MotoGP och framtiden

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag tror faktiskt de lär sig väldigt mycket om hur de kan optimera motorn för låg bränsleförbrukning osv som sedan är direkt applicerbart på gathojar med skärpta miljökrav osv.

Skulle dom inte lära sig det om dom hade 3 liter extra att använda sig av? Jag menar, det gäller ju fortfarande att få ut det mesta av bränslet. Men jag tror att skillnaden mellan dom olika teamen skulle bli LITE mindre i alla fall... Och toppfarterna är ju högre än någonsin, trots bränslebegräningen...

Som det är just nu så ligger ju större delen av "tricket" med att få bränslet att räcka i mjukvaran som kontrollerar mappningen under racets gång och som räknar ut hur mycket som får gå åt för att man ska komma i mål. Den ser ju till att man gör av med precis så mycket som går, och att det räcker till mållinjen. Det har väl ingen större relevans för t.ex en moppe? Och dom team som inte har samma resurser att utveckla, testa, och utveckla den här programvaran ligger ju lite efter...

Sen är det klart att dom lär sig saker när dom bygger och utvecklar själva motorn. Det säger jag inget om... Men frågan är om dom inte skulle lära sig lite mycket om det, även om dom hade 1, 2, eller 3 liter till att jobba med...
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Som vanligt kommer detta initialt att kosta teamen och fabrikerna ännu mera pengar eftersom dom kommer behöva skriva om, anpassa, och utveckla mjukvara och inställningar som dom har i sina boxar nu för att det ska funka i den nya enhets ECU'n.

Fast det är ju inte svårare än att man låser ECU'n så pass att det inte går att ändra, anpassa eller utveckla mjukvara & inställningar till ECU'n. Många av dagens funktioner är ju eg. bara rent tekniknörderi som endast gynnar varvtiden men inte gör någonting för underhållningen.
Launch controll t.ex. Helt meningslöst om ingen annan har det! Olika mappningar som styrs av GPS för att ge rätt mängd effekt i rätt kurva & rätt inställning på traction controllen osv osv. Det är i mina ögon ingenting som gynnar vare sig racingen i sig eller underhållningsvärdet, det är bara varvtiderna som blir marginellt lägre.
Visst, racing går ut på att vara snabbast. Men för att bli snabbast krävs sponsorer. Sponsorer kommer bara om det finns publik. Publik kommer inte om det är tråkigt att följa.

All sån form av elektronik är häftig, de köper jag. Men jag tycker fortf. den är rätt meningslös då den inte gynnar sporten i sig på något sätt. Alla andra klasser klarar sig ju utan dessa funktioner? Varvrekord kommer då vissa att hävda, men är det nån som ärligt talat bryr sig om skillnaden i varvtid mellan Moto2 & 250cc?
Jag tror att tekniknörderiet i sig är för ingenjörerna samt en försummande liten del utav publiken som faktiskt bryr sig om den innersta tekniken. Majoriteten och lite därtill vill se bra & spännande racing, inte veta varför Nicky's mappning blev fel när GPS'en inte ville funka...

Jag tror ärligt talat inte att hälften av de som läst den här tråden än så länge kan berätta vilka motorkonfigurationer som Yamaha, Honda & Ducati använder. Många vet nog att Ducati har en V-motor. Vissa känner nog till de 90 gradernas lutning. Men jag tror hälften av dom tror att det är en twin, eftersom det är lite Ducati över twin. Vissa tror nog att Honda fortfarande kör med en V5'a osv. osv. Hur många kan på rak arm berätta vad minimivikten för en MotoGP-hoj ligger på? F1 har ju lyckats få hela sin publik att strunta i detaljerna och fokusera på racen. Nästa år kör dom med 1.6L-motorer, känns inte så himla F1 :D

Personligen hoppas jag på en Moto1-klass till 2015, med introduktion/valmöjlighet redan till 2014. En klass där man lägger sig nånstans emellan där Moto3 & Moto2 ligger idag rent regelmässigt. Ingen enhetsmotor, men Gresini & Tech3 ska ha möjligheten att för rimliga pengar köra precis samma motor som fabriksteamen, lika Moto3 idag. Sen bara hitta något likande för chassiesidan. FTR/Suter/Honda/vem som helst har möjlighet att utveckla chassie men alla har möjlighet att ta del av det, för rimliga pengar.

