Motorcykelracingens teknikskatt

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Intressant det du nämnde om energiåtervinningen, jag var bara tvungen att leta fram lite siffror:
Fjäderkraft i 1000cc racemotor = 300-700 Newton (beroende på lyft etc.)
Lyftavstånd runt 10 mm.
Energi för att öppna en ventil = ca. 400 N * 0.01 m = 4 Joule

16 ventiler på 12000 rpm (200 Hz) = 4 Joule * 16 * 200 Hz = 12.8 kW

Alltså effekten som krävs för att komprimera ventilfjädrarna!
Och ännu mer för att accelerera ventilen och fjädern från stillastående.

Men på höga varvtal verkar man bara få tillbaka runt 10-20 % av den totala energin (sökning på nätet) för att ventilen inte trycker lika mycket på kammen under stängning (ligger närmre flytning).u0[/URL]
...

Honda kör med 9,5 i lyft på RC213V i MotoGP. Den som jag hört har mest är KTM i Moto3 med 12,5 i lyft.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant det du nämnde om energiåtervinningen, jag var bara tvungen att leta fram lite siffror:
Fjäderkraft i 1000cc racemotor = 300-700 Newton (beroende på lyft etc.)
Lyftavstånd runt 10 mm.
Energi för att öppna en ventil = ca. 400 N * 0.01 m = 4 Joule

16 ventiler på 12000 rpm (200 Hz) = 4 Joule * 16 * 200 Hz = 12.8 kW

Alltså effekten som krävs för att komprimera ventilfjädrarna!
Och ännu mer för att accelerera ventilen och fjädern från stillastående.

Men på höga varvtal verkar man bara få tillbaka runt 10-20 % av den totala energin (sökning på nätet) för att ventilen inte trycker lika mycket på kammen under stängning (ligger närmre flytning).

Hittade dessutom lite mer tekniskt avancerade artiklar om just ventiler här:
http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html

Det där blir ju som du ser ganska förödande på en personbil där bränsleförbrukningen är väldigt viktig.

Man kan även tillägga att fria ventiler ofta kan klara sig med lite mjukare fjädrar och därmed blir energiförlusten lite mindre men dom är dock fortfarande signifikanta. Nu ska man iofs vara lite försiktig med generaliseringar för allt beror ju även på konstruktionen också.

Och så finns det ju stora vinster att hämta i andra änden, tex kan man slippa trottelförlusterna på en ottomotor och där kan man förvänta sig verkningsgrader som närmar sig de hos en diesel.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag minns att Yamaha testade en intressant motor för en massa år sedan, ingen speciell teknik så men iallafall. Parallelltwin, 800 cc, commonrail turbodiesel. Motorn vägde visst bara 23kg och testades bland annat i en snöskoter. Runt 80 hästar och ett fett vridmoment. Drog ryktesvis bara 0,2 l per mil i skoterchassit...

0,2 l/milen låter inte riktigt rimligt. Googlade och fann att en RX1 drar 1,5-2,0 l/milen och så skitusel är inte en RX1-motor.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Apropå ventilfjädrarnas effektförbrukning, är det någon som kan räkna på vad ducatis desmodromiska styrningar har för effektåtgång?
Det skulle vara kul att se skillnaden/likheten.

Och ja, merca var först om'et:rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå ventilfjädrarnas effektförbrukning, är det någon som kan räkna på vad ducatis desmodromiska styrningar har för effektåtgång?
Det skulle vara kul att se skillnaden/likheten.

Och ja, merca var först om'et:rolleyes:

Jag skulle också gärna se den kalkylen men det är inte helt trivialt. Man kan ju lätt se att kamaxeln accelererar ventilen men sen bromsar ju kamaxeln även upp ventilen och där återvinns energi från ventil till kamaxel.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
0,2 l/milen låter inte riktigt rimligt. Googlade och fann att en RX1 drar 1,5-2,0 l/milen och så skitusel är inte en RX1-motor.

Vad har en 150 hästars bensindriven mc-motor med en experimentell liten turbodiesel att göra? Dessutom är den skoter som RX1 motorn driver väldigt stor och tung och avsedd för "sporttouring".
Jag refererade till en artikel jag läste för många år sedan, det stod inget i den artikel om vilken typ av skoterchassi som motorn satt i, kan ju mycket väl vara ett superlätt dragracingchassi eller något byggt av balsaträ, det är ju ingenting vi vet. Att få en liten turbodiesel att dra 0,2 l/mil är nog ingen större konst om man inte behöver ta hänsyn till nånting som kan kallas "kundupplevelse" eller liknande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad har en 150 hästars bensindriven mc-motor med en experimentell liten turbodiesel att göra? Dessutom är den skoter som RX1 motorn driver väldigt stor och tung och avsedd för "sporttouring".
Jag refererade till en artikel jag läste för många år sedan, det stod inget i den artikel om vilken typ av skoterchassi som motorn satt i, kan ju mycket väl vara ett superlätt dragracingchassi eller något byggt av balsaträ, det är ju ingenting vi vet. Att få en liten turbodiesel att dra 0,2 l/mil är nog ingen större konst om man inte behöver ta hänsyn till nånting som kan kallas "kundupplevelse" eller liknande.

