Motorcykeldesign – inga vidare framsteg på 10 år

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Är jag ensam om att tycka att det har gjorts förbluffande små, om några alls, framsteg när det gäller motorcyklars design de senaste 10 åren?

Se på bilden nedan: en Yamaha R1 från 1998 bredvid en Suzuki GSX-R 1000 från 2008. Helt objektivt tycker jag man kan konstatera att den senare modellen inte använder några designmässiga grepp för att definiera styrka, smidighet och aggressivitet som Yamaha inte redan använde 1998. Vad håller Suzuki (och de andra japanska tillverkarna) på med i sina designstudios? Fikar hela dagarna och en vecka innan deadline dammar man av föregående års skisser, drar några nya linjer och kallar det för ny design?

Kolla vad som under samma period har hänt med personbilars design och jämför (se bilden nedan som visar årsmodell 1998 och 2008 av Opel Corsa). Visst, det har tillkommit ny teknik och det är jättebra, men varför händer det så lite spännande med utseendet?

:confused:

Bifogat

• 1998-2008_design_low.jpg
    1998-2008_design_low.jpg
    225 KB · Visningar: 411
  • OPEL_CORSA_98-08.jpg
    OPEL_CORSA_98-08.jpg
    198.5 KB · Visningar: 344
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Hur ska en motorcykel se ut då? Hur mycket kan man ändra utan att förstöra funktionen?
BMW försökte ju för några år sen, men frågar du mig vart väl resultatet inte så bra..

bmw%20c1-200.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Menar du att resultatet blivit detsamma om du jämfört två R1 eller två Gixxers med tio år emellan, eller vill du få fram att Yamaha var tidigt ute med modern design?

Grundkonceptet är ganska väl förädlat i över hundra år, dvs ett hjul fram och ett där bak, motorn någonstans emellan och föraren uppepå.

Visst har det gjorts försök med hjulupphängningar av olika slag från helt stela, men sedan svingen och teleskopgaffeln var uppfunnen så har inga andra lösningar varit bättre.

Last edited:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
En motorcyckel är två hjul och en motor...Vad är det du tycker dom ska ändra på?

Förutom formen på lyserna, designen på ljudämpare och kanse lite luft scoop och sånt fins det väll inte så mycket man kan ändra direkt...
Sen om man ska ändra något så ska det ju hälst vara till det bättre...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Bilen är en låda på hjul, man kan leka ganska fritt med formen utan att funktionen påverkas. Formen på en MC är mer funktionsbunden, och förändringar påverkar i högre grad funktionen. Dessutom är hojåkare generellt vrålkonservativa och blir livrädda om saker inte ser ut som det brukar, så det tar emot att ta ut svängarna i hojbranchen.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Det är just den frågan som tillverkarna ska besvara genom att överraska oss; eller som det heter: överträffa våra förväntningar. Inte servera gårdagens bröd och kalla det för fräscht.

:fakta

När har tillverkarna sagt att dom ska "överträffa våra förväntningar" rent designmässigt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det här en fortsättning på "När tappade du hakan sist" -tråden?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Är det här en fortsättning på "När tappade du hakan sist" -tråden?
Nja, den handlar om teknik/koncept. Här är ämnet design.

:fakta

Lite skillnad är det ju
Där ser vi 20 års skillnad mellan en motorcykel från en stor japansk tillverkare och en från en liten österrikisk tillverkare.

Liten signifikans i ämnet.

Last edited:

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Förstår inte riktigt din fråga... :va

Att överträffa kundernas förväntningar är själva grundbulten i alla företags strategi för att överleva på en konkurrensutsatt marknad.

Var har du fått det ifrån?

Dom flästa tillvärkarna försöker naturligtvis ta fram det dom flästa vill ha.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Framförallt så hade det ju inte skadat om designen hade förändrats till det bättre. Något som inte skett de senaste fem åren.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Nog visst har det ändrat, men kanske inte så drastiskt.
Kan ju t.ex titta på Kawasaki Z1000
9395852159.jpg

Annars bimotas nya är ju en bit ny design?
3784539378.jpg

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae Nyteknik, jag tror inte Tillverkarna i den uppgående solens land riktigt delar Din fallenhet för nydanande design. Jag tror nämligen det finns en hel del erfarenhet i fordonsbranschen som förskräcker. För att hålla det kort nämner jag några företeelser (alla är inte japanska men alla omfattar strategiskt vitala koncept för respektive företag):

- Ford Edsel
- Ducati 998/999
- Honda CBR1000 -08

Fler exempel finns, men Du känner med all säkerhet till dom bättre än jag:).

Dina exempelbilder är i o f s riktiga, men alla stora tillverkare har väl under mellanperioden mellan bilderna hunnit experimentera med t ex placering av ljuddämpare, kort bakram etc?

Personligen skulle jag tro att nervositeten hos t ex Honda var stor när de första kommentarerna kom angående den nya Bladen -08. Trådarna här på SH är fortfarande sökbara. Att det är en helsickes kompetent hoj (den bästa litermaskinen 08/09 enligt mig personligen) kom på något vis i andra hand. Jag tror fortfarande att den trubbiga designen främst ska markera deras strävan efter "viktcentrering".

För att inte tala om Ducces återgång till och flirtande med 916 när den nya 848/1098-generationen presenterades. Det ser i a f jag som att man helst genomför mindre förändringar och "slipar till" ett designgrepp åt gången, läser av marknadens reaktioner och först därefter går vidare med förändringen.

Jag skulle tro att t ex Yamaha tänker till omkring deras lilla test med lyktorna på nya R1 till nästa uppdatering.

Därför är min lilla tes att de mest framgångsrika fabrikerna (med Honda i spetsen) inte alls vill överraska - man paketerar helt enkelt ett ekonomiskt optimerat teknikpaket i en design som har en tillräcklig särprägel för att skapa en märkesidentitet men som helst inte ska uppröra oss konsumenter i allt för hög grad...

Mina 2p - God natt:)

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2