MotoGP - Tester 800cc - Motegi 2006

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Nyteknik skrev:
2489040 Bensintanken på en RC211V är troligen inte tillverkad av tjock stålplåt. Snarar lövtunn aluminium. Om en sten fastnar på däcket i 300 km/h och slungas mot den - ja, det säger sig självt. Så man monterar en fjäderlätt "hugger".

ett kolfiberskydd på tanken hade förståss varit helt otänkbart :va

jaja... någonting säger mig att vi snart kommer att veta sanningen om mastodont-huggern.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2489040 Bensintanken på en RC211V är troligen inte tillverkad av tjock stålplåt. Snarar lövtunn aluminium. Om en sten fastnar på däcket i 300 km/h och slungas mot den - ja, det säger sig självt. Så man monterar en fjäderlätt "hugger".
Men nu är det ingen RC211V på bilden ;)
Jag tror nog aluminiumtanken klarar det mesta om min sketna undertail i glasfiber klarar det utan att gå sönder :tungan
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det var ju bara yaman som var någorlunda snygg. . .
(utöver alla porriga detaljer that is)
Ducens och hondans rövar var ju inte snygga asså : (
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
DR-Zätare skrev:
2489372 Att döma av bilderna på Haydens hoj så verkar han ha planer på att skaffa barn i framtiden... :)

Jag tycker för övrigt att baken på nya Hondan är överlägset snyggast i MotoGP! De har tagit över ledningen från Yamaha.

Har det publicerats några tider från dagens tester?
Du är ju förpestad med fightersjukan så jag fattar att du gillar Hondas düskröv! :)
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
madmagnus skrev:
2490273 ett kolfiberskydd på tanken hade förståss varit helt otänkbart :va

jaja... någonting säger mig att vi snart kommer att veta sanningen om mastodont-huggern.

Kan det inte bara vara så att de vill testa något nytt, och när cutsen blev för liten för siffrorna, så fick de helt enkelt göra en större stänka att sätta dem på?!
 

sandstream

Guest
oscar skrev:
2491173 Kan det inte bara vara så att de vill testa något nytt, och när cutsen blev för liten för siffrorna, så fick de helt enkelt göra en större stänka att sätta dem på?!
På den här nivån tror jag inte att de resonerar så. Varje del måste fylla en funktion som gör att hojen går snabbare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
madmagnus skrev:
2490273 ett kolfiberskydd på tanken hade förståss varit helt otänkbart :va

jaja... någonting säger mig att vi snart kommer att veta sanningen om mastodont-huggern.
En del av förklaringen till den väl tilltagna storleken på huggern ligger kanske i att HRC av någon anledning har gjort pariet bakom förarens rygg så litet. Man kan tänka sig att den stora huggern hjälper till att lindra turbulens bakom hojen/föraren (vilket "cutsen" normalt gör). Vi kan i alla fall räkna med att Honda inte har designat den ovanliga bakdelen med estetiska motiv.

Personligen så tycker jag om när prototyperna ser smått groteska ut. Som Suzukis snöskyffelfront för några år sedan och Kawasakis första version av ZX-RR. Eller för den delen första årets RC211V som inte var snygg i traditionell mening. I GP saknar ju tillverkarna kravet att tillgodose den breda massans ofta snäva och konservativa uppfattning av god estetik varför jag tycker man kan ge de cred som kommer med fula men praktiska och förbättrade lösningar. Yamahas "bajsande ko" bakdel är ett annat exempel som ju i sitt ursprungliga utförande var riktigt grotesk. Alltså cool
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2491355 Yamahas "bajsande ko" bakdel är ett annat exempel som ju i sitt ursprungliga utförande var riktigt grotesk. Alltså cool
Bajsande kon i sin extremaste form 1997.

ny-yzr250a1997.jpg
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2491449 Bajsande kon i sin extremaste form 1997.
:rofl Egentligen är den bara "normalful" men med den beskrivningen kan man inte annat än asflabba.

Nu för du traditionen vidare själv Gustav då Anders bytt till supersnygga RSW-kåpor, dessutom klarlackad kolfiber. :yoparty
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2491355Man kan tänka sig att den stora huggern hjälper till att lindra turbulens bakom hojen/föraren (vilket "cutsen" normalt gör).
Lyssna på pappa nästa gång och kom inte med några egna idéer som att de skulle vara ett skydd för tanken :såjaponken
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
2491459 :rofl Egentligen är den bara "normalful" men med den beskrivningen kan man inte annat än asflabba.

Nu för du traditionen vidare själv Gustav då Anders bytt till supersnygga RSW-kåpor, dessutom klarlackad kolfiber. :yoparty
Det är valmers beskrivning.
Får jag tag på ett fabrikskåpset från 96 elelr 97 så sätter jag såklart på det, med stolthet. Klarlackad kolfiber kan det bli ändå till nästa år. :)
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Är inte yamahan väldigt lik årets, ser knappt någon skillnad,..
 

Virtue

blått är flott
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Rsex
Fan de skulle vara gött o få prova en såndär maskin en vacker dag!
Undrar va sheriffen skulle säga om man kom och rulla runt stadens gator me dom där utblåsen som sitter på hondan :D :tuttar
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Virtue skrev:
2491638Undrar va sheriffen skulle säga om man kom och rulla runt stadens gator me dom där utblåsen som sitter på hondan :D :tuttar


Ge han fingret och brassa helvetet på bakhjulet :eek:utlawsmiley

:tungan
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Zee skrev:
2491646 Du kan inte mena allvar. Väl? :lol
Hur menar DU nu ?

Jag tror det den har en dubbel funktion, dels aerodynamisk och dels skyddande av resten av hojen kanske primärt tanken.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Supermoto skrev:
2491663 Hur menar DU nu ?

Jag tror det den har en dubbel funktion, dels aerodynamisk och dels skyddande av resten av hojen kanske primärt tanken.


Vi vet alla att Nyteknik ska tjafsa emot Sandstream hela tiden av någon anledningen jag inte känner till men nu tycker jag att det börjar bli lite (väl) löjligt.

Man kan väl ffs inte på fullaste allvar mena att ist för att montera dit ett litet 10cm x 20 cm kolfiberskydd på tanken (Se t.ex. Rossis hoj tidigare i tråden) alternativt göra tanken (aluminiumet) tjockare/starkare på den utsatta delen så bygger man en ny hugger stor som en mindre delstat i det stora landet och monterar på?! Jodåsatt..

Själv tror jag att den först och främst är ditsatt av aerodynamiska skäl, t.ex. mindre drag och downforce på baktofflan. Känns som ett naturligt steg nu eftersom hojarna har mer effekt än man kan få ner i backen (i kurvorna framför allt) så torde det naturligt att hitta aerodynamiska downforcelösningar på hur man få ner kraften i backen i böjarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Zee skrev:
2491682 Vi vet alla att Nyteknik ska tjafsa emot Sandstream hela tiden av någon anledningen jag inte känner till men nu tycker jag att det börjar bli lite (väl) löjligt.

Man kan väl ffs inte på fullaste allvar mena att ist för att montera dit ett litet 10cm x 20 cm kolfiberskydd på tanken (Se t.ex. Rossis hoj tidigare i tråden) alternativt göra tanken (aluminiumet) tjockare/starkare på den utsatta delen så bygger man en ny hugger stor som en mindre delstat i det stora landet och monterar på?! Jodåsatt..

Själv tror jag att den först och främst är ditsatt av aerodynamiska skäl, t.ex. mindre drag och downforce på baktofflan. Känns som ett naturligt steg nu eftersom hojarna har mer effekt än man kan få ner i backen (i kurvorna framför allt) så torde det naturligt att hitta aerodynamiska downforcelösningar på hur man få ner kraften i backen i böjarna.
Titta på bilderna av den nya Hondan och tankens placering så förstår du diskussionen bättre.

PS. Tanken sitter inte där tanken sitter på din hoj. ds. :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top