Nyteknik skrev:
2598916 Se här:
Och man lanserade varken gatmodeller av NSR 250 eller NSR 500 eller krävde ett GP-reglemente som skulle göra det möjligt att tävla med en till CBR 900 RR förklädd fyrtaktsprototyp. Var Honda fulla (undrar uppriktigt)?
Eller överskattas värdet av att delta i GP-racing?
1. Honda försökte faktiskt med fyrtakt i GP men det funkade inte alls.
2. Det finns ju faktiskt gatmodeller av tvåtaktsracers och har funnits ännu mer under det glada 80-talet men efterfrågan på dessa verkar inte vara så stor, kanske trodde Honda från början att de skulle kunna sälja tvåtaktare på detta sätt (genom att delta i GP-racing) men sedan gav upp. Idag är det svårt att överhuvudtaget få tvåtaktare godkända med dagens miljökrav. Konsumentmarkanden har alltså gått från att vara tveksam till tvåtaktare till att vara i stort sett omöjlig för tvåtaktare. I alla fall i de hojsegment som primärt påverkas av marknadsföring genom racing (sportiga motorcyklar på 400cc och uppåt). Det har säkert också påverkat fokus för racingen men med några års eftersläpning.
3. Honda kanske inte själva var medvetna om att de faktiskt hade så stort inflytande över reglementet och inte själva insåg att de faktiskt kunde ändra det.
4. HRC kanske inte var lika pigga på att byta reglemente eftersom det säkert inom HRC, precis som på detta forum och på andra ställen i världen, finns folk som gillar tvåtakt och tycker att en riktigt racerhoj är en tvåtaktare och därför kanske inte var lika sugna på att skriva om reglementet som Hondas egen marknadsavdelning var.
5. Man säljer ju även mer fyrtaktare om man vinner i tvåtaktsracing. Effekten på försäljningen är dock mycket större som sagt om konsumenten kan se tydligare likheter mellan produkten som de köper och hojen som de har på affischen på väggen hemma i pojkrummet