MotoGP - Silly season 2015

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
WP vann ju GP race i Australien i helgen som var hörru. Världsmästare i ena GP klassen dom senaste 2 åren med. ;)

Hade inte Österrikaren som hade wildcard förra året i MotoGP WP med?

Hoppsan, där ser man! Kan inte säga att jag har stenkoll på fjädringsvärlden i de mindre klasserna (tydligen). Hur som, i största klassen är det ju i princip bara Öhlins som gäller, medan MX har större variation på fjädringstillverkare. Är det svårare att göra GP-fjädring? Eller dyrare?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ni som har kunskapen, varför inte ta vägen in i MGP antar det gäller (Forward och bl.a Bradl) genom WP!!

http://www.wp-group.com/en/career/detail/id/72/


Cortese skulle köra med WP i Moto2 från förra året. Men trots att vara enda föraren och ha direkt support från fabriken och vara testförare för att utvekla fjädringen så skulle han fått betala ett pris på fjädring + servicen som låg 10.000 euro under vad Öhlins tar. Det var bästa pris dom kunde ge. Det var inte värt jobbet tyckte teamet då och föraren ville som alla andra förare då ha precis samma som det som den snabbaste kör på just nu.

Så det är väll ett problem med att det kostar oavsett. Alla måste ha betalt idag. Finns ingen verksamhet även i GP som kan hålla på med välgörenhet. Är ett företag större i GP har dom fler att dela upp kostnader för så det blir billigare. Det kan inte en enstaka konkurera mot. Därför är det extra roligt när dom försöker ändå.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Showa har väl haft en hel del framgångar i andra klasser och mästerskap än MotoGP också?
...

Honda-förare i dom större Nationella Mästerskapen som CEV, BSB, AMA, Japanska och RRR team har ofta kört Showa.

Jag kör själv på Showa riktiga GP-fjädring (ex Tito Rabat) och är riktigt nöjd med den.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Är det svårare att göra GP-fjädring? Eller dyrare?

Vilket som är svårast eller dyrast låter jag vara osagt, men den huvudsakliga skillnaden är att roadracingfjädring jobbar med korta och långsamma slag medans MX-fjädring jobbar med betydligt längre och snabbare slag. Lite som att jämföra formelbilar eller touringcar med rally eller rallycross. Den högsta fjädringshastighet man ser på en MotoGP-hoj är 0.5 m/s (då framgaffeln dyker vid inbromsning). En crosshoj kan i vissa situationer komma upp till 5 m/s, alltså tio gånger högre. Detta ställer helt olika krav på mekaniken runt omkring såväl som dämpsystemets uppbyggnad.

Mitt personliga intryck är dessutom att MX inte alls har samma fokus på att optimera det som är absolut viktigast i roadracing - kontaktkänsla och feedback från däcket till föraren.

Fjädringsmärket WP är vanligt förekommande i Moto3 och Moto2. Varje KTM i Moto3 åker med WP, inte bara för att de måste (WP ägs av KTM) utan också för att det faktiskt fungerar hyfsat. Flera av Suters Moto2-hojar åker också WP, främsta namnet är förmodligen Dominique Aegerter.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
caterham, lämnar dom moto2 helt nästa år??
kan inte se dom varken i moto 2 eller moto 3 2015 linup.
och zarco har fått ny styrning. tycker dom presterat ganska bra för att vara första året dom kör.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
CS testar på Motegi nu, testar han en fabrikare eller en produktionsracer ala Hayden?

Går det att få fram tider från testet? Finns det chans att vi får tillbaka honom?
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Med andra ord samma hoj som Marquez och Pedrosa kommer att köra nästa år?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Går det att få fram tider från testet? Finns det chans att vi får tillbaka honom?

Jag skulle gissa att svaret på båda frågor är nej. Hondas egen bana bokad av Hondas interna testteam brukar betyda att ingen annan kommer in på banan, överflygningsförbud och att en vaktstyrka på några hundra man ser till att inga journalister ligger gömda i buskarna. Dessutom har ju Casey själv sagt att en comeback inte kommer att inträffa. Han är mentalt färdig med både tävlingsmomentet och den mediabevakning detta innebär. Han har däremot inget emot att då och då provköra en ny hoj under avslappnade förhållanden. Kommer garanterat att bli mer sådant, oavsett vad Suppo säger...
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Snart dax för BMW att till 2016 erbjuda Bradl ett schysst WSBK kontrakt.!!

Jag såg att Nicolas Terol ska prova WSBK på Ducce. Terol hittas ju runt 20-25 plats i Moto2, och här lär vi väl få en mätare på fartskillnaderna/körskickligheterna mellan serierna..
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Exakt, sen är det kanske inte rättvist att basera hans förmåga på ett två-dagar test när han inte tävlat på snart två år och inte suttit på en hoj på ett år.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Har alla samma tillgång till test av Michelin detta och nästa år?
Vad tycker Bridgestone om att (Honda i detta fall) kör på icke Bridgestone-däck under deras kontrakts-tid?
Är det ett led i övergången från B. till M. för att se om kommande däck är ett steg i rätt riktning eller är det för att ge Honda mfl en chans att anpassa chassi till kommande däck?

ImageUploadedByTapatalk1414698109.326839.jpg
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Har alla samma tillgång till test av Michelin detta och nästa år?
Vad tycker Bridgestone om att (Honda i detta fall) kör på icke Bridgestone-däck under deras kontrakts-tid?
Är det ett led i övergången från B. till M. för att se om kommande däck är ett steg i rätt riktning eller är det för att ge Honda mfl en chans att anpassa chassi till kommande däck?

View attachment 412565

Bridgestone valde själva att sluta som däcksleverantör. De valde dessutom själva att förlänga kontraktet med enbart ett år just för att Michelin och teamen skulle kunna testa innan.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top