bli nå :ligga med Stoner och Rossi i den närmaste framtiden. :hihi
Dom verkar ha en liten jobbig historia lr?

MC Doktorn

Guest
Stoner har enligt .............
Jag tycker att det som vanligt luktar bittert om Stoners uttalande när han istället för att kommentera sakfrågan ger sig på andra förare.

Vart finns hela artikeln, det beror på hur frågorna är ställda.
Du vill gärna vinkla det till att han är bitter men kanske han uttryckte det han tänker utan att vara bitter.

Stoner är en av de som utnyttjar elektroniken minst har jag läst någonstans?

Som sagt tolkningen kan vara att elektroniken har hjälpt förare inklusive de som klagat mest men problemet är att det har blivit för dyrt iom att så få kan utnyttja den maximalt.

Sen kan man fråga sig om det var sååå mycket roligare race förr innan Mgp tiden, jag är högst tveksam faktiskt.

Det borde finnnas en regel som tvingar fabriksteamen att sälja några av sina fjolårs prototyper till team istället för att dom går till skroten.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Det borde finnnas en regel som tvingar fabriksteamen att sälja några av sina fjolårs prototyper till team istället för att dom går till skroten.
Verkligen. Precis som Colin Edwards föreslog: fjolårshojarna måste ställas till förfogande och för rimliga pengar. Ljusår bättre än CRT.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vart finns hela artikeln, det beror på hur frågorna är ställda.
Du vill gärna vinkla det till att han är bitter men kanske han uttryckte det han tänker utan att vara bitter.
Det går att svara på vilka frågor som helst utan att hänga ut någon annan. Stoner tvekar inte att "hänga ut" Rossi och det tycker jag tyder på bitterhet.

MC Doktorn

Guest
Verkligen. Precis som Colin Edwards föreslog: fjolårshojarna måste ställas till förfogande och för rimliga pengar. Ljusår bättre än CRT.

CRT har varit årets flopp utan tvekan. Trimmade gatmotorer i prototypchassien är :tummenner

Det går att svara på vilka frågor som helst utan att hänga ut någon annan. Stoner tvekar inte att "hänga ut" Rossi och det tycker jag tyder på bitterhet.

Varför skulle han vara bitter på Rossi?

Snarare en rivalitet kanske tror inte några i Mgp gänget har speciellt mycket med varandra att göra privat.

Den upplevda ödmjukheten dom speglar är mer ett spel för galleriet, kanske Stoner är den som är sämst i den karaktärsrollen?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Den upplevda ödmjukheten dom speglar är mer ett spel för galleriet, kanske Stoner är den som är sämst i den karaktärsrollen?
Vi får ju bara den bild media förmedlar och de som hänger i depån har garanterat en annan syn på vissa förare än vad vi har. Men den bild jag, och många med mig, fått av Casey är inte direkt positiv. Det är ju ingen slump att han kallas Stacey Moaner.

Att säga till en niofaldig världsmästare att han inte har tillräckligt med talang när det uppstår något som de flesta uppfattade som en race incident är inte så respektfullt och tyder på någon typ av problem.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
P€RRA;5671612 skrev:
Att säga till en niofaldig världsmästare att han inte har tillräckligt med talang när det uppstår något som de flesta uppfattade som en race incident är inte så respektfullt och tyder på någon typ av problem.

LOL, han skojade ju bara. Han la fram en syrlig sarkasm som på ett målande och träffande sätt beskrev vad han kände. Han menade så klart inte bokstavligt det han sa, utan det var en överdrift som både speglade att han var upprörd, och visade att han inte var helt allvarlig.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
LOL, han skojade ju bara. Han la fram en syrlig sarkasm som på ett målande och träffande sätt beskrev vad han kände. Han menade så klart inte bokstavligt det han sa, utan det var en överdrift som både speglade att han var upprörd, och visade att han inte var helt allvarlig.
En syrlig sarkasm i det läget är knappast "skoj". Tvärtom bara drygt och pinsamt.

En sarkasm (av grekiskans sarkasmos, σαρκασμός, med samma betydelse [1] från σαρκάζειν "slita sönder kött", "skära tänder (i raseri)", till σάρξ (gen. σαρκός), "kött") är ett yttrande där något sägs på ett skenbart humoristiskt sätt med ett överdrivet, sarkastiskt tonfall med avsikt att håna den eller det man syftar på. Sarkasmens sakinnehåll är ofta en stark överdrift. I Nationalencyklopedin definieras sarkasm som ett "yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik",[2] man kan också tala om sarkasm som sarkastisk kritik i en mer allmän bemärkelse; sarkasm är då en extra bitsk och/eller nedvärderande form av ironi

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hur försäljningen av motorcyklar utvecklas i Europa vet alla och det var länge sedan den ekonomiska utvecklingen i USA gladde någon.

Finanskrisen kan ju lätt kännetecknas även i racingen av väldiga svårigheter för investerare eller kreditgivare att göra ett schyst urval av kunder samt att identifiera goda investeringar och nya projekt. Vilket såklart inte har något alls med din uppfattning att MotoGP håller på att förlora sin attraktionskraft. Attraktionskraften finns alltid där men inte alltid de ekonomiska finansiella möjligheterna.Det är ju inte precis så att MGP kör inför tomma läktare i Holland, Spanien, England,Italien och I Tyskland!!

MC Doktorn

Guest
Vi får ju bara den bild media förmedlar och de som hänger i depån har garanterat en annan syn på vissa förare än vad vi har. Men den bild jag, och många med mig, fått av Casey är inte direkt positiv. Det är ju ingen slump att han kallas Stacey Moaner.

Många ger honom öknamn som kräk, Ynkrygg, Stacey Moaner, Tönt andra får öknamn som Grin Jörgen. Tyder det på någon typ av problem?
Vet inte hur respektfullt det är mot världsmästare av den kalibern.

Visst det kan vara ganska kul men råkar man säga något negativt om den 9 faldige väldsmästaren så är det förstås en helt annan sak, då är det inte roligt längre :lol

Stoner råkade säga att han passerade gränsen och antydde att hans talang är överskattad.

Vilket delvis är rätt med facit i handen av de senaste åren, Rossi själv påstod tydligt att Stoner inte pressade Ducatin tillräckligt hårt så att man inte kunde bedömma dess potential :hihi

Tror rivaliteten mellan förarna är stor som mellan Rossi och hans konkurrenter inte minst Biaggi och Gibernau vilka vart ganska sänkta av Rossi och hans agerande.

Stoner och Lorenzo har han inte riktigt klarat av på samma sätt utan de har bitit tillbaks och mött honom med samma mynt.

MC Doktorn

Guest
Hur många CRT hojar ligger före Ducati i sammandraget?

Tydligen var 6e platser ganska ok enligt vissa :hihi

Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
MotoGP;
2st tillverkare som har råd att hålla sig i toppen, en tredje som inte lyckas plus en massa meningslös utfyllnads-svammel-CRT......

Nog för att jag är Yamaha i själen men det börjar bli jävligt tråkigt att bara se 3-4 killar från Yamaha och Honda hela tiden vinna, bara för att ingen annan tillverkare har kunskapen eller ekonomin att hålla sig på samma nivå som Yamaha och Honda.

CRT var kom det ifrån, vem hittade på detta svammel - är väl ingen som går omkring och drömmer om att köpa en CRT, dessa missfoster som förekommer i otaliga skepnader. Alla meningslösa då du som kund aldrig skulle kunna "köpa" en CRT eftersom den tillverkaren inte existerar, en Yamaha,Honda eller Ducati är ju dock någonting man kan äga.

Slutsats;
lägg ner MotoGP och satsa istället krut på en mer spännande WSBK-serie
där ALLA MC-tillverkare är med och tävlar med sina trimmade produktionshojar.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
P€RRA;5670217 skrev:
Stoner har enligt Superbikeplanet gett sin syn på Rossis uttalande om att MotoGP blivit tråkigt:

Stoner:
"I think (Rossi) started that himself, though; he's the one that started using electronics so much," Stoner said. "It's him that's helped progress the electronic side of it.

"Of course it's boring for him. He's not up the front challenging for wins, and it's difficult."

Frågan är vad Stoner vet om Rossis användning av elektronik? (De har aldrig varit teamkompisar.)

Och tror han på fullaste allvar att det är förarna som ber om mer elektronik? (De vill väl åka så fort som möjligt och tillverkarna försöker lösa det genom att använda olika material, elektronik mm.)

Sist men inte minst, har han helt missat diskussionerna om hur trist många upplevt MotoGP de senaste åren?

Intressant att han ska kritisera rossis kritik, som han egentligen själv håller med om ? :va
Rossi har alltid haft en syn på att han inte vill att det ska finnas för mkt elektronik, Stoner har varit inne på samma spår.
Hur skulle just Rossi vara den som hjälpt till med att få mer eletronik till MotoGp? - han har väl använt den som alla andra, men jag har svårt att se att han drivit frågan på något sätt.

Och att antyda att det är självklart att Rossi tycker illa om elektroniken pga av hans dåliga resultat? hur är det med att kritisera allt trots att man vinner överlägset då som Stoner gör ?

Ja hajjar inte, känns som han talar emot sina egna värderingar...

Till tråden bättre/jämnare racing i motogp: Enhetsracing funkar inte då det inte gynnar de stora fabrikerna.
Reglementet gör det för lätt att köra nära 100% av optimala varvtider, samt att det är för få team som har råd att investera i teknik som gör att man når den nivån. Jag tror det behövs regler som begränsar elektronikens inflytande. Vet dock inte om enhets ECU:n är en bra lösning eller ej.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping