MotoGP - Tester 800cc - Motegi 2006

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
PacMan skrev:
2498384 Om du inte har räknat på en rätt stor sten, så tycker jag det verkar som ditt värde är ca en tiopotens för stort. En sten på 5 gram som sitter fast på ett hjul med radien 0.3 meter som rullar i 250 km/h pressas utåt med ca 70 N...med reservation för att jag är totalt fel ute. :)

Hmmm.. ja jo när jag tänker efter så räknade jag nog på en lite stor sten:rolleyes: , men ca 100N låter också som en alltför stor kraft för att hållas med en liten stens yta mot ett klibbigt däck.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
R2 skrev:
2502546 garanterat icke det den är till för då det inte funkar med downforce på mc.


Vill du förklara varför? Jag förstår att det är svårt eftersom hojen tippas på ena/andra sidan i kurvorna medans luftflödet alltid går runt på båda sidor om hojen oavsett om hojen tippas (i kurvorna), men det borde kuna gå att komma runt.

Man borde ju kunna leda två luftströmmar så att de centralt trycker mot t.ex. en stor hugger? Man borde kunna utforma två hyfsat vertikala vingar som fungerar för downforce, där den ena kopplas ur pga förarens interferens på dess luftström i kurvorna. Dvs att den yttre vingen (i en kurva) trycker bakhjulet neråt (obs inte utåt längs med däckets linje) och därmed få lite mer grepp.

Nu säger jag inte att det är just därför Honda har den där (antagligen inte), men rent principiellt, varför funkar det inte med downforce på en hoj?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Zee skrev:
2504964 . Dvs att den yttre vingen (i en kurva) trycker bakhjulet neråt (obs inte utåt längs med däckets linje) och därmed få lite mer grepp.

där har du en av felaktigheterna i ditt tänkande, greppet alstras till större delen av centrifugalkraften, i linje med däcket, tyngdkraften är konstant och även om du öka kraften i den riktningen så är däcken inte designade att funka så.

sen är luftströmmarna oberäkneliga.
jag är hyffsat säker på att reglementet inte tillåter aktiv aerodynamik.
skulle du trycka på en bakstänka som ju sitter i svingen så påverkar du fjädringsrörelsen = den kraften verkar då som ökad ofjädrad vikt

osv osv
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
R2 skrev:
2505429 där har du en av felaktigheterna i ditt tänkande, greppet alstras till större delen av centrifugalkraften, i linje med däcket, tyngdkraften är konstant och även om du öka kraften i den riktningen så är däcken inte designade att funka så.

sen är luftströmmarna oberäkneliga.
jag är hyffsat säker på att reglementet inte tillåter aktiv aerodynamik.
skulle du trycka på en bakstänka som ju sitter i svingen så påverkar du fjädringsrörelsen = den kraften verkar då som ökad ofjädrad vikt

osv osv

Jag tycker inte att du riktigt förklarar varför det som Zee nämner skulle vara omöjligt. Jag håller till exempel inte med om att luftströmmar är oberäkneliga. Utveckla gärna. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
PacMan skrev:
2505487 Jag tycker inte att du riktigt förklarar varför det som Zee nämner skulle vara omöjligt. Jag håller till exempel inte med om att luftströmmar är oberäkneliga. Utveckla gärna. :)
slipstreaming, kastbyar, sidvind etc
 

sandstream

Guest
R2 skrev:
2505509 slipstreaming, kastbyar, sidvind etc
Det har du väl i alla typer av motorsport och de lägger trots det massor av pengar just på aerodynamik (F1, IRL, CHAMP CAR osv). :va
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sandstream skrev:
2505649 Det har du väl i alla typer av motorsport och de lägger trots det massor av pengar just på aerodynamik (F1, IRL, CHAMP CAR osv). :va
4hjul
javisst, på aerodynamik ja, det görs det på mc också
men downforce,,,
 

sandstream

Guest
R2 skrev:
2505673 4hjul
javisst, på aerodynamik ja, det görs det på mc också
men downforce,,,
Okej, du kan betydligt mer än mig om det här och du menar alltså att trycket mot banan i dagsläget är så högt det kan vara och att extra tryck inte skulle medföra bättre grepp?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
sandstream skrev:
2505697 Okej, du kan betydligt mer än mig om det här och du menar alltså att trycket mot banan i dagsläget är så högt det kan vara och att extra tryck inte skulle medföra bättre grepp?
skulle säkerligen vara bra att ha mer grepp, men att få det genom ett tryck som samtidigt agerar negativt på viss frädringfunktion och inte kan beräknas i alla lägen, det går bort.
downforce på kåpan kan hjälpa stabiliteten dock.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
R2 skrev:
2505429 där har du en av felaktigheterna i ditt tänkande, greppet alstras till större delen av centrifugalkraften, i linje med däcket, tyngdkraften är konstant och även om du öka kraften i den riktningen så är däcken inte designade att funka så.

sen är luftströmmarna oberäkneliga.
jag är hyffsat säker på att reglementet inte tillåter aktiv aerodynamik.
skulle du trycka på en bakstänka som ju sitter i svingen så påverkar du fjädringsrörelsen = den kraften verkar då som ökad ofjädrad vikt

osv osv


Tack för ett lite bättre svar. :) Jag tänkte att vi hottar upp tråden med lite proffsiga bilder. :crash

1) Vad gäller reglementet förstod jag nästan att det ligger till på det sättet. Det är dock motsägelsefullt om det nu är omöjligt att få det att funka.

2) Ang. däckens beteende är det ju en ren justeringssak/utvecklingsfråga. Skulle de få downsforce att funka så skulle de antagligen utveckla lämpliga däcktyper fortare än Pedrosa hinner säga put me down from this tall bike.

3) Om du kollar på min fina porrbild så ser du vad jag menar. Dvs INTE en kraft i riktningen med F2 utan endast i riktningen med F1. Och detta växlandes beroende på höger- eller vänstersväng. Man skulle kunna tänka sig en hugger lika snygg somden på bilden där A-vingen verkar vid t.ex. vänsterkurvor, men inte vid högerkurvor. Och vice versa för B-vingen. Detta kräver dock att man kan hantera aerodynamiken när hojen börjar luta. Tänk dig ett stort lufthål från nosen på hojen som går igenom hojen via luftkanaler till hojens hugger-område (så som man gör med insugsluften idag). Med ett enkelt spjäll och en tippsensor borde man kunna fördela luftströmmen att verka på endast en vinge vid nerlägg.

Ser inget omöjligt i detta mer än att reglementet sätter stopp för det. Men jag kanske har fel i mitt resonemang?

Edit: Stavfelhelvet. :huvet
 

Bifogat

  • porrbild.JPG
    porrbild.JPG
    7 KB · Visningar: 40
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ingen som vill fååtsätta dissikera daunfåås?

Eller åtminstone kommentera min fräsiga bild? :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Zee skrev:
2505986 Tack för ett lite bättre svar. :) Jag tänkte att vi hottar upp tråden med lite proffsiga bilder. :crash

1) Vad gäller reglementet förstod jag nästan att det ligger till på det sättet. Det är dock motsägelsefullt om det nu är omöjligt att få det att funka.

2) Ang. däckens beteende är det ju en ren justeringssak/utvecklingsfråga. Skulle de få downsforce att funka så skulle de antagligen utveckla lämpliga däcktyper fortare än Pedrosa hinner säga put me down from this tall bike.

3) Om du kollar på min fina porrbild så ser du vad jag menar. Dvs INTE en kraft i riktningen med F2 utan endast i riktningen med F1. Och detta växlandes beroende på höger- eller vänstersväng. Man skulle kunna tänka sig en hugger lika snygg somden på bilden där A-vingen verkar vid t.ex. vänsterkurvor, men inte vid högerkurvor. Och vice versa för B-vingen. Detta kräver dock att man kan hantera aerodynamiken när hojen börjar luta. Tänk dig ett stort lufthål från nosen på hojen som går igenom hojen via luftkanaler till hojens hugger-område (så som man gör med insugsluften idag). Med ett enkelt spjäll och en tippsensor borde man kunna fördela luftströmmen att verka på endast en vinge vid nerlägg.

Ser inget omöjligt i detta mer än att reglementet sätter stopp för det. Men jag kanske har fel i mitt resonemang?

Edit: Stavfelhelvet. :huvet

självklart är inget omöjligt och lades fokus på detta så fann man säkert en lösning.
min åsikt är dock det vore mycket jobb för små vinster.

gällande det du skrev ovan och skissen, skissen först, mkt bra, hajade direkt vad du vill visa :tummenupp
jag hajade dock innan att det va kraft "f1" du menade, ok..
du vill alltså trycka ner däcket i marken, ovanpå kontaktytan gissar jag?

kanske inte är så bra då att som på din skiss trycka ner hojen mot marken..
vilket du gör i din idé
ska du trycka ovan på däckets kontaktyta mot marken så sitter din vinge "ute i luften", ju..
nerlägningsvinkeln ändrar sig som du vet, vinklar du om vingen då eller vad?

obs, jag om nånn är inte motståndare till inovationer, är mån om att "think outside the box"
 

sandstream

Guest
Zee skrev:
2507690 Ingen som vill fååtsätta dissikera daunfåås?
Eller åtminstone kommentera min fräsiga bild? :)
Bilden är i en klass för sig och jag vet inte vilket superlativ jag ska börja med :Bugar

Men vart har du gjort av F1 på bilden, det finns bara F och F2.
Hur i hela helsifyr tror du att någon ska kunna diskutera med dig när du utelämnar viktig fakta :dummer
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2507706 Bilden är i en klass för sig och jag vet inte vilket superlativ jag ska börja med :Bugar

Men vart har du gjort av F1 på bilden, det finns bara F och F2.
Hur i hela helsifyr tror du att någon ska kunna diskutera med dig när du utelämnar viktig fakta :dummer

:lol

F1 är F, fast ettan är bara ett par pixlar hög, hehe..

Nå, soffexperter.. Vad tycker vi om min genitaliska plan? Ska jag söka patent redan i eftermiddag? :D
 

sandstream

Guest
Zee skrev:
Nå, soffexperter.. Vad tycker vi om min genitaliska plan? Ska jag söka patent redan i eftermiddag? :D
Absolut! Sen kan du skratta åt förståsigpåarna hela vägen till banken :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
R2 skrev:
2507704 ..skissen först, mkt bra, hajade direkt vad du vill visa :tummenupp

:cool:


R2 skrev:
2507704 du vill alltså trycka ner däcket i marken, ovanpå kontaktytan gissar jag?

kanske inte är så bra då att som på din skiss trycka ner hojen mot marken..
vilket du gör i din idé

Yee. Jag tänkte alltså att vingarna verkar neråt och det stämmer ju att hojen kommer att bli lättare att lägga ner med eftersom man då får draghjälp.


R2 skrev:
2507704 nerlägningsvinkeln ändrar sig som du vet, vinklar du om vingen då eller vad?

Den biffen fixar vi genom att a) ha "flaxande" vingar eller det smidigare alternativet b) aerodynamisk utforming (om möjligt). Tanken är ju att flera saker påverkar daunfååsen:

1) 2 statiska vingar som verkar lika mycket på varje sida, men där förarens placering (alternative elektroniskt styrt om möjligt, som spjällhistorien ovan) i kurvan disablar den "innersta" vingen luftström och därmed dess daunfåås.

2) Hastigheten. Ju högre hastighet, ju mer daunfååseffekt. Och det är ju i de höga farterna som föraren behöver hjälp med att lägga ner hojen (pga att gyroeffekterna ökar med hastigheterna och vill hålla hojen upprätt in i kurvan).

Kan tänka mig den långa snabba svepande högerkurvan och efteföljande vänster precis efter start/mål på Philip Island skulle varit en idealiskt situation för min konstruktzion.

Poängen är ju att det borde inte vara umöglich att få till ngt liknande (läs Hondas ultrastora huggerhelvet) med små medel, och knappast ngt reglementet enkelt kan undersöka/sätta stopp för även om det är vorboten med aktiv aerodynamik.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
I Roadracingworld hade de bett en del konstruktörer bygga sin ultimata GP-hoj. Fria händer. En hel del spännande skapelser och där nämner Hondas kille att han redan har patent på en massa grejer som de inte använder sig så du är nog för sent ute.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2507758 I Roadracingworld hade de bett en del konstruktörer bygga sin ultimata GP-hoj. Fria händer. En hel del spännande skapelser och där nämner Hondas kille att han redan har patent på en massa grejer som de inte använder sig så du är nog för sent ute.
HRC lär väl inte besöka våra svenska rookie-race så jag kommer att testa Zees eminenta uppfinning redan till våren.

Var rädda, jäkligt rädda :yoparty
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top