1 - Yamaha. Deras dag idag att döma av tiderna, som förvisso inte säger mycket om förarnas/stallens mål med dagen.
2 - Suzuki. AEsp knatade runt banan med en tid -0.2s bättre än RdPs bästa varvtid under tävlingen. Vinales måste särskilt nämnas, inom sekunden bakom sin teamkolega - imponerande start!
3 - Honda. Pedrosa förmodligen på testprogram idag, bröderna Marquez på lekhumör. CC överraskar med snabbare tid än rejset igår på "17 varv gamla däck", får väl ses som helt okey!
4 -Övriga. Bradl vettigt med, saknar Hayden på uppdaterade produktionshondan.
Men Vinales får jag säga fick en att höja på ögonbrynen lite extra idag, "hemmabana" eller ej. Blir en intressant dag i morgon, i varje fall om regnet håller sig borta
Jag tror att man (som vanligt) inte ska dra för stora slutsatser utifrån måndagen i Valencia. Många röda ögon och hesa röster på grund av en sen söndagkväll. Rena "shake down" tester av nytt material. Nya förare på nya cyklar, alltså mest testande av handtagsvinklar, fotpinnar och sadelgummin...
Tittade nyss på sändningen från testet och kommentatorerna sa direkt efter att bröderna klivit av hojarna vad deras varvtider va. Så transpondrarna var kanske på i alla fall?
Har Honda möjlighet att välja om de ska vara synliga på på Live timingen eller måste allas varvtid synas om transpondern är påslagen?
Lillebror åkte utan transponder, med låg effekt och med maximal traction control under hela varvet (eftersom den då inte kan styras utifrån navigering). Man skickar inte ut en som aldrig åkt med mer än femtio hästar på något annat sätt. Valet att åka utan transponder kom antingen för att man ville undvika spekulation kring varvtider eller för att man verkligen ville ha dessa spekulationer...Varifrån varvtidsuppgiften kommer vet jag inte, men han lär ha klockats av samtliga journalister, av sin egen dataloggning och mycket möjligt av banans eget system med fotocell vid mållinjen, så varvtiden finns naturligtvis där för den som vill veta.