Motorcykelolycka i Bredäng

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bandit600 skrev:
Hur vill ni egentligen ha det? Straffa folk i preventivt syfte?
De personer här på SH som brukar sucka högst vid inlägg om diverse brott och uttala sig positivt om dödsstraff, stegling och andra straffmetoder samt dra den gamla uttjatade frågan "vart är Sverige egentligen på väg?" brukar också oftast vara de som ylar högst vid de (få) tillfällen då polisen ingripit handfast mot kriminella element som begagnar sig av motorcyklar för att ta till flykten, det tycker jag är konstigt för att uttrycka mig oändligt milt.

Skall man bemötas med extra varsamhet från polismaktens sida bara för att man kör hoj? Nej, det tycker i vart fall inte jag. Väljer man att avvika från polisen så får man stå sitt eget kast.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Polisen skall använda så mycket våld som behövs så länge det står i relation till det misstänkta brottet. Alltså, man slår inte ned folk som går mot rött, däremot misstänkta massmördare.

Motorcyklister brukar räknas in i gruppen oskyddade trafikanter, därför skall särskild hänsyn visas dem. Att preja en bil är mindre farligt än att preja en motorcykel.

Kom ihåg att det är domstolen som utdömer straff, inte ingripande polis. Eller nån kanske har trott att filmen 'Judge Dredd' var en dokumentär ? :D

sgtpepper skrev:

Skall man bemötas med extra varsamhet från polismaktens sida bara för att man kör hoj? Nej, det tycker i vart fall inte jag. Väljer man att avvika från polisen så får man stå sitt eget kast.

Det finns en minimal risk att den misstänkte trodde att polisen önskade trevlig resa.

TheMan

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
KawaGPX
Snuten ska vara djvlig försiktig att trycka nån. I detta fall var mc:n stulen. En polare känner ägaren. En XJR 1300.
Personligen tycker jag att mc stöld är tillräckligt grovt för att riskera en oskyldig passagerare.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rille skrev:
Spelar ingen roll vem det är, ALLA är någons syrra , brorsa, morsa ,farmor eller någon annan släkting

Nej, inte jag.

Jag är ingens nånting alls, sådeså.

750RR

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
hm....undras om det var samma snubbe som stal den som körde?
Han kanske köpte den i god tro?
Stulen hoj, smitningsförsök om det nu inte gick så fort när dom prejade ner dom så tycker jag fortfarande att det var rätt att göra det för att kunna gripa killen.
För han är juh en sån där kille som svänger sig med stulna hojar som många här på forumet tidigare utryckt sånt hat till innan att man ska skjuta eller misshandla vederbörande.

MEN! tjejen som satt bakpå, jag hoppas dom tänkte på henne när dom prejade ner dom.

Det finns så mkt omständigheter, ska vi ha en regel för hur polisen ska få bete sig ( vilket redan finns) så kan givetvis inte den uppmuntra polisen till att preja folk av vägen.
Men stannar man inte när polisen ber dig ( dom kan ju vilja önska trevlig resa) så har man väl lite planterat skägget i brevlådan själv?
//Tobbe

Dontuworry

passiv sporthojare
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
ingen längre......
Om den var stulen o polisen vill stanna dem för att kontrollera föraren (tjuv/god tro köpare) som då väljer att köra ifrån dem. Har de då inte begått tillräckligt brott för att de ska efterföljas ?
Eller är det ok att dra när polisen försöker att stoppa ?(enligt lag)
JAg tycker att redan när man väljer att dra ifrån polisen så har man själv satt sig i en situation där man borde förstå att riskerna ökar avsevärt !? Sen kan disskusionen hålla på i evigheter om VAR gränsen går för när polisen tar i FÖR mycket.

Personligen tycker jag att drar man ifrån en polis har man något att dölja och då ska man bli stoppad. Hurvida prejjningen var korrekt här (fart/underlag/andra trafikanter) kan jag inte uttala mig om då jag inte var där o vet förutsättningarna, det borde ingen av oss kunna göra innan vi vet fakta!!

(artikel av journalist anser INTE jag vara fakta)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati