MotoGP Philip Island

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Michael Schumacher måste alltså vara en usel F1-förare. Vilken sopa.

Nej såklart inte, och Vermuelen och Hayden är heller inte dåliga. Däremot tar det lite udden ur en klass som ska vara världens hårigaste när maskinerna upplevs som snälla jämfört med en trimmad gathoj och när Gerry Nordström tycker de är trevliga och lättkörda.

Som en parantes kan nämnas att Gerry hade betydligt svårare att komma överens med Robby Rolfos 250 som han upplevde som hetsigare och mer svårkörd.

Jämför omdömena om RCV211V 2005 vs NSR500 1988

Gerry Nordström(Lönnfet svensk MCjournalist i 50 årsåldern)+Honda RCV

-RCV211 är trevlig och lättkörd

Eddie Lawson(En av tidernas grymmaste förare med 4 VM-titlar i 500cc)+NSR500

-Riding the Honda was like death, every time you flicked it into a corner you never knew if you would make it out.

Hoppas 800:eek:rna ändrar på detta, lika vilda som 500:eek:rna från slutet av 80-talet/början på 90-talet lär de aldrig bli men de kanske kan gå åt det hållet.

Idag ser du aldrig förare göra de ultrabrutala highsiders som ändade väldigt många övermodiga ynglingars roadracingkarriärer förr. 1990 hände det titt som tätt och 500 VM var självsanerande, hade du inte vad som krävdes så slog du dig sönder och samman eller blev så rädd att du aldrig kom upp i tempo. Precis som det ska vara i världens hårdaste roadracingklass.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag skulle nog säga att roadracing går ut på att åka så fort som möjligt, sen om det innebär att maskinerna blir snällare, so be it. Även tvåtaktarna har ju blivit snällare och snällare, från effektband på 1500rpm till 4-5000.
800cc kommer kanske bli lite vassare, men jag tror nog att elektroniken kommer hjälpa till väldigt mycket där också.
Men sen håller jag ändå lite med Chris, 500'orna var svårkörda bestar som få bemästrat, de var jävligt elaka, och just det gjorde dem så jävla ball, extremt låg vikt samt vansinnigt powerband..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
Jag skulle nog säga att roadracing går ut på att åka så fort som möjligt, sen om det innebär att maskinerna blir snällare, so be it. Även tvåtaktarna har ju blivit snällare och snällare, från effektband på 1500rpm till 4-5000.
800cc kommer kanske bli lite vassare, men jag tror nog att elektroniken kommer hjälpa till väldigt mycket där också.
Men sen håller jag ändå lite med Chris, 500'orna var svårkörda bestar som få bemästrat, de var jävligt elaka, och just det gjorde dem så jävla ball, extremt låg vikt samt vansinnigt powerband..
Jag tror att vägen att gå är att ta bort de elektroniska hjälpsystemen. Titta på WRC och Formel 1; förmodligen kommer aktiva differentialer att förbjudas i WRC, och Formel 1 blir helt back to basic med 2,4 liters V8, spakmanövrerad sekvensiell växellåda och inga elektroniska hjälpmedel.
 

MC Doktorn

Guest
Chris Ash skrev:
Hoppas 800:eek:rna ändrar på detta, lika vilda som 500:eek:rna från slutet av 80-talet/början på 90-talet lär de aldrig bli men de kanske kan gå åt det hållet.

Idag ser du aldrig förare göra de ultrabrutala highsiders som ändade väldigt många övermodiga ynglingars roadracingkarriärer förr. 1990 hände det titt som tätt och 500 VM var självsanerande, hade du inte vad som krävdes så slog du dig sönder och samman eller blev så rädd att du aldrig kom upp i tempo. Precis som det ska vara i världens hårdaste roadracingklass.

Vilket svamel !!!
Den huvudsakliga anledningen till att 800 var ju att sänka topphastigheterna och göra körningen säkrare.
Ingen tvekan om att Moto GP eran har inneburit säkrare race och det är väl det vi vill åstadkomma eller :va
Allvarligare skador var vanligare förr Doohan var när att bli amputerad efter hans brutala krasch på Assen med dubbla öppna underbensfrakturer, hade han inte vad som krävdes :rolleyes:. 1999 års världsmästare criville knockades hårt efter en krasch med permanenta hjärnskador som ändade hans karriär.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
2ono skrev:
Allvarligare skador var vanligare förr Doohan var när att bli amputerad efter hans brutala krasch på Assen med dubbla öppna underbensfrakturer, hade han inte vad som krävdes

Jo han vann ju VM 5 gånger efteråt....
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Håller med Chris Ash till en viss del. Det börjar bli för mycket high tech på hojarna. Man ser ju t ex aldrig några powerslides längre. :( Det är bara Hayden som då och då gör en häftig inbromsning.

\Masonit
 

MC Doktorn

Guest
Masonit skrev:
Katoh körde ihjäl sig på en RCV 211 så jag förstår inte din poäng riktigt.

\Masonit

Min poäng är att dagens MotoGP är säkrare än 500 och klart mer intressant att följa och varför skulle racingen bli mer intressant bara för skade risken är större. :va

Dessutom accepterar jag att utvecklingen går framåt och 2T har försvunnit utan att saknas i de större klasserna.

Katos Dödsfall saknar signifikans då det var en engångshändelse.
Du måste se över en längre tid helt enkelt kanske 10-15 år.

Men inblandade med erfarenhet av både 500 och MotoGp talar entydigt om att dagens klass är säkrare.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:
Han bröt på grund av ett amatörmisstag. Hur kan det komma sig? Kejsarinnan är ju så jävla bäst? Gången innan skyllde han på hojen. Den varianten känner vi igen från många andra losers.

När tvåtaktstalibanerna i brist på annat börjar yra om gamla tider och att inte dagens stjärnor skulle ha en suck på gamla antika hojar, måste jag bara reagera. Förr spelade ishockeymålvakter utan ansiktsmask. Det skulle aldrig dagens målvakter våga. Vilka sopor, det är tragiskt att så många inkompetenta målvakter kan hävda sig med dagens reglemente. In med Leif Honken Holmqvist igen, det skulle lyfta landslaget.

Amatörmisstag? Han stötte ihopp med Elias och gick omkull. Tänk ifall det var hojen som var dålig gången innan då?

Och inte en gång berör du att han har legat före Hayden i Tabellen hela tiden i år och så även alla andra år.
Om han är så kass, varför fick han kontrakt med Repsol i år då?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sleven skrev:
Amatörmisstag? Han stötte ihopp med Elias och gick omkull. Tänk ifall det var hojen som var dålig gången innan då?

Och inte en gång berör du att han har legat före Hayden i Tabellen hela tiden i år och så även alla andra år.
Om han är så kass, varför fick han kontrakt med Repsol i år då?
Varför blir han av med kontraktet då?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2ono skrev:
Min poäng är att dagens MotoGP är säkrare än 500 och klart mer intressant att följa och varför skulle racingen bli mer intressant bara för skade risken är större. :va

Dessutom accepterar jag att utvecklingen går framåt och 2T har försvunnit utan att saknas i de större klasserna.

Katos Dödsfall saknar signifikans då det var en engångshändelse.
Du måste se över en längre tid helt enkelt kanske 10-15 år.

Men inblandade med erfarenhet av både 500 och MotoGp talar entydigt om att dagens klass är säkrare.

Varför skulle säkerheten vara bättre i motogp förutom möjligen att banorna blir bättre.
Det är ju snarare tvärt om

*Högre hastigheter
*Större risk för oljespill
*Mer lättkorda motorer gör att en oerfaren förare kan köra snabbare

Nä fram för mer svårkörda hojar som gör åkningen mer utslagsgivande vi vill inte ha Formel1 liknande utveckling där elektroniken styr cyekln mer än föraren.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Strider skrev:
Det där kan du vid närmare eftertanke sannolikt inte mena. Att sporten går ut på att man skall slå sig.

Du läser ju mitt inlägg som fan läser bibeln. Att jag tycker det var ballt att hojarna var elaka och kastade av övermodiga förare är inte samma sak som att jag tycker det är kul att folk slår sig, eller att sporten går ut på det.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Strider skrev:
Det där kan du vid närmare eftertanke sannolikt inte mena. Att sporten går ut på att man skall slå sig.
Jag är säker på att Chris inte behöver ägna sig åt eftertanke för att veta vad han menar: att roadracing bör handla lika mycket om hur modiga män bemästrar farliga maskiner som hur de kämpar mot varandra.

valmers skrev:
Michael Schumacher provkörde Juan Manuel Fangios gamla F1-racer från 50-talet en gång. 500 hk, trumbromsar och diagonaldäck. Hans kommentar efteråt? Han var livrädd hela tiden, och fattade inte hur dåtidens stjärnor kunde bemästra dem överhuvudtaget. Michael Schumacher måste alltså vara en usel F1-förare. Vilken sopa.
Ditt exempel visar på ett utmärkt sätt hur mötet mellan olika epoker och människor med väldigt olika referenser kan se ut. Schumacher är van vid lättkörda formel-bilar som med relativ säkerhet kan framföras i ett sjukt högt tempo runt en förhållandevis säker GP-bana. Fangio var van vid något annat som var norm på hans tid och därför lär ha upplevts som normalt men som i dag framstår som vansinne. Det är därför som Capirossi, Biaggi och delvis Rossi är och alltid kommer vara ballare än Hayden och Hopkins. De blev GP-förare och hjältar under en period då tekniken ännu inte hade kuvats av effektiva ingenjörer som nu har lyckats göra GP-motorcyklar lika lättkörda som Schumachers formel-bil.

2ono skrev:
Min poäng är att dagens MotoGP är säkrare än 500 och klart mer intressant att följa...
Jag känner till två dödsfall i GP-racing de senaste tio åren: Nagai och Kato. Nagai körde Superbike-VM på en Kawasaki ZX-7. Kato Hondas senaste fyrtakts-skapelse. Att vurma för fyrtakt av säkerhets-skäl blir inte helt begripligt.
 

sandstream

Guest
Gissar att NyTeknik och Chris Ash träffas ibland och lyssnar på gamla LP-skivor, poppar popcorn i kastrull, festar på läsk från SodaStreamern, spelar Space Invaders på Atarit och bläddrar i Bilsport från 83 för att kolla in den bästa bilen genom tiderna: Volvo 760.
 
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top