MotoGP - Tester inför 2007.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Edwards ha mer trovärdighet och bättre förutsättningar att infria sina förhoppningar än Hopkins; dubbel mästare i WSBK (före Bayliss) och nu i samma team som Rossi med Burgess som chef. Vad talar egentligen för Hopkins? Hans 600-titel i AMA och Suzukiteamets omvittnade "kompetens"?
Det var väldigt nära att Hopkins slog Edwards ifjor. Ok att Colin kanske inte hade tillgång till allt som Rossi hade, men han var ändå med i ett starkare team.

Vad har Hopper för förhoppningar? Edwards uttalande om etta och tvåa i mästerskapet gör iaf. att jag bedömer att hans förhoppningar saknar trovärdighet.

Last edited:

sandstream

Guest
HOPKINS TILL SJUKHUS EFTER KRASCH :(

American John Hopkins has been transferred to a Doha hospital after suffering a massive crash just before the lunch break on the final day of testing in Qatar. The Rizla Suzuki rider suffered a huge highside at Turn 13 shortly after he had used a soft Bridgestone qualifying tyre to post the best time yet at the test on the final morning. The Californian was taken by ambulance into Doha for X-rays, and while team boss Paul Denning refused to speculate until medical examinations have been completed, it is feared Hopkins may have broken bones in both hands. Denning admitted that Hopkins’ hands had swelled but he had spoken to the 23-year-old a short time ago and he was more alert after the accident.

While Hopkins is now almost certain to miss the final test of the winter next week in Jerez, Spain, Denning said he was certain that Hopkins would be fit to compete in the first 800cc MotoGP race back in Qatar on March 10, 2007. Before the crash, Hopkins had clocked a 1.55.825 on the 28th of 31 laps he completed this morning, which was just 0.2s slower than Casey Stoner’s 2006 990cc pole position time. He logged his best time on the last of three qualifying tyres he tried in this morning’s session, with the other two in the 1.56.1 bracket.

Just one winter test remains after Qatar before the start of the new season in the Middle East next month. The three-day IRTA test in Jerez gets underway on February 23, 2007. Valentino Rossi was sixth fastest this morning as he remained on race tyres while reigning world champion Nicky Hayden’s Qatar troubles remained. The Repsol Honda rider crashed twice on a miserable second day yesterday and this morning he was only 14th fastest with a best of 1.57.801.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
bara att plocka in kejsarn då ??

sandstream

Guest
Edwards ha mer trovärdighet och bättre förutsättningar att infria sina förhoppningar än Hopkins; dubbel mästare i WSBK (före Bayliss) och nu i samma team som Rossi med Burgess som chef. Vad talar egentligen för Hopkins? Hans 600-titel i AMA och Suzukiteamets omvittnade "kompetens"?
Jag tänkte som sagt på testerna, inte kommande säsong.
jag ser inget hellre än att Hopkins vinner, men tycker idagsläget att Edwards känns mer lovande.
tycker jag alltså, du får tycka som du vill.
Självklart är det upp till var och en att tycka vad de vill :tummenupp

Jag försökte bara ifrågasätta varför Edwards anses som "het" för att han har varit snabbast på test men inte Hopper.

bara att plocka in kejsarn då ??
Vi får väl se vad röntgen säger men jag är tveksam till om Rizla Suzuki är intresserade av Max.

Lite mer info om dagens tester så här långt:

Texan Colin Edwards has continued to outpace his MotoGP rivals on race tyres in Qatar today. While John Hopkins topped the timesheets this morning, the factory Suzuki riders best time came on a Bridgestone qualifying tyre. In the 30 laps he completed this morning, Edwards clocked a best of 1.56.371 on Michelin race rubber, which was just 0.1s outside of his best time so far at the test in race trim. Edwards has also done a long run of 13 laps this morning but he only managed one under the 1.57 barrier as he clocked a 1.56.682 on lap six.

Several riders are undertaking full race simulations today to get crucial set-up and tyre information for the first race back in Qatar on March 10, 2007. Aussie Casey Stoner has completed an 18-lap run this morning with a best time of 1.57.086, which is just 0.1s slower than his best so far that he set on the opening day.

Chris Vermeulen completed a full 22-lap race distance with a best of 1.57.61.

Loris Capirossi has also run a full Qatar GP length simulation and his best time was a 1.57.52 as he lapped consistently in the mid to high 57s despite complaints about Bridgestone front tyre grip problems.

Valentino Rossi and Dani Pedrosa are expecting to attempt simulations this afternoon.

