MotoGP - Tester inför 2007.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Webspy skrev:
2598821 Hade dom förbjudit 2-takt 2002 eller 2003 skulle jag förstå reaktionerna.... men inte 3-4 år senare.
Man behövde ju inte förbjuda dem då eftersom man gav 4t dubbla slagvolymen, det är nu förbudet behövs då det hade varit lätt att bygga en 2t 500:a som konkurrerat med 800:eek:rna. Det hade kunnat komma in mindre team till nästa år då.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2598800 Men du är med på varför de stora tillverkarna är med och tävlar?
Honda och Yamaha satsade under nästan tre decennier stenhårt på att tävla i och vinna tvåtaktsklasserna 125, 250 och 500 trots att man sålde väldigt lite tvåtaktsmotorcyklar.

Är du med på det?

GP tycks ha ett alldeles speciellt skimmer/värde som överskuggar vilken motorkonfiguration motorycklarna är bestyckade med. Speciellt Honda brukar beskriva det i termer som honour.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Axxexs skrev:
2598833 För att få en 4-taktare att producera samma effekt som en 2-taktare krävs 60% större cylindervolym för att kompensera att den bara tänder varannan gång.

Nu med 800cc så skulle det vara väldigt jämt med 500cc 2-takt.

Precis... så då hade dom behövt sänka 2-taktsvolymen och skriva ett nytt reglemente.

Anledningen att man inte körde 4-takt innan 2002 "gissar" jag att det hade delvis att göra med att det inte fanns tillräckligt med teknik för att göra en 4-taktare snabbast!

Men detta lär vi ju aldrig få svar på
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Neutral skrev:
2598842 Man behövde ju inte förbjuda dem då eftersom man gav 4t dubbla slagvolymen, det är nu förbudet behövs då det hade varit lätt att bygga en 2t 500:a som konkurrerat med 800:eek:rna. Det hade kunnat komma in mindre team till nästa år då.

Word! Det känns nästan som att målet med fyrtaktseran hela tiden varit 800cc men att man drog till med 990-släggan först för att se till att tvåtaktarna försvann eftersom de inte skulle ha en "chans" att hänga med. Hade fyrtaktsreglementet börjat med 800cc hade det inte varit lika säkert att de hade dominerat på samma sätt som de nu gjorde.

Hur som helst, det är väl ändå Honda som bestämmer hur reglementet ska se ut och deras mål är väl att sälja så många fyrtaktsmotorer för gatbruk som möjligt så reglementsutvecklingen är väl sett ur det perspektivet rätt så naturlig.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Webspy skrev:
2598849 Precis... så då hade dom behövt sänka 2-taktsvolymen och skriva ett nytt reglemente.

Anledningen att man inte körde 4-takt innan 2002 "gissar" jag att det hade delvis att göra med att det inte fanns tillräckligt med teknik för att göra en 4-taktare snabbast!

Men detta lär vi ju aldrig få svar på

Med max 500cc som reglemente fanns det inte en suck att 4-takt skulle haft en chans. Honda försökte en gång, misslyckades totalt.
Inte ens idag skulle fyrtakt ha en chans vid samma cc-antal.
800cc fyrtakt kontra 500cc tvåtakt hade blivit mycket jämnare rakt fram än 990 kontra 500.
Marknadsmässigt och fler tillverkare vill dock vara med och rejsa med fyrtakt, därav reglementet.
Optimala racehojar har dock fortfarande tvåtaktsmotor ;)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Webspy skrev:
2598849Anledningen att man inte körde 4-takt innan 2002 "gissar" jag att det hade delvis att göra med att det inte fanns tillräckligt med teknik för att göra en 4-taktare snabbast!
Man körde inte 4-takt för att reglementet inte var skrivet så. Och ingen ifrågasatte det.

Det fanns väl inget tekniskt revolutionerande med RC211V? En fyrtakts V-femma som troligen var mindre avancerad än Hondas NR 750 som man tävlade med på Suzuka 8-timmars omkring 1990.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyteknik skrev:
2598862 .

Det fanns väl inget tekniskt revolutionerande med RC211V? En fyrtakts V-femma som troligen var mindre avancerad än Hondas NR 750 som man tävlade med på Suzuka 8-timmars omkring 1990.

Elektroniskt så finns det väl (i alla fall för motorcyklar) en del nymodigheter som inte fanns på tvåtaktarna? Traction och launch control, lite mer avancerade slirkoppling och lite annat sådant smått och gott?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Webspy skrev:
2598849 Precis... så då hade dom behövt sänka 2-taktsvolymen och skriva ett nytt reglemente.

Anledningen att man inte körde 4-takt innan 2002 "gissar" jag att det hade delvis att göra med att det inte fanns tillräckligt med teknik för att göra en 4-taktare snabbast!

