..
tyvärr ovanligt lite teknikporr men yamahaflickorna kompenserade det.
...
Har lite, kanske. Men inte orkat lägga upp något. Inte direkt uppfattat att någon efterfrågade något sånt. En del behåller man som hemligt och bygger upp kunskapsbanken om racing.
Såg ett motorblock med nållagrad kullager till ena axeln. Tog upp ämnet med en motorkonstruktör och han förstod inte vitsen med den. Det är lagret vid sidan om det som tar mer belastning och nållager används bara när det är hög belastning. Det är det inte riktigt i växellådan sådär tyckte han. En Kawasaki 500cc cross hade lager i växellådan som var samma som i en symaskin berättade han som ett exempel.
Suter Moto2 ramarna kommer se designmässigt likadana ut nästa år. Men dom kommer ha små viktiga och nödvändiga ändringar i hur man tillverkar dom frästa delarna. Det för att man ska kunna förbättra prestanda i chassiet. Dom flesta kommer inte se skillnaden om dom inte vet vad dom ska leta efter. Dom gamla ramarna som dom har osålda rear dom nu ut för halva priset - 75.000 euro och man förväntar att dom går till CEV.
Hur ser man att en Öhlinsgaffel är en 2012 modell på en Moto3?
Den har bara en bult i varje underfall och saknar gasbehållare.
Ett set däck till en Moto2 får teamen betala ca 3500 sek för. Med sin däckbegränsning så ser man till att det bara blir runt 700.000 sek för en säsong i däckkostnader. Men verkar som det är det som knäcker dom flesta teamen ändå. Teamen hämtar ut däck efter däck och fakturorna går till importören av Dunlop i det landet som teamet är ifrån. Just nu jagar många importörer Moto2 teamen. 60% har inte betalat för sina däck i år..
Engines Engeneering försökte sig på att bygga en stålrörsram till sin 125:a. Men hojen gick inte att köra för man kunde inte bestycka den. Det blev självsvängningar i chassiet som gjorde att förgasaren inte kunde fungera då. Så man bygger om Hondachassie istället. Då fungerade motorn igen. Nästa år kommer man dock köra stålchassie igen. Man kan kapa och svetsa i depån är det tänkt om man måste ändra något. Med aluminiumram tar det en månad för att få fram en ny ram.
En tillverkare av koppling sa att Ducati är värst med krav på detaljerna. Alla delar ska kontrollmätas innan leverans och toleransen är på 1/1000 mm. En detalj som sitter på kopplingen som jag uppfattade som kopplingskorgen tillverkas i ett nytt material som hade nått konstigt namn på 2-3 bokstäver och 4 siffror. Ett slags stål som var väldigt kolberikat. Man kunde härda det rakt igenom men ändå kunde man efter härdning böja materialet 30 grader. Man gjorde den så tunn som 1,5mm. Fördelen med att tillverka den i det materialet var att man kunde köra 3gg längre med den då. 3000km innan byte. Den kostade 2000 euro.
2 timmar har ett wildcard på sig att plocka av motorn i Moto2 för att lämna tillbaka den som man måste köra på. Kostar 12.500 euro att låna en ett race. Då ingår det inte någon koppling till den. Den får man betala extra för.
Dom här tankarna har jag inget att säga om. Så fula är dom!
Kenta Fuji tog med sin egen Moto3 hoj som han hade när han vann Japanska Mästerskapet med för att köra testerna och CEV med. Den hojen och den som Oliviera körde med (en av dom 3 som redan finns i Spanien nu) hade full support av Honda. Motorerna stoppades i och ur av Hondafolk. Dom 2 motorerna är rena "A-kit" motorer. Honda har varit med alla racen i Japan med och tar tillbaka motorn direkt efter man kört färdigt den helgen. Ingen får se motorerna utanför Honda. Ska ge 2 hk mer på toppeffekt men har ett helt annat register och axelration. Denna typen av kit är reglerat i Moto3-reglementet till nästa år att det inte får finnas. Så det är väll bara nått man kan testa nu. Pratas om att dom körde med annan typ av växellådor med nu på Valencia.