Snarare blir det dyrare eftersom alla tillverkare måste göra nya maskiner etc etc. Dessutom blir nog inte hästkrafterna billigare i en mindre motor eftersom de man kan få fram blir ännu mer värdefulla.#space skrev:2597574Skulle det inte bli "billigare" o blandannat gynna privat teamen med 800cc,då varje hk att trimma kostar typ sexsiffrigt! OBS..Utan att ha helt klart för mig om det var ett av skälen alltså!
Eftersom alla team som kört i år kommer vara med med lika många förare samt att Ilmor tillkommer med troligen två förare skulle det innebära 21 stycken, alternativt 20 om Ilmor endast kör en hoj.Webspy skrev:2597597Hyr måga förare beräknas det bli nästa år?
Någon som har koll!
Aj Aj Aj..Var jag såå fel ute? Tyckte jag hörde nått i sommras om att det skulle bli "billigare" förutsättningar osv osv..Aj Aj..Gustav O skrev:2597721Snarare blir det dyrare eftersom alla tillverkare måste göra nya maskiner etc etc. Dessutom blir nog inte hästkrafterna billigare i en mindre motor eftersom de man kan få fram blir ännu mer värdefulla.
Kawasaki kommer inte varamed förrän efter nyår då teststoppet upphör. De har enligt uppgifter inte en färdig hoj ännu, motorn körs i bänk. Sent ska syndaren vakna.#space skrev:2597773Fråga: Kawasaki 800cc på Sepang då ?
Gustav O skrev:2597793Kawasaki kommer inte varamed förrän efter nyår då teststoppet upphör. De har enligt uppgifter inte en färdig hoj ännu, motorn körs i bänk. Sent ska syndaren vakna.
Jag kan vara ute på bärtur men troligen är det deras 990 som ska köras på Sepang för allt snack har varit om att de inte ör klara. Möjligen att de gör som Suzuki och kör 800cc motorn i 990 cc chassiet.#space skrev:2597808Då ska dom pina 990cc på Sepang! LCR Honda and Kawasaki will all take to the track from the 15th to the 17th.
Ja sent o mkt trist oavsett åsikt ang årets resultat o klass på förare, så vill man ju ha ett så stort o kunkurenskraftigt startfält i Mars -07
Hitta äntligen lite från Kawasaki ang 800cc test vara eller ikke nu på Sepang!Gustav O skrev:2597814Jag kan vara ute på bärtur men troligen är det deras 990 som ska köras på Sepang för allt snack har varit om att de inte ör klara. Möjligen att de gör som Suzuki och kör 800cc motorn i 990 cc chassiet.
Det skulle vara kul att få in lite fler såna stall. Det var länge sedan man hörde ordet "privateer" om en förare. Kul att se vad de kan prestera med begränsade resurser, hur de står sig mot etablerade stall och förare.#space skrev:2597574Skulle det inte bli "billigare" o blandannat gynna privat teamen...
Det var väl övergången till fyrtaktare som i princip satte stopp för privatteam eftersom kostnaderna är så höga. LCR slopade väl sina/sitt team i 125/250 för att köra endast en hoj i MotoGP och det vart ändå dyrare. Inte många som kan skrapa ihop 40-50 miljoner för att köra en hoj på privatbasis (vad nu privat egentligen betyder i dessa sammanhang).Bingo skrev:2597905Det skulle vara kul att få in lite fler såna stall. Det var länge sedan man hörde ordet "privateer" om en förare. Kul att se vad de kan prestera med begränsade resurser, hur de står sig mot etablerade stall och förare.
Tycker jag med. David mot Goliat är roligare än bara massa Goliat mot varandra.Bingo skrev:2597905Det skulle vara kul att få in lite fler såna stall. Det var länge sedan man hörde ordet "privateer" om en förare. Kul att se vad de kan prestera med begränsade resurser, hur de står sig mot etablerade stall och förare.
Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?Nyteknik skrev:2598030Tycker jag med. David mot Goliat är roligare än bara massa Goliat mot varandra.
Synd att reglementet inte verkar göra det lönsamt att satsa på en alternativ och billigare konfiguration än fyrcylindrigt 800 cc. Det var t.ex. något extra att se förare på Hondas 500 twin som ibland gynnades av vissa banors layout och flög förbi v-fyrorna i inbromsningar och genom långa kurvor. Samma fenomen när Barros i den välkända sekvensen kör 500 genom ett koppel fyrtaktsprototyper som om dessa var på ett sighting lap. Tänker också på McWilliams då han körde ifrån flera HRC-ekipage på en Honda TSR 250 sponsrad av Queens University Belfast. Alltid kul att se David besegra Goliat. Dessvärre lär vi inte få se det i MotoGP 2007.
Varför ska endast en motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?valmers skrev:2598612Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
Jag svarar mot bättre vetande.valmers skrev:2598612Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
Men du är med på varför de stora tillverkarna är med och tävlar?Nyteknik skrev:Obsolet mototeknik skulle vara en som inte fyller någon funktion. Som saknar berättigande.
Det har jag också funderat på. Sattelitstallen är knappast vad jag vill kalla för privateers. KR är det som kommer närmast, men känns ändå inte som att det är såna stall som avses. Det var kanske inte bättre förr, men vissa saker var enklare att förstå.sandstream skrev:(vad nu privat egentligen betyder i dessa sammanhang).
Jag förstår det första men inte det andra. Att de stora tillverkarna hellre kör fyrtakt skall väl inte behöva motivera ett förbud? Eller hur menar dusandstream skrev:2598800Men du är med på varför de stora tillverkarna är med och tävlar?
Om du svara ja borde du förstå varför tvåtakt inte är aktuellt längre.
Bingo skrev:Jag förstår det första men inte det andra. Att de stora tillverkarna hellre kör fyrtakt skall väl inte behöva motivera ett förbud? Eller hur menar du
Bingo skrev:2598808Det har jag också funderat på. Sattelitstallen är knappast vad jag vill kalla för privateers. KR är det som kommer närmast, men känns ändå inte som att det är såna stall som avses. Det var kanske inte bättre förr, men vissa saker var enklare att förstå.
Webspy skrev:2598821Nej, men det var tillåtet med 2-takt 2002-2006. endast 2002 kördes det seriöst med 2-takt. 2003 var det endast KR Proton som började säsongen med 2-takt för att sedan gå över till 4-takt. så under 3,5 år efter att den sista 2-takten rullade i motoGP har det varit ok med 2-takt. nu när man förbjuder dom så blir det ramaskri på SH. Lite lustigt i mina ögon. Men mina ögon kanske inte ser klart genom 2-taktsröken..... Hade dom förbjudit 2-takt 2002 eller 2003 skulle jag förstå reaktionerna.... men inte 3-4 år senare.
My 2 cents.
valmers skrev:2598612Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |