Motorcyklar jag saknar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En till då:

2592336637_15a84ec021_o.jpg
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Yamaha%20FZR750%2087%20%202.jpg


Jag är ganska säker på att jag såg precis en sån där, även med samma text "genesis" vid rosenhill (bulten) i Sthlm i Söndags.
(betyder ju såklart inte att den är svensksåld, men ändå)

Tack för svar. Är du säker på att det i så fall var en FZR 750? (Den har likadan motor som en FZ750.) Annars så är det ju väldigt lätt att blanda ihop en FZR 750 och en FZR 1000 Genesis från 87-88´. (Som på bilden nedan.)

12336_0_1_2_fzr%201000%20genesis_Image%20credits%20-%20Ricardo%20Meireles.jpg
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ingen allemanshoj, men den är så snygg att det är skam att man aldrig ser dem mer än på bild. Yamaha R7!
Håller med. Är det inte rätt konstigt att Yamaha inte byggde en allemanshoj med detta tidlösa och klockrena utseende? I alla fall bra synd. Få japanska sporthojar har haft samma utstrålning.
 

Bifogat

  • Yamaha YZF R7 4.jpg
    Yamaha YZF R7 4.jpg
    85.3 KB · Visningar: 89

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
500

Den största besvikelsen (sorgen!) är ändå att det aldrig blev någon utvecklingen av Suzuki RG 500 Gamma och Yamaha RD 500 LC. Lansering – och sedan nedläggning. Bedrövligt. Det är lätt att föreställa sig hur en YZR 500 LC med blinkers och bromsljus hade gått, smattrat och sett ut. Och hur tät tvåtaktsdimma hade legat över Sveavägen.

:gråta
 

Bifogat

  • big_Yamaha_RDLC_500_V4_Classic.jpg
    big_Yamaha_RDLC_500_V4_Classic.jpg
    113.1 KB · Visningar: 210

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Skåneland
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Jag är ganska säker på att jag såg precis en sån där, även med samma text "genesis" vid rosenhill (bulten) i Sthlm i Söndags.
(betyder ju såklart inte att den är svensksåld, men ändå)

Det KAN stämma helt utmärkt att du såg en dylik i STHLM då jag tippar på att den enda som finns i Sverige importerades av mig själv 2005 från UK var den funnits sedan 1994 och då importerad från Japan.

Jag sålde den till en kille som var 25 i juli förra året boendes i Norrtälje!

JU!
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
Honda gjorde en 500 under 80talet som skulle lämna över 180hk och hade en väldigt konstig 4cylindrig tvåtaktsmotor.
Vad jag tror så gjordes den endast för racing..
Jag såg bild på den en gång och var imponerad av tekniken även om jag inte fattade så mycket av vad dom hade gjort utan tänkte att det hade varit en ball gathoj.

Något freak här inne kanske vet vad jag menar.
 

Hudik

Guest
Finns bara en dröm: Yamaha OW01 !!!
 

Bifogat

  • Yamaha-FZR750R-OW01-PSPT-05.jpg
    Yamaha-FZR750R-OW01-PSPT-05.jpg
    184.2 KB · Visningar: 115
  • Yamaha-FZR750R-OW01-PSPT-06.jpg
    Yamaha-FZR750R-OW01-PSPT-06.jpg
    165.6 KB · Visningar: 94

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Många roliga hojar må jag säga men jag tror aldrig någonsin att jag har sett en snygg Bimota. Katastrofalt fula! :zpy
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Sachs Beast 1000, essensen av en hoj med endast det absolut nödvändiga. Den har inte ens en konventionell ram utan sving, styrhuvud och bakram bultas direkt i motorn (som i prototypen var en Folan, alltså svenskdesignad).

Klart inspirerad av britten men i en snygg förpackning!
 

Bifogat

  • beast1g.jpg
    beast1g.jpg
    181.1 KB · Visningar: 136
  • beast1f.jpg
    beast1f.jpg
    122.8 KB · Visningar: 111
  • beast1a.jpg
    beast1a.jpg
    200.7 KB · Visningar: 132
  • SACHS Beast 1000.jpg
    SACHS Beast 1000.jpg
    166.9 KB · Visningar: 144

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Udda hoj............

Är det nån som vet om FZR 750 Genesis någonsin såldes i Sverige?

Tror ej modellen såldes i Sverige, det troliga är att hojen är väldigt ovanlig totalt sett, FZ750 som med aluminiumram blev FZR750 som sedan blev den riktigt ovanliga FZR750R "OW01" Yamahas homologiseringsbike för Superbikeserien. Jag saknar en sådan i mitt garage ochså. Tror att generalagenten föredrog att importera 1000cc modellen. Toyman

Den där fanns väl några enstaka exemplar av i Sverige, en som drog en sådan i backen alldels framför mig ut ur Trösen på Gelleråsen i början av 90-talet.

Några finns det visst som rullar på vägen, 2st RVF750R alias "RC45" iallafall:tummenupp. Toyman

Håller med. Är det inte rätt konstigt att Yamaha inte byggde en allemanshoj med detta tidlösa och klockrena utseende? I alla fall bra synd. Få japanska sporthojar har haft samma utstrålning.

JA, om inte Haga hade käkat bantningspiller hade R7an stoltserat med ett Superbike VM guld. Och då kanske landat i modifierad form i butikerna med ett normalt pris och inte kraven att du skulle ha en roadracinglicens för att köpa den.

Det KAN stämma helt utmärkt att du såg en dylik i STHLM då jag tippar på att den enda som finns i Sverige importerades av mig själv 2005 från UK var den funnits sedan 1994 och då importerad från Japan.

Jag sålde den till en kille som var 25 i juli förra året boendes i Norrtälje!

JU!

kan man få ett reg-nummer ???? kanske.

Den största besvikelsen (sorgen!) är ändå att det aldrig blev någon utvecklingen av Suzuki RG 500 Gamma och Yamaha RD 500 LC. Lansering – och sedan nedläggning. Bedrövligt. Det är lätt att föreställa sig hur en YZR 500 LC med blinkers och bromsljus hade gått, smattrat och sett ut. Och hur tät tvåtaktsdimma hade legat över Sveavägen.

:gråta

Tuff racermaskin i gatkostym! :)
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ej helt original........

Finns bara en dröm: Yamaha OW01 !!!

Så här ska den se ut original! PS detta är version 2:tummenupp. Version 1 hade ett problem med vevstakarna! Och lackdesignen vart lite annorlunda. Toyman
 

Bifogat

  • IMG_0629 hp.jpg
    IMG_0629 hp.jpg
    218.9 KB · Visningar: 123

Kneedrag

Guest
Den största besvikelsen (sorgen!) är ändå att det aldrig blev någon utvecklingen av Suzuki RG 500 Gamma och Yamaha RD 500 LC. Lansering – och sedan nedläggning. Bedrövligt. Det är lätt att föreställa sig hur en YZR 500 LC med blinkers och bromsljus hade gått, smattrat och sett ut. Och hur tät tvåtaktsdimma hade legat över Sveavägen.

:gråta

Den där Yamahan på bilden var läcker, Den designen är ju klockren, snyggare än nya r1 09. Sen undrar jag om Ducati kopierat luftintagen på 1098 från den här.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller med. Är det inte rätt konstigt att Yamaha inte byggde en allemanshoj med detta tidlösa och klockrena utseende? I alla fall bra synd. Få japanska sporthojar har haft samma utstrålning.

Hade de gjort det och den varit samma vardagsmat som r1:eek:rna, hade den inte haft samma utrålning idag
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top