motor r1 98

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
håller på att bygga en westfield bil med en r1 98 motor
jag får ett fel medelade varvräknaren går ned till noll sen upp till 8000 det har med tankgivaren att göra tror jag är det någon som vet hur man får bort det?
måste man koppla in givaren har provat att bygla givar kablarna det funkar ej
är det någon som vet hur givaren funkar? mvh micke :kocko
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Yapp, tankgivaren funkar så att den ger ett visst motstånd både vid indikering/icke indikering, detta för att systemet ska veta skillnaden mellan t,ex kabelbrott/kortslutning eller att givaren indikerar.

Om du har kvar tankgivaren så kan du mäta med en ohmmeter vilket motstånd den ger vid lågnivå, skaffa ett 0.25W motstånd och lägger mellan de två kablarna till styrenheten så är problemet löst.

Om inte annat ska jag förbi garaget lite senare och kan kolla vilket motstånd jag har använt.

Det här är även ett "smart" trick när man ska justera motorn med tanken bortkopplad och kör med flaska, då slipper man den "hoppande" varvräknarnålen :tummenupp
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Sådär, 1KOhm ska det vara (är det på min -99 iaf, borde vara samma på din).
Finns hos alla "pulare" som håller på med elektronik.

Hittar du inget så skicka ett PM :tummenupp
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
tankgivare

[va menar du att köra med flaska. tack för tipsen mvh micke
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ursäkta... Silwer har helt rätt, när jag ska jobba med motorn, t,ex bestycka eller justera så kan jag inte ha tanken på plats, då kör jag med en lös flaska med bensin som är ansluten, via slang, till soppapumpen, värre var det inte :)

Och vid dessa tillfällen brukar jag skicka in motståndet så slipper jag en "hoppande" varvräknarnål.

Fast det problemet har ju inte du rg500 :D :D :D

Lycka till.
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
tankgivare

trodde att flaskan löste problemet med varvräknaren men det var ju motståndet skulle inte hoppat av skolan så tidigt tack för hjälpen micke
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
[testade med ett motstånd men varvräknaren hoppar iaf det kanske är något fel på mäteren den hoppar inte exakt till 8000 utan till 8200 slår den lite fel eller är det ett annat fel medelande va tror du
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
på -98 & -99 års mod:

0 rpm i 3sec, 8000 rpm i 2.5sec, rätt varvtal i 3sec.

Jag mätte på min givare och med full tank (ej larm) så är det 1044 Ohm (1.044 KOhm) och motståndet jag använde låg på prick 1kOhm.
Enl handboken ska givaren ligga inom 899.7 - 900.3 kOhm (vid tom tank misstänker jag).

Jag ska kolla när jag kommer hem i kväll var de yttre gränsvärdena ligger.

Ledsen att det blev tok.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Ozzian skrev:
på -98 & -99 års mod:

0 rpm i 3sec, 8000 rpm i 2.5sec, rätt varvtal i 3sec.

Jag mätte på min givare och med full tank (ej larm) så är det 1044 Ohm (1.044 KOhm) och motståndet jag använde låg på prick 1kOhm.
Enl handboken ska givaren ligga inom 899.7 - 900.3 kOhm (vid tom tank misstänker jag).

Jag ska kolla när jag kommer hem i kväll var de yttre gränsvärdena ligger.

Ledsen att det blev tok.

Så, nu har jag mätt mera.
För det första så indikeras inget fel för kortslutning, å andra sidan så kommer tanklampan att lysa vid "kortis".

Jag börjar misstänka att det skiljer i ohm-tal mellan -98 och -99.
I handboken för -98 så står det att tankgivaren ska ha ett motstånd på 899.7 - 900.3K Ohm (899700 - 900300 ohm) , om det gäller tom eller full tank vet jag inte.

På min hoj (en -99) så indikeras fel (avbrott) när jag kommer över 16.35K Ohm (16350 Ohm).
När jag går under 282 ohm så tänds lampan för låg bensin nivå.

Så vad du borde göra är att prova att kortsluta kablarna och se om tanklampan tänds och felindikeringen på varvräknaren försvinner, gör den inte det så kan du ha fel på antingen:

Jordningen som är den svarta kabeln eller kabeln upp till instrumenteringen som är den grön/vita.
Jorden kollar du med ohmmätare eller provlampa, den grön/vita med en voltmätare och du ska mellan jord och grön/vit kabel ha mellan 10-12V.

Om det verkligen är så högt motstånd i givaren, som det står i boken, och om du inte kan mäta upp något fel på kablarna så får du prova med motstånd som har högre ohm-tal, gissningsvis över 1M ohm eller strax under (899.7 - 900.3K Ohm).

Ja just det, när min felindikerar så går varvräknaren upp till 8500rpm :)

Hoppas det löser sej.
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
[problemet är löst det var ett kabelbrott i kabelhärvan någon har skarvat kablarna på massor med ställen såg proffsit ut kan det va dom där japanerna?
man tackar för hjälpen mvh micke :banana
 

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
r1
Så fräckt bygge :tummenupp

Har läst och sett på en massa engelska hemsidor om sådana byggen men inga svenska direkt.

Lite frågor om du känner för att svara:

Byggkostnad?
Färdig ram?
Glasfiberkaross?
Sierra/escort delar?
Vikt?
Backväxelproblemet?
Problem vid regbesiktning?
Har du bilder på det? lr kanske hemsida?

Lycka till med bygget :tummenupp
 

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Åkersberga
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
[backväxel köper man från westfield
man kan välja både fård delar eller köpa från westfield
kitten från fabriken finns att köpa med mc motor alt bla hayabusa 900rr
dock ej med r1 motor .tänkte kolla om jag kan få i hop det
karrossen är i glasfiber chassit köper man färdigt. kostnaden för bygget beror på hur bra delar man vill köpa jag hoppas jag kan klara mig med ca 200,000
kolla in www.roadster.se
mors micke
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top