MotoGP Philip Island

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
RG500-Johannes skrev:
På tal om underhållande... Man ser alls inte lika mycket hjulspinn idag som man såg för bara något/några år sen. Bättre däck, annan körstil eller vad?

/J
Tractioncontrol är en faktor, en annan är att det inte går snabbt om man spinner för mkt. Om de vill kan de köra på fetingbredställ ut ur varenda kurva med blårök... men de går inte fort.
Samma sak med inbromsningarna, nästan bara hayden som kommer på bredställ in i svängarna, Rossi kan, men försöker undvika det då det inte går snabbare bara för att de ser coolt ut....
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Chris Ash skrev:
Anledningen till att det inte går på bredden in i böjarna längre är förmodligen slirkopplingarna.
Att de blivit bättre eller? slikoppling har de haft länge väl...
& Hayden går som sagt fortfarande på bredställ, det är hans körstil. Medan rossi sällan har bredställ, däremot kan han köra med bredställ om han så vill...

edit: de e just slirkopplingen som framkallar bredställen istället för bakhjulsstuds...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
fezt skrev:
Att de blivit bättre eller? slikoppling har de haft länge väl...
& Hayden går som sagt fortfarande på bredställ, det är hans körstil. Medan rossi sällan har bredställ, däremot kan han köra med bredställ om han så vill...

edit: de e just slirkopplingen som framkallar bredställen istället för bakhjulsstuds...

Precis, i början var de inte speciellt bra och i princip alla klagade på dem. Man såg också säsongen 2002 att fyrtaktsförarna gick på långa bredställ in i kurvorna (mycket värre än vad Hayden gör nu). Nu är dock slirkopplingarna ruskigt effektiva och medger mer 250-körstil eftersom motorbromsen har minskat betydligt.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det här med att ställa ut bakänden i inbromsningarna har jag funderat en del på. Har exempelvis Hayden sin slirkoppling inställd så att bakdäcket precis "glider" över asfalten vid inbromsningarna, eller använder han bakbroms också? Doohan med flera använde ju ett tumreglage för bakbromsen, används sådant idag? Såvitt jag vet användes väl bakbromsen för att balansera hojen i kurvorna på 500:eek:rnas tid, men det förkommer väl inte numera med fyrtaktarna?
Please enlighten me.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Det här med att ställa ut bakänden i inbromsningarna har jag funderat en del på. Har exempelvis Hayden sin slirkoppling inställd så att bakdäcket precis "glider" över asfalten vid inbromsningarna, eller använder han bakbroms också? Doohan med flera använde ju ett tumreglage för bakbromsen, används sådant idag? Såvitt jag vet användes väl bakbromsen för att balansera hojen i kurvorna på 500:eek:rnas tid, men det förkommer väl inte numera med fyrtaktarna?
Please enlighten me.

Eric Bostrom har beskrivit hur han går in i en böj(väldigt likt Nicky Hayden) och det innefattar ingen bakbroms.I "Thunder from down under" beskriver Doohan att han använde bakbromsen för att tajta till spåret mitt i böjen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Det här med att ställa ut bakänden i inbromsningarna har jag funderat en del på. Har exempelvis Hayden sin slirkoppling inställd så att bakdäcket precis "glider" över asfalten vid inbromsningarna, eller använder han bakbroms också? Doohan med flera använde ju ett tumreglage för bakbromsen, används sådant idag? Såvitt jag vet användes väl bakbromsen för att balansera hojen i kurvorna på 500:eek:rnas tid, men det förkommer väl inte numera med fyrtaktarna?
Please enlighten me.

Man ställer in motorbromsen efter förarnas önskemål, en del vill ha mer andra ha mindre. Sen sladdar ju inte Hayden ut den i varje kurva heller, mer på vissa ställen, inget på andra. Vill han ha ut den mer kan han ju använda bromsen till det, den är ju iaf mycket mer förarstyrd än elektroniken som styr motorbromsen.
Balansera 500'orna med bromsen? Du menar som Fredde, full gas och styra hjulspinnet med bakbromsen?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tror inte att hayden använder särskilt mycket bakbroms även om den säkerligen används ibland för att kontrollera sladdandet utan hans slirkoppling är säkerligen lite hårdare ställd så att den tillåter mer motorbroms.

Tumbroms verkar vara på väg ut igen åtminstone i GP då jag inte kan påminna mig att jag har sett det på några fytagna foton samt Shakey klagade på att det inte fanns på hondan vilket gjorde det svårare för honom att köra den. (kan iof vara en dålig ursäkt vad vet jag).

Jag tror också att behovet av att ha bakbroms för att balansera cykeln mitt i kurvan har minskat drastisk då fyrtaktaren inte är lika stendöd midcorner utan där är hela tiden driv på vilket stadgar cykeln.

Edit: Fan vad folk skall svara snabbt här då :huvet
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
news177.jpg

:banana
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Såhär kunde det se ut om man försökte för hårt med en 500, även om man var Wayne Gardner....
 

Bifogat

  • Gardner.jpg
    Gardner.jpg
    4.2 KB · Visningar: 152

Coola Ola

Guest
Chris Ash skrev:
Såhär kunde det se ut om man försökte för hårt med en 500, även om man var Wayne Gardner....

Ja, det är tur att utvecklingen går framåt så att hojarna nu är mer lättkörda och snabbare. Eller?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Man ställer in motorbromsen efter förarnas önskemål, en del vill ha mer andra ha mindre. Sen sladdar ju inte Hayden ut den i varje kurva heller, mer på vissa ställen, inget på andra. Vill han ha ut den mer kan han ju använda bromsen till det, den är ju iaf mycket mer förarstyrd än elektroniken som styr motorbromsen.
Balansera 500'orna med bromsen? Du menar som Fredde, full gas och styra hjulspinnet med bakbromsen?
Ja, man balanserade/ändrade väl cykelns tyngdpunkt genom att använda bakbromsen i kurvorna, som jag fattade det? Kanske för att kontrollera hjulspinn också?

Stod och tittade på MotoGP på Brno sist, vid bromspunkten på nedförsrakan innan banan vänder tillbaka ned i sin lägsta punkt. Där hade Hayden fetsladd i 150 meter under inbromsningen, varv på varv. Med total kontroll, såg hur mjukt ut som helst. Helt otroligt, med tanke på att man bromsar stenhårt samtidigt. Kan det vara möjligt att kontrollera detta med bakbromsen, eller är det som Bostrom säger helt utan broms? Om nu slirbromsen ställs lite hårdare, så att bakänden "flyter", hur fan kontrollerar karln sladden så perfekt?
Många frågor, kanske skulle mejla Nicky och fråga....
 

sandstream

Guest
valmers skrev:
Många frågor, kanske skulle mejla Nicky och fråga....
Eller så mailar du Vermeulen, hans ställ efter rakan i sista WSBK-racet såg tamejfan trickfilmat ut.
Hela hojen gled i sidled under inbromsning :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Carlos Checa fyllde 33 på lördagen. På söndagen satte han helgens snabbaste toppfart med 333km/h, hade fajt med Melandri #33 och kom 3:a i racet. :)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Jag hävdar fortfarnade att det är trickfilmat :hihi
:)

Det är det också på sätt och vis. Ett teleobjektiv som komprimerar djupet i bilden förstärker nog effekten till viss del. Men det är en grym manöver hursomhelst. Han trodde kanske att han var på Surfers Paradise :)
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top