Bearing
Gudomlig sporthojare
Genom ett drygt århundrade av tävlande med motorcyklar har naturligtvis en del motorcyklar med enda ändamålet att tävlas med, tillverkats. De har varit konstruktioner bestående av några delar oprövad teknik, några delar mjukt gummi, och stora delar vass motor. De har vunnit mästerskap, vunnit ära, och vunnit vår beundran. De flesta hojar har dock inte vunnit tävlingar, och istället ställts undan, och (av de flesta i publiken) glömts bort. Många av de motorcyklarna innehöll, trots (och kanske ofta bidragande till) att de inte vann, utsökta tekniska detaljer. Detaljer som jag, och säkert ni andra med samma sinne, njuter av att studera.
Speciellt efter stora regeländringar har många nya motorcykelprojekt växt fram. Från början början hemliga och gömda i stängda fabriker eller depåutrymmen. Idag, några år efter att innovationens blixtar och åska avtagit och övergått i svajande blommor, kvittrande fåglar, och porlande vatten - kanske inte lika hemliga och gömda längre?
Den här tråden är till för att dela bilder och filmer på motorcykelhistoriens ingenjörskonst och maskintekniska guldklimpar. Främst syftar jag på teknik ämnad för racing. Men så klart platsar även udda och innovativa lösningar gjorda med andra mål, förutsatt att de får samma ögon att vätas och/eller maggrop att pirra.
Börjar med bilder på topplock och förbränningskammare till MotoGP-projektet Ilmor.
![Ilmor_MotoGP_Head2.jpg Ilmor_MotoGP_Head2.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/339/339896-d80e609eb4c4123e47477ae1d244914b.jpg)
![Ilmor_MotoGP_Head.jpg Ilmor_MotoGP_Head.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/339/339897-a0376dd4d326455c82158d5d8bfed74a.jpg)
Speciellt efter stora regeländringar har många nya motorcykelprojekt växt fram. Från början början hemliga och gömda i stängda fabriker eller depåutrymmen. Idag, några år efter att innovationens blixtar och åska avtagit och övergått i svajande blommor, kvittrande fåglar, och porlande vatten - kanske inte lika hemliga och gömda längre?
Den här tråden är till för att dela bilder och filmer på motorcykelhistoriens ingenjörskonst och maskintekniska guldklimpar. Främst syftar jag på teknik ämnad för racing. Men så klart platsar även udda och innovativa lösningar gjorda med andra mål, förutsatt att de får samma ögon att vätas och/eller maggrop att pirra.
Börjar med bilder på topplock och förbränningskammare till MotoGP-projektet Ilmor.
![Ilmor_MotoGP_Head2.jpg Ilmor_MotoGP_Head2.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/339/339896-d80e609eb4c4123e47477ae1d244914b.jpg)
![Ilmor_MotoGP_Head.jpg Ilmor_MotoGP_Head.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/339/339897-a0376dd4d326455c82158d5d8bfed74a.jpg)
Last edited: