MotoGP - Tester inför 2007.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
#space skrev:
2597574 Skulle det inte bli "billigare" o blandannat gynna privat teamen med 800cc,då varje hk att trimma kostar typ sexsiffrigt! OBS..Utan att ha helt klart för mig om det var ett av skälen alltså!
Snarare blir det dyrare eftersom alla tillverkare måste göra nya maskiner etc etc. Dessutom blir nog inte hästkrafterna billigare i en mindre motor eftersom de man kan få fram blir ännu mer värdefulla.

Webspy skrev:
2597597 Hyr måga förare beräknas det bli nästa år?

Någon som har koll!
Eftersom alla team som kört i år kommer vara med med lika många förare samt att Ilmor tillkommer med troligen två förare skulle det innebära 21 stycken, alternativt 20 om Ilmor endast kör en hoj.
Se även http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132354 för uppdaterad info.
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gustav O skrev:
2597721 Snarare blir det dyrare eftersom alla tillverkare måste göra nya maskiner etc etc. Dessutom blir nog inte hästkrafterna billigare i en mindre motor eftersom de man kan få fram blir ännu mer värdefulla.
Aj Aj Aj..Var jag såå fel ute? Tyckte jag hörde nått i sommras om att det skulle bli "billigare" förutsättningar osv osv..Aj Aj..


Stor uppslutning av bland annat Suzuki på Sepang..

The next stop for the whirlwind testing tour will be Sepang in eight days time, where Camel Yamaha, Rizla Suzuki (accompanied by their World Superbike team), Repsol Honda, Gresini Honda (who will be debuting their 2007 machine after using the 990cc at Valencia) LCR Honda and Kawasaki will all take to the track from the 15th to the 17th.
Alongside the new bikes, it will be the first time back out on the asphalt since the epic 2006 finale for Colin Edwards and Carlos Checa.


Fråga: Kawasaki 800cc på Sepang då ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
#space skrev:
2597773 Fråga: Kawasaki 800cc på Sepang då ?
Kawasaki kommer inte varamed förrän efter nyår då teststoppet upphör. De har enligt uppgifter inte en färdig hoj ännu, motorn körs i bänk. Sent ska syndaren vakna.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gustav O skrev:
2597793 Kawasaki kommer inte varamed förrän efter nyår då teststoppet upphör. De har enligt uppgifter inte en färdig hoj ännu, motorn körs i bänk. Sent ska syndaren vakna.

Då ska dom pina 990cc på Sepang! LCR Honda and Kawasaki will all take to the track from the 15th to the 17th.

Ja sent o mkt trist oavsett åsikt ang årets resultat o klass på förare, så vill man ju ha ett så stort o kunkurenskraftigt startfält i Mars -07 :confused:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
#space skrev:
2597808 Då ska dom pina 990cc på Sepang! LCR Honda and Kawasaki will all take to the track from the 15th to the 17th.

Ja sent o mkt trist oavsett åsikt ang årets resultat o klass på förare, så vill man ju ha ett så stort o kunkurenskraftigt startfält i Mars -07 :confused:
Jag kan vara ute på bärtur men troligen är det deras 990 som ska köras på Sepang för allt snack har varit om att de inte ör klara. Möjligen att de gör som Suzuki och kör 800cc motorn i 990 cc chassiet.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Gustav O skrev:
2597814 Jag kan vara ute på bärtur men troligen är det deras 990 som ska köras på Sepang för allt snack har varit om att de inte ör klara. Möjligen att de gör som Suzuki och kör 800cc motorn i 990 cc chassiet.
Hitta äntligen lite från Kawasaki ang 800cc test vara eller ikke nu på Sepang!

http://www.kawasaki-eckl.com/press/index.asp?saction=Article&sSection=press&id=489

Jacque, whose work as Kawasaki's test and development rider this year has been instrumental in the increasing competitiveness of the Ninja ZX-RR, will make his debut as a full time Kawasaki rider in November, during a planned test at the Sepang circuit in Malaysia where, together with teammate de Puniet, he will participate in the first shakedown tests of the 800cc machine that both Kawasaki pilots will campaign during the 2007 season.

Men som sakt inget om att HELA PAKETET är klart osv osv...
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
#space skrev:
2597574 Skulle det inte bli "billigare" o blandannat gynna privat teamen...
Det skulle vara kul att få in lite fler såna stall. Det var länge sedan man hörde ordet "privateer" om en förare. Kul att se vad de kan prestera med begränsade resurser, hur de står sig mot etablerade stall och förare.
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2597905 Det skulle vara kul att få in lite fler såna stall. Det var länge sedan man hörde ordet "privateer" om en förare. Kul att se vad de kan prestera med begränsade resurser, hur de står sig mot etablerade stall och förare.
Det var väl övergången till fyrtaktare som i princip satte stopp för privatteam eftersom kostnaderna är så höga. LCR slopade väl sina/sitt team i 125/250 för att köra endast en hoj i MotoGP och det vart ändå dyrare. Inte många som kan skrapa ihop 40-50 miljoner för att köra en hoj på privatbasis (vad nu privat egentligen betyder i dessa sammanhang).
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Bingo skrev:
2597905 Det skulle vara kul att få in lite fler såna stall. Det var länge sedan man hörde ordet "privateer" om en förare. Kul att se vad de kan prestera med begränsade resurser, hur de står sig mot etablerade stall och förare.
Tycker jag med. David mot Goliat är roligare än bara massa Goliat mot varandra.

Synd att reglementet inte verkar göra det lönsamt att satsa på en alternativ och billigare konfiguration än fyrcylindrigt 800 cc. Det var t.ex. något extra att se förare på Hondas 500 twin som ibland gynnades av vissa banors layout och flög förbi v-fyrorna i inbromsningar och genom långa kurvor. Samma fenomen när Barros i den välkända sekvensen kör 500 genom ett koppel fyrtaktsprototyper som om dessa var på ett sighting lap. Tänker också på McWilliams då han körde ifrån flera HRC-ekipage på en Honda TSR 250 sponsrad av Queens University Belfast. Alltid kul att se David besegra Goliat. Dessvärre lär vi inte få se det i MotoGP 2007.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
2598030 Tycker jag med. David mot Goliat är roligare än bara massa Goliat mot varandra.

Synd att reglementet inte verkar göra det lönsamt att satsa på en alternativ och billigare konfiguration än fyrcylindrigt 800 cc. Det var t.ex. något extra att se förare på Hondas 500 twin som ibland gynnades av vissa banors layout och flög förbi v-fyrorna i inbromsningar och genom långa kurvor. Samma fenomen när Barros i den välkända sekvensen kör 500 genom ett koppel fyrtaktsprototyper som om dessa var på ett sighting lap. Tänker också på McWilliams då han körde ifrån flera HRC-ekipage på en Honda TSR 250 sponsrad av Queens University Belfast. Alltid kul att se David besegra Goliat. Dessvärre lär vi inte få se det i MotoGP 2007.
Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
valmers skrev:
2598612 Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
Varför ska endast en motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2598612 Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?
Jag svarar mot bättre vetande.

Obsolet mototeknik skulle vara en som inte fyller någon funktion. Som saknar berättigande.

Jag svarade på Bingos inlägg om "privateers" och att reglementet skulle kunna vara skrivet så att ett team kunde ställa upp med ett konkurrenkraftigt ekipage utan ha en budget motsvarande ett litet lands BNP.

Personligen tycker jag att mångfald och olikheter är positivt och att det hade varit kul att se en parallell utveckling av två- och fyrtakt i den största prototypklassen.

Ett starkt personligt engagemang mot en viss motorteknik tycker jag är ganska obegripligt.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Obsolet mototeknik skulle vara en som inte fyller någon funktion. Som saknar berättigande.
Men du är med på varför de stora tillverkarna är med och tävlar?
Om du svara ja borde du förstå varför tvåtakt inte är aktuellt längre.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
(vad nu privat egentligen betyder i dessa sammanhang).
Det har jag också funderat på. Sattelitstallen är knappast vad jag vill kalla för privateers. KR är det som kommer närmast, men känns ändå inte som att det är såna stall som avses. Det var kanske inte bättre förr, men vissa saker var enklare att förstå.

