MotoGP Silly Season 2013.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Apropå weather report.

Finns det något som pekar i en annan riktning :va

Skulle kännas som en överraskningen om något annat kommer att ske.
Nej. Om det var så att Rossi allvarligt övervägde art stanna hos Ducati hade han låtit mer positiv i intervjuerna om möjligheterna att utveckla materialet. Det har han inte gjort. Tvärt om sa han senast "It has been a very difficult weekend." och att han inte alls förstod varför han vurpade in i the corkskrew. Visst blir det Yamaha.
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Jag gissar på att om Rossi går till Yama så blir det Dovi som tar hans Ducati (CRT hoj) plats.
Tror att Rossi är besviken då Ducati lovade en factory hoj men glömde att nämna att det
var i CRT klassen...:)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det ryktas att Dovi kan ta Rossis plats i Ducati. De verkar inte vara så intresserade av Cal längre.

Samtidigt gör Cal en "Spies" på Twitter och hävdar att fabrikshojarna delas ut beroende på vilket pass man har (som om inte engelsmän, fransmän, tyskar osv åkt räkmacka med sina pass för att Dorna vill åt TV-publiken i deras hemländer). Han kanske skulle börja med att spöa Dovi kontinuerligt innan han skriker om en fabrikshoj.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det ryktas att Dovi kan ta Rossis plats i Ducati. De verkar inte vara så intresserade av Cal längre.

Samtidigt gör Cal en "Spies" på Twitter och hävdar att fabrikshojarna delas ut beroende på vilket pass man har (som om inte engelsmän, fransmän, tyskar osv åkt räkmacka med sina pass för att Dorna vill åt TV-publiken i deras hemländer). Han kanske skulle börja med att spöa Dovi kontinuerligt innan han skriker om en fabrikshoj.

Så sant så, Cal kasta inte glas i stenhus när du går barfota!!!!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...Cal...hävdar att fabrikshojarna delas ut beroende på vilket pass man har (som om inte engelsmän, fransmän, tyskar osv åkt räkmacka med sina pass för att Dorna vill åt TV-publiken i deras hemländer). Han kanske skulle börja med att spöa Dovi kontinuerligt innan han skriker om en fabrikshoj.
Men det är ju ett faktum att spanjorer och italienare fullständigt dominerar i MotoGP (se bilden) och man måste väl fundera över om det beror på att de har mer talang eller om de gynnas av positiv särbehandling.

För mig är det uppenbart att spanska och italienska blir positivt särbehandlade och att i stort sett alla andra nationaliteter drabbas av negativ särbehandling.

Skälet är strukturella missförhållanden som det verkar saknas (ekonomisk?) motivation att förändra. Det vore ju till exempel lätt för de japanska tillverkarna att besätta sina bästa hojar med egna förare, nog måste det vara möjligt att skola ultrasnabba förare hemma i Japan, men det är Honda och Yamaha uppebarligen inte så intresserade av. Det är tydligen mer lönsamt att ha italienska och spanska förare. Varför har jag inte försökt sätta mig in i. Men att det är så verkar fullständigt uppenbart.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-08-08 kl. 21.10.51.png
    Skärmavbild 2012-08-08 kl. 21.10.51.png
    64.4 KB · Visningar: 147

MC Doktorn

Guest
Cal skriver

…passports are getting guys jobs ! It’s very political. 6 or 7 factory bikes and I’m 5th in championship. Trying my best but we will see …


Spies kommenterade Marques styrning år 2013 och sambandet med att Rookie regeln avskaffades snabbt för honom när det vart klart att Casey lägger av.

Helt klart har Cal en poäng, skulle dock förvåna mig om Pizzaräsern är ett bättre val.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men det är ju ett faktum att spanjorer och italienare fullständigt dominerar i MotoGP (se bilden) och man måste väl fundera över om det beror på att de har mer talang eller om de gynnas av positiv särbehandling.

