MotoGP - Valencia 2014

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
1 - Yamaha. Deras dag idag att döma av tiderna, som förvisso inte säger mycket om förarnas/stallens mål med dagen.
2 - Suzuki. AEsp knatade runt banan med en tid -0.2s bättre än RdPs bästa varvtid under tävlingen. Vinales måste särskilt nämnas, inom sekunden bakom sin teamkolega - imponerande start!
3 - Honda. Pedrosa förmodligen på testprogram idag, bröderna Marquez på lekhumör. CC överraskar med snabbare tid än rejset igår på "17 varv gamla däck", får väl ses som helt okey!
4 -Övriga. Bradl vettigt med, saknar Hayden på uppdaterade produktionshondan.

Men Vinales får jag säga fick en att höja på ögonbrynen lite extra idag, "hemmabana" eller ej. Blir en intressant dag i morgon, i varje fall om regnet håller sig borta :)

Jag tror att man (som vanligt) inte ska dra för stora slutsatser utifrån måndagen i Valencia. Många röda ögon och hesa röster på grund av en sen söndagkväll. Rena "shake down" tester av nytt material. Nya förare på nya cyklar, alltså mest testande av handtagsvinklar, fotpinnar och sadelgummin...

Tittade nyss på sändningen från testet och kommentatorerna sa direkt efter att bröderna klivit av hojarna vad deras varvtider va. Så transpondrarna var kanske på i alla fall? :va

Har Honda möjlighet att välja om de ska vara synliga på på Live timingen eller måste allas varvtid synas om transpondern är påslagen?

Lillebror åkte utan transponder, med låg effekt och med maximal traction control under hela varvet (eftersom den då inte kan styras utifrån navigering). Man skickar inte ut en som aldrig åkt med mer än femtio hästar på något annat sätt. Valet att åka utan transponder kom antingen för att man ville undvika spekulation kring varvtider eller för att man verkligen ville ha dessa spekulationer...Varifrån varvtidsuppgiften kommer vet jag inte, men han lär ha klockats av samtliga journalister, av sin egen dataloggning och mycket möjligt av banans eget system med fotocell vid mållinjen, så varvtiden finns naturligtvis där för den som vill veta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser att Grisinis Aprilior ligger 4 resp 5 sekunder efter.
Vad kan man ha som förväntningar på dom i år? :va
Tar dom över efter PBM nere i kön eller?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser att Grisinis Aprilior ligger 4 resp 5 sekunder efter.
Vad kan man ha som förväntningar på dom i år? :va
Tar dom över efter PBM nere i kön eller?

Inte sådär fasligt mycket skulle jag väl säga, de hade ju tänkt börja 2016 egentligen (vilket ju är när fabrikshojen kommer nu ändå) men kom väl fram till att det var mer givande att utveckla hojen i hetluften med riktiga förare.I slutet av säsongen kanske de har fått fart på den.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon annan som varvar sexton och ett halvt i blötan...?
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1.2 MB · Visningar: 304

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Undra om de är "The Curse of RdP" som gjorde att samtliga 3 motorer för Suzuki gick åt under MotoGp helgen, med tanke på att både Vinales och Espargaro har kuskat runt sina respektive hojar en testdag (hittills) utan några sådana incidenter, tycker annars de borde blivit en nyhet om dom brutit ihop igen.

Då RdP ändå varit med Suzuki under ett helt år och utvecklat hojen, men iofs så kraschade han inte, men de kanske mest var för att han inte kunde fullfölja racet eller för den delen kvalet.

*EDIT*

Hittade svaret på min undran på Crash.net angåeende varför hojen inte brutit ihop i händerna på Vinales och Espargaro.

"Suzuki project leader, Satoru Terada, admitted on Tuesday at the Valencia test that the team had detuned the engine to try and aid reliability. "
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Någon annan som varvar sexton och ett halvt i blötan...?


Ähh det där är ju rakt fram, inga problem för då ligger ju motorn på varvstoppet på i alla fall de 3 första växlarna även om bakhjulet snurrar snabbare än hojen går. :tungan Fast just min hoj varvar ju inte riktigt 16.5 k rpm. :rolleyes:

Men jag är nog mer imponerad av 272 km/h :Bugar

Edit: Om jag minns rätt är hastighetsmätaren på en CBR600F4 kopplad till utgående axeln, så om jag väljer en riktigt kall och regnig dag framöver så kanske den orkar spinna ända upp till 6:an. Bara o ta fram GoPron och screenshota när mätaren når varvstoppet på 6:an i regn :näsblod Vad gör man inte för att imitera sina idoler :rolleyes:

Sorry för off topic...
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Undra om de är "The Curse of RdP" som gjorde att samtliga 3 motorer för Suzuki gick åt under MotoGp helgen, med tanke på att både Vinales och Espargaro har kuskat runt sina respektive hojar en testdag (hittills) utan några sådana incidenter, tycker annars de borde blivit en nyhet om dom brutit ihop igen.

Då RdP ändå varit med Suzuki under ett helt år och utvecklat hojen, men iofs så kraschade han inte, men de kanske mest var för att han inte kunde fullfölja racet eller för den delen kvalet.

*EDIT*

Hittade svaret på min undran på Crash.net angåeende varför hojen inte brutit ihop i händerna på Vinales och Espargaro.

"Suzuki project leader, Satoru Terada, admitted on Tuesday at the Valencia test that the team had detuned the engine to try and aid reliability. "

Om det innebär att dom trimmat ner motorn så är A.Esp prestation värd att noteras
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Om det innebär att dom trimmat ner motorn så är A.Esp prestation värd att noteras

Vad ja förstår från både Suzuki's projekt ledare för MotoGP satsningen Satoru Terada samt team bossen Brivio så stämmer detta, iom uttalandet på Crash.net

Med tanke på A.Esp placering idag på testet så får man ge honom en stor eloge under de förhållandena.

Brivio:

"Brivio also stated that the current engine was detuned slightly in a bid to remedy the reliability issues. “Because of durability problems we didn't the use the power. We are using the engine 'under-powered'. Maybe when the reliability is fixed we can use more.”

Saturo:

“[It's a] Little bit difficult to get power. But I believe we can get this power for racing. We have a minor problem now; the horsepower is a little bit down compared to the dyno [speed]. The conditions are different from the dyno to the track. We have problems on track and we are investigating.”

http://www.crash.net/motogp/news/210850/1/suzuki-developing-seamless-sets-motogp-targets.html
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Final.

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 30.973s (Lap 58/68)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 1m 31.119s | +0.146s (23/57)
3. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 31.164s | +0.191s (27/64)
4. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 31.288s | +0.315s (51/53)
5. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1m 31.301s | +0.328s (64/68)
6. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1m 31.365s | +0.392s (52/53)
7. Danilo Petrucci ITA Pramac Racing (Desmosedici) 1m 31.665s | +0.692s (63/66)
8. Cal Crutchlow GBR CWM LCR Honda (RC213V) 1m 31.774s | +0.801s (52/53)
9. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 1m 31.914s | +0.941s (47/52)
10. Aleix Espargaro ESP Team Suzuki MotoGP (GSX-RR) 1m 31.973s | +1.000s (34/41)
11. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Desmosedici) 1m 32.007s | +1.034s (75/84)
12. Michele Pirro ITA Ducati Test Rider (Desmosedici) 1m 32.113s | +1.140s (34/68)
13. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RC213V-RS/RCV1000R) 1m 32.173s | +1.200s (44/53)
14. Scott Redding GBR Marc VDS Racing Team (RC213V) 1m 32.621s | +1.648s (58/64)
15. Stefan Bradl GER NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 1m 32.784s | +1.811s (26/38)
16. Alvaro Bautista ESP Factory Aprilia Gresini (ART) 1m 32.810s | +1.837s (50/68)
17. Mike di Meglio FRA Avintia Racing (Desmosedici) 1m 32.922s | +1.949s (63/70)
18. Maverick Vinales ESP Team Suzuki MotoGP (GSX-RR)* 1m 33.216s | +2.243s (56/60)
19. Loris Baz FRA NGM Forward Racing (Forward Yamaha)* 1m 33.486s | +2.513s (56/60)
20. Eugene Laverty IRL Drive M7 Aspar Honda (RCV1000R)* 1m 33.509s |+2.536s (59/62)
21. Jack Miller AUS CWM LCR Honda (RCV1000R)* 1m 33.746s | +2.773s (49/61)
22. Marco Melandri ITA Factory Aprilia Gresini (ART) 1m 34.336s | +3.363s (50/56)
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Petrucci :O Han körde ju bra innan också med Ioda, så man vet han kan köra. Vill se båda pramac snubbarna köra på likvärdig material!

Vad får Pramac för ducatis? blir det 2014års? Hernandez har ju åkt på 2013 och gjort bra jobb. Körde han träningen med 2014års?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla icke-Marlboro Ducati har varit en salig blandning av gamla delar, 2014-delar och rena prototypdelar under denna test. Vet inte om de har fattat något beslut överhuvudtaget för dessa hojar under 2015.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det bör han väl ha fått som känd 19-åring.

Tror du det. Möjligtvis kommer det inom nått år dyka upp en fräsch liten lycksökerska vid hans sida på diverse gp-banor när ryktet väl gått att degen börjat trilla in på hans konto fram tills dess tror jag att han är och förblir orörd:D
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top