Edit: börja inte igen. Gäller alla tre...

sandstream skrev:
2598800 Men du är med på varför de stora tillverkarna är med och tävlar?
Om du svara ja borde du förstå varför tvåtakt inte är aktuellt längre.
Jag förstår det första men inte det andra. Att de stora tillverkarna hellre kör fyrtakt skall väl inte behöva motivera ett förbud? Eller hur menar du :va
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Bingo skrev:
Jag förstår det första men inte det andra. Att de stora tillverkarna hellre kör fyrtakt skall väl inte behöva motivera ett förbud? Eller hur menar du :va

Nej, men det var tillåtet med 2-takt 2002-2006. endast 2002 kördes det seriöst med 2-takt. 2003 var det endast KR Proton som började säsongen med 2-takt för att sedan gå över till 4-takt. så under 3,5 år efter att den sista 2-takten rullade i motoGP har det varit ok med 2-takt. nu när man förbjuder dom så blir det ramaskri på SH. Lite lustigt i mina ögon. Men mina ögon kanske inte ser klart genom 2-taktsröken..... Hade dom förbjudit 2-takt 2002 eller 2003 skulle jag förstå reaktionerna.... men inte 3-4 år senare.

My 2 cents.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
2598808 Det har jag också funderat på. Sattelitstallen är knappast vad jag vill kalla för privateers. KR är det som kommer närmast, men känns ändå inte som att det är såna stall som avses. Det var kanske inte bättre förr, men vissa saker var enklare att förstå.

Det hade vart kul om fler fjolårs hojar hade hamnat hos lite mindre team.
En sak som jag tycker var lite sämre förr var de 500-team som kanske åkte med 8-10 år gamla cyklar, som Stiggy i sabresport exempelvis.
Nu blir det ju lite snett iom att man går över till 800cc, men 08 hade det ju vart kul med fler team igen.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Webspy skrev:
2598821 Nej, men det var tillåtet med 2-takt 2002-2006. endast 2002 kördes det seriöst med 2-takt. 2003 var det endast KR Proton som började säsongen med 2-takt för att sedan gå över till 4-takt. så under 3,5 år efter att den sista 2-takten rullade i motoGP har det varit ok med 2-takt. nu när man förbjuder dom så blir det ramaskri på SH. Lite lustigt i mina ögon. Men mina ögon kanske inte ser klart genom 2-taktsröken..... Hade dom förbjudit 2-takt 2002 eller 2003 skulle jag förstå reaktionerna.... men inte 3-4 år senare.

My 2 cents.


För att få en 4-taktare att producera samma effekt som en 2-taktare krävs 60% större cylindervolym för att kompensera att den bara tänder varannan gång.

Nu med 800cc så skulle det vara väldigt jämt med 500cc 2-takt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
valmers skrev:
2598612 Och sedan krossade fyrtaktshojarna Barros i utgången av kurvorna. I mål var det självklart inget snack, inte en 500:a så långt ögat nådde. Utveckling kallas det. Varför ska obsolet motorteknik tillåtas i den största prototypklassen?

Det berodde väl på att fyrtaktarna fick vara på 990 kubik medans tvåtaktarna fortfarande är på 500 kubik. Man kan ju med ett reglemente bestämma vilken motortyp som ska vara "obsolet" och vilken som ska vara vinnande. Det var ju faktiskt tillåtet med fyrtakter även före 2002 men då fick de bara vara på 500 kubik, det vill säga samma som tvåtaktarna, och då var det ingen som körde fyrtakt eftersom det inte lönade sig. Honda gjorde väl ett försök med en ovalkolvsmotor eller hur det nu var, en NR500 tror jag deras fyrtaktsförsök hetta i alla fall. Men man kan ju också vända på steken: jag vet inte ens om jag vill veta svaret på hur en MotoGP-hoj med en 990 kubiks tvåtaktare skulle vara...

Frågan är väl om en stor tvåtaktare skulle klara dagens begränsning på tankens storlek för om jag förstått det rätt så slukar en tvåtaktare generellt sett rätt så mycket mer soppa än en fyrtaktare?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top