Motorcykeldesign – inga vidare framsteg på 10 år

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst fan händer det grejer, men svårt att ändra helt designmässigt på hoj.

Däremot testa provkör valfri sporthoj från -99 eller så, sätt dig sedan på en -09 av samma "modell".

Som och jämföra puch dakota vs gp hoj typ. :rolleyes:

Fast även där har det inte hänt så enormt mycket....

Sporthoj anno 1989 var bångstyriga bojsänken med ram tillverkad av nykokt spagetti. 1999 var chassiet helt plötsligt körbart och man kunde faktiskt använda effekten annat än rakt fram. 2009 är chassiet iof ännu bättre men det är långt ifrån samma revolution som 89-99.....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Bättre aerodynamik innebär mer kåpor. Mer kåpor skapar en större yta, vilket skapar större krafter om vinden inte kommer rakt framifrån. Många tänker nu att "vadå kör man i 200km/h så är väl det den viktiga vinden". Men det räcker med relativt liten sidvind för att få betydande resultanter i sidriktning när man kör i sådana farter.

Jag ser det inte som självklart att en större yta i sidprofil ger större sidovindskrafter. Luftmotståndeskoefficienten i sidled borde minska av en mjuk rundad kåpform jämfört med mer öppen konstruktion där vinden måste passera krångliga former. Cd är förmodligen nära/över 1 i sidoriktningen på öppnare konstruktioner. Visserligen kommer kåpans rundning aldrig vara tårdroppsformad i sidovindsriktningen, så något Cd på låga 0,15 kommer aldrig uppnås i sidoriktningen, men kanske ett halverat Cd jämfört med öppnare konstruktion. Halvering av Cd innebär ju att sidoprofilen kan ha dubbel area med ungefär samma sidovindskraft, och en så pass stor areaökning tror jag inte kåpa som klär hela motorcykeln får.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det var en av grundstommarna i designen på Ducati's 749/999 modell, att optimera för lågt luftmotstånd och bra luftflöden, och vi ser ju hur bra det gick för den försäljningen.
Och så var också 749/999 de vackraste hojar Ducati har gjort.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Grundproblemet är väl snarare att motorcyklister inte utvecklas designmässigt?

Vi har en föreställning om hur en riktig hoj ska vara, om inte mc tillverkarna uppfyller våra gamla värderingar så köper vi inte heller.
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Jag ser det inte som självklart att en större yta i sidprofil ger större sidovindskrafter. Luftmotståndeskoefficienten i sidled borde minska av en mjuk rundad kåpform jämfört med mer öppen konstruktion där vinden måste passera krångliga former. Cd är förmodligen nära/över 1 i sidoriktningen på öppnare konstruktioner. Visserligen kommer kåpans rundning aldrig vara tårdroppsformad i sidovindsriktningen, så något Cd på låga 0,15 kommer aldrig uppnås i sidoriktningen, men kanske ett halverat Cd jämfört med öppnare konstruktion. Halvering av Cd innebär ju att sidoprofilen kan ha dubbel area med ungefär samma sidovindskraft, och en så pass stor areaökning tror jag inte kåpa som klär hela motorcykeln får.

Tror det är väldigt svårt att approximera en motorcykels sidokåpor till någon form av idealisk form som är lätt att räkna på (Då hade nog detta redan utförts).

Du har rätt att motståndskoefficienten är proportionell mot arean, men du glömmer att det är den, i friströmmningensriktning, projicerade arean (största tvärsnittsarean) som man utgår ifrån. Precis som jag sa innan så är den största komposanten av vinden framifrån.
Man kan dessutom knappast kalla det för laminär strömning så du, som verkar ganska insatt i strömningsmekanik, vet att det är tunga grejer vi pratar om när man ska diskutera strömning runt en motorcykel.

Gott nytt år!:krama

Grundproblemet är väl snarare att motorcyklister inte utvecklas designmässigt?

Vi har en föreställning om hur en riktig hoj ska vara, om inte mc tillverkarna uppfyller våra gamla värderingar så köper vi inte heller.

Å andra sidan så är det ju en naturlig del av utvecklingen. Spara det som är bra och utveckla det som är mindre bra.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ett bra exempel på bildesign som inte gör stormsteg framåt är Bristol Blenheim. Introducerad 1993 anses designen stå sig än idag.
Du är min idol! :tummenupp
En till som gillar Bristol??
En bil som inte är omodern nästa år och som garanterat inte står på varenda grannes uppfart...
Är ju iofs inte spec lågt prissatt heller.:rolleyes:
http://www.bristolcars.co.uk/index2.htm

Dussinvarorna får vara för oss conoisseurer ! :D
(för mig gäller det även inom mc-området. Kawan finns i 25 sålda ex och Benellin i två..)
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Du är min idol! :tummenupp
En till som gillar Bristol??
En bil som inte är omodern nästa år och som garanterat inte står på varenda grannes uppfart...
Är ju iofs inte spec lågt prissatt heller.:rolleyes:
http://www.bristolcars.co.uk/index2.htm

Dussinvarorna får vara för oss conoisseurer ! :D
(för mig gäller det även inom mc-området. Kawan finns i 25 sålda ex och Benellin i två..)

Japp, Bristol är ju en av de få engelska bilar som finns kvar. Ingen risk att man hamnar i dussinvagnträsket.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top