Motorbromsa med tvåtakt, varför inte?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
När den skär kan jag nog hålla med om att det finns motorbroms. Eller snarare motor "nit" :tungan Det hade tom min gammla mped när den skar, låst bakhjul i 70 :skrämd :D

Solid snake

Guest
bebbe skrev:
När den skär kan jag nog hålla med om att det finns motorbroms. Eller snarare motor "nit" :tungan Det hade tom min gammla mped när den skar, låst bakhjul i 70 :skrämd :D

Spännande känsla det där.

Fick det i 110 på min tzr, det var rätt intressant att försöka hålla sig i sin egen fil då. :3freak

Biifers skar i 140+ har jag för mig. :näsblod

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Spännande känsla det där.

Fick det i 110 på min tzr, det var rätt intressant att försöka hålla sig i sin egen fil då. :3freak

Biifers skar i 140+ har jag för mig. :näsblod
min NS skar ett antal ggr. man vänjer sig efter ett tag.. första ggn i 130.. :3freak men de e ju "bara" å koppla.. värre var det när kedjan klamra sig fast i bakdrevet.

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
Anton_Ljunghusen skrev:
Mellangas spar på lådan också :tummenupp Drivpaket också enligt mina beräkningar :rolleyes:

Ok, kan nog stämma...

Men hur gick det med beräkningarna i rondellen vid Max? :tummenupp

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
bebbe skrev:

jag gjorde det i 60 med min moppe, men koplingen va lite dålig :rolleyes: så bakhjulet låste inte sig :)

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
RS "Alex" skrev:
det är väll extra känligt på 2-takt bara men det är väll det att du begär den att varva men den får inte den smörjningen den borde ha man stryper ju motorn när man motorbromsar:(

Bensin kyler och olja smörjer kan ju vara bra att ha det:)

men det går nog allt att göra men kanske inte dra upp den till 12k rpm och sen slå av gasen helt kanske inte är så bra

haha eller inteh? Bensinen är till för att förbrännas, oljan leder bort värme och smörjer, den vanligaste orsaken till att en motor skär är ju att motor inte får olja så den överhettas och kolven nyper i cylindern. :kocko man har ju olja i växellåda för smörjning och bortledning av värme, utan olja = överhettning och skurning :banana

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
rosena skrev:
haha eller inteh? Bensinen är till för att förbrännas, oljan leder bort värme och smörjer, den vanligaste orsaken till att en motor skär är ju att motor inte får olja så den överhettas och kolven nyper i cylindern. :kocko man har ju olja i växellåda för smörjning och bortledning av värme, utan olja = överhettning och skurning :banana
det är faktiskt så att bensinen kyler vevpartiet och inte bara oljan.. det är ytterst lite olja som kyler gämfört med mängden bensin. så bensinen spelar även en stor roll för lagrerna. sen är den ju inte just så kall under förbränningen.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...