Motorcyklar med 35kw/47hk

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kawasaki Ninja 300 kvalar väl in på listan med 29kw och 174kg

Hondas nya CB500 serie håller sig på 35kw precis. T.o.m. CBR500R har 35kw. Vikten ligger runt 190kg

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Fan så tråkigt! Vet du vad en ktm 530-525 har i kw och tjänstevikt? nyare modellerna?
Hittar inga reg nummer på blocket så kan ej se.

Om du är intresserad av äldre sporthojar finns t.ex FZR600 att köpa vad jag vet. 67kw ursprung :)

Timjoh

Medlem
Gick med
2 Sep 2011
Hoj
ingen
Har mejlat runt och tittat upp ktm 530 på vv osv. Står att ALLA är 11kw. Även dom jag mejlat säger att dom kommer med 11kw från fabrik på pappret. Då borde dessa funka att köra på mellan kortet?

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
Jag är inte på något sätt berörd av detta eftersom jag har tung-kort redan men ändå högst intresserad. :) jag har en Fz6 som är 72Kw original vilket gör den olämplig eftersom den inte kan strypas ner till 35kw MEN årsmodellen senare har samma motor och avgassystem men med vissa strypningar (gasreglage bl.a) så den är reggad med lägre effekt vilket borde göra att den kvalar in på listan?! om så är fallet kan man ju strypa den till 35 för att sedan registrera den och precis som så många andra ta bort alla strypningar och få en 72kw? vet att detta är dumt och olagligt så: don't try this at home!! dock borde det vara fullt genomförbart.. sedan kan man ju som jag köpa PCV och kat-ersättare + slipons och KN-filter så får man sig en riktigt kul hoj. :)

FilipKh

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
har ingen än, Sport intresserad
Får jag fråga en sak då!
Tog a2 kortet häromdagen, men är kass på uträkningar om vad jag får köra för något. en kompis sa något om att jag skulle få köra en Yamaha R6.. för att det är högst 600c i motorn?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får jag fråga en sak då!
Tog a2 kortet häromdagen, men är kass på uträkningar om vad jag får köra för något. en kompis sa något om att jag skulle få köra en Yamaha R6.. för att det är högst 600c i motorn?
Nej, den får du inte köra.
kubiken har inget med saken att göra, det är bara vikt och effekt som spelar roll.
Max 35kw
Max 70kw ursprungseffekt
Max 0,2kw/kg (Vilket med 35kw ger en minimumvikt på 175kg)

R6 har alldeles för hög ursprungseffekt.

FilipKh

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
om jag skulle köpa en r6:a som har 93kw. och väger 185. så blir det 1.98Kw/Kg då får jag alltså inte köra den på mitt A2 kort? eftersom den har högre effekt en 70kw?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
om jag skulle köpa en r6:a som har 93kw. och väger 185. så blir det 1.98Kw/Kg då får jag alltså inte köra den på mitt A2 kort? eftersom den har högre effekt en 70kw?

Effektförhållandet spelar ingen roll på en R6:a. Precis som Ulvhamne skriver så får du inte köra den eftersom ursprungseffekten är för hög (93 kW > 70 kW).

Mitt tips är att börja med att leta efter en motorcykel som ligger på max 70 kW i ursprungseffekt, sedan räkna på om vikten ger max 0,2 kW/kg om du stryper ner den till 35 kW, efter det kollar du om det finns strypsatser till just den modellen som tar ner den till 35 kW. Fokusera mer på effekten, mindre på modellen.

Ps
Dessutom har du räknat helt fel. 93 kW och 185 kg ger 0,5027 kW/kg ostrypt. :fakta

FilipKh

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Effektförhållandet spelar ingen roll på en R6:a. Precis som Ulvhamne skriver så får du inte köra den eftersom ursprungseffekten är för hög (93 kW > 70 kW).

Mitt tips är att börja med att leta efter en motorcykel som ligger på max 70 kW i ursprungseffekt, sedan räkna på om vikten ger max 0,2 kW/kg om du stryper ner den till 35 kW, efter det kollar du om det finns strypsatser till just den modellen som tar ner den till 35 kW. Fokusera mer på effekten, mindre på modellen.

Ps
Dessutom har du räknat helt fel. 93 kW och 185 kg ger 0,5027 kW/kg ostrypt. :fakta

jaha! okej, så en sista idiotförklaring nu då. vi säger att en mc med 60kw delat med en vikt som inte blir mer än 0.2, men eftersom den är över 35Kw, så måste jag fortfarande strypa ner den till 35kw?

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
jaha! okej, så en sista idiotförklaring nu då. vi säger att en mc med 60kw delat med en vikt som inte blir mer än 0.2, men eftersom den är över 35Kw, så måste jag fortfarande strypa ner den till 35kw?

Japp. Läs Ulvhamnes inlägg (#51) igen. :7peta

FilipKh

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2013
Hoj
Så alltså en en 300 ninja som har en tjänstevikt på 175kg och har motorefekt på 29kw. 29/175 = 0.16.. de är ju godkänt för mig att köra.
tänker jag rätt nu alltså???? Den är ju ganska snygg med, men kanske inte så mycket kräm i dock..

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Så alltså en en 300 ninja som har en tjänstevikt på 175kg och har motorefekt på 29kw. 29/175 = 0.16.. de är ju godkänt för mig att köra.
tänker jag rätt nu alltså???? Den är ju ganska snygg med, men kanske inte så mycket kräm i dock..

Duke 390 kan du kolla på, lättare och mer effekt.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Exakt! Den är det bara att tuta och köra med ett A2-kort. :tummenupp

Och jag håller med, de ser bra ut. Det krävs ett tränat öga för att se att det inte är en större motorcykel när den körs. Att "krämen" inte räcker till behöver du inte oroa dig för. Du kommer att köra två säsonger på den. Ägna de säsongerna till att bli en bra förare, gå SMC-kurser och väx in i motorcykelhanteringen. Du drar ändå ifrån alla bilar i starten med i princip alla motorcyklar... :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin