MotoGP - Valencia - 2011

Here we go again.. Lägg ner nu, avdelning: självmål och kasta sten i glashus...
Det är ju du som har problem..... osv massa meningslöst text

Lämnar gärna detta med den här kommentaren och vill och orkar inte ingå någon vidare diskussion med dig eller fortsätta älta vidare om detta utan ville bara klargöra vad jag menade med mitt förra inlägg..

Hej Nutte

Lämna gärna detta istället för att skriva massa meningslösa inlägg ;).

Om du tillägnade ditt förra inlägg till mig så tackar jag för det :)
 
..
tyvärr ovanligt lite teknikporr men yamahaflickorna kompenserade det.
...

Har lite, kanske. Men inte orkat lägga upp något. Inte direkt uppfattat att någon efterfrågade något sånt. En del behåller man som hemligt och bygger upp kunskapsbanken om racing. :)


Såg ett motorblock med nållagrad kullager till ena axeln. Tog upp ämnet med en motorkonstruktör och han förstod inte vitsen med den. Det är lagret vid sidan om det som tar mer belastning och nållager används bara när det är hög belastning. Det är det inte riktigt i växellådan sådär tyckte han. En Kawasaki 500cc cross hade lager i växellådan som var samma som i en symaskin berättade han som ett exempel. :tungan

381615_10150392058813670_623463669_7995509_497824013_n.jpg



Suter Moto2 ramarna kommer se designmässigt likadana ut nästa år. Men dom kommer ha små viktiga och nödvändiga ändringar i hur man tillverkar dom frästa delarna. Det för att man ska kunna förbättra prestanda i chassiet. Dom flesta kommer inte se skillnaden om dom inte vet vad dom ska leta efter. Dom gamla ramarna som dom har osålda rear dom nu ut för halva priset - 75.000 euro och man förväntar att dom går till CEV.
390588_10150382087843670_623463669_7960212_827229054_n.jpg


Hur ser man att en Öhlinsgaffel är en 2012 modell på en Moto3?
Den har bara en bult i varje underfall och saknar gasbehållare.
319688_10150381917003670_623463669_7959365_2096247429_n.jpg


Ett set däck till en Moto2 får teamen betala ca 3500 sek för. Med sin däckbegränsning så ser man till att det bara blir runt 700.000 sek för en säsong i däckkostnader. Men verkar som det är det som knäcker dom flesta teamen ändå. Teamen hämtar ut däck efter däck och fakturorna går till importören av Dunlop i det landet som teamet är ifrån. Just nu jagar många importörer Moto2 teamen. 60% har inte betalat för sina däck i år.. :brinnerup
303040_10150382051253670_623463669_7960133_965161789_n.jpg


Engines Engeneering försökte sig på att bygga en stålrörsram till sin 125:a. Men hojen gick inte att köra för man kunde inte bestycka den. Det blev självsvängningar i chassiet som gjorde att förgasaren inte kunde fungera då. Så man bygger om Hondachassie istället. Då fungerade motorn igen. Nästa år kommer man dock köra stålchassie igen. Man kan kapa och svetsa i depån är det tänkt om man måste ändra något. Med aluminiumram tar det en månad för att få fram en ny ram.
317649_10150382088468670_623463669_7960214_525802824_n.jpg



En tillverkare av koppling sa att Ducati är värst med krav på detaljerna. Alla delar ska kontrollmätas innan leverans och toleransen är på 1/1000 mm. En detalj som sitter på kopplingen som jag uppfattade som kopplingskorgen tillverkas i ett nytt material som hade nått konstigt namn på 2-3 bokstäver och 4 siffror. Ett slags stål som var väldigt kolberikat. Man kunde härda det rakt igenom men ändå kunde man efter härdning böja materialet 30 grader. Man gjorde den så tunn som 1,5mm. Fördelen med att tillverka den i det materialet var att man kunde köra 3gg längre med den då. 3000km innan byte. Den kostade 2000 euro.

2 timmar har ett wildcard på sig att plocka av motorn i Moto2 för att lämna tillbaka den som man måste köra på. Kostar 12.500 euro att låna en ett race. Då ingår det inte någon koppling till den. Den får man betala extra för.
381408_10150382060668670_623463669_7960164_1390471652_n.jpg


Dom här tankarna har jag inget att säga om. Så fula är dom! :tungan
380815_10150382052383670_623463669_7960138_1916209199_n.jpg


Kenta Fuji tog med sin egen Moto3 hoj som han hade när han vann Japanska Mästerskapet med för att köra testerna och CEV med. Den hojen och den som Oliviera körde med (en av dom 3 som redan finns i Spanien nu) hade full support av Honda. Motorerna stoppades i och ur av Hondafolk. Dom 2 motorerna är rena "A-kit" motorer. Honda har varit med alla racen i Japan med och tar tillbaka motorn direkt efter man kört färdigt den helgen. Ingen får se motorerna utanför Honda. Ska ge 2 hk mer på toppeffekt men har ett helt annat register och axelration. Denna typen av kit är reglerat i Moto3-reglementet till nästa år att det inte får finnas. Så det är väll bara nått man kan testa nu. Pratas om att dom körde med annan typ av växellådor med nu på Valencia.
306453_10150383046728670_623463669_7964019_379560244_n.jpg
 
Last edited:
2 timmar har ett wildcard på sig att plocka av motorn i Moto2 för att lämna tillbaka den som man måste köra på. Kostar 12.500 euro att låna en ett race. Då ingår det inte någon koppling till den. Den får man betala extra för.
"Enhetsmotor för billigare racing bla bla". Hur mycket kostade en 2T 250-motor?

Jag sponsar en kula/skalle till alla i DORNA och Hondas styrelse/ledning!
Vem åtar sig att leverera?
 
Stora startfält och roligare racing(jämfört med 250),kan det bli bättre?

Men det har aldrig varit så här mycket förare som kommit och gått under säsongerna och inte heller så mycket team med problem med ekonomin. Att det det inte var fler team/förare i 250GP var pga politik. Många blev nekade att köra. Vet flera team som försökt få en plats men blev nekade. En politik man ändrade iom Moto2. Men nu ser man också att man borde haft lika höga krav som innan på vem som får köra.

Nästa år kommer dom ändra detta till att det bara blir 32st som får köra i Moto2 och i Moto3. Man skulle ändrat detta redan till i år i Moto2. Men det var så många team som påstod sig vara klara och skulle köra osv..

Nästa år får inte heller Moto2 och Moto3 teamens förare ha motorhome. Alla dom tvingas bo på hotel. Bara MotoGP som får ha motorhome. Så har man infört i F1 och man vill vara härmapa i MotoGP med detta med..
 
Last edited:
Nästa år får inte heller Moto2 och Moto3 teamens förare ha motorhome. Alla dom tvingas bo på hotel. Bara MotoGP som får ha motorhome. Så har man infört i F1 och man vill vara härmapa i MotoGP med detta med..
Kan det ha att göra med det begränsade utrymmet i vissa depåer?
 
Haydens högerhand efter Valencia incidenten..
 

Bifogat

  • 392808_10150403575022120_50081707119_8912548_1237136737_n.jpg
    392808_10150403575022120_50081707119_8912548_1237136737_n.jpg
    34.8 KB · Visningar: 76
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top