För mig är det uppenbart att spanska och italienska blir positivt särbehandlade och att i stort sett alla andra nationaliteter drabbas av negativ särbehandling.

Skälet är strukturella missförhållanden som det verkar saknas (ekonomisk?) motivation att förändra. Det vore ju till exempel lätt för de japanska tillverkarna att besätta sina bästa hojar med egna förare, nog måste det vara möjligt att skola ultrasnabba förare hemma i Japan, men det är Honda och Yamaha uppebarligen inte så intresserade av. Det är tydligen mer lönsamt att ha italienska och spanska förare. Varför har jag inte försökt sätta mig in i. Men att det är så verkar fullständigt uppenbart.

De största anledningarna till att det är många spanjorer i GP -cirkusen är dessa, observera att konspirationsteorierna kommer långt ner på listan.

1. Medvetna satsningar från egna förbundet där man under flera år har satsat på en struktur där man fångar upp de snabbaste talangerna tidigt för att skola dem. Exempel på förare som kommit fram genom dessa olika program är ju inte bara spanjorer.
2. Starka team med pengar och kunnande där talanger kunnat skolas.
3. Bra nationell serie där man direkt följer med de ändrinagr som blir i GP-klassen.
4. Massor med banor.
5. Stort intresse från publik.

Italien har väl knappast varit gynnade i GP? De har haft en svacka efter Rossi, Melandri, Dovizioso men där har det italienska förbundet tittat på hur Spanien gjort och man har ju ett eget team i Moto3 med Romani Fenati som förare bla.

Det fanns ju en period när alla med amerikansk pass fick en GP styrning om de vann ett GP-race men det gnälldes inte om det.

Visst spelar nationaliteten roll men inte för de bästa hojarna för där vill man ha de bästa förarna. Däremot finns det säkert en del förare från andra länder än Spanien och Italien som fått hjälp med styrningar fast deras resultat varit halvdåliga för att Dorna vill ha intresse på fler tv-marknader.

När det gäller Crutchlow kan han väl se till att ta sig upp på pallen innan han börjar klaga, men han har ju klagat på det mesta i GP i år så jag är inte förvånad. Tyvärr får jag väl tillägga.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Cal skriver

…passports are getting guys jobs ! It’s very political. 6 or 7 factory bikes and I’m 5th in championship. Trying my best but we will see …


Spies kommenterade Marques styrning år 2013 och sambandet med att Rookie regeln avskaffades snabbt för honom när det vart klart att Casey lägger av.

Spies hade inte fått en styrning hos Yamaha ändå eftersom de hade Lorenzo och Rossi.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är ingen hemlighet att Dorna, som säljer TV-rättigheterna, vill ha med minst en engelsman, en fransman och en tysk i MotoGP-klassen. Dorna är med och "sponsrar" framförallt satellitteamen och har därför en del att säga till om vilket tex underlättar för en kille som Bradl eller Cal eller RdP osv.

Vad jag menade var att en engelsman (eller amerikan i Spies fall) inte ska snacka så mycket om att passen styr då de själva har en klar fördel av sin nationalitet om man jämför med tex en svensk eller en norrman.
 

MC Doktorn

Guest
Spies hade inte fått en styrning hos Yamaha ändå eftersom de hade Lorenzo och Rossi.

Nej han ska inte klaga för sin egen del, men att regeln ändrades påpassligt är ganska uppenbart vad syftet va. Fast den officiella politiskt korrekta versionen var annorlunda.

Tror det var det Spies menade.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej han ska inte klaga för sin egen del, men att regeln ändrades påpassligt är ganska uppenbart vad syftet va. Fast den officiella politiskt korrekta versionen var annorlunda.
Men det är en markant skillnad mellan Marquez och Spies som han inte verkar vilja ta till sig. Marquez har gått hela vägen från 125 och har redan ett "jätteteam" bakom sig som ska med till fabriksteamet och de har samma huvudsponsor. Spies hade i princip noll bagage och var mycket lättare att placera i ett satellitteam då han inte hade en mass folk och sponsorer som skulle med.

Men konspirationsteorin känns kanske bättre för Spies stukade självförtroende.

(Jag håller dock med om att Rookie-regeln var en skitregel)
 

MC Doktorn

Guest
Men det är en markant skillnad mellan Marquez och Spies som han inte verkar vilja ta till sig. Marquez har gått hela vägen från 125 och har redan ett "jätteteam" bakom sig som ska med till fabriksteamet och de har samma huvudsponsor. Spies hade i princip noll bagage och var mycket lättare att placera i ett satellitteam då han inte hade en mass folk och sponsorer som skulle med.

Men konspirationsteorin känns kanske bättre för Spies stukade självförtroende.

(Jag håller dock med om att Rookie-regeln var en skitregel)


Så du menar att rookie regelns borttagande inte hade något med sambandet att Stoner lade av och Marques var på väg in i Motogp.

Spies ifrågasätter inte Marques förmåga utan på det sättet rookie regeln togs bort.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag tror alla tillverkare var rätt överens om att rookieregel fördyrade och försvårade deras verksamhet, har för mig jag läste det någonstans.

Sen kanske just tajmingen lockar till konspiration.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
5. Stort intresse från publik.
Kanske är detta myllan som skapar de ovanstående gynsamma förhållandena? Samma sak med Italien. Spanjorer och italienare i allmänhet är ”galna i motorcyklar”.

Det fanns ju en period när alla med amerikansk pass fick en GP styrning om de vann ett GP-race men det gnälldes inte om det.
Fick de en GP-styrning om de vann ett GP-race? Ja, men det var väl inte så konstigt i så fall och så är det väl (med all rätt) fortfarande?
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Hallå där!

Ber om ursäkt för att detta inlägget inte tillför något till diskussionen, men måste bara säga att detta nog är min absoluta favorittråd här på sh, som jag kollar i flera gånger om dagen :)
För mig som följer MotoGP men ändå inte är så jätteinsatt så är detta ett grymt nyhetsflöde kring vad som händer utanför banan. Bättre än vilken hemsida som helst, including motogp.com och twitter (allt viktigt därifrån rapporteras ju här).
Riktigt kul med alla diskussioner och personliga åsikter. Men ge inte varandra så mycket skit, det finns alltid olika synvinklar på saker och ting. T.ex Radare får ta lite väl mycket skit ibland, hehe..
Jaja, keep up the good work folks :yoparty
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nytt bränsle idag från "Gazzettan"!!

"Enligt "La Gazzetta dello Sport:" tidigarelades till i morgon fredag kl 9:00 tillkännagivandet om återlämnande av Valentino Rossi på Yamaha"

översatt enligt google!!
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Men ge inte varandra så mycket skit, det finns alltid olika synvinklar på saker och ting. T.ex Radare får ta lite väl mycket skit ibland, hehe..
Jaja, keep up the good work folks :yoparty
Du har helt rätt, men ingen rök utan eld... :)
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Så du menar att rookie regelns borttagande inte hade något med sambandet att Stoner lade av och Marques var på väg in i Motogp.

Spies ifrågasätter inte Marques förmåga utan på det sättet rookie regeln togs bort.
Jag tror definitivt att sambandet Stoners avhopp och Marques framgångar har ett samband med avskaffandet av rookieregeln. Men jag tror också att det var lättare att göra detta pga var Marques står, att han är en otrolig talang, varit i gp cirkusen ett tag, och har ett stort team med samma huvudsponsor (som S&S3M skriver) och inte pga av vilken nationalitet det står i passet.

Alltså kort, jag tror regeln delvis togs bort för att Marques är grymt bra och Honda saknar en toppförare, inte för att Marques är spanjor och att man ville ha en till spanjor i repsolteamet.

Spies ifrågasättande kan vara befogat, men tjatet om att de har o göra med vilket pass man har tror ja inte platsar in i just det här sammanhanget.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top