MotoGP - Tester 800cc - Motegi 2006

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gustav O skrev:
2491699 Titta på bilderna av den nya Hondan och tankens placering så förstår du diskussionen bättre.

PS. Tanken sitter inte där tanken sitter på din hoj. ds. :)

Jaså? :D Var sitter tanken på Yamman då?

Edit: Jag vet vart tankarna sitter (redan du påpekade det uppenbara, kan jag tillägga), men förstår endå inte Nytekniks argumentation. Läs gärna mitt förra inlägg en gång extra. :)

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zee skrev:
2491702 Jaså? :D Var sitter tanken på Yamman då?
Den lilla aluminiumlådan precis framför/under sadeln.
"Tanken" är en dummy över luftburken.

2002_0101_000000BC.JPG

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Gustav O skrev:
2491705 Den lilla aluminiumlådan precis framför/under sadeln.
"Tanken" är en dummy över luftburken.

:lol

Fan, ironi funkar inte alls ibland. :såjaponken ;)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Zee skrev:
2491682blablabla...
Själv tror jag att den först och främst är ditsatt av aerodynamiska skäl, t.ex. mindre drag och downforce på baktofflan. Känns som ett naturligt steg nu eftersom hojarna har mer effekt än man kan få ner i backen (i kurvorna framför allt) så torde det naturligt att hitta aerodynamiska downforcelösningar på hur man få ner kraften i backen i böjarna.
Jag håller med... Primärt är det ett aerodynamiskt hjälpmedel. MEN. Iom att det nu sitter där så slipper man göra tanken tjockare = mindre vikt = bra skit :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zee skrev:
2491707 :lol

Fan, ironi funkar inte alls ibland. :såjaponken ;)
Nä den funkar inte alltid. För mig saknar ditt inlägg ironi men uppenbarligen roade det dig med mina svar på dina frågor. Fast med tanke på hur mycket dumt du har skrivit i det här forumet är det ju inte konstigt att jag misstog din ironi för allvar. ;)

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag tror vi är ganska överens men uttrycker oss så att övriga inte tolkar det som vi vill :)

:pannkyss

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Supermoto skrev:
2491714 Jag håller med... Primärt är det ett aerodynamiskt hjälpmedel. MEN. Iom att det nu sitter där så slipper man göra tanken tjockare = mindre vikt = bra skit :)

Ok. Tolkar det som att det är bra att ha en kåpa framför styret av aerodynamiska skäl, dessutom skyddar det föraren från att få en fluga i ögat.

Men att komma och påstå att kåpan sitter där främst för att skydda föraren från att få en fluga i ögat blir ju lite tramsigt. Speciellt när föraren kan ha ett visir på hjälmen som är en tiondel så stort och en tiodel så lätt.

Gustav O skrev:
2491721 Nä den funkar inte alltid. För mig saknar ditt inlägg ironi men uppenbarligen roade det dig med mina svar på dina frågor. Fast med tanke på hur mycket dumt du har skrivit i det här forumet är det ju inte konstigt att jag misstog din ironi för allvar. ;)

Himmst lissen. :) Me like skriva dumma saker ibland. ;) Men när nivå hålls någerlunda sandlådefri brukar jag justera mina inlägg efter det också. :)

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Zee skrev:
2491682 Vi vet alla att Nyteknik ska tjafsa emot Sandstream hela tiden av någon anledningen jag inte känner till men nu tycker jag att det börjar bli lite (väl) löjligt.

Man kan väl ffs inte på fullaste allvar mena att ist för att montera dit ett litet 10cm x 20 cm kolfiberskydd på tanken (Se t.ex. Rossis hoj tidigare i tråden) alternativt göra tanken (aluminiumet) tjockare/starkare på den utsatta delen så bygger man en ny hugger stor som en mindre delstat i det stora landet och monterar på?!
Läs igen:

Nyteknik skrev:
2491355En del av förklaringen till den väl tilltagna storleken på huggern ligger kanske i att HRC av någon anledning har gjort pariet bakom förarens rygg så litet. Man kan tänka sig att den stora huggern hjälper till att lindra turbulens bakom hojen/föraren (vilket "cutsen" normalt gör). Vi kan i alla fall räkna med att Honda inte har designat den ovanliga bakdelen med estetiska motiv.

http://komvuxnet.gotland.se/svenska/svenska_a.htm

sandstream

Guest
Zee skrev:
2491682 Vi vet alla att Nyteknik ska tjafsa emot Sandstream hela tiden av någon anledningen jag inte känner till men nu tycker jag att det börjar bli lite (väl) löjligt.
100-lappen borde sitta på ditt konto nu :tummenupp
Nyteknik skrev:
2491508 Eh, vad är det som skyddar tanken mot stenskott om inte huggern?
Men kom igen nu, tror du på fullaste allvar att de har huggern där delvis för att skydda tanken på "stenskott"?
Skulle vilja se den sten som tränger igenom en aluminium tank :rolleyes:
p.grip skrev:
2491716 Är det inte? :va
Tror du att de kommer att kalla den nya 800:an för samma sak som den gamla 990:an?

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zee skrev:
2491727 Ok. Tolkar det som att det är bra att ha en kåpa framför styret av aerodynamiska skäl, dessutom skyddar det föraren från att få en fluga i ögat.

Men att komma och påstå att kåpan sitter där främst för att skydda föraren från att få en fluga i ögat blir ju lite tramsigt. Speciellt när föraren kan ha ett visir på hjälmen som är en tiondel så stort och en tiodel så lätt.
Menar du att JAG har försökt få fram att "kåpan är där för att skydda föraren" enligt ditt exempel ??

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2491733 Läs igen:
Och du kanske skulle komma ihåg vad du har skrivit :rolleyes:
Nyteknik skrev:
2488804 Det är ett skydd mot allt som kan fastna på däcket och skjutas iväg som projektiler på känsliga delar av motorcykeln - om några sådana sitter i närheten.

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2491741
Men kom igen nu, tror du på fullaste allvar att de har huggern där delvis för att skydda tanken på "stenskott"?
Enligt tidigare tror jag fortfarande såhär:
Primärt är det ett aerodynamiskt hjälpmedel. MEN. Iom att det nu sitter där så slipper man göra tanken tjockare = mindre vikt = bra skit

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Vilken ful Honda!!!

Tyskröv OCH böghugger!:gråta :zpy :skrämd

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
2491748 Och du kanske skulle komma ihåg vad du har skrivit :rolleyes:
Lägg till ett par ord så blir det nog mer som han menade om jag får tolka lite...

Inskickat av Nyteknik
Det är BL:A ett skydd mot allt som kan fastna på däcket och skjutas iväg som projektiler på känsliga delar av motorcykeln - om några sådana sitter i närheten.

Zee skrev:
2491751
Nope. Nyteknik.
GRREEAAATTTT :) :tummenupp

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2491741 Men kom igen nu, tror du på fullaste allvar att de har huggern där delvis för att skydda tanken på "stenskott"?
Skulle vilja se den sten som tränger igenom en aluminium tank :rolleyes:
Varför skulle inte det kunna vara möjligt? Den är ju inte primärt ett aerodynamiskt hjälpmedel utan just ett skydd för tex stötdämparen.

sandstream skrev:
2491741
Tror du att de kommer att kalla den nya 800:an för samma sak som den gamla 990:an?
Eftersom den är enV4:a så kommer den inte heta RC211V.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Supermoto skrev:
2491760 Lägg till ett par ord så blir det nog mer som han menade om jag får tolka lite...

Inskickat av Nyteknik
Det är BL:A ett skydd mot allt som kan fastna på däcket och skjutas iväg som projektiler på känsliga delar av motorcykeln - om några sådana sitter i närheten.
Ett föredöme i receptionsförmåga!

:tummenupp

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2491767 Varför skulle inte det kunna vara möjligt? Den är ju inte primärt ett aerodynamiskt hjälpmedel utan just ett skydd för tex stötdämparen.
Därför att om de ville skydda tanken skulle de garanterat sätta tex en liten kolfiber skärm i direkt anslutning till tanken, inte dra ut den groteskaste hugger världen skådat.
Gustav O skrev:
Eftersom den är enV4:a så kommer den inte heta RC211V.
Berätta det för NyTeknik :rofl
Supermoto skrev:
2491760 Lägg till ett par ord så blir det nog mer som han menade om jag får tolka lite...
Med tanke på hur snabb han är att hacka på andra får han lägga till rätt ord själv :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år