Axxexs
Ordinary man doing extraordinary things
- Gick med
- 11 Dec 2003
- Ort
- Verkstan
- Hoj
- Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Intressant det du nämnde om energiåtervinningen, jag var bara tvungen att leta fram lite siffror:
Fjäderkraft i 1000cc racemotor = 300-700 Newton (beroende på lyft etc.)
Lyftavstånd runt 10 mm.
Energi för att öppna en ventil = ca. 400 N * 0.01 m = 4 Joule
16 ventiler på 12000 rpm (200 Hz) = 4 Joule * 16 * 200 Hz = 12.8 kW
Alltså effekten som krävs för att komprimera ventilfjädrarna! Och ännu mer för att accelerera ventilen och fjädern från stillastående.
Men på höga varvtal verkar man bara få tillbaka runt 10-20 % av den totala energin (sökning på nätet) för att ventilen inte trycker lika mycket på kammen under stängning (ligger närmre flytning).u0[/URL]
...
Honda kör med 9,5 i lyft på RC213V i MotoGP. Den som jag hört har mest är KTM i Moto3 med 12,5 i lyft.