Men det är ju ett faktum att spanjorer och italienare fullständigt dominerar i MotoGP (se bilden) och man måste väl fundera över om det beror på att de har mer talang eller om de gynnas av positiv särbehandling.
För mig är det uppenbart att spanska och italienska blir positivt särbehandlade och att i stort sett alla andra nationaliteter drabbas av negativ särbehandling.
Skälet är strukturella missförhållanden som det verkar saknas (ekonomisk?) motivation att förändra. Det vore ju till exempel lätt för de japanska tillverkarna att besätta sina bästa hojar med egna förare, nog måste det vara möjligt att skola ultrasnabba förare hemma i Japan, men det är Honda och Yamaha uppebarligen inte så intresserade av. Det är tydligen mer lönsamt att ha italienska och spanska förare. Varför har jag inte försökt sätta mig in i. Men att det är så verkar fullständigt uppenbart.
De största anledningarna till att det är många spanjorer i GP -cirkusen är dessa, observera att konspirationsteorierna kommer långt ner på listan.
1. Medvetna satsningar från egna förbundet där man under flera år har satsat på en struktur där man fångar upp de snabbaste talangerna tidigt för att skola dem. Exempel på förare som kommit fram genom dessa olika program är ju inte bara spanjorer.
2. Starka team med pengar och kunnande där talanger kunnat skolas.
3. Bra nationell serie där man direkt följer med de ändrinagr som blir i GP-klassen.
4. Massor med banor.
5. Stort intresse från publik.
Italien har väl knappast varit gynnade i GP? De har haft en svacka efter Rossi, Melandri, Dovizioso men där har det italienska förbundet tittat på hur Spanien gjort och man har ju ett eget team i Moto3 med Romani Fenati som förare bla.
Det fanns ju en period när alla med amerikansk pass fick en GP styrning om de vann ett GP-race men det gnälldes inte om det.
Visst spelar nationaliteten roll men inte för de bästa hojarna för där vill man ha de bästa förarna. Däremot finns det säkert en del förare från andra länder än Spanien och Italien som fått hjälp med styrningar fast deras resultat varit halvdåliga för att Dorna vill ha intresse på fler tv-marknader.
När det gäller Crutchlow kan han väl se till att ta sig upp på pallen innan han börjar klaga, men han har ju klagat på det mesta i GP i år så jag är inte förvånad. Tyvärr får jag väl tillägga.