Motorbromsa med tvåtakt, varför inte?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Har hört ofta att man inte ska motorbromsa med tvåtakt.

Hur kommer det sig?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
det är väll extra känligt på 2-takt bara men det är väll det att du begär den att varva men den får inte den smörjningen den borde ha man stryper ju motorn när man motorbromsar:(

Bensin kyler och olja smörjer kan ju vara bra att ha det:)

men det går nog allt att göra men kanske inte dra upp den till 12k rpm och sen slå av gasen helt kanske inte är så bra

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
på RGVn är det elektronisk oljeblandning rätt i i vevhuset alltså inte förbi förgasaren.. det innebär att den även ger olja vid motorbromsning eftersom den är varvstyrd.. :tummenupp
Annars ska man lära sig att mellangasa vid motorbromsning.. inte bra att köra lagrerna utan olja..

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Jävla skröna att det är farligt... varenda gång jag bromsar in för en korsning släpper jag gasen och bromsar samtidigt. Det är ju som att motorbromsa samtidigt som man bromsar vanligt. Dessutom är det så korta stunder man motorbromsar (oavsett om man bromsar vanligt samtidigt eller inte) att det inte spelar nån roll.

Sen att det låter fult är en annan sak.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mja man stryper bränsletillförseln men har fortfarande högt varv.. Förmodligen ofarligt eftersom insprutade motorer med mapmöjlighet inte ger något bränsle vid motorbromsning, vad jag vet :rolleyes:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
TheDiversion skrev:
Jävla skröna att det är farligt... varenda gång jag bromsar in för en korsning släpper jag gasen och bromsar samtidigt. Det är ju som att motorbromsa samtidigt som man bromsar vanligt. Dessutom är det så korta stunder man motorbromsar (oavsett om man bromsar vanligt samtidigt eller inte) att det inte spelar nån roll.

Du får tunnare oljefilm för varje sekund som går utan ny olja.. den sjuts ut i utblåset lite itaget.. det krävs väldigt lång inbromsning på högt varv för att oljefilmen ska försvinna men den kan göra det.. och om den gör det så värmenyper skiten... samma gäller lager.. aj aj att köra utan olja på dem.. det är snålt nog med olja som det är med 2t:are.. lär er att mellangasa så håller sakerna längre..

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Vilken motorbroms? :va

:rolleyes:
Det händer väll utan att man tänker på det... Känns dock inte jättebra o göra det på höga varv.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
TheDiversion skrev:

Det är absolut ingen skröna du kan få komma ner i mitt garage och studera utställningen över rasade tvåtaktsmotorer. Det är flertalet av dessa ras som är direkt hänförliga till motorbromsande. :död

Ni anar inte hur många tvåtakts gatcyklar som har slutat sina dagar på en motorvägsavfart. Efter att ha legat fullt en längre sträcka så svänger man av motorvägen dumpar trotteln och börjar bromsa och vips har du ökat risken för ras enormt mycket.

Vad är det då som inträffar?

Jo när du slår av gasen minskar du drastiskt bränsletillförseln även om motorn fortfarande har ett högt varv. Detta innebär att cylinderväggstempen skenar då ingen soppa som kyler når fram samtidigt som förbränningen går snålare vilket höjer tempen än mer. Då cylinderväggstempen höjs bränns oljefilmen bort snabbare vilket i kombination med att tillförseln av ny oljefilm har avtagit borgar för att cykeln skall nypa på avgassidan..

Detta inträffar givetvis inte varje gång man motorbromsar men att motorbromsa utan mellangas är korkat såvida man inte har fri tillgång till nya motorer eller känner sig onödigt rik.

De cyklar som har oljepump som är elektroniskt styrd är lite bättre skyddade mot detta då oljetillförseln inte minskar i samma utsträckning men oljefilmsavbränningen ökar även här pga cylinderväggstempen. Så ligger man på gränsen för smörjfilmens bärighet redan från början kan detta initiera ett ras.

ps. Ni kan gå ner i garaget och leta fram lådan med uttjänta kolvar och granska avgasidan på dem. Hur många av er kan ärligt säga att de inte har nypmärken på dem?

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Borsiin JR skrev:
Vad är det då som inträffar?

Jo när du slår av gasen minskar du drastiskt bränsletillförseln även om motorn fortfarande har ett högt varv. Detta innebär att cylinderväggstempen skenar då ingen soppa som kyler når fram samtidigt som förbränningen går snålare vilket höjer tempen än mer.

Hur kan temperaturen "skena" då du inte tillför något bränsle :rolleyes: ...dvs du har ingen, eller minimal förbränning i loppet?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kostet78 skrev:
Hur kan temperaturen "skena" då du inte tillför något bränsle :rolleyes: ...dvs du har ingen, eller minimal förbränning i loppet?

Klart att där är en förbränning i loppet den är dessutom i många fall betydligt mer värmealstrande då bränsle/luft blandningen är betydligt snålare.

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Nån som vet hur man kan kolla om man har en varvtalsstyrd oljepump?

som jag har lärt mig så ska man skruva ur skruven på trottelhuset och ge lite gas tills man ser hålet i trotteln, och just då ska markeringarna på oljepumpen stå för varandra, om allt är rätt inställt.
är det lika på alla, eller är det väldigt skilt från hoj till hoj?

*MoPpEFuCkO-VaRnINg* :3freak men ändå, visst kan man ha vajer till oljepumpen fastän man har varvtalsstyrd oljepump?
enligt yamaha-center så har dt-moppen så.
förstår inte riktigt varför, nån som gör det? :va

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jezze_irsta skrev:
Nån som vet hur man kan kolla om man har en varvtalsstyrd oljepump?

som jag har lärt mig så ska man skruva ur skruven på trottelhuset och ge lite gas tills man ser hålet i trotteln, och just då ska markeringarna på oljepumpen stå för varandra, om allt är rätt inställt.
är det lika på alla, eller är det väldigt skilt från hoj till hoj?

*MoPpEFuCkO-VaRnINg* :3freak men ändå, visst kan man ha vajer till oljepumpen fastän man har varvtalsstyrd oljepump?
enligt yamaha-center så har dt-moppen så.
förstår inte riktigt varför, nån som gör det? :va
jo den kan vara både wirestyrd och elektronisk. Exempelvis på RGVn är den så.. först går den på gaspådraget men sen över 8k varv så ger den även fullt. Finns vissa varv och mängd olja som styrs elektroniskt. Men det är både och.. så det finns.. de du kan göra är att spänna vajern och se om den går tillbaks när hojen är av.. så är de på RGVn.. i vanliga fall hade den returnerat när man släpper spänningen.. den gick istället in när jag startade motorn..

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
H4 skrev:
Det är väl att hålla den lite på gasen så att motorbromsen inte kommer in...

Man accelerar inte.

Eller?

man motorbromsar ju fortfarande. men du släpper fortfarande in soppa/luft blandning. en mjukare motorbroms helt enkelt.

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Sannt!!!!!! SLÄPP ALDRIG GASEN HELT EFTER EN FULLGASREPA!!!! Speciellt när du gått ner i munstycken. Pumpar du några gånger på väg ner i registret är det ingen fara.Skulle inte tro det är någon större fara endå med orginal bestyckningen .(Fett blandning). Åker mycket skoter här uppe.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...