Men detta lär vi ju aldrig få svar på

Varför ens ha lägre volym för någon annan motorteknik? :)

Om det nu finns teknik som gör en 4-taktare snabb så borde väl det finnas sånna i 125 och 250 nu sen 2002 då? ;)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Axxexs skrev:
2598883 Varför ens ha lägre volym för någon annan motorteknik? :)

För att Honda hellre säljer fyrtaktsmotorer till konsumenterna och att racing har större reklamvärde om de hojar som används i racingen påminner mer om det som konsumenterna köper. Därför vill Honda naturligtvis att fyrtaktare ska vinna MotoGP.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
DR-Zätare skrev:
2598875 Elektroniskt så finns det väl (i alla fall för motorcyklar) en del nymodigheter som inte fanns på tvåtaktarna? Traction och launch control, lite mer avancerade slirkoppling och lite annat sådant smått och gott?

Slirkopplingar hade man i SBK i mitten på 90-talet med. Att traction och launch control kommit mer är väl att tekniken blivit möjlig och billigare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
DR-Zätare skrev:
2598886För att Honda hellre säljer fyrtaktsmotorer till konsumenterna och att racing har större reklamvärde om de hojar som används i racingen påminner mer om det som konsumenterna köper. Därför vill Honda naturligtvis att fyrtaktare ska vinna MotoGP.
Se här:

Nyteknik skrev:
2598845Honda satsade under nästan tre decennier stenhårt på att vinna tvåtaktsklasserna 125, 250 och 500 trots att man sålde väldigt lite tvåtaktsmotorcyklar.
Och man lanserade varken gatmodeller av NSR 250 eller NSR 500 eller krävde ett GP-reglemente som skulle göra det möjligt att tävla med en till CBR 900 RR förklädd fyrtaktsprototyp. Var Honda fulla (undrar uppriktigt)?

:va

Eller överskattas värdet av att delta i GP-racing?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
DR-Zätare skrev:
2598875 Elektroniskt så finns det väl (i alla fall för motorcyklar) en del nymodigheter som inte fanns på tvåtaktarna? Traction och launch control, lite mer avancerade slirkoppling och lite annat sådant smått och gott?
De sakerna (förutom slirkoppling som inte behövs) skulle ju lätt gå att applicera på en 2-taktare i dag. Snöskotrar och båtmotorer med 2-takt har ju dessutom olika former av avancerad insprutning. Med tanke på hur mycket registret på 500:eek:rna förbättrade mellan säg -89 och -99 så kan man ju bara drömma om hur bra en 500:a skulle vara i dag. :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nyteknik skrev:
2598916 Se här:

Och man lanserade varken gatmodeller av NSR 250 eller NSR 500 eller krävde ett GP-reglemente som skulle göra det möjligt att tävla med en till CBR 900 RR förklädd fyrtaktsprototyp. Var Honda fulla (undrar uppriktigt)?

:va

Eller överskattas värdet av att delta i GP-racing?

1. Honda försökte faktiskt med fyrtakt i GP men det funkade inte alls.
2. Det finns ju faktiskt gatmodeller av tvåtaktsracers och har funnits ännu mer under det glada 80-talet men efterfrågan på dessa verkar inte vara så stor, kanske trodde Honda från början att de skulle kunna sälja tvåtaktare på detta sätt (genom att delta i GP-racing) men sedan gav upp. Idag är det svårt att överhuvudtaget få tvåtaktare godkända med dagens miljökrav. Konsumentmarkanden har alltså gått från att vara tveksam till tvåtaktare till att vara i stort sett omöjlig för tvåtaktare. I alla fall i de hojsegment som primärt påverkas av marknadsföring genom racing (sportiga motorcyklar på 400cc och uppåt). Det har säkert också påverkat fokus för racingen men med några års eftersläpning.
3. Honda kanske inte själva var medvetna om att de faktiskt hade så stort inflytande över reglementet och inte själva insåg att de faktiskt kunde ändra det.
4. HRC kanske inte var lika pigga på att byta reglemente eftersom det säkert inom HRC, precis som på detta forum och på andra ställen i världen, finns folk som gillar tvåtakt och tycker att en riktigt racerhoj är en tvåtaktare och därför kanske inte var lika sugna på att skriva om reglementet som Hondas egen marknadsavdelning var.
5. Man säljer ju även mer fyrtaktare om man vinner i tvåtaktsracing. Effekten på försäljningen är dock mycket större som sagt om konsumenten kan se tydligare likheter mellan produkten som de köper och hojen som de har på affischen på väggen hemma i pojkrummet :)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2598845 Honda och Yamaha satsade under nästan tre decennier stenhårt på att tävla i och vinna tvåtaktsklasserna 125, 250 och 500 trots att man sålde väldigt lite tvåtaktsmotorcyklar. Är du med på det?
Jo, det är jag med på och det beror säkert som skrivits tidigare i tråden på att det var svårt att få fram konkurrenskraftiga fyrtaktare, Honda gjorde väl ett försök något år utan att få till det.
Vad jag vidare menade var att i grund och botten tävlar företagen för att sälja motorcyklar och i dag är det fyrtakt så långt ökat kan nå i butikerna och tvåtakt är av flera själ på utdöende. Därför tycker jag att det känns logiskt att man förbjuder tvåtakt även om de på en bana är den bästa motortypen jämfört med en fyrtakt på samma cylindervolym.

Frågan kanske istället borde vara vad någon har att vinna på att tillåta tvåtakt i MotoGP?
Skulle det resultera i att tillverkarna började sälja tvåtaktare i större skala igen?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är det ingen som ser att man iom att man börjar köra med 800cc i GP att det inte har så mycket ihop med vad man säljer på "gatan" att göra som vissa tror sig?

Visst kan man börja tillverka 800cc för gata med. Men efterfrågan och dom klasserna man tävlar med i std-baserade klasser gör att jag inte tror det kommer komma så många hojar i den katergorin..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
DR-Zätare skrev:
25989282.Idag är det svårt att överhuvudtaget få tvåtaktare godkända med dagens miljökrav.
Det där är en myt.

http://www.mercurymarine.com/200_dts6

http://www.yamaha-motor-europe.com/products/marine/outboards/HPDI/index.jsp

DR-Zätare skrev:
25989283.Honda kanske inte själva var medvetna om att de faktiskt hade så stort inflytande över reglementet och inte själva insåg att de faktiskt kunde ändra det.
Så kan det ha varit.

DR-Zätare skrev:
25989284. HRC kanske inte var lika pigga på att byta reglemente eftersom det säkert inom HRC, precis som på detta forum och på andra ställen i världen, finns folk som gillar tvåtakt och tycker att en riktigt racerhoj är en tvåtaktare och därför kanske inte var lika sugna på att skriva om reglementet som Hondas egen marknadsavdelning var.
Vore intressant att veta. Det framstår nämligen som obegripligt att man accepterade att tävla med tvåtakt så länge utan att ha sådana modeller i sitt sortiment.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
2598939 Är det ingen som ser att man iom att man börjar köra med 800cc i GP inte har så mycket ihop med vad man säljer på "gatan" att göra som vissa tror sig?
Visst kan man börja tillverka 800cc för gata med. Men efterfrågan och dom klasserna man tävlar med i std-baserade klasser gör att jag inte tror det kommer komma så många hojar i den katergorin..
Suzuki har tydligen sålt väldigt bra av sin R750 world wide (en storlek de är rätt ensamma om) så det skulle inte förvåna mig det minsta om det dyker upp 800-maskiner från de andra tillverkarna samt att Suzuki gör om sin 750 till en 800.
Kawasaki ryktas ju redan vara på gång med sin ZX-8R.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Axxexs skrev:
2598939 Är det ingen som ser att man iom att man börjar köra med 800cc i GP inte har så mycket ihop med vad man säljer på "gatan" att göra som vissa tror sig?

Visst kan man börja tillverka 800cc för gata med. Men efterfrågan och dom klasserna man tävlar med i std-baserade klasser gör att jag inte tror det kommer komma så många hojar i den katergorin..

Det finns inget samband mellan det du köper i burk och den skylt som det står "Coca-Cola" på när du ser på fotboll heller (förutom loggan) och lik förbannat står du där i kön efter matchen och köper Coca-Cola.

Man ska inte underskatta den effekt marknadsföring har på det undermedvetna. Det är den främsta effekten egentligen, den logiska effekten är mindre.

Nyteknik skrev:

Nu jag är inte så duktig på regelverket för just marinmotorer men det som knäckte Bimota var väl just svårigheterna att få sin V-Due att klara miljökraven?
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Axxexs skrev:
2598939 Är det ingen som ser att man iom att man börjar köra med 800cc i GP att det inte har så mycket ihop med vad man säljer på "gatan" att göra som vissa tror sig?

Visst kan man börja tillverka 800cc för gata med. Men efterfrågan och dom klasserna man tävlar med i std-baserade klasser gör att jag inte tror det kommer komma så många hojar i den katergorin..
Instämmer, det är väl inte så många som köper bil efter vilken cylindervolym de har i Formel 1, jag tror inte motorcykeltillverkarna deltar i MotoGp för att marknadsföra sin 1000cc gatmotorcykel. De deltar för att visa att de kan bygga den värsta motorcykeln och därigenom exponera sitt varumärke. Därför tycker jag att det är löjligt att man måste köra fyrtakt bara för att gatmotorcyklar kör fyrtakt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
DR-Zätare skrev:
2598945 Nu jag är inte så duktig på regelverket för just marinmotorer men det som knäckte Bimota var väl just svårigheterna att få sin V-Due att klara miljökraven?
Bimota har ju aldrig haft några resurser och brukar använda japanska motorer, ändå ger de sig på att bygga en helt egen 2-taktsmotor med revolutionerande bränsleinsprutning. Förseningar knäcker dem och att de får ta tillbaka ALLA hojarna för konvertering till förgasare blir spiken i kistan.

Rotax m fl bygger ju moderna 2-taktare. Skit samma, det är racing vi pratar om, inte miljö. :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top