Last edited:

sandstream

Guest
MotoGP.com upp igen :tummenupp

Tider vid lunch:

Bifogat

• tider_dag3_lunch.gif
    tider_dag3_lunch.gif
    5.2 KB · Visningar: 65
Last edited:

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Hoppas Hopkins är hel och fin när det drar igång, jäkligt tråkigt med skador pre-season.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
1. Perdosa 1.55.471
2. Hopkins 1.55.825
3. Rossi 1.55.954
4. Hofmann 1.56.315
5. Edwards 1.56.371
6. de Puniet 1.56.753
7. Capirossi 1.56.807
8. Stoner 1.56.834
9. Barros 1.56.950
10.Melandri 1.56.980
11.Nakano 1.56.980
12.Tamada 1.57.232
13.Elias 1.57.246
14.Hayden 1.57.269
15.Vermeulen 1.57.365
16.Robberts jr 1.57.408
17.Checa 1.57.497
18.Guintoli 1.58.379
19.Ito 1.58.974
20.Pitt 2.00.455
21.Jacque 2.02.081
22.McWilliams 2.02.612

En rapport om Hopkins:
http://www.motorcyclenews.com/nav?p...sourceId=6505577&articleCategory=SPORT_MOTOGP

Intervju från dag 2 med Hayden:
http://www.repsolypf.com/imagenes/es_es/Hayden02_Qatar_07_tcm7-369590.wma

Last edited:

sandstream

Guest
- Starkt av Butter att klippa till med ett sånt bra varv!
- Måste kännas bra för Hopper att veta att hans tid stod sig bra trots kraschen.
- Lider Hayden av kraschen häromdagen?
- Hofmann bästa Ducati, vem hade trott det?
- KR212V skulle ju enligt "förståsigpåaren" piska Suzukisarna men det verkar vara en bit kvar ;)

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vad pysslar Jacque med.. Inte att jag e såå förvånad men det får vara en riktigt bra förklaring till det där botten nappet till test i dag :mad:

Okey !

Olivier Jacque: 12 Laps - Best Lap 2'02.081
"This morning I thought that I was fit enough to ride, but when I got on the bike I realised that I was not. After a couple of laps I started to feel a little bit dizzy. My sight wasn't right and I couldn't ride the bike as always. It was too dangerous to continue and we decided to stop instead of doing a bad job and worsening the situation.

Besvikelsen var stor hos Kawasaki då man räknade med Jacque o viktig information från det nu uteblivna testet..

Last edited:

sandstream

Guest
Han ville i egenskap som världsmästare ta reda på varför han blir så totalt ifrånkörd av sin stallkamrat som bevisligen är aningen bättre på det här med motorcyklar och utveckling ;)
NE hörde av sig och undrade om de fick använda ditt inlägg som ett exempel på tydliga motsägelser.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hopkins måste ändå vara den sämsta försteförare Suzuki haft? Trots 78 körda GP har han aldrig varit på pallen ens. Att därifrån kunna vinna VM är ett liitet steg!

sandstream

Guest
Hopkins måste ändå vara den sämsta försteförare Suzuki haft? Trots 78 körda GP har han aldrig varit på pallen ens. Att därifrån kunna vinna VM är ett liitet steg!
Jag tror chanserna att Hopper eller Edwards vinner VM i år är ungefär lika små.
Angående Hoppers facit under sin tid i Suzuki borde du om någon veta att materialet han kört på inte varit det bästa direkt.
Hade han kört för tex HRC tror jag nog det hade blivit ett par pallplatser men det är såklart ren spekulation.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
2768689 Hopkins måste ändå vara den sämsta försteförare Suzuki haft? Trots 78 körda GP har han aldrig varit på pallen ens. Att därifrån kunna vinna VM är ett liitet steg!
I sak har du kanske rätt, både Kenny och Chris har ju pallplatser med 4T Suzuki men båda i blött, något som Hopkins inte riktigt verkar gilla.

Jag vill gärna tro att Hopkins skulle kunna "run with the big dogs" om han haft en konkurrenskraftig hoj som klarade hela sträckan.

Han valde iofs att skriva på ytterligare år för Suzuki, det kan man tycka lite underligt om man har drösvis med andra anbud (från stall/människor som faktiskt kan se saker som talang).

Jag vet inte, hoppas och vill mest.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj

Jag måste säga att med de tester som nu genomförs o tillförlitligheten hos de flesta nya 800cc är jag inte beredd att rata många från att kunna få ett genombrott i år o däribland finns Hopper som en realistisk utmanare. Sen får hans tidigare resultat o "ikke resultat" lämnas därhän för att d e så speciellt under 2007 :tummenupp

Hopkins had been smooth and consistent throughout the three day test and was looking extremely quick this morning. He conducted many geometry setting tests throughout the three days, as well as a full race distance run to assess the durability of the new generation Bridgestone race tyres designed especially for the demanding 5.3km Losail International Circuit. Hopkins’ time today gave him second place overall on the timesheets behind Dani Pedrosa on his factory Honda.

Väl förberedda Suzuki med extra framtagna Bridgestone just för Losail mm dock trist me skadan bruten hand o fot vad jag förstått för Hopper trist..

http://www.suzuki-motogp.com/pages/news/latest_news_detail.aspx?nid=610

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...