Motor växellåds ras på R1 07 08

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
När det snackas motorras på R1 07, vad är det som har hänt för alla? Är det ny maskin som gäller eller är det något som eg. inte borde klassas som ett regelrätt ras och som man fixar själv i garaget?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Så rådet är: Köp av ett proffs!
Det är ju precis det han funderar på att göra ;)

Jag tror att man kan hitta problem med de flesta modellerna om man letar tillräckligt noga.

@freestyle: Du har ju kört K5 och K6, kända för att ha problem med ramar som går av (det räcker att det händer med 2-3 hojar så är snacket igång), folk i Rookie 1000 som haft massor av problem med rasade motorer osv.

Hondas 08:a har det funnits en hel del problem med men som du själv skriver är det ofta i kombination med att folk bytt till kitthärvor etc som tillåter lite högre varv. Finns ju ett par stycken i Superbike som haft problem under året.

Vad jag tror jag försöker säga är att det är bäst att köpa en hoj som det skruvats och ändrats så lite som möjligt med när det gäller motorn :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det är ju precis det han funderar på att göra ;)

Jag tror att man kan hitta problem med de flesta modellerna om man letar tillräckligt noga.

@freestyle: Du har ju kört K5 och K6, kända för att ha problem med ramar som går av (det räcker att det händer med 2-3 hojar så är snacket igång), folk i Rookie 1000 som haft massor av problem med rasade motorer osv.

Hondas 08:a har det funnits en hel del problem med men som du själv skriver är det ofta i kombination med att folk bytt till kitthärvor etc som tillåter lite högre varv. Finns ju ett par stycken i Superbike som haft problem under året.

Vad jag tror jag försöker säga är att det är bäst att köpa en hoj som det skruvats och ändrats så lite som möjligt med när det gäller motorn :)

I svedala får man inte ändra så mycket i motorerna över huvud taget. Så risken är liten bara man håller sig till hojar som gått i nationella serier.

/ Jens
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När det snackas motorras på R1 07, vad är det som har hänt för alla? Är det ny maskin som gäller eller är det något som eg. inte borde klassas som ett regelrätt ras och som man fixar själv i garaget?

Rasad vev är väl vanligast. Då är ny vev minimum men vanligen har det dödat något mer på vägen så ny rova är ofta inte dyrare.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I svedala får man inte ändra så mycket i motorerna över huvud taget. Så risken är liten bara man håller sig till hojar som gått i nationella serier.
Vad man får göra och vad som faktiskt görs är två skilda saker. Klart det petas mindre i motorerna i tex Pro Superbike än i någon serie där man faktiskt får ändra men man kan ju fundera lite på hur det kommer sig att Pro Superbike hojar med relativt få mil kan gå sönder så ofta som de gör när de fått nya ägare. Det fuskas ju mer eller mindre öppet med olika saker så varför inte med motorerna.
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Rasad motor låter allvarligt, men det som händer är att vevstakslagret på andra vevestaken kan gå sönder.
Vad det verkar som så är det dom första -07 modellerna som har detta problemet.
Köper man en hoj som blivit rätt inkörd och har paserat några hundra mil så verkar det som motorn ska hålla mycket bättre.
Annars vet jag att om man jagar tag i en ny vev så funkar motorn bra efter det.

Växellåderas på dessa modeller är ovanliga, det jag känner till är att ett öra har gått av på utgående växelföraraxel. Inga drevras.

Hojen är grym att köra om man som jag är lite större, 1:90 och 95 kg.

Kan verkligen rekomendera den. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad man får göra och vad som faktiskt görs är två skilda saker. Klart det petas mindre i motorerna i tex Pro Superbike än i någon serie där man faktiskt får ändra men man kan ju fundera lite på hur det kommer sig att Pro Superbike hojar med relativt få mil kan gå sönder så ofta som de gör när de fått nya ägare. Det fuskas ju mer eller mindre öppet med olika saker så varför inte med motorerna.

Anledningen att de rasar stavas ökat maxvarv. Vad menar du för modifieringar utanför reglementet som skulle göras för att öka effekten och som bieffekt förstör tillförlitligheten.

Visst kan man hänga i lättare ventiler, vekare fjädrar och elaka kammar. Ger mer effekt framförallt i kombination med höjt maxvarv men det är ju väldigt lätt att uppdaga.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Anledningen att de rasar stavas ökat maxvarv. Vad menar du för modifieringar utanför reglementet som skulle göras för att öka effekten och som bieffekt förstör tillförlitligheten.
Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att svara på vad som görs men det tisslas och tasslas. Oavsett så har jag sett minst 3 st föredetta Pro Superbike hojar som fått allvarliga problem de senaste 2 åren. Fel som gathojarna inte råkar ut för.

Det kan ju vara så enkelt som att motorn plockas isär och inte sätts ihop korrekt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att svara på vad som görs men det tisslas och tasslas. Oavsett så har jag sett minst 3 st föredetta Pro Superbike hojar som fått allvarliga problem de senaste 2 åren. Fel som gathojarna inte råkar ut för.

Det kan ju vara så enkelt som att motorn plockas isär och inte sätts ihop korrekt.

Jag är övertygad om att det fuskas en hel del... Finns ju många hojar som går bättre än vad dom borde... Hur många motorer rivs efter race i sverige?
Var väl ett gäng efter finalen på mantorp förra året, men annars?


Jag har sänkt maxvarvet på min R1 07 till 13400 från 13900 som är standard med kitbox. Jag tröttnade efter alla motorras förra året!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag är övertygad om att det fuskas en hel del... Finns ju många hojar som går bättre än vad dom borde... Hur många motorer rivs efter race i sverige?
Var väl ett gäng efter finalen på mantorp förra året, men annars?


Jag har sänkt maxvarvet på min R1 07 till 13400 från 13900 som är standard med kitbox. Jag tröttnade efter alla motorras förra året!

Visst finns där gott om motorer som går misstänkt bra men jag som inte helt tekniskt obevandrad har svårt att se vad man skulle kunna göra med motorn som ger krämen utan att det är lätt att upptäcka. Som förare är det ju lätt att lämna in en protest och få en konkurrents motor riven om man bara ville.
 

Primero

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
skane
Hoj
sport
Jag har sänkt maxvarvet på min R1 07 till 13400 från 13900 som är standard med kitbox. Jag tröttnade efter alla motorras förra året!

Vad var det som rasade i motorn?
Var det bara nya motorer (under 500 mil)?
Maxvarvet är det lika med varavstopp?Vad ligger det på orginal?

Hur är det med 08:an rasar de också?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Visst finns där gott om motorer som går misstänkt bra men jag som inte helt tekniskt obevandrad har svårt att se vad man skulle kunna göra med motorn som ger krämen utan att det är lätt att upptäcka.
Som exempel, ser de som besiktigar skillnad på en kamaxel till en 600 och en 750? Vet de hur alla delar i motorn ser ut orignal?
Som förare är det ju lätt att lämna in en protest och få en konkurrents motor riven om man bara ville.
Då finns ju risken att någon lägger en "motprotest" och så får man riva sin egen.
Vad var det som rasade i motorn?
Var det bara nya motorer (under 500 mil)?
Maxvarvet är det lika med varavstopp?Vad ligger det på orginal?
Hur är det med 08:an rasar de också?
Jag tror Otto avser sin Suzuki GSX-R1000 K5.
 

MC Doktorn

Guest
Är det inte väldigt ofta att felinställd QS är orsak till rasade vxl låda ?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Är det inte väldigt ofta att felinställd QS är orsak till rasade vxl låda ?

Ja det är nog det vanligaste... Det finns precis som küngen skriver ett öra på en plåt på växelaxeln som brukar gå av om man stampar i växlarna för hårt. Tydligen bytte jimmy den mellan i princip varje race 06-07 när han åkte r1 men så är han ju inte precis känd för att köra mjukt.
Att själva växelådorna skulle gå ofta har jag aldrig hört talas om.

Jag tycker R1 är en toppen hoj. Lättkörd och rymlig om man är lång eller stor. Det är lite som att köra traktor!

Vad var det som rasade i motorn?
Var det bara nya motorer (under 500 mil)?
Maxvarvet är det lika med varavstopp?Vad ligger det på orginal?

Hur är det med 08:an rasar de också?

Jag åkte suzuki förra året och rasade två motorer på grund av QS


Jag har inte hört någon R1 -08 eller sen 07a som rasat i veven, verkar som yamaha fixat det problemet med stakarna och veven.

Varvstoppet ligger på 13750 original
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som exempel, ser de som besiktigar skillnad på en kamaxel till en 600 och en 750? Vet de hur alla delar i motorn ser ut orignal?
Då finns ju risken att någon lägger en "motprotest" och så får man riva sin egen.
Jag tror Otto avser sin Suzuki GSX-R1000 K5.

Alla delar har ju ett reservdelsnr som måste överensstämma med originalets och sen kan man ju mäta sig fram till kamspecen om man misstänker att den är felaktig.

Visst kan man tvingas riva sin egen men har man själv rent mjöl i påsen så hade nog ingen i toppen tvekat att protestera och därmed få ett stort övertag mot en diskad konkurrent....
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Rasad motor låter allvarligt, men det som händer är att vevstakslagret på andra vevestaken kan gå sönder.
Vad det verkar som så är det dom första -07 modellerna som har detta problemet.
Köper man en hoj som blivit rätt inkörd och har paserat några hundra mil så verkar det som motorn ska hålla mycket bättre.
Annars vet jag att om man jagar tag i en ny vev så funkar motorn bra efter det.

Växellåderas på dessa modeller är ovanliga, det jag känner till är att ett öra har gått av på utgående växelföraraxel. Inga drevras.

Hojen är grym att köra om man som jag är lite större, 1:90 och 95 kg.

Kan verkligen rekomendera den. :tummenupp

jo ja är själv sugen på just r1 eftersom den verkar vara lite större. är själv 191 och väger 100 kg... tycker k5an uppfattas som väldigt ltien på..

men ja blev väldigt skeptisk till å köpa just r1 07a eftersom alla mer eller mindre antingen haft låd problem eller motor problem. min k5a gick 500 mil med mig på banan och bytte bara olja stift filter. sen gick den hur fint som helst:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top