Ozzian skrev:
på -98 & -99 års mod:
0 rpm i 3sec, 8000 rpm i 2.5sec, rätt varvtal i 3sec.
Jag mätte på min givare och med full tank (ej larm) så är det 1044 Ohm (1.044 KOhm) och motståndet jag använde låg på prick 1kOhm.
Enl handboken ska givaren ligga inom 899.7 - 900.3 kOhm (vid tom tank misstänker jag).
Jag ska kolla när jag kommer hem i kväll var de yttre gränsvärdena ligger.
Ledsen att det blev tok.
Så, nu har jag mätt mera.
För det första så indikeras inget fel för kortslutning, å andra sidan så kommer tanklampan att lysa vid "kortis".
Jag börjar misstänka att det skiljer i ohm-tal mellan -98 och -99.
I handboken för -98 så står det att tankgivaren ska ha ett motstånd på 899.7 - 900.3K Ohm (899700 - 900300 ohm) , om det gäller tom eller full tank vet jag inte.
På min hoj (en -99) så indikeras fel (avbrott) när jag kommer över 16.35K Ohm (16350 Ohm).
När jag går under 282 ohm så tänds lampan för låg bensin nivå.
Så vad du borde göra är att prova att kortsluta kablarna och se om tanklampan tänds och felindikeringen på varvräknaren försvinner, gör den inte det så kan du ha fel på antingen:
Jordningen som är den svarta kabeln eller kabeln upp till instrumenteringen som är den grön/vita.
Jorden kollar du med ohmmätare eller provlampa, den grön/vita med en voltmätare och du ska mellan jord och grön/vit kabel ha mellan 10-12V.
Om det verkligen är så högt motstånd i givaren, som det står i boken, och om du inte kan mäta upp något fel på kablarna så får du prova med motstånd som har högre ohm-tal, gissningsvis över 1M ohm eller strax under (899.7 - 900.3K Ohm).
Ja just det, när min felindikerar så går varvräknaren upp till 8500rpm
Hoppas det löser sej.