Som vanligt kommer detta initialt att kosta teamen och fabrikerna ännu mera pengar eftersom dom kommer behöva skriva om, anpassa, och utveckla mjukvara och inställningar som dom har i sina boxar nu för att det ska funka i den nya enhets ECU'n.
Fast det är ju inte svårare än att man låser ECU'n så pass att det inte går att ändra, anpassa eller utveckla mjukvara & inställningar till ECU'n. Många av dagens funktioner är ju eg. bara rent tekniknörderi som endast gynnar varvtiden men inte gör någonting för underhållningen.
Launch controll t.ex. Helt meningslöst om ingen annan har det! Olika mappningar som styrs av GPS för att ge rätt mängd effekt i rätt kurva & rätt inställning på traction controllen osv osv. Det är i mina ögon ingenting som gynnar vare sig racingen i sig eller underhållningsvärdet, det är bara varvtiderna som blir marginellt lägre.
Visst, racing går ut på att vara snabbast. Men för att bli snabbast krävs sponsorer. Sponsorer kommer bara om det finns publik. Publik kommer inte om det är tråkigt att följa.
All sån form av elektronik är häftig, de köper jag. Men jag tycker fortf. den är rätt meningslös då den inte gynnar sporten i sig på något sätt. Alla andra klasser klarar sig ju utan dessa funktioner? Varvrekord kommer då vissa att hävda, men är det nån som ärligt talat bryr sig om skillnaden i varvtid mellan Moto2 & 250cc?
Jag tror att tekniknörderiet i sig är för ingenjörerna samt en försummande liten del utav publiken som faktiskt bryr sig om den innersta tekniken. Majoriteten och lite därtill vill se bra & spännande racing, inte veta varför Nicky's mappning blev fel när GPS'en inte ville funka...
Jag tror ärligt talat inte att hälften av de som läst den här tråden än så länge kan berätta vilka motorkonfigurationer som Yamaha, Honda & Ducati använder. Många vet nog att Ducati har en V-motor. Vissa känner nog till de 90 gradernas lutning. Men jag tror hälften av dom tror att det är en twin, eftersom det är lite Ducati över twin. Vissa tror nog att Honda fortfarande kör med en V5'a osv. osv. Hur många kan på rak arm berätta vad minimivikten för en MotoGP-hoj ligger på? F1 har ju lyckats få hela sin publik att strunta i detaljerna och fokusera på racen. Nästa år kör dom med 1.6L-motorer, känns inte så himla F1
Personligen hoppas jag på en Moto1-klass till 2015, med introduktion/valmöjlighet redan till 2014. En klass där man lägger sig nånstans emellan där Moto3 & Moto2 ligger idag rent regelmässigt. Ingen enhetsmotor, men Gresini & Tech3 ska ha möjligheten att för rimliga pengar köra precis samma motor som fabriksteamen, lika Moto3 idag. Sen bara hitta något likande för chassiesidan. FTR/Suter/Honda/vem som helst har möjlighet att utveckla chassie men alla har möjlighet att ta del av det, för rimliga pengar.
The most prominent of those is a price control, the rules stipulating that an engine (defined as the engine, one complete gearbox, and the throttle bodies and intake system) may cost a maximum of 12,000 euros, and manufacturers have to be prepared to sell engines to a minimum of 15 riders in a season. Manufacturers must submit a price list of spares for the engines, and the cost of all the spares needed to build a single engine must not exceed the price of a complete engine.