Är det svårare att göra GP-fjädring? Eller dyrare?
Vilket som är svårast eller dyrast låter jag vara osagt, men den huvudsakliga skillnaden är att roadracingfjädring jobbar med korta och långsamma slag medans MX-fjädring jobbar med betydligt längre och snabbare slag. Lite som att jämföra formelbilar eller touringcar med rally eller rallycross. Den högsta fjädringshastighet man ser på en MotoGP-hoj är 0.5 m/s (då framgaffeln dyker vid inbromsning). En crosshoj kan i vissa situationer komma upp till 5 m/s, alltså tio gånger högre. Detta ställer helt olika krav på mekaniken runt omkring såväl som dämpsystemets uppbyggnad.
Mitt personliga intryck är dessutom att MX inte alls har samma fokus på att optimera det som är absolut viktigast i roadracing - kontaktkänsla och feedback från däcket till föraren.
Fjädringsmärket WP är vanligt förekommande i Moto3 och Moto2. Varje KTM i Moto3 åker med WP, inte bara för att de måste (WP ägs av KTM) utan också för att det faktiskt fungerar hyfsat. Flera av Suters Moto2-hojar åker också WP, främsta namnet är förmodligen Dominique Aegerter.