Motorn får ingen olja då, det är halvdåligt.H4 skrev:Har hört ofta att man inte ska motorbromsa med tvåtakt.
Hur kommer det sig?
Du får tunnare oljefilm för varje sekund som går utan ny olja.. den sjuts ut i utblåset lite itaget.. det krävs väldigt lång inbromsning på högt varv för att oljefilmen ska försvinna men den kan göra det.. och om den gör det så värmenyper skiten... samma gäller lager.. aj aj att köra utan olja på dem.. det är snålt nog med olja som det är med 2t:are.. lär er att mellangasa så håller sakerna längre..TheDiversion skrev:Jävla skröna att det är farligt... varenda gång jag bromsar in för en korsning släpper jag gasen och bromsar samtidigt. Det är ju som att motorbromsa samtidigt som man bromsar vanligt. Dessutom är det så korta stunder man motorbromsar (oavsett om man bromsar vanligt samtidigt eller inte) att det inte spelar nån roll.
Sen att det låter fult är en annan sak.
TheDiversion skrev:Jävla skröna att det är farligt... varenda gång jag bromsar in för en korsning släpper jag gasen och bromsar samtidigt. Det är ju som att motorbromsa samtidigt som man bromsar vanligt. Dessutom är det så korta stunder man motorbromsar (oavsett om man bromsar vanligt samtidigt eller inte) att det inte spelar nån roll.
Sen att det låter fult är en annan sak.
Borsiin JR skrev:Vad är det då som inträffar?
Jo när du slår av gasen minskar du drastiskt bränsletillförseln även om motorn fortfarande har ett högt varv. Detta innebär att cylinderväggstempen skenar då ingen soppa som kyler når fram samtidigt som förbränningen går snålare vilket höjer tempen än mer.
Kostet78 skrev:Hur kan temperaturen "skena" då du inte tillför något bränsle ...dvs du har ingen, eller minimal förbränning i loppet?
Kostet78 skrev:Hur kan temperaturen "skena" då du inte tillför något bränsle ...dvs du har ingen, eller minimal förbränning i loppet?
whitesnake skrev:Vad menar ni med "mellangas"??
whitesnake skrev:Vad menar ni med "mellangas"??
jo den kan vara både wirestyrd och elektronisk. Exempelvis på RGVn är den så.. först går den på gaspådraget men sen över 8k varv så ger den även fullt. Finns vissa varv och mängd olja som styrs elektroniskt. Men det är både och.. så det finns.. de du kan göra är att spänna vajern och se om den går tillbaks när hojen är av.. så är de på RGVn.. i vanliga fall hade den returnerat när man släpper spänningen.. den gick istället in när jag startade motorn..Jezze_irsta skrev:Nån som vet hur man kan kolla om man har en varvtalsstyrd oljepump?
som jag har lärt mig så ska man skruva ur skruven på trottelhuset och ge lite gas tills man ser hålet i trotteln, och just då ska markeringarna på oljepumpen stå för varandra, om allt är rätt inställt.
är det lika på alla, eller är det väldigt skilt från hoj till hoj?
*MoPpEFuCkO-VaRnINg* men ändå, visst kan man ha vajer till oljepumpen fastän man har varvtalsstyrd oljepump?
enligt yamaha-center så har dt-moppen så.
förstår inte riktigt varför, nån som gör det?
H4 skrev:Det är väl att hålla den lite på gasen så att motorbromsen inte kommer in...
Man accelerar inte.
Eller?
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |