MotoGP "polini grand prix of japan"

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Och nu helt plötsligt så har Honda börjat lyssna?
Måste ju vara så eftersom att Dovi faktiskt presterar "rätt" bra på den hoj som alltid varit skräddarsydd åt Pedrosa? Och Pedrosa har ju inte fallit genom golvet nu när dom inte längre specialsyr den åt honom...

Det kan inte alls ha nåt med Hayden att göra menar du?
Fortsätt blunda om det känns bra. :)

Gällande Ducati, klart man lyssnar mycket på Stoner men att kalla det att specialsy hojen åt honom är nog för mycket.

Alltså, vem har pratat om att Hondan alltid varit skräddarsydd åt Pedrosa? Inte jag i alla fall.

Jag blundar inte för något vad gäller Hayden. Tycker bara det är lite tidigt att döma hans förmåga på Duccen. Jag tror att han har balls för att köra den fort(are än Melandri i alla fall). Dock slog det tillbaka mot honom på Losail i form av highsidern som gjorde honom svenskare än vår stolta flagga. (Gul och blå då liksom).

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Då undrar jag... varför har man då inte bara en förare, Stoner, och lägger all utveckling på honom? Totalt sett blir det ju billigare och resultatet dom får blir detsamma. Nädu, ditt resonemang håller inte, klart som fanken Ducati vill ha så många som möjligt i toppen. :fakta
Att köra en förare är vanskligt och man vill så klart ha minst 2 förare med i toppen. Skulle den ena skadas så står man ju där annars med ett helt team av folk som inte har något att göra. Dessutom kan tillverkaren tillgodogöra sig datan som alla förare samlar in.
Vad jag menar är att man lyssnar mest på Stoner och att de andra förarna får finna sig i att ändringarna blir som Stoner vill ha dem, han har ju störst potential att vinna race åt Ducati.
Ducati har helt enkelt missbedömt Haydens mentala styrka. Jag tror hans körstil egentligen passar på Duccen men hans "balls" tillåter inte honom att fullt utnyttja den, han fegar helt enkelt. Nu snackar vi fegar ur ett MotoGP-förarperspektiv, inte hur vi dödliga gör. :3freak
Nu gäller ju inte det här bara Hayden, alla förare före och efter Stoner har haft problem med Ducatin och killar som Capirossi, Sete, Checa och Melandri har nog tillräckligt med balls så att det räcker och blir över.
Och nu helt plötsligt så har Honda börjat lyssna? Måste ju vara så eftersom att Dovi faktiskt presterar "rätt" bra på den hoj som alltid varit skräddarsydd åt Pedrosa? Och Pedrosa har ju inte fallit genom golvet nu när dom inte längre specialsyr den åt honom...
Ja, Honda var väl så illa tvungna att börja lyssna eftersom Pedrosa varit skadad och Dovi har fått ta hand om försäsongsarbetet. Klart att hojen nu passar Dovi bättre än om Honda enbart lyssnat på Pedrosa.

Stoner var ju för fanken ny i teamet när han vann VM, så den hojen lär ju knappast ha varit "skräddarsydd" åt honom. Nu däremot är det nog så.
Visst var det så och jag uttryckte mig lite för generellt. Att Ducatin redan från början passade Stoner bättre än vad den gjort många andra fick vi ju ett bra bevis för 2007.

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Alltså, vem har pratat om att Hondan alltid varit skräddarsydd åt Pedrosa? Inte jag i alla fall.

Jag blundar inte för något vad gäller Hayden. Tycker bara det är lite tidigt att döma hans förmåga på Duccen. Jag tror att han har balls för att köra den fort(are än Melandri i alla fall). Dock slog det tillbaka mot honom på Losail i form av highsidern som gjorde honom svenskare än vår stolta flagga. (Gul och blå då liksom).
Jag hoppas du har rätt, jag vill faktiskt se Hayden bemästra Duccen för jag tror han har körstilen till det till skillnad från Melandri som generellt sett känns lite mjukare/rundare i hur han framför en hoj.

Vad jag menar är att man lyssnar mest på Stoner och att de andra förarna får finna sig i att ändringarna blir som Stoner vill ha dem, han har ju störst potential att vinna race åt Ducati.

Visst var det så och jag uttryckte mig lite för generellt. Att Ducatin redan från början passade Stoner bättre än vad den gjort många andra fick vi ju ett bra bevis för 2007.
Säg det från början då :tungan
Klart att Ducati lyssnar till Stoner, han är ju för tillfället den ende som förstår hur man hanterar hojen. Hoppas dock att Hayden vågar, och att Kallio kommer underfund med det.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
killar som Capirossi, Sete, Checa och Melandri har nog tillräckligt med balls så att det räcker och blir över.

Borde ligga i sakens natur att har man kommit till MGP så råder d inte brist på nerver eller stake av stål fast ibland undrar jag om dom kör med pungskydd! Tycker själv att det smäller på som f-n mot tanken och jag har testat med mitt hockeyskydd vilket enbart upplevdes hårt o otympligt. Kanske en av självförsvars modellerna..

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Om du har 1 eller 10 hojar på banan spelar ingen roll. Det som räknas är vem som vinner och genom att lyssna på Stoner har Ducati fått fram en hoj som gett dem en världsmästartitel och han är med i jakten på ytterligare en.

Skulle vilja påstå att det är en alldeles lysande strategi från Ducatis sida.

De som får lida är de andra förarna som sällan ens är i närheten av Stoner men vad spelar det för roll när Ducati vinner?

Fast vad gör Ducce om dom, bara för att teorisera, tappar Stoner till en konkurent nästa år? Då står dom med en hoj som kommer vara sist varje race tills nästa unika förare som kan vinna med hojen dyker upp....

Det verkar vara en farlig strategi att göra på det viset men javisst det verkar som om dom gör exakt det. Och visst så länge dom vinner är dom geniförklarade men om dom tappar Stoner blir dom garanterat idiotförklarade istället...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Man brukar vilja vinna konstruktörstiteln också, det är inte helt enkelt att göra om man bara har en förare med i toppen.
Den riktigt svårkörda duccen tror jag knappast var byggd för Stoner, han var fortfarande en vurp-rookie när han kom till teamet, däremot verkar det ha vart en otrolig lyckträff det året för stoner.
Sen var hondan och yamman inte direkt på topp direkt med sin 800cc och michelin-däcken.
Ducati/stoner är fortfarande extremt mycket att räkna för titeln, men försprånget de hade när 800cc infördes har ätits upp.
I fallet med melandri förra året så tror jag både teamet och melandri gav upp eftersom de verkligen inte fick till det (Han försökte väl till och med komma ur kontraktet i förtid?)
Tror årets cykel passar fler bättre helt klart, det som skiljer dem mest åt nu är förarkompetens..

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Tohru Ubukata Bridgestone Motorsport’s Manager of Motorcycle Race Tyre Development.
“We did see some problems with Dani Pedrosa’s medium compound front Bridgestone tyre after the race.

"All the other tyres that were used during the weekend, and this season, performed well so we can say this is a problem isolated to just this one tyre, but of course we have already taken the tyre to our technical centre in Tokyo where we are investigating the problem in detail.

"I would like to apologise to Dani and the Repsol Honda team, but we saw that despite the problem the front Bridgestone continued to perform until the end of the race and I am happy that Dani finished a great ride in third position.”

pedrosa-tyre-motegi.jpg
Details of the investigation were finally released by Bridgestone today, with Tohru Ubukata, Bridgestone Motorsport Manager of Motorcycle Race Tyre Development saying: “Since Motegi we have learned more about Dani’s front tyre.

"After a detailed inspection, we found a small foreign object that had become embedded within the tread of the front slick."

"This was the origin of a weak point in the tread of the tyre, which during the course of the race, worked its way to the surface, causing a crack to form in the rubber.”

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM