Det varierar iofs med banorna också.Don Quixote skrev:2504633Ja, dom är långa. Ligger över 1500mm!
Det varierar iofs med banorna också.Don Quixote skrev:2504633Ja, dom är långa. Ligger över 1500mm!
PacMan skrev:2498384Om du inte har räknat på en rätt stor sten, så tycker jag det verkar som ditt värde är ca en tiopotens för stort. En sten på 5 gram som sitter fast på ett hjul med radien 0.3 meter som rullar i 250 km/h pressas utåt med ca 70 N...med reservation för att jag är totalt fel ute.![]()
R2 skrev:2502546garanterat icke det den är till för då det inte funkar med downforce på mc.
Zee skrev:2504964. Dvs att den yttre vingen (i en kurva) trycker bakhjulet neråt (obs inte utåt längs med däckets linje) och därmed få lite mer grepp.
Gustav O skrev:2504637Det varierar iofs med banorna också.![]()
R2 skrev:2505429där har du en av felaktigheterna i ditt tänkande, greppet alstras till större delen av centrifugalkraften, i linje med däcket, tyngdkraften är konstant och även om du öka kraften i den riktningen så är däcken inte designade att funka så.
sen är luftströmmarna oberäkneliga.
jag är hyffsat säker på att reglementet inte tillåter aktiv aerodynamik.
skulle du trycka på en bakstänka som ju sitter i svingen så påverkar du fjädringsrörelsen = den kraften verkar då som ökad ofjädrad vikt
osv osv
slipstreaming, kastbyar, sidvind etcPacMan skrev:2505487Jag tycker inte att du riktigt förklarar varför det som Zee nämner skulle vara omöjligt. Jag håller till exempel inte med om att luftströmmar är oberäkneliga. Utveckla gärna.![]()
Det har du väl i alla typer av motorsport och de lägger trots det massor av pengar just på aerodynamik (F1, IRL, CHAMP CAR osv).R2 skrev:2505509slipstreaming, kastbyar, sidvind etc
4hjulsandstream skrev:2505649Det har du väl i alla typer av motorsport och de lägger trots det massor av pengar just på aerodynamik (F1, IRL, CHAMP CAR osv).![]()
Okej, du kan betydligt mer än mig om det här och du menar alltså att trycket mot banan i dagsläget är så högt det kan vara och att extra tryck inte skulle medföra bättre grepp?R2 skrev:25056734hjul
javisst, på aerodynamik ja, det görs det på mc också
men downforce,,,
skulle säkerligen vara bra att ha mer grepp, men att få det genom ett tryck som samtidigt agerar negativt på viss frädringfunktion och inte kan beräknas i alla lägen, det går bort.sandstream skrev:2505697Okej, du kan betydligt mer än mig om det här och du menar alltså att trycket mot banan i dagsläget är så högt det kan vara och att extra tryck inte skulle medföra bättre grepp?
R2 skrev:2505429där har du en av felaktigheterna i ditt tänkande, greppet alstras till större delen av centrifugalkraften, i linje med däcket, tyngdkraften är konstant och även om du öka kraften i den riktningen så är däcken inte designade att funka så.
sen är luftströmmarna oberäkneliga.
jag är hyffsat säker på att reglementet inte tillåter aktiv aerodynamik.
skulle du trycka på en bakstänka som ju sitter i svingen så påverkar du fjädringsrörelsen = den kraften verkar då som ökad ofjädrad vikt
osv osv
Zee skrev:2505986Tack för ett lite bättre svar.Jag tänkte att vi hottar upp tråden med lite proffsiga bilder.
![]()
1) Vad gäller reglementet förstod jag nästan att det ligger till på det sättet. Det är dock motsägelsefullt om det nu är omöjligt att få det att funka.
2) Ang. däckens beteende är det ju en ren justeringssak/utvecklingsfråga. Skulle de få downsforce att funka så skulle de antagligen utveckla lämpliga däcktyper fortare än Pedrosa hinner säga put me down from this tall bike.
3) Om du kollar på min fina porrbild så ser du vad jag menar. Dvs INTE en kraft i riktningen med F2 utan endast i riktningen med F1. Och detta växlandes beroende på höger- eller vänstersväng. Man skulle kunna tänka sig en hugger lika snygg somden på bilden där A-vingen verkar vid t.ex. vänsterkurvor, men inte vid högerkurvor. Och vice versa för B-vingen. Detta kräver dock att man kan hantera aerodynamiken när hojen börjar luta. Tänk dig ett stort lufthål från nosen på hojen som går igenom hojen via luftkanaler till hojens hugger-område (så som man gör med insugsluften idag). Med ett enkelt spjäll och en tippsensor borde man kunna fördela luftströmmen att verka på endast en vinge vid nerlägg.
Ser inget omöjligt i detta mer än att reglementet sätter stopp för det. Men jag kanske har fel i mitt resonemang?
Edit: Stavfelhelvet.![]()
Bilden är i en klass för sig och jag vet inte vilket superlativ jag ska börja medZee skrev:2507690Ingen som vill fååtsätta dissikera daunfåås?
Eller åtminstone kommentera min fräsiga bild?![]()
sandstream skrev:2507706Bilden är i en klass för sig och jag vet inte vilket superlativ jag ska börja med
Men vart har du gjort av F1 på bilden, det finns bara F och F2.
Hur i hela helsifyr tror du att någon ska kunna diskutera med dig när du utelämnar viktig fakta![]()
Absolut! Sen kan du skratta åt förståsigpåarna hela vägen till bankenZee skrev:Nå, soffexperter.. Vad tycker vi om min genitaliska plan? Ska jag söka patent redan i eftermiddag?![]()
R2 skrev:2507704..skissen först, mkt bra, hajade direkt vad du vill visa![]()
R2 skrev:2507704du vill alltså trycka ner däcket i marken, ovanpå kontaktytan gissar jag?
kanske inte är så bra då att som på din skiss trycka ner hojen mot marken..
vilket du gör i din idé
R2 skrev:2507704nerlägningsvinkeln ändrar sig som du vet, vinklar du om vingen då eller vad?
HRC lär väl inte besöka våra svenska rookie-race så jag kommer att testa Zees eminenta uppfinning redan till våren.Gustav O skrev:2507758I Roadracingworld hade de bett en del konstruktörer bygga sin ultimata GP-hoj. Fria händer. En hel del spännande skapelser och där nämner Hondas kille att han redan har patent på en massa grejer som de inte använder sig så du är nog för sent ute.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |