MotoGP - Tester 800cc - Motegi 2006

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nyteknik skrev:
2498267 Aerodynamik är troligen av underordnad betydelse på en 145-kilos motorcykel med 250 hk som ska köras på banor med mindre än 800 meter långa raksträckor.

Nej, det kan man förstå. Men aerodynamiken som huggern tillför är med största sannolikhet inte ämnad för raksträckorna enbart. Den ger säkert mindre drag men är möjligtvis kanske också ämnad för högfartskurvorna eftersom den möjligtvis ger en viss grad av downforce. Högst spekulativt, förstås.

[edit]
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2498298 Varför kan du inte bara acceptera att huggern med största sannolikhet ser ut som den gör för att minska luftmotståndet?
Det kan ju tänkas att den har fler funktioner.
Aerodynamik, skydd och någonstans att sätta siffrorna.
De som inte tror att sten från grusfållan kan göra skada kan ta en titt på bilden där man tydligt ser hål efter sten från en hoj som kört genom grus framför Hopkins. Hopkins tvingades senare bryta eftersom kylaren också perforerats. Alla som har kört i grus vet också att inte allt skräp åker enbart bakåt utan det flyger åt alla håll.
 

Bifogat

  • Hopkins.jpg
    Hopkins.jpg
    89.2 KB · Visningar: 119

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2498298 Då menar du ju indirekt att fjädringskomponenterna på tidigare Hondor varit dåligt skyddade.
Hur skulle jag kunna mena det? Tidigare Hondor har ju såklart haft stänkskärm över bakdäcket. Eller hur menar du?
 

Bifogat

  • ny-nsr500a1995.jpg
    ny-nsr500a1995.jpg
    30.5 KB · Visningar: 75
  • ny-nsr500a1997.jpg
    ny-nsr500a1997.jpg
    71.5 KB · Visningar: 64
  • honda500_01.jpg
    honda500_01.jpg
    84.2 KB · Visningar: 65
  • honda500_03.jpg
    honda500_03.jpg
    93.7 KB · Visningar: 82
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2499092 Hur skulle jag kunna mena det? Tidigare Hondor har ju såklart haft stänkskärm över bakdäcket. Eller hur menar du?
Oj oj oj caramba vad snygga maskiner. :kär Såg på Suzuka -89 i går, helt fantastisk racing där Schwantz tar hem det precis före Rainey efter mängder av ledarbyten. Gardner, Lawson och Doohan jagar. Gardner får ett kast som nog innebar kalsongbyte och Rainey ritar lakritssträngar överallt. Vackert!
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2498914 Det kan ju tänkas att den har fler funktioner.
Aerodynamik, skydd och någonstans att sätta siffrorna.
De som inte tror att sten från grusfållan kan göra skada kan ta en titt på bilden där man tydligt ser hål efter sten från en hoj som kört genom grus framför Hopkins. Hopkins tvingades senare bryta eftersom kylaren också perforerats. Alla som har kört i grus vet också att inte allt skräp åker enbart bakåt utan det flyger åt alla håll.
Men stenarna som har så pass hög fart att de kan skada åker bakåt, inte framåt.
Nyteknik skrev:
2499092 Hur skulle jag kunna mena det? Tidigare Hondor har ju såklart haft stänkskärm över bakdäcket. Eller hur menar du?
Att de gamla stänkorna inte är lika stora som på 800:an och enligt dig är ju den nya stänkan i första hand till för att skydda mot skador vilket jag personligen tror är helt fel.

Om aerodynamiken skulle spela en lite roll i MotoGP tror jag knappast att teamen skulle bry sig om att testa i vindtunnlar.
I 300+ kan nog en bra aerodynamik tjäna tid och varför då inte bry sig om bakhjulet?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nyteknik skrev:
2491355En del av förklaringen till den väl tilltagna storleken på huggern ligger kanske i att HRC av någon anledning har gjort pariet bakom förarens rygg så litet. Man kan tänka sig att den stora huggern hjälper till att lindra turbulens bakom hojen/föraren (vilket "cutsen" normalt gör). Vi kan i alla fall räkna med att Honda inte har designat den ovanliga bakdelen med estetiska motiv.
Nyteknik skrev:
2498267Aerodynamik är troligen av underordnad betydelse på en 145-kilos motorcykel med 250 hk som ska köras på banor med mindre än 800 meter långa raksträckor.
sandstream skrev:
2498298Då menar du ju indirekt att fjädringskomponenterna på tidigare Hondor varit dåligt skyddade.
Nyteknik skrev:
2499092Hur skulle jag kunna mena det? Tidigare Hondor har ju såklart haft stänkskärm över bakdäcket. Eller hur menar du?
sandstream skrev:
2499780Att de gamla stänkorna inte är lika stora som på 800:an...
Varför hakar du upp dig? Kan du inte läsa att jag har skrivit att stänkskärmen troligen har dubbla funktioner? Rätt tröttsamt att ständigt behöva upprepa sig för somliga.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2501380 Varför hakar du upp dig? Kan du inte läsa att jag har skrivit att stänkskärmen troligen har dubbla funktioner? Rätt tröttsamt att ständigt behöva upprepa sig för somliga.
Det jag har "hakat upp mig" på är följande inlägg från dig som var ett tvärsäkert svar från din sida angående vad stänkskärmen är till för:
Nyteknik skrev:
2488804 Det är ett skydd mot allt som kan fastna på däcket och skjutas iväg som projektiler på känsliga delar av motorcykeln - om några sådana sitter i närheten.
Har påpekat samma sak tidigare i tråden och det är lite jobbigt att behöva vara övertydlig hela tiden för att du ska kunna hänga med ;)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Zee skrev:
2498595 Nej, det kan man förstå. Men aerodynamiken som huggern tillför är med största sannolikhet inte ämnad för raksträckorna enbart. Den ger säkert mindre drag men är möjligtvis kanske också ämnad för högfartskurvorna eftersom den möjligtvis ger en viss grad av downforce. Högst spekulativt, förstås.

[edit]
garanterat icke det den är till för då det inte funkar med downforce på mc.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2501906 Det jag har "hakat upp mig" på är följande inlägg från dig som var ett tvärsäkert svar från din sida angående vad stänkskärmen är till för:Har påpekat samma sak tidigare i tråden och det är lite jobbigt att behöva vara övertydlig hela tiden för att du ska kunna hänga med ;)
Herregud - grow up! Är du 5 år och på väg att få dina första tänder eller?

:3freak

Om allt du kan göra är att märka ord och en höna av en fjäder har du verklgien ett måttligt berättigande. Tänk själv, dra ej helt uppenbara slutsatser och försökt tillför en enda diskussion något. Suck...
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2502868 Herregud - grow up! Är du 5 år och på väg att få dina första tänder eller?

:3freak

Om allt du kan göra är att märka ord och en höna av en fjäder har du verklgien ett måttligt berättigande. Tänk själv, dra ej helt uppenbara slutsatser och försökt tillför en enda diskussion något. Suck...
Du är som sagt väldigt bra själv på att märka ord och inte minst att förlöjliga andras åsikter så du bör nog undvika att kasta spjut i tältet.

Men nu droppar vi det här, du får gärna tro att stänkan är större än normalt för att skydda mot sten.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2502890Men nu droppar vi det här, du får gärna tro att stänkan är större än normalt för att skydda mot sten.
Jag ser framför mig en dialog mellan Basil Fawlty och en hopplös gäst. Jämför ditt inlägg ovan med mitt nedan.

Nyteknik skrev:
2491355En del av förklaringen till den väl tilltagna storleken på huggern ligger kanske i att HRC av någon anledning har gjort pariet bakom förarens rygg så litet. Man kan tänka sig att den stora huggern hjälper till att lindra turbulens bakom hojen/föraren (vilket "cutsen" normalt gör).
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2502935 Jag ser framför mig en dialog mellan Basil Fawlty och en hopplös gäst. Jämför ditt inlägg ovan med mitt nedan.
Basil var en bra och insiktsfull jämförelse, du bör byta avatar direckt! :rofl
 

Dr.Bike

Guest
Hmm är ni kvar och träter om den aerodynamiska huggern fortfarande! :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dr.Bike skrev:
2502969 Hmm är ni kvar och träter om den aerodynamiska huggern fortfarande! :D
The never ending flame war :D
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Vet inte om hojarna ser väldigt "långa" ut enbart pga de små bakdelarna, men det känns rätt naturligt att de måste göra väldigt långa svingar för att få ner all effekt i backen..
Men är det någon som vet ungefär vad hjulbasen ligger på en MotoGP-hoj?
 

Dr.Bike

Guest
Bingo skrev:
2502978 The never ending flame war :D

:D Sant!

Vi kan iaf enas om att:

Flärpen påverkar luftsläppet (jo det GÖR den) om det sen ÄR avsikten eller inte spelar ingen teater. Kvarstår alltså fakta ATT den gör det... ;) Good or bad.

Flärpen trots allt (oxå) funkar som stänka. Avsikt eller ej.


Tjipp!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Måste säga att jag gilalr de nya hojarnas aggresivare och ettrigare ljud jämfört med 990 hojarna som låter lite "slöa".

Mrlind skrev:
2491580 Är inte yamahan väldigt lik årets, ser knappt någon skillnad,..
Varför ändra ett vinnande koncept? Den är ju snyggast.
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
RacerX skrev:
2502989 Vet inte om hojarna ser väldigt "långa" ut enbart pga de små bakdelarna, men det känns rätt naturligt att de måste göra väldigt långa svingar för att få ner all effekt i backen..
Men är det någon som vet ungefär vad hjulbasen ligger på en MotoGP-hoj?

Ja, dom är långa. Ligger över 1500mm!
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top