fazerfun
Gudomlig sporthojare
Intressant tråd.
Jag tror precis som en del andra skrivit att man som hojdesigner generellt har ett mindre "utrymme" där design kan härja fritt utan att det inverkar på något som står högre på agendan, nämligen funktion. I det sammanhanget är en mc mer en produkt än tex en bil. Det verkar ju gå åt en hel del hallucinogena substanser hos vissa biltillverkares avdelningar för interiördesign tex...funktion verkar mest vara ett hinder för djärva designideer. Så är det inte riktigt med en mc.
Alla tillverkare har säkert en dröm om att någon gång stå för något helt nydanande/innovativt designmässigt, sånt bygger varumärke något kopiöst, även om det inte innebär försäljningsrekord (ta Suzuki gsx 1100 Katana tex) Men få har modet eller snarare, ser vitsen i det om det sker till priset av att man tappar köpare eftersom dessa från en modellgeneration till en annan inte kan känna igen sig i sin R1, RSV Mille eller just "sitt" märke. Där är vi köpare nog mer konservativa än vi vill erkänna och alltså finns det ingen anledning för tillverkarna att gå upp i brygga för att överträffa våra förväntningar vad gäller något så subjektivt som utseende. Om designen "Sporthoj 1A" uppfanns av tillverkaren x och nu innebär att alla rad 1000 ser likadana ut so what, om det säljer?
Att ändra ett av köparna upplevt vinnande koncept bara för sakens skull är rent företagsekonomisk bara korkat.
Jag tror precis som en del andra skrivit att man som hojdesigner generellt har ett mindre "utrymme" där design kan härja fritt utan att det inverkar på något som står högre på agendan, nämligen funktion. I det sammanhanget är en mc mer en produkt än tex en bil. Det verkar ju gå åt en hel del hallucinogena substanser hos vissa biltillverkares avdelningar för interiördesign tex...funktion verkar mest vara ett hinder för djärva designideer. Så är det inte riktigt med en mc.
Alla tillverkare har säkert en dröm om att någon gång stå för något helt nydanande/innovativt designmässigt, sånt bygger varumärke något kopiöst, även om det inte innebär försäljningsrekord (ta Suzuki gsx 1100 Katana tex) Men få har modet eller snarare, ser vitsen i det om det sker till priset av att man tappar köpare eftersom dessa från en modellgeneration till en annan inte kan känna igen sig i sin R1, RSV Mille eller just "sitt" märke. Där är vi köpare nog mer konservativa än vi vill erkänna och alltså finns det ingen anledning för tillverkarna att gå upp i brygga för att överträffa våra förväntningar vad gäller något så subjektivt som utseende. Om designen "Sporthoj 1A" uppfanns av tillverkaren x och nu innebär att alla rad 1000 ser likadana ut so what, om det säljer?
Att ändra ett av köparna upplevt vinnande koncept bara för sakens skull är rent företagsekonomisk bara korkat.