The most prominent of those is a price control, the rules stipulating that an engine (defined as the engine, one complete gearbox, and the throttle bodies and intake system) may cost a maximum of 12,000 euros, and manufacturers have to be prepared to sell engines to a minimum of 15 riders in a season. Manufacturers must submit a price list of spares for the engines, and the cost of all the spares needed to build a single engine must not exceed the price of a complete engine.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Mindre skillnader mellan hojarnas prestanda = jämnare race = roligare.

Det förstår både Dorna och alla i depån. De två mindre supportklasserna påminner om det varje helg. Ändå är det tydligen svårt att hitta regler som gör alla nöjda. Jag tror att MotoGP behöver hojar som är likadana, men så snabba/svårkörda att det blir lagom stor skillnad mellan de som kan köra på gränsen och de som inte kan det. Likadana däck, likadan elektronik och ett spetsigt register som slutar vid 260 hk – för alla. MotoGP ska vara spektakulärt!
 

Bifogat

  • Biaggi_Checa_Mamola_Burnout_1024.jpg
    Biaggi_Checa_Mamola_Burnout_1024.jpg
    182.8 KB · Visningar: 171
  • rossi_burnout.jpg
    rossi_burnout.jpg
    89.5 KB · Visningar: 173
  • 5423.jpg
    5423.jpg
    66.1 KB · Visningar: 188

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Jag tror att tekniknörderiet i sig är för ingenjörerna samt en försummande liten del utav publiken som faktiskt bryr sig om den innersta tekniken. Majoriteten och lite därtill vill se bra & spännande racing, inte veta varför Nicky's mappning blev fel när GPS'en inte ville funka...

Klockren plus 1 på den! :tummenupp
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Personligen tycker jag att 990-eran gav bra och spännande rejsing. Levde i någon vag förhoppning att 1000cc skulle få spänningen att återvända - men icke.

Om jag fick bestämma så skulle jag vilja ha mer effekt och färre elektroniska hjälmedel. Gärna löjligt mycket effekt. Då tror JAG att det skulle bli lite som på 500-tiden; då det var den som var bäst på att hantera sitt monster som oxå stod som segrare till slut.

Kritikerna skulle hävda att det blir för farligt - men det hör till spänningen. Det går redan i 350... så om det går i 370 känns inte så avgörande. Dom olyckor som vi har sett på senare tid - hur tragiska de må varit - hade inte blivit värre utan alla dessa regleringar.

Mina 2 cent.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mindre skillnader mellan hojarnas prestanda = jämnare race = roligare.

Det förstår både Dorna och alla i depån. De två mindre supportklasserna påminner om det varje helg. Ändå är det tydligen svårt att hitta regler som gör alla nöjda. Jag tror att MotoGP behöver hojar som är likadana, men så snabba/svårkörda att det blir lagom stor skillnad mellan de som kan köra på gränsen och de som inte kan det. Likadana däck, likadan elektronik och ett spetsigt register som slutar vid 260 hk – för alla. MotoGP ska vara spektakulärt!

Så fyrtakt med ingen/likadan elektronik skulle inte bli spännande?

Dom borde ta bort kolfiberbromsar så det blir en faktor att tänka på då det är alldeles för mkt "tuta och köra" idag!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Personligen tycker jag att 990-eran gav bra och spännande rejsing. Levde i någon vag förhoppning att 1000cc skulle få spänningen att återvända - men icke.

Om jag fick bestämma så skulle jag vilja ha mer effekt och färre elektroniska hjälmedel. Gärna löjligt mycket effekt. Då tror JAG att det skulle bli lite som på 500-tiden; då det var den som var bäst på att hantera sitt monster som oxå stod som segrare till slut.

Kritikerna skulle hävda att det blir för farligt - men det hör till spänningen. Det går redan i 350... så om det går i 370 känns inte så avgörande. Dom olyckor som vi har sett på senare tid - hur tragiska de må varit - hade inte blivit värre utan alla dessa regleringar.

Mina 2 cent.

Utan elektroniken skulle dom väl få sämre utgångshastighet ur kurvor och då skulle kanske sluthastigheten bli densamma ändå?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är det inte precis tvärtom, om ingen annan har det så är det bra att ha?

Om man ser det ur konkurrenssynpunkt så självklart! Då är det en himla fördel.
Men jag tänkte mer att om ingen har det så är det ingen som kommer "sakna" det. Ska samtliga förare göra en start utan LC så kommer knappast starten bli mindre intressant, snarare tvärtom. Om första varvet går 0,75sek långsammare än idag för att 18 olika personer & 50 000€ (?) inte spenderades på att göra den ultimata starten, känns det inte rätt meningslöst med LC då?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
LC var väl en sådan sak som utvecklades för racehojjarna och sedan letade sig ner till gatan? :va
Håller med om att det skulle vara bättre utan.
Mera skills då. :)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Launch Control är väl numera förbjudet i MotoGP?
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Först av allt, kanontråd! Låter alla vara med och fantisera.

Har inte läst allt men vill ändå vädra ur några tankar.
Som hänvisning till VRs uttalande angående att det blir för tråkigt, så menar han väl även på att det är för lätt att köra dom snabba hojarna?

Sedan det här med strängare reglemente. Om många saker standardiseras så som däck, ecu, kubik för att man menar på att sporten ska bli billigare så kan det väl kanske stämma. Det blir iaf billigare att ställa upp i klassen, men sedan stallen med dom djupa fickorna utvecklar ändå små finesser och detaljer som gör att de får övertaget.

Hade det inte varit bättre för prototypracingen att man istället släppte mer på tyglarna och istället reglerade vikt, effekt och däck osv. Det är väl bara då man inte riktigt vet vilken riktning utvecklingen tar. Sedan att en fabrikant inte får skydda sin produkt mer än säsongen ut, vilket tillåter att övriga team kan annama denna produkt/uppfinning till nästa år (eller annan rimlig tidsperiod) och därmed inte vara ljusår bakom i utvecklingen.

Detta medför eventuellt annan problematik, men det hade kanske fått ett högre underhållningsvärde.

Måste ha varit underbart att följa formel-bilarnas utvecklig från tidigt 60-tal till mitten på 90-talet. Fullständigt galet...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mängden energi som man har till förfogande att driva hojen / km kanske ska vara det som är reglerat,
sen om det är bensin eller el, en 2takt, hybrid eller wankelmotor ska va fritt.
 

Smagatusk

Guest
Jag menar att det bara är ett svepskäl. Istället är det ett bibehållet försprång mot fattigare konkurrenter samt ett bra skäl för att motivera bolagsstyrelsen till fortsatt racing.

CRT-hojarna får väl ha mer soppa i tanken än fabrikarna och satelliterna för att kunna trimma lite hårdare?

Ergo; mer konkurrenskraftiga och jämnare race?
 

Smagatusk

Guest
Mängden energi som man har till förfogande att driva hojen / km kanske ska vara det som är reglerat,
sen om det är bensin eller el, en 2takt, hybrid eller wankelmotor ska va fritt.

Blir kanske inte helt lätt att räkna ut när nån väljer att komma med en kärnkraftdriven motor? Eller vindkraft. :hihi
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Att med handikappsystem sänka de som kommit en bit längre med motor, däck, stödjande elektronik o.s.v. är ju per definition intelligensbefriat i ett märkesmästerskap!
Den högsta divisionen borde vara helt fri förutom krav på 2 hjul, oberoende bromsar bak/fram samt att det ska vara en motor som drivs med handelsbensin.
De lägre klasserna borde vara standardmaskiner som kan köpas över disk och där enbart däcksval (dock med landsvägsklassning) är fritt.

Då jäklar skulle det vara intressant!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
CRT-hojarna får väl ha mer soppa i tanken än fabrikarna och satelliterna för att kunna trimma lite hårdare? Ergo; mer konkurrenskraftiga och jämnare race?
CRT-hojarnas problem är dels effekten, och det räcker inte 3 liter extra till att ändra på, och dels den sämre elektroniken.

Att, som G-L skrev, släppa allting fritt är en utopi eftersom tillverkarna inte är intresserade av det. Då skulle jag mycket hellre se en klass likt Moto2 med enhetsmotor och prototypchassin. skulle vi få riktigt spännande racing!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top