MotoGP - Tester 800cc - Motegi 2006

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2491789 Därför att om de ville skydda tanken skulle de garanterat sätta tex en liten kolfiber skärm i direkt anslutning till tanken, inte dra ut den groteskaste hugger världen skådat.
Du verkar läsa rätt slarvigt:

Nyteknik skrev:
2491355Man kan tänka sig att den stora huggern hjälper till att lindra turbulens bakom hojen/föraren (vilket "cutsen" normalt gör). Vi kan i alla fall räkna med att Honda inte har designat den ovanliga bakdelen med estetiska motiv.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Gustav O skrev:
2491767 Varför skulle inte det kunna vara möjligt? Den är ju inte primärt ett aerodynamiskt hjälpmedel utan just ett skydd för tex stötdämparen.

Eftersom min receptionsförmåga som bekant inte är på topp eftersom jag har problem med språkcet är jag lite osäker nu, men.. ..är vi inte tillbaka på ruta 1 nu? :)
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2491798 Du verkar läsa rätt slarvigt:
Och du verkar inte komma ihåg vad du skriver (se tidigare inlägg från dig själv där du berättar vad huggern är till för).
Nu droppar vi huggern va?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
glöm downforce

 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Sorry men vi måste fortsätta lite till! :)

vilket jävla larv att en hugger är till för att skydda stötdämparen!!! förutom att det är en ful styling produkt ( på gatcykel ) så ska den väl kort och gott hålla cuts/undertray ren från smuts å vatten.....

sen att en sten skulle fastna i ett däck, hänga med ett halvt varv sen slungas framåt (i färdriktning mot fartvind) låter i princip omöjligt.
visst, i 30 kmh på en grusväg kanske men inte i 300 kmh på racerbana.
det verkar vara fysiskt omöjligt men det kanske något mattesnille kunna svara på? däcksytan snurrar ju i samma hastighet som resten av mc:n färdas framåt....
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
madmagnus skrev:
2492774
sen att en sten skulle fastna i ett däck, hänga med ett halvt varv sen slungas framåt (i färdriktning mot fartvind) låter i princip omöjligt.
visst, i 30 kmh på en grusväg kanske men inte i 300 kmh på racerbana.
det verkar vara fysiskt omöjligt men det kanske något mattesnille kunna svara på? däcksytan snurrar ju i samma hastighet som resten av mc:n färdas framåt....

Jag kallar mig inte på något sätt ett mattesnille, men för mig är det inte omöjligt att en sten man kör över med hög fart och med ett riktigt klistrigt bakdäck kan tryckas in en liten bit i gummit och inte släppa förrän ett halv varv senare. Fartvinden skulle i det läget knappast ha nån större påvkeran på stenen. Om sen huggern sitter där av den anledningen är ju en helt annan fråga. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
madmagnus skrev:
2492774 Sorry men vi måste fortsätta lite till! :)

vilket jävla larv att en hugger är till för att skydda stötdämparen!!! förutom att det är en ful styling produkt ( på gatcykel ) så ska den väl kort och gott hålla cuts/undertray ren från smuts å vatten.....

sen att en sten skulle fastna i ett däck, hänga med ett halvt varv sen slungas framåt (i färdriktning mot fartvind) låter i princip omöjligt.
visst, i 30 kmh på en grusväg kanske men inte i 300 kmh på racerbana.
det verkar vara fysiskt omöjligt men det kanske något mattesnille kunna svara på? däcksytan snurrar ju i samma hastighet som resten av mc:n färdas framåt....

Rent mattematiskt så växer risken för skador av föremål som släpper från däcket med kvadraten på hastigheten så den skall inte föraktas i 300+. Gummirester som lossnar från ett separerande däck kan slå hål på det mesta.

Sen tror jag dock inte att den konsturerades med ändamålet att skydda öntåliga delar på resten av cykeln utan utformningen får mig som wannabe aerodynamikfantast att gissa på att man använder huggern för att turbulensen orsakad av bakhjul och luftsläppet under motorn skall få en snällare kollition med den luft som vandrat över föraren.
 

sandstream

Guest
Birza skrev:
2492985 Pedrosas första test med 800:an + en annan rulle från ett annat test.
Sökte men kunde inte hitta någan annan som lagt upp dessa,sorry om så är fallet.
Rackarns vad ful Hondan är med den lilla cutsen (vad heter det på svenska Gustav? ;) )!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sandstream skrev:
2493215 Rackarns vad ful Hondan är med den lilla cutsen (vad heter det på svenska Gustav? ;) )!


Efterkonstruktion?
Intepassagerarsadel?
Luftantiturbulensator?
Avgashållare?
Hackare..?
Uiilisadel?


Vad vinner jag? :banana
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Zee skrev:
2493282 Efterkonstruktion?
Intepassagerarsadel?
Luftantiturbulensator?
Avgashållare?
Hackare..?
Uiilisadel?


Vad vinner jag? :banana
Efterkonstruktion blir bra !
 

MC Doktorn

Guest
Säkerhet toppfarterna för höga, ologiskt då olyckorna sker i kurvor.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2493215 Rackarns vad ful Hondan är med den lilla cutsen (vad heter det på svenska Gustav? ;) )!
Det är ju hans sits. Varför göra det svårt för sig?

Nyteknik skrev:
2493857 Kan någon påminna mig: vad är skälet till att man byter till 800 cc?
För att sänka farterna, vilket såklart är nys. Honda ville väl skak om konkurrenterna och få lite försprång eftersom de inte kan spöa Rossi ananrs.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
2493985För att sänka farterna, vilket såklart är nys. Honda ville väl skaka om konkurrenterna och få lite försprång eftersom de inte kan spöa Rossi annars.
800 cc höjer farterna i de partier där förarna lutar mycket = där de flesta olyckor inträffar. Vi kommer alltså få se fler olyckor 2007.

Är FIM, DORNA etc. så lättmanipulerade? :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2494043 800 cc höjer farterna i de partier där förarna lutar mycket = där de flesta olyckor inträffar. Vi kommer alltså få se fler olyckor 2007.

Är FIM, DORNA etc. så lättmanipulerade? :va
Eftersom det är MSMA som skriver det tekniska reglementet så gör de ju lite som de vill.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
jag tycker det känns jävligt spännande inför nästa säsong! skitskoj att det blir en ordentligt förändring i GP.
förmodligen blir det tungt för de mindre teamen att få fram bra material å det är ju lite trist, men å andra sidan är det ju ingen som vet hur det kommer se ut i övrigt. inte så säkert att Honda har värsta cykeln 2007.
som sagt, jäääävligt spännande blir det.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top