MotoGP/Superbike - vad skiljer?

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Trist med en massa luddiga regler i världsmästerskap (som dessutom verkar ändras beroende på vad märkena sätter för krav), vem är det som avgör att det nuvarande "regelverket" är mest rättvist för alla aktörer? Är det likadant i Formel 1 eller har man inga restriktioner där? Tänker främst på motorer, bränsle och däck osv.? :va
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trist med en massa luddiga regler i världsmästerskap (som dessutom verkar ändras beroende på vad märkena sätter för krav), vem är det som avgör att det nuvarande "regelverket" är mest rättvist för alla aktörer? Är det likadant i Formel 1 eller har man inga restriktioner där? Tänker främst på motorer, bränsle och däck osv.? :va

Formel 1 är väl den racingklassen med absolut mest restriktioner över huvudtaget? De har iaf enhetsdäck, restriktioner på vad de får ha för motorer, vikt och allt möjligt annat.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Formel 1 är väl den racingklassen med absolut mest restriktioner över huvudtaget? De har iaf enhetsdäck, restriktioner på vad de får ha för motorer, vikt och allt möjligt annat.

Men det gör det samtidigt lättare för fansen när alla lag på banan styrs av samma regelverk. Samma för alla eller inga alls tycker jag, inte olika reglementen som dessutom är godtyckligt variabla när de kör på samma gång.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men det gör det samtidigt lättare för fansen när alla lag på banan styrs av samma regelverk. Samma för alla eller inga alls tycker jag, inte olika reglementen som dessutom är godtyckligt variabla när de kör på samma gång.

Ja, det håller jag väl med om. MotoGP är lite knepigt med flera olika uppsättningar regler, plus lite flytande specialregler för factory-men-ändå-inte. Och ryggradslösa typer som bestämmer reglerna som krälar framför honda så fort de blir lite upprörda.
Det fånigaste med motogp är ju ändå att det ska föreställa en prototypserie, men kör man i factory får man inte ändra något alls på motorerna från start. Vad är det för jävla prototypande? :va
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top