Det krävs en viss energimängd för att flytta ett fordon och en RX1-motor har garanterat bättre verkningsgrad än 10% och därmed kan vi nog utesluta att någon annan motor kan sköta arbetet att flytta en sån skoter 10 gånger effektivare.

Men visst, pratar du om någon helt annan sorts farkost som väger en bråkdel och saknar den tungdrivna mattan så visst då är ju vad som helst rimligt, men du beskrev den ju som en skoter.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det krävs en viss energimängd för att flytta ett fordon och en RX1-motor har garanterat bättre verkningsgrad än 10% och därmed kan vi nog utesluta att någon annan motor kan sköta arbetet att flytta en sån skoter 10 gånger effektivare.

Men visst, pratar du om någon helt annan sorts farkost som väger en bråkdel och saknar den tungdrivna mattan så visst då är ju vad som helst rimligt, men du beskrev den ju som en skoter.

Återigen, jag refererar till en artikel som jag läste för många år sedan och det kan vara så att den journalisten missuppfattat något och jag tänker inte försvara hans åsikter om ett referat från Yamaha, jag tror dock att det är möjligt med dagens teknik. Det sker ju en viss utveckling hela tiden, speciellt på området bränsleförbrukning...:)

Chefen för det brittiska patentverket deklarerade år 1900 att "-Nu är alla uppfinningar gjorda..":)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det måste ju bero mycket på hur skotern körs, samt vad den har för boggie/matta. 0,2l/mil är ju antagligen med lättdriven boogie/matta på hårdpackad snö i konstant fart, och perfekt inställd variator. 1,5-2l/mil är med en typisk tungdriven boggie/matta på mjukt underlag när någon kör som folk brukar; ojämn fart, ständiga blippar på gasen o.s.v, med nån kompromiss på variatorinställningen.

Tillbaka till ämnet:
Petronas MotoGP
14030.jpg
Är det här motorn som satt i Aprilia RS Cube, eller en annan?

Bilderna i trådstarten, samt det här inlägget, kommer ifrån följande album, där det finns mycket godis:
https://picasaweb.google.com/hansderbe/Motorcycle
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Maxsim_GP500_white_2.JPG

"Maxsym MC4 project started as GP500, a proposal to replace 2-stroke 250cc Grand Prix class with 500cc 4-strokes. The concept design we came up with was a very compact engine and gearbox focused exclusively on GP class."

"The engines had 2 cylinders in parallel configuration with patented crankshaft and balance systems to eliminate vibration usually associated with twin cylinders. The cylinder heads were reversible to place exhaust or intake at the front. The transmission was 6 speed sequential cassette type with dry clutch or fixed ratio primary reduction (for applications where a gearbox is not required). There were dry or wet sump and electric or kick start options."

http://steveprenticedesign.com/maxsym.html
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Återigen, jag refererar till en artikel som jag läste för många år sedan och det kan vara så att den journalisten missuppfattat något och jag tänker inte försvara hans åsikter om ett referat från Yamaha, jag tror dock att det är möjligt med dagens teknik. Det sker ju en viss utveckling hela tiden, speciellt på området bränsleförbrukning...:)

Chefen för det brittiska patentverket deklarerade år 1900 att "-Nu är alla uppfinningar gjorda..":)

Som jämförelse.
Royal Enfield Diesel is considered as a one of the most fuel efficient bikes providing 1.4 L/100 km.

Ok, den har inte någon exceptionellt bra dieselmotor men och andra sidan körs den med hjul som rullar lätt på hård asfalt.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
.......Chefen för det brittiska patentverket deklarerade år 1900 att "-Nu är alla uppfinningar gjorda..":)....

En gammal förvanskad myt som förövrigt gäller det Amerikanska patentverket. Finns ganska mycket att söka på för den intresserade.

Att myten tillskrivs Charles H Duell beror enligt Donald Grant Kelly, avdelningschef på US Patent Office, på att Duell var ett välkänt namn. Hans far, Robert H Duell, var också generaldirektör för patentverket, åren 1875-76.

Kelly tror också att Charles H Duell fick "äran" därför att han befann sig i centrum för den samhällsomdanande teknik som växte fram under det sena 1800-talet. Det var Duell som beviljade patent till storheter som Rudolph Diesel och Henry Ford.

Under 1899 beviljade US Patent Office, under Duells ledning, 25 527 patent, 3000 fler än året före. Och i sin rapport till kongressen år 1900 säger Charles H Duell: "Världen har lika mycket att tacka sina uppfinnare som sina statsöverhuvuden. I detta århundrade kommer tacksamhetsskulden till de förstnämnda att öka, för uppfinnare vilar aldrig."

"Detta skulle vara osannolika ord från någon som tror att allting redan är uppfunnet", summerar US Patent Office i den lilla skrift verket skickar till alla som frågar om Duells påstådda uttalande
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vindtunnelmodell av MZ GP1. En hoj som aldrig kom ut till MotoGP.

1932247_10203148307769582_2033137621_n.jpg
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top