MotoGP San Marino 080831

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Precis! Ofta så gjorde ex Capirex oss lyckliga ett halvt race för att "vilken gång i ordningen" droppa och vi insåg att Bridgestone svek även den dagen.

Fast nu! Nu e d riktig parodi när "midget robot" mitt under pågående racesäsong kan byta däckmärke och allt verkar vara frid och fröjd. Skulle vilja se någon av d övriga förarna komma med samma krav!!

Fråga : Vem styr i Repsol Honda?

Fråga: Varför fick Valentino byta märke förra året först när säsongen var över?
Ville han byta mitt under säsongen då? Repsol-honda måste ju ändå ha tillgång till rätt mycket data då satelithondorna kör på Bridgestone. Det var ju värre för Rossi då han inte hade tillgång till detta.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ville han byta mitt under säsongen då?

Kontraktet med Michelin gick väl ut i slutet på november -06 men Valentino ville börja testa Bridgestone som han skrivit på för tidigare. Den Franska Gummijätten svarade "om jag inte minns helt fel" med att hota med "testförbud" !!
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag gillar Lorenzo och tror att han kommer vara den som kommer utmana Rossi hårt, jag gillar hans körning men fan vad jag irriterar mig på hans förbannade klubba....
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Tycker det är extremt dåligt sportmanship av Pedrosa och Honda att
lämna Michelin under säsongen. Att Dorna och Bridgestone går med på
det tycker jag också är konstigt.

Sedan så kan man ju undra om Michelin är så dåliga...
Lorenzo var ju faktiskt inte så långt efter och Colin Edwards skyller sina
dåliga resultat även på Misano på Michelin däcken....
Lorenzo sägs ju också ha sparat på lite krut eftersom det var
bättre för teamet om Rossi vann.
Både Pedrosa och Edwards borde nog försöka att vara snabbaste
Michelin förare..först.....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag köper alltid Chupa Chupsklubbor till Albins lördagsgodis. Lorenzo FTW. :yoparty
Jag tror inte han hade kunnat komma ifatt Rossi även om han velat.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Lorenzo sägs ju också ha sparat på lite krut eftersom det var
bättre för teamet om Rossi vann.
var har du fått den infon från?

Efter racet sa Lorenzo "`I´m happy to be back here on the podium again after four months. Stoner crashed early, and after that I wanted to win, but to follow Valentino was complicated and difficult. I had to take so many risks in order to catch him, so in the end I preferred to finish second and regain more confidence. I´m so happy for us that we are first and second, like we were at Le Mans.´"
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är det bara jag som hört att Pedrosa sa att han ville bara köra samma märke som rossi och stoner så det inte skulle vara en avgörande faktor! Var iof kanske bara ett snällt sätt att säga att han ville byta till bridgestone. Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att pedrosa inte hänger med bättre pga av sitt vikt övertag.
Tycker att motogp snart måste inse att TC är till för oss amatörer och inte eliten. Är rätt säker på att om detta genomförs kommer hayden bli bättre och rossi glänsa ännu mer samt stoner blekna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Är det bara jag som hört att Pedrosa sa att han ville bara köra samma märke som rossi och stoner så det inte skulle vara en avgörande faktor! Var iof kanske bara ett snällt sätt att säga att han ville byta till bridgestone. Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att pedrosa inte hänger med bättre pga av sitt vikt övertag.
Tycker att motogp snart måste inse att TC är till för oss amatörer och inte eliten. Är rätt säker på att om detta genomförs kommer hayden bli bättre och rossi glänsa ännu mer samt stoner blekna.
Det finns en hel del statistik som visar att enhetsdäck inte är lika med bättre racingen. Som Mladin uttryckte det när de släppte TC fritt i AMA så är kontentan att de bästa teamen alltid är snabbare på att ta till sig och utnyttja de nya sakerna och de bästa teamen är därför alltid snabbare.

Pedrosas vikt är både en fördel och en nackdel. Eftersom han är så lätt och kort har han svårare att påverka hojen genom att flytta kroppen vilekt ju är vitalt i roadracing. Skulel tippa på att den eventuella accelerationsfördelen, som dessutom minskas med TC, tas ut av nackdelarna vid inbromsningar/kurvtagning.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.
Inte helt klart för mig, se F1 eller SBK VM.
Varför just bara enhetsdäck skulle vara bättre är för mig obegripligt. Chassi, motor, elektronik, bromsar etc. får skilja men inte däcken känns inte logiskt.
När Michelin dominerade hade de inte ändå inte enhetsdäck och när Bridgestone var underdog så hördes inte ropen på enhetsdäck, eller?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan ju säga att jag inte heller är för enhetliga däck i princip utan skulle gärna se att även dunlop är med! Sen att fabriksteamen alltid ligger steget före är väl som vanligt.

Sen är ju mitt perspektiv väldigt egoistiskt då jag vill se bättre, tätare och mer underhållande racing (med feta uppställ) för tänk om det blir som förra säsongen...fy fn aldrig varit mer uttråkad!

Nej tänk att få sitta och skrika i tv-soffan när pedrosa tar ut hayden och rossi klantvurpar och ger bort mästerskapet...
Men nu är det i stort sett avgjort och det är 5(?) race kvar...BOOOOOOOOOORING!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nej tänk att få sitta och skrika i tv-soffan när pedrosa tar ut hayden och rossi klantvurpar och ger bort mästerskapet...
Men nu är det i stort sett avgjort och det är 5(?) race kvar...BOOOOOOOOOORING!
Men det var inte enhetsdäck då under de spännande race:n.
Det är inte enhetsdäck nu, och de flesta verkar vara överens om att topp-fyra i VM är de bästa och de har, iaf. hittills, kört på två olika fabrikat.
Jag kan inte se det som självklart att racingen skulle bli roligare bara för att däcken var de samma? Ska man hårdra det så skulle ditt resonemang för tätare, hårdare och med mer ställ kunna uppnås om de körde på mönstrade gamla bakelitsulor - men vem vill ha det?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det finns en hel del statistik som visar att enhetsdäck inte är lika med bättre racingen. Som Mladin uttryckte det när de släppte TC fritt i AMA så är kontentan att de bästa teamen alltid är snabbare på att ta till sig och utnyttja de nya sakerna och de bästa teamen är därför alltid snabbare.

Dissar gärna enhetsdäck med några underbara undantag som bjuder på riktigt bra race. :tummenupp

Svårt att likna förhållandena AMA kontra Motogp då det i Motogp skillnaden mellan det bästa o sämsta tycks plana ut mer o mer. Samt så mkt större uppbackning till alla ang tex TC än andra serier typ AMA..
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Men det var inte enhetsdäck då under de spännande race:n.
Det är inte enhetsdäck nu, och de flesta verkar vara överens om att topp-fyra i VM är de bästa och de har, iaf. hittills, kört på två olika fabrikat.
Jag kan inte se det som självklart att racingen skulle bli roligare bara för att däcken var de samma? Ska man hårdra det så skulle ditt resonemang för tätare, hårdare och med mer ställ kunna uppnås om de körde på mönstrade gamla bakelitsulor - men vem vill ha det?

Nu missförstod du mig helt! Jag är bara för enhetsdäck om det skulle ge bättre race vilket verkar vara ganska osäkert!

Det jag verkligen inte tycker om är TC vilket jag anser tar bort en del av racing som många med mig gillar! Sista säsongen med 990cc var väl inte TC annamat utan under utveckling? Tyckte det var bättre med lite bredställ och TC i handen....
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Nu missförstod du mig helt! Jag är bara för enhetsdäck om det skulle ge bättre race vilket verkar vara ganska osäkert!

Det jag verkligen inte tycker om är TC vilket jag anser tar bort en del av racing som många med mig gillar! Sista säsongen med 990cc var väl inte TC annamat utan under utveckling? Tyckte det var bättre med lite bredställ och TC i handen....

Man hade TC även på 990cc, men som allt annat så utvecklas ju även det. Man började väl experimentera med TC redan på 2-taktstiden på 500-orna?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
TC gjorde ordentligt intåg redan första säsongen med 990cc, sen har det ju så klart förfinats och gjorts ännu bättre sen 2002.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Utom racing förstås!

Men var inte Honda först med nån slags TC på någon av sina landsvägslok redan 80-90 talet.. :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dissar gärna enhetsdäck med några underbara undantag som bjuder på riktigt bra race. :tummenupp

Svårt att likna förhållandena AMA kontra Motogp då det i Motogp skillnaden mellan det bästa o sämsta tycks plana ut mer o mer. Samt så mkt större uppbackning till alla ang tex TC än andra serier typ AMA..
Fast det stämmer oavsett serie. De bästa teamen är alltid snabbast och bäst på att använda sig av ny teknik. Det är ju inte bara pengar som är anledningen till att FIAT Yamaha är vassare än Alice Ducati utan även de personella resurserna inom teamen, ingen slump att Rossi krävde att Burgess plus några till skulle följa med från Repsol som i samma stund förlorade massor av sitt kunnande.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Är det bara jag som hört att Pedrosa sa att han ville bara köra samma märke som rossi och stoner så det inte skulle vara en avgörande faktor! Var iof kanske bara ett snällt sätt att säga att han ville byta till bridgestone. Men helt klart är det att racingen blir bättre på enhetliga däck.

Sen tycker jag fortfarande att det är konstigt att pedrosa inte hänger med bättre pga av sitt vikt övertag.
Tycker att motogp snart måste inse att TC är till för oss amatörer och inte eliten. Är rätt säker på att om detta genomförs kommer hayden bli bättre och rossi glänsa ännu mer samt stoner blekna.

Helt Rätt. 'Jag vill köra på michelin fast på samma däck som rossi och Stoner.' sa han. :tungan

Jag säger som Hayden. 'Have you been out there and seen how he is riding that bike??'
Man blir inte världsmästare vid 21 års ålder bara föratt man har TC. Han kör oerhört aggressivt. Rossi har ju också traction kontroll, Hayden med, då borde ju dom kunna köra lika snabbt som Stoner?
Men jag håller fullständigt med om att dom borde ta bort TC ur MotoGP.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Däck är (tyvärr) en mer avgörande faktor än resten av hojen (inom rimliga gränser såklart). Rossi med flera har sagt att det går att med vilja och talang vinna race även om man inte har den bästa hojen, men har man sämre däck så är man rätt körd.

Superbike-VM blev klart bättre efter att enhetsdäck infördes. Innan dess var det bara ett fåtal team (några fabriksteam) som fick de bästa däcken och de gjorde att de andra teamen helt enkelt var ganska chanslösa. Numera är det betydligt fler team och förare som är med i tätfighten.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top