PacMan skrev:2492842Jag kallar mig inte på något sätt ett mattesnille, men för mig är det inte omöjligt att en sten man kör över med hög fart och med ett riktigt klistrigt bakdäck kan tryckas in en liten bit i gummit och inte släppa förrän ett halv varv senare. Fartvinden skulle i det läget knappast ha nån större påvkeran på stenen. Om sen huggern sitter där av den anledningen är ju en helt annan fråga.![]()
Fråga vilken MX-förare (e. dyl.) om hur viktigt det är att skydda kolvstången mot yttre påverkan så får du nog ett annat svar...madmagnus skrev:2492774Sorry men vi måste fortsätta lite till!![]()
vilket jävla larv att en hugger är till för att skydda stötdämparen!!! förutom att det är en ful styling produkt ( på gatcykel ) så ska den väl kort och gott hålla cuts/undertray ren från smuts å vatten.....
sen att en sten skulle fastna i ett däck, hänga med ett halvt varv sen slungas framåt (i färdriktning mot fartvind) låter i princip omöjligt.
visst, i 30 kmh på en grusväg kanske men inte i 300 kmh på racerbana.
det verkar vara fysiskt omöjligt men det kanske något mattesnille kunna svara på? däcksytan snurrar ju i samma hastighet som resten av mc:n färdas framåt....
oscar skrev:2494079Ska inte viktreglerna behållas? Isf borde det ju inte påverka kurvhastigheten!
Varför inte? HRC (som inte har den bästa föraren) måste ha den bästa motorcykeln och har visat att de i stort sett alltid lyckas: NSR 500, RC30, RVF750, RC51, RC211V. Något som tyder på ett trendbrott?madmagnus skrev:2494065inte så säkert att Honda har värsta cykeln 2007.
Förutom det faktum alla de motorcyklar du räknat upp fick stryk av olika märken har du rätt.Nyteknik skrev:2494092Varför inte? HRC (som inte har den bästa föraren) måste ha den bästa motorcykeln och har visat att de i stort sett alltid lyckas: NSR 500, RC30, RVF750, RC51, RC211V. Något som tyder på ett trendbrott?
Vi kan ju enas om att en stänkskärm har flera olika funktioner där en är att tex skydda andra delar på motorcykeln från penetrering. Det händer ju med jämna mellanrum att förare får bryta pga av att kylarna pajat av stenskott från andra förare. Som Supermoto skriver så är det inte oviktigt att skydda kolven på stötdämparen från yttre påverkan.madmagnus skrev:2492774Sorry men vi måste fortsätta lite till!![]()
vilket jävla larv att en hugger är till för att skydda stötdämparen!!! förutom att det är en ful styling produkt ( på gatcykel ) så ska den väl kort och gott hålla cuts/undertray ren från smuts å vatten.....
sen att en sten skulle fastna i ett däck, hänga med ett halvt varv sen slungas framåt (i färdriktning mot fartvind) låter i princip omöjligt.
visst, i 30 kmh på en grusväg kanske men inte i 300 kmh på racerbana.
det verkar vara fysiskt omöjligt men det kanske något mattesnille kunna svara på? däcksytan snurrar ju i samma hastighet som resten av mc:n färdas framåt....
Supermoto skrev:2494084Fråga vilken MX-förare (e. dyl.) om hur viktigt det är att skydda kolvstången mot yttre påverkan så får du nog ett annat svar...
Visst är riskerna större om man åker på grus men iden går ju såkalrt att överföra till en 800cc MotoGp-hoj.
Nyteknik skrev:2494092Varför inte? HRC (som inte har den bästa föraren) måste ha den bästa motorcykeln och har visat att de i stort sett alltid lyckas: NSR 500, RC30, RVF750, RC51, RC211V. Något som tyder på ett trendbrott?
RVF750 är samma sak som RC30, den senare modellen hette RC45. WSBK-cykeln hette VTR1000 SP1 och senare VTR1000 SP2. RC51 är bara ett reklamtrick från den amerikanska importören.Nyteknik skrev:2494092Varför inte? HRC (som inte har den bästa föraren) måste ha den bästa motorcykeln och har visat att de i stort sett alltid lyckas: NSR 500, RC30, RVF750, RC51, RC211V. Något som tyder på ett trendbrott?
PMR skrev:2494083Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.
Fast centripetalkraften verkar ju inåt, mot hjulcentrum.PMR skrev:2494083Fartvinden är nog det lilla problemet för stenen, centripitalkraften blir nog ett lite större problem. Ponera att stenen verkligen sitter kvar i däcket, då har man vid 250 km/h en kraft på ca 980N som drar stenen ut från däcket. Så bra klister har man inte på däcken, att den hänger med ett halvt varv.
Nyteknik skrev:2494092Varför inte? HRC (som inte har den bästa föraren) måste ha den bästa motorcykeln och har visat att de i stort sett alltid lyckas: NSR 500, RC30, RVF750, RC51, RC211V. Något som tyder på ett trendbrott?
Men de vann fler titlar än de förlorade och de flesa av de jag räknade upp har varit och är ganska överlägsna.Gustav O skrev:2494098Förutom det faktum alla de motorcyklar du räknat upp fick stryk av olika märken har du rätt.![]()
valmers skrev:2494147RVF750 är samma sak som RC30, den senare modellen hette RC45. WSBK-cykeln hette VTR1000 SP1 och senare VTR1000 SP2. RC51 är bara ett reklamtrick från den amerikanska importören.![]()
valmers skrev:2494151Fast centripetalkraften verkar ju inåt, mot hjulcentrum.
Förutom faktafelen i namnen så kan ju inte Hondas Superbikesatsningar ses som överlägsna. Tre titlar för RC45/SP2 är ju generande med tanke på summorna de lade ut.Nyteknik skrev:2494156Men de vann fler titlar än de förlorade och de flesa av de jag räknade upp har varit och är ganska överlägsna.
![]()
Först byggde man en ovalkolvs V-fyra för Suzuka. Den hette RVF750. Man tog över den till Isle of Man för att man behövde något mot GSX-R 750. Den vann såklart. Sedan byggde man RC30 för SuperBike VM. Den bifogade mc:n med beteckningen RVF750 är inte en RC30.valmers skrev:2494147RVF750 är samma sak som RC30, den senare modellen hette RC45.
Du glömmer då de för Honda viktiga Suzuka 8-hrs, TT och Endurance-VM.Gustav O skrev:2494219Förutom faktafelen i namnen så kan ju inte Hondas Superbikesatsningar ses som överlägsna. Tre titlar för RC45/SP2 är ju generande med tanke på summorna de lade ut.
Visst men med tanke på hur mycket pengar man kastade på sin Superbike VM satsning var resultatet tämligen skralt.Nyteknik skrev:2494221Du glömmer då de för Honda viktiga Suzuka 8-hrs, TT och Endurance-VM.
Har du sett den fantastiska dokumentären? Vilken kille!VRM Roffe skrev:2494254För dom som kan sin historia eller har bar glömt bort lite grand så kan jag friska upp minnet när det gäller design.....
John Britten byggde en helt överlägsen båge i ett lite skjul "Down under" med helt egna inovativa ideér där en av dom stora lösningarna var vindsläppet i området kring bakhjulet.
Ser ut som Japanerna har kollat på gamla filmer igen........![]()
En motorcykel långt före sin tid..
Vila i frid John Du saknas här på Jorden..
Roffe
Neutral skrev:2494277Har du sett den fantastiska dokumentären? Vilken kille!
http://thepiratebay.org/tor/3503328/One_Man_s_Dream_-_The_Britten_Bike